Ga naar inhoud
  • 0

V5 loopt als V4


NoppieV5

Vraag

Heb ik weer. Heb de auto sinds een week weer (na 4 jaar) terug in mijn bezit.

Na een oppervlakkige reiniging van het motorcompartiment afgelopen weekend, waarbij ik niets heb losgemaakt of ruw behandeld, loopt de motor opeens op 4 pitten.

Bleek de B-cilinder geen vonk te krijgen. De bougiekabel dan maar even doormeten.

Die zit achter op de bobine muurvast, maar komt met wat heen en weer bewegen opeens los.

Niet alleen de kabel, maar ook de mof op de bobine waarover het rubber van de dop van de bougiekabel schuift.......

Blijkt het kunststof helemaal bros te zijn en de contacten gecorrodeerd. Was dus al langer niet goed.

De rest oogt en voelt (nog) stevig.

Geen nood, een schuurpapiertje erover en de boel loopt weer als een trein.

Een nieuwe bobine-unit blijkt een dure grap, maar met wat kit is de boel weer lucht- en waterdicht.

Rijden maar weer. Onderweg, bij optrekken, begint de motor weer te stotteren. Minder dan eerst, maar toch genoeg om een uitval van een cilinder te vermoeden.

En ja hoor, nu blijkt de E-bougie geen vonk te geven, terwijl de kabel prima vonkt.

Bougie eruit gehaald, die is natuurlijk nat, maar blijkt ook vrij los/vast te zitten. Hoef geen kracht te zetten om 'm eruit te draaien.

Effe een nieuwe halen. Dus niet. Geen dealer heeft de benodigde bougie op voorraad. Bestellen dan maar.

En dag niet rijden, juist dan als je de auto echt nodig hebt.

 

Vindt het een rare storing. Is dit een V5-kwaal, of kan er wat anders aan de hand zijn dan de bougie die - of daardoor - de geest geeft ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat een pech kan een mens hebben. Kort na de auto gaat geeft een pc opeens de geest (blijkt achteraf de videokaart) en daarna ook de laptop (die maar gelijk vervangen)...... Daar wordt je echt niet vrolijk van.

Sinds vandaag zijn de computerproblemen weer opgelost en kan ik eindelijk de bestanden gaan uitpakken van de software die ik van Hawky007 (hartstikke bedankt Erwin!) heb gekregen. Inmiddels zijn het bestelde vag-comkabeltje en een nieuwe bobine ook gearriveerd, dus moet er nu wat meer te weten zijn te komen over de motorstoring, als het installeren en aansluiten allemaal lukt.

 

Vandaag de bobine vervangen (de B-aansluiting was kuis verrot), de bougies vernieuwd en de motor vol verwachting gestart: maar helaas, hij loopt nog steeds wat bibberig. Het zal toch eens in één keer lukken.... Ergens hapert er wat, maar wat?

 

Eerst dan maar eens de laptop en software aanpakken en daarna de auto. Ben benieuwd wat er strakjes uit te lezen valt.

Dat horen jullie hoop ik spoedig.

 

Fijne kerstdagen en een voorspoedig nieuwjaar allemaal gewenst!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik was even op de site, omdat ik benieuwd was of je nog wat aan die software hebt gehad.....

 

Ik begrijp dat je de bobine en de bougies vervangen hebt.....Maar NIET de kabels....

 

Hoogstwaarschijnlijk hebben die ook met te hoge ontlaadstromen van defect rakende bobines te maken gehad.

Ik zou er niet te moeilijk over doen en er €100,= tegenaan smijten en nieuwe kabels aanschaffen.

 

.................mocht de motor dan nog hikken......

 

Gasklep in nulstand zetten met VAG/COM. Stappen kent Matthijs uit z'n hoofd ( ik moet ze opzoeken)

 

Volgende stappen: Benzinefilter vernieuwen, 2 tanks SHELL V-Power rijden om het inspuitsysteem schoon te rijden.

Alle 5 mm rubberen vacuumslangetjes vervangen ( gewoon bij de dealer voor een 10-tje slang halen en vragen welke je allemal moet vervangen aan een monteur)

 

evt. een nieuwe LMM aanschaffen, mocht het euvel nog immer daar zijn)

 

En daarna genieten van je nieuw geboren Passat.

 

Intussen....vragen staat vrij

gr, Erwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik vond het per ongeluk. Hierbij de instruktie om je gasklephuis in nulstand te zetten. Kan niets aan fout gaan, dus gewoon uitvoeren met VAG/COM die stappen; succes.

 

 

01 Engine

10 Adaption

00 [save] (yes/ok/sure oid)

 

01 Engine

04 Basic Settings

Block 060 [Go] wachten tot ADP run in ADP OK veranderd (je zou gasklephuis kunnen horen...klikken! oid)

[Go Back]

 

contactsleutel eruit, minstens 10 sec wachten !! en dan motor starten

 

 

succes,

Erwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

@Erwin: ga de bestanden nu uitpakken en kijken hoe verder. De bougiekabels blijken juli 2009 vernieuwd, dus om ze nu alweer te vervangen lijkt me erg voorbarig. Kan altijd nog.

@Vdub: bedankt voor de tip. Als het uitlezen is gelukt, vermeld ik de uitslag hier.

Ben benieuwd wat daar uitkomt.

 

Overigens de beste wensen voor 2011. Dat het ook een mooi en storingsvrij Passat-jaar mag worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bedankt voor jullie reacties.

@Erwin: ga de bestanden nu uitpakken en kijken hoe verder. De bougiekabels blijken juli 2009 vernieuwd, dus om ze nu alweer te vervangen lijkt me erg voorbarig. Kan altijd nog.

@Vdub: bedankt voor de tip. Als het uitlezen is gelukt, vermeld ik de uitslag hier.

Ben benieuwd wat daar uitkomt.

 

Overigens de beste wensen voor 2011. Dat het ook een mooi en storingsvrij Passat-jaar mag worden.

 

 

zoals gezegd : Hoogstwaarschijnlijk hebben die ook met te hoge ontlaadstromen van defect rakende bobines te maken gehad...... Daarbij heb je eerder de kabels los gehad, zonder bougies aan massa( waardoor enorme hoge spanningingen in de bobinespoelen kunnen ontstaan)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
zoals gezegd : Hoogstwaarschijnlijk hebben die ook met te hoge ontlaadstromen van defect rakende bobines te maken gehad...... Daarbij heb je eerder de kabels los gehad, zonder bougies aan massa( waardoor enorme hoge spanningingen in de bobinespoelen kunnen ontstaan)

Tja, daar heb je ook weer gelijk in. Zal ze vervangen. Wat moet dat moet.

 

Erwin, je hebt een mail (i.v.m. installatie software).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Storing verholpen!

Een update:

Afgelopen zondag het mooie weer benut om weer eens onder motorkap te duiken en het volgende gedaan:

1. Alle bougiekabels vernieuwd (set zwarte kabels van Bosch, via mijnautoonderdelen.nl).

2. Vacuumslangetje vernieuwd, dat gescheurd bleek. Het betreft een circa 25cm lange slang dat loop van een T-stuk van de buis naar de stuurbekrachtiging naar een klep, aangesloten op de dikke luchtslang naar het klephuis.

3. Andere slangen bekeken op staat, maar niets bijzonders kunnen ontdekken.

 

De auto had nu in alle kou zo'n 6 weken stil gestaan, dus spannend hoe ie nu zou lopen.

Starten, direct aanslaan, luisteren, wat gas geven tot 1500 tpm, luisteren, tja, lijkt wel minder of zelfs wel weg...!, wat meer gas tot 2.500 tpm, hmm, klinkt eigenlijk wel goed, stukje rijden, prima. Er klinken allemaal geluiden, die ik niet eerder heb gehoord, maar die verdwijnen na een paar minuten.

Vooral de multiriem moet kennelijk even soepel gemasseerd en droog worden.

De motor loopt prima weer, tot onze grote opluchting.

Terugkijkend zijn mijns inziens de bobine en het vacuumslangetje waarschijnlijk de grote boosdoeners geweest.

 

Vanmiddag wordt het blok geflusht, de olie met -filter, luchtfilter en brandstoffilter vervangen en zal ik op aanraden van Hawky007 eens een paar tanken V-power er achteraan doen.

 

Mooi dat de storing nu weg is, op naar de volgende acties:

- De vag-com en elsawinsoftware werkend maken en de ecu uitlezen

- Een radio die nog steeds met harde tok aan en uit gaat en nu helemaal niets meer doet. Een andere storing (iemand daar ervaring mee?) of gewoon een nieuwe erin (iemand nog iets mooi passends in de aanbieding of bekend met een model dat mooi op het dashboard aansluit?).

- De printplaat van de ABS-unit laten repareren. Sinds augustus vorig jaar, kort na de kleine beurt, verscheen de hier op het forum al eerder beschreven meldingen van ABS en remmen, met in het display grote letters STOP, Bremsenfehler, oplichtende lampjes etc.

De (niet VW-)garage heeft er toen naar gekeken en de remmen getest, maar alles werkt prima.

De ene rit blijven de meldingen weg, de andere keer komt ie er onderweg in of is er meteen bij starten.

Merk dat bij kou de melding minder is of wegblijft en bij warmer weer vaker komt.

Zal wel met uitzetting te maken hebben van de printplaat.

Mooi voorjaarsklusje.

Zal e.e.a. in nieuwe topics vermelden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Storing verholpen!

Terugkijkend zijn mijns inziens de bobine en het vacuumslangetje waarschijnlijk de grote boosdoeners geweest............

.......Vanmiddag wordt het blok geflusht, de olie met -filter, luchtfilter en brandstoffilter vervangen en zal ik op aanraden van Hawky007 eens een paar tanken V-power er achteraan doen.

/quote]

 

 

 

Kijk, dat klinkt goed.

Die V-power was overigens een idee van Vdub( Matthijs). Het is inderdaad goed om de inspuitmondjes schoon te rijden. Ik zou wel 'eerst' het benzinefilter vernieuwen.

Radio is naar de kloten ( piekspanning gehad doordat de bobine aan de primaire kanthoogstwaarschijnlijk ook een piek heeft gegeven; mazzel dat je ECU heel is gebleven overigens)....ik heb geen verstand van radio's ; 'k weet niet eens wat er bij mij inzit; mijn vrouw is met de Passat weg.

 

Die ABS komt natuurlijk wel goed ( ik vermoed ; daar schoonmaken). Als ik tijd heb stuur ik die ElsaWIn plaatjes wel.

 

Na ons laatste tel. gesprekje heb ik nog eens goed nagedacht, maar je moet echt een laptop hebben met win-XP -platform, anders gaat het niet werken met VAG-COM. IK geloof dat die ElsaWin en Etka het ook alleen op dat platform doen, dus dan kan je mooi alles voor de Passat op die oude laptop van je zetten.

 

Succes met de voortaan probleemloze kilometers,

gr.

Erwin

 

ps. het hele vacuumsysteem kan je op lekkage checken door na stilstand van ca. 12 uur.vacuumslang bij het vacuumreservoir los te trekken en te luistern of er nog vacuum is ( je hoort dan lucht instromen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
.....het hele vacuumsysteem kan je op lekkage checken door na stilstand van ca. 12 uur.vacuumslang bij het vacuumreservoir los te trekken en te luistern of er nog vacuum is ( je hoort dan lucht instromen)

@Erwin: Waar vind ik ergens dat vacuümreservoir?

 

Heb inmiddels het hele spul op een XP-laptop staan, maar ben er nog niet helemaal klaar mee.

De programma's starten nu wel op, dus Windows XP blijkt inderdaad vereist. Jammer dat ze niet onder Windows 7 draaien.

 

Het brandstoffilter is ook vernieuwd bij de beurt, dus nu eerst de boel eens uitlezen.

 

Bij de beurt kwam er nog een verrassing met de aftapplug naar voren (draad deels kapot) en bleek de sinds eergisteren gegeven displaymelding 'Öllsensor, werkstatte' kennelijk voort te komen uit in de sensor gelekte olie.

Ik heb begrepen dat deze sensor niet voor de oliedrukmelding zorgt, dus laat die maar even voor de volgende beurt.

Maak hier wel even een ander topic over.

Heb je het ene niet gehad, komt het volgende weer.

Enfin, het went..... grrrrr :twisted:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
zowel Etka, Elsawin als vagcom draaien uitstekend op W7 (iig 32bits)

 

....ik las ook problemen met vooral VAGCOM op win7 Matthijs en Norbert kreeg die VAGCOM eerder ook niet onder win7 gestart...(?)

Misschien kun jij hem helpen die zooi op te starten? ( ik heb komende tijd weer weinig of geen tijd om m'n k... te krabben)

 

Als je voor de Passat staat zie je hem rechts-vooraan ( beneden) zitten. Gewoon dat vacuumslangetje volgen.

Natuurlijk maakt het in principe niet uit waar je de slang lostrekt, als je maar kunt constateren dat het vacuum niet te snel weg is nadat de motor gestopt is.... want dan weet je dat er nog een lekke slang( verbinding) is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt Erwin, ik ga er eens naar kijken.

 

Vdub: Ik heb de programma's geïnstalleerd onder Windows 7, 64 bits, op de volgende verschillende manieren:

1. Standaard

2. Standaard als administrator

2. XP-servicepack 2 compatibiliteit

Daarna op een XP-Professional laptop met servicepack 2.

Daar draait de software wel op.

 

Misschien is dit meer iets voor een ander topic, want zoals ik, kunnen anderen dit probleem ook gaan krijgen met nieuwe hard- en software.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De problemen met de schroefdraad en oliesensor zijn opgelost.

Kennelijk heeft een niet goed functionerende monteur ooit de draad kapot gedraaid.

De garagehouder is daarvoor aansprakelijk gesteld.

Deze heeft nu de draad een maatje groter getapt met een grotere plug erin, zodat de boel weer goed dicht zit.

Ook de oliesensor is vernieuwd.

Alles kosteloos en zo hoort het ook!

En dat zonder veel gezeur en een goed gesprek.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De problemen met de schroefdraad en oliesensor zijn opgelost.

Kennelijk heeft een niet goed functionerende monteur ooit de draad kapot gedraaid.

De garagehouder is daarvoor aansprakelijk gesteld.

Deze heeft nu de draad een maatje groter getapt met een grotere plug erin, zodat de boel weer goed dicht zit.

Ook de oliesensor is vernieuwd.

Alles kosteloos en zo hoort het ook!

En dat zonder veel gezeur en een goed gesprek.......

Kijk, ze zijn er nog wel, garages die service verlenen :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Jazeker. Mag ook wel. Al zo'n 20 jaar komen familieleden daar, zonder ooit een klacht te hebben gehad.

Is een goede garage, alleen jammer dat een monteur het niet zo nauw nam met de kwaliteit die men daar gewoon was.

Die is nu weg, maar het kwaad is geschiedt.

Was een kleine moeite geweest om meteen de draad te vernieuwen.

Had 'm nog een sensor bespaart ook.

Alleen denk ik dat de eigenaar er niets van afwist.

Hij schaamde zich wel en dat siert 'm.

Ik ga er wel weer terug als het nodig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden