Ga naar inhoud
  • 0

V5 loopt als V4


NoppieV5

Vraag

Heb ik weer. Heb de auto sinds een week weer (na 4 jaar) terug in mijn bezit.

Na een oppervlakkige reiniging van het motorcompartiment afgelopen weekend, waarbij ik niets heb losgemaakt of ruw behandeld, loopt de motor opeens op 4 pitten.

Bleek de B-cilinder geen vonk te krijgen. De bougiekabel dan maar even doormeten.

Die zit achter op de bobine muurvast, maar komt met wat heen en weer bewegen opeens los.

Niet alleen de kabel, maar ook de mof op de bobine waarover het rubber van de dop van de bougiekabel schuift.......

Blijkt het kunststof helemaal bros te zijn en de contacten gecorrodeerd. Was dus al langer niet goed.

De rest oogt en voelt (nog) stevig.

Geen nood, een schuurpapiertje erover en de boel loopt weer als een trein.

Een nieuwe bobine-unit blijkt een dure grap, maar met wat kit is de boel weer lucht- en waterdicht.

Rijden maar weer. Onderweg, bij optrekken, begint de motor weer te stotteren. Minder dan eerst, maar toch genoeg om een uitval van een cilinder te vermoeden.

En ja hoor, nu blijkt de E-bougie geen vonk te geven, terwijl de kabel prima vonkt.

Bougie eruit gehaald, die is natuurlijk nat, maar blijkt ook vrij los/vast te zitten. Hoef geen kracht te zetten om 'm eruit te draaien.

Effe een nieuwe halen. Dus niet. Geen dealer heeft de benodigde bougie op voorraad. Bestellen dan maar.

En dag niet rijden, juist dan als je de auto echt nodig hebt.

 

Vindt het een rare storing. Is dit een V5-kwaal, of kan er wat anders aan de hand zijn dan de bougie die - of daardoor - de geest geeft ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik vind je verhaal niet zo vreemd dat de auto dan raar loopt..

zeker niet als het gewoon zo te lezen uit jouw verhaal versleten is en los zittende bougie

is ook niet echt lekker,en als het rubber poreus is komt er ook vocht bij! wat ook niet meewerkt.

Zou alles lekker nieuw er opzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hier ook iemand die er zonet een nieuwe bobine in heeft moeten zetten.....bij mij was ie gewoon afgebroken tijdens het eruit trekken....lange leven de V5..en ook hier geen ene dealer in de regio die hem op voorraad had....maar bestellen en 1 dag later in huis...maar loopt nu weer als een zonnetje....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De volgende beurt staat over 2.000 km gepland.

Wil alle bougies tegelijkertijd vervangen, alleen de kabels zijn erg kort heb ik gemerkt.

Aan de bobinezijde ga ik niet prutsen. Dat zit goed zolang het duurt. Vervangen kan altijd nog.

Hoop dat ik de kabels zo uit de kop kan wurmen.

 

:?: Met hoeveel Nm moeten bougies aangetrokken worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag, tijdens een sneeuwbui, alleen even snel de bougie van de E-cilinder vervangen, starten: loopt nog steeds stotterend/sputterend.

Kennelijk ligt het niet aan de kwaliteit van de bougie.

Kabel vonkt prima, maar als ik 'm dicht bij de bougie (in het blok gemonteerd) houdt, slaat er geen vonk over naar de bougie.

Zit er dan toch iets niet goed in de kabel?

Motor laten draaien, met bougie in de kabel massa laten maken met het blok: bougie vonkt niet, wel slaat van de neus vonken over naar de massa van het blok, maar niet van de centrale punt naar de elektroden.

Is mijn conclusie juist, dat het aan de kabel ligt en deze vervangen moet worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor jullie tips.

Ik heb de bougiekabel eens doorgemeten. Kom op een weerstand van 6,33 bij stand 20K.

Is dit goed?

 

De kabel ziet er trouwens als nieuw uit: soepel (ondanks de kou), geen enkele vorm van uitdroging of verharding of inscheuren van isolatie of rubbers.

Geldt ook voor de andere kabels.

 

Het valt me op dat bij het testen van de vonkoverslag de kabel wel schokken gaf, maar desondanks goed vast te houden was.

Het zou dan ook kunnen zijn, dat de bobine voor die cilinder de geest heeft gegeven, lijkt mij.

 

Kan iemand me vertellen hoe je een bobine kan testen en of dat dit euvel met een VAGCOM is uit te lezen?

 

Zijn er misschien nog andere elementen die een dergelijke storing kunnen geven en hoe constateer ik die?

 

Ik vraag misschien veel, maar wil graag precies en z.s.m. de vinger op de zere plek leggen.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

 

Grtz. NoppieV5

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even ter aanvulling: ik hanteer de benoeming van de cilinders, zoals die op de bobine staat aangegeven:

 

cilinders gezien vanuit voorzijde auto _ - _ - _ staan voor E A D B C.

 

Ik vind het vreemd dat de uitval van de B-cilinder een meer onregelmatig verloop van de motor gaf als nu met de E-cilinder het geval is.

Heeft dat te maken met de ontstekingsvolgorde? De linkerkant kent 2 cilinders en de rechter 3 (vanaf de voorzijde gezien), dus daar kan ik me er iets bij voorstellen van het effect als er links ééntje uitvalt. Is dat juist?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Even ter aanvulling: ik hanteer de benoeming van de cilinders, zoals die op de bobine staat aangegeven:

 

cilinders gezien vanuit voorzijde auto _ - _ - _ staan voor E A D B C.

 

Ik vind het vreemd dat de uitval van de B-cilinder een meer onregelmatig verloop van de motor gaf als nu met de E-cilinder het geval is.

Heeft dat te maken met de ontstekingsvolgorde? De linkerkant kent 2 cilinders en de rechter 3 (vanaf de voorzijde gezien), dus daar kan ik me er iets bij voorstellen van het effect als er links ééntje uitvalt. Is dat juist?

 

 

hai NoppieV5,

Ik heb op het ogenblik weinig tijd en m'n ETKA en ELSAWIN staan even niet op m'n comp. maar ik zou VDUB ( Matthijs) een persoonlijk berichtje sturen .... niet over secundaire dingetjes zoals rode i-tjes of zo > daar is Matthijs niet zo van, maar werlkelijk over je technische probleem>> dat is meer zijn ding, zeg maar ;).

Na het lezen over die uitgeharde bobineaansluitkap, heb ik zelf het idee dat dat niet helemaal jofel is ( zeker omdat het vonkprobleem verspringt ).

( die zou bij mij uit elkaar gehaald worden....maar wel met plaatjes en de technische info van ETKA en ELSAWIN )

gr, Erwin

 

ps. mijn bougiekabels zijn ook goed geïsoleerd ( ga ik ook niet dood van als ik die beetpak)

ps 2 . bougiekabels doormeten heeft een zin ( dat moet door specialistische apparatuur gebeuren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Even ter aanvulling: ik hanteer de benoeming van de cilinders, zoals die op de bobine staat aangegeven:

 

cilinders gezien vanuit voorzijde auto _ - _ - _ staan voor E A D B C.

 

Ik vind het vreemd dat de uitval van de B-cilinder een meer onregelmatig verloop van de motor gaf als nu met de E-cilinder het geval is.

Heeft dat te maken met de ontstekingsvolgorde? De linkerkant kent 2 cilinders en de rechter 3 (vanaf de voorzijde gezien), dus daar kan ik me er iets bij voorstellen van het effect als er links ééntje uitvalt. Is dat juist?

 

 

hai NoppieV5,

Ik heb op het ogenblik weinig tijd en m'n ETKA en ELSAWIN staan even niet op m'n comp. maar ik zou VDUB ( Matthijs) een persoonlijk berichtje sturen .... niet over secundaire dingetjes zoals rode i-tjes of zo > daar is Matthijs niet zo van, maar werlkelijk over je technische probleem>> dat is meer zijn ding, zeg maar ;).

Na het lezen over die uitgeharde bobineaansluitkap, heb ik zelf het idee dat dat niet helemaal jofel is ( zeker omdat het vonkprobleem verspringt ).

( die zou bij mij uit elkaar gehaald worden....maar wel met plaatjes en de technische info van ETKA en ELSAWIN )

gr, Erwin

 

ps. mijn bougiekabels zijn ook goed geïsoleerd ( ga ik ook niet dood van als ik die beetpak)

ps 2 . bougiekabels doormeten heeft een zin ( dat moet door specialistische apparatuur gebeuren)

 

Schiet me nog te binnen ( omdat iedereen altijd gelijk begint met aanschaf van een nwe bobine; daarom vaak op marktplaats....bleek die het Toch Niet te zijn, maar de >

de ontstekingsversterker..... zie http://www.amtgarageforum.nl/volkswagen ... 23021.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Erwin,

Bedankt voor je meedenken. Ik zal vanavond Vdub eens met een pb verrassen.

Maar waar haal je trouwens ETKA, ELSAWIN en Vag-com vandaan?

Zou ook graag uitgebreide tekeningen hebben van het motorblok en wat nog meer is te vinden in het vooronder.

Waar kan je die vinden?

 

Hoop dat je hier wat meer over kan zeggen. Alvast bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

citaat van Matthijs aan Hawky007( dit verscheen op mijn MSN na mijn reactie hier ...HAHA..vind hij vast niet erg dat ik dat hier post) :

hoezo ben ik niet van de rode i-tjes..

hoe meer hoe liever.. vermogen is nooit genoeg

 

 

Ik heb ik met mijn post 'Matthijs zijn persoonlijk leven' niet zwaarder willen maken en spreek hier de hoop uit dat de "technische discussie" wel door Noppie hier verder weergegeven wordt. Vanavond of morgen ( hooguit dit weekend) staat mijn ETKA en ELSAWIN weer op mijn computer.

Als Noppie mij een pb-tje sturt zal ik hem wel van e.e.a. aan informatie voorzien om jou te ontlasten MAtthijs! :)

 

Dus Noppie een PB-tje en verder zoveelmogelijk op dezze site kwakken. Worden we allemaal weer wijzer....

 

b.v.d.

Erwin

 

gr. Erwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Kwam bij het zoeken nog interessante documentatie (Engelstalig) over de V5 AGZ-motor tegen:

http://www.scribd.com/doc/8762040/23-V5-AGZ-info-doc

 

ja en daar lees je dit: Effects of signal failure In the event of failure of the air mass meter,

the engine management system computes a

substitute value. This emergency function is so

well adapted that the fitter cannot tell from the

running behaviour of the engine whether the air

 

mass meter is defective. This can only be done by reading out the fault memory. This means that the defect will be detected at the latest during the exhaust emission test which takes place every two years if not during the routine service checks.

 

Echter moet het in de praktijk er toch anders uitzien: namelijk>>> vaak loopt de motor als een kameel en pakt niet lekker op bij gas geven e.d. De problematiek met de LMM sensor ligt dus gevoeliger dan in het theorieblaadje staat beschreven.

Dit zijn zaken die je dus alleen door 'ervaringen' uit te wisselen boven tafel krijgt. M.a.w. al doende leert men meer dan in de boekjes staat. En dat geld zeker als het gaat om al die sensoren in de moderne oto's ;)

gr, Erwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik had het al een keertje genoemd ...... intussen zou ik zelf al op zoek zijn naar een bobine, om deze uit te wisselen met de bestaande ( al is het maar een 2e hands. ) Die bobineisolatie heeft natuuurlijk met al die koude/warmtewisselingen ( juist op die locatie) al flink te lijden gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tja, die bobine blijft een punt van discussie: wel of niet goed.

Omdat kennelijk het plastic aan het verweren is, nu dus makkelijk afbreekt en al tot storing heeft geleid, denk ik dat het geen kwaad kan om hem na 10 jaar trouwe dienst te vervangen.

Het kost een paar centen, maar dan weet ik zeker dat ie het voorlopig weer goed doet.

Zal mooi zijn, als daarmee alle sores zou zijn opgelost (maar dat zal wel niet, dat heb ik altijd......).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er blijken verschillende types bobines te zijn op deze site http://www.mijnautoonderdelen.nl/zoeken ... artcode=10.

Is er een manier om erachter te komen, zonder de huidige eraf te moeten halen, wat de juiste is, of zijn de Beru en Bosch bobines identiek?

Ik denk het eigenlijk wel, maar wil het toch graag even zeker weten.

Ik hoor het graag.

Grtz Noppie

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden