Heb ik weer. Heb de auto sinds een week weer (na 4 jaar) terug in mijn bezit.
Na een oppervlakkige reiniging van het motorcompartiment afgelopen weekend, waarbij ik niets heb losgemaakt of ruw behandeld, loopt de motor opeens op 4 pitten.
Bleek de B-cilinder geen vonk te krijgen. De bougiekabel dan maar even doormeten.
Die zit achter op de bobine muurvast, maar komt met wat heen en weer bewegen opeens los.
Niet alleen de kabel, maar ook de mof op de bobine waarover het rubber van de dop van de bougiekabel schuift.......
Blijkt het kunststof helemaal bros te zijn en de contacten gecorrodeerd. Was dus al langer niet goed.
De rest oogt en voelt (nog) stevig.
Geen nood, een schuurpapiertje erover en de boel loopt weer als een trein.
Een nieuwe bobine-unit blijkt een dure grap, maar met wat kit is de boel weer lucht- en waterdicht.
Rijden maar weer. Onderweg, bij optrekken, begint de motor weer te stotteren. Minder dan eerst, maar toch genoeg om een uitval van een cilinder te vermoeden.
En ja hoor, nu blijkt de E-bougie geen vonk te geven, terwijl de kabel prima vonkt.
Bougie eruit gehaald, die is natuurlijk nat, maar blijkt ook vrij los/vast te zitten. Hoef geen kracht te zetten om 'm eruit te draaien.
Effe een nieuwe halen. Dus niet. Geen dealer heeft de benodigde bougie op voorraad. Bestellen dan maar.
En dag niet rijden, juist dan als je de auto echt nodig hebt.
Vindt het een rare storing. Is dit een V5-kwaal, of kan er wat anders aan de hand zijn dan de bougie die - of daardoor - de geest geeft ?
Vraag
NoppieV5
Heb ik weer. Heb de auto sinds een week weer (na 4 jaar) terug in mijn bezit.
Na een oppervlakkige reiniging van het motorcompartiment afgelopen weekend, waarbij ik niets heb losgemaakt of ruw behandeld, loopt de motor opeens op 4 pitten.
Bleek de B-cilinder geen vonk te krijgen. De bougiekabel dan maar even doormeten.
Die zit achter op de bobine muurvast, maar komt met wat heen en weer bewegen opeens los.
Niet alleen de kabel, maar ook de mof op de bobine waarover het rubber van de dop van de bougiekabel schuift.......
Blijkt het kunststof helemaal bros te zijn en de contacten gecorrodeerd. Was dus al langer niet goed.
De rest oogt en voelt (nog) stevig.
Geen nood, een schuurpapiertje erover en de boel loopt weer als een trein.
Een nieuwe bobine-unit blijkt een dure grap, maar met wat kit is de boel weer lucht- en waterdicht.
Rijden maar weer. Onderweg, bij optrekken, begint de motor weer te stotteren. Minder dan eerst, maar toch genoeg om een uitval van een cilinder te vermoeden.
En ja hoor, nu blijkt de E-bougie geen vonk te geven, terwijl de kabel prima vonkt.
Bougie eruit gehaald, die is natuurlijk nat, maar blijkt ook vrij los/vast te zitten. Hoef geen kracht te zetten om 'm eruit te draaien.
Effe een nieuwe halen. Dus niet. Geen dealer heeft de benodigde bougie op voorraad. Bestellen dan maar.
En dag niet rijden, juist dan als je de auto echt nodig hebt.
Vindt het een rare storing. Is dit een V5-kwaal, of kan er wat anders aan de hand zijn dan de bougie die - of daardoor - de geest geeft ?
Link naar reactie
Delen op andere sites
50 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten