Ga naar inhoud
  • 0

bandenkeuze


Hans Jongeneel

Vraag

Ik ben sinds een aantal maanden in het gelukkige bezit van een VW Passat 1.8T Variant uit 2001.

Een heerlijke auto, alleen heb ik al 2 keer meegemaakt dat mijn auto achter uitbrak in een bocht op nat wegdek. Voor heb ik Uniroyal 195/65 R 15T rainexpert banden, deze voldoen goed. Achter zitten er Champiro 128 T GT Radial banden op 195/65 R 15 en hier heb ik mijn twijfels over.

Wie kan mij een goede (4seizoenen) achterband adviseren?

Ik wacht jullie reactie met grote belangstelling af.

Groeten,

Hans.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Het begint er al mee dat je voorbanden slechts geschikt zijn tot 190 km/u (snelheidsindex T). Je hebt echter snelheidsindex V nodig. Op zich hoeft dit geen problemen op te leveren als je altijd onder die snelheid zit, maar mijn standpunt is altijd daarover dat je geen snelle auto koopt om langzaam te rijden :mrgreen:

 

Verder geef ik altijd de voorkeur aan A-merk banden omdat je toch altijd ziet in de ANWB tests dat die Chineze rommel slecht uit de tests komen.

 

Ik heb zelf Dunlop Fast Response 3D banden, dat zijn zomerbanden en die vind ik zeer goed (kwam ook zeer goed uit de test bij de ANWB in 2008). Vooral op nat wegdek geven ze geen krimp. Ik vind ze zo goed dat ik er binnenkort ook winterbanden van ga kopen :lol: Ik zou eigenlijk geen all-season banden aanschaffen, want dat is toch altijd weer een compromis op veiligheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mwaoh met slechte achterbanden kan je best uitbreken, achter rust weinig druk door gewicht op de banden vergeleken met voor dus dat is best mogelijk. Als dan ook de grip van de band minder is kun je rare dingen krijgen als je (natuurlijk wel enigszins vlot) door een natte bocht wilt. Heb het ook wel eens gehad met een Golf destijds..

 

Sinds m'n huidige Passat rij ik weer 'gewoon' 205/55/16 op Continental, zowel zomerbanden als winterbanden (185 breed) en bevalt me allebei uitstekend moet ik zeggen. Stukken beter dan de 225/45/17 Michelins die ik op mijn vorige Passat had. Inderdaad beter even investeren in een zomer- en een winterset, heb je meer lol van dan een allseason setje.

 

Ach het blijft persoonlijk. Zo zie je ook in iedere reactie andere merken genoemd :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zelf had ik Uniroyals onder mijn BMW en dat zijn inderdaad goede banden voor ons Nederlandse klimaat. Ook in regen blijven ze goed grip houden. Champiro is mij totaal onbekend en dat zou voor mij alleen al reden genoeg zijn ze niet onder mijn auto te willen hebben.

Dat verhaal van autokenner over die snelheidscodering klopt inderdaad, ik zou daar zeker op letten bij aankoop van de volgende set banden. Je kunt er een hoop gedoe mee krijgen mocht je eens een klapband krijgen.

Van belang is dan wat de topsnelheid van jouw auto is volgens het instructieboekje. Ik vermoed dat die boven de 210 ligt en dan ben je inderdaad verplicht banden met minimaal een V-codering te laten monteren. Ik weet dus niet welke koekebakker de huidige banden heeft gemonteerd maar die mag zich gaan schamen :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden