Ga naar inhoud

  • 0

Soms, zonder enig te ontdekken patroon, moeizaam starten tdi


TomS

Vraag

Hallo,

 

Sinds enkele weken heb ik een Passat Variant 1.9tdi Sportline uit 2006. Een superauto met alle opties. Nu heb ik al sinds het begin een vreemd probleem. Hij start soms moeizaam. Bij ik schat zo'n 1 op 6 keer starten slaat hij niet meteen aan en moet ik 5-8 seconden doorstarten. Dit gebeurt zowel met koude motor 's ochtends als wanneer ik de motor net 15 minuten uit had staan bij warme motor.

 

De auto zit nog in garantie en er is al naar gekeken maar er is niets uit gekomen. Uiteraard startte hij die dag ook prima... Ook de vag com liet geen fouten zien! Bij aflevering zijn de riemen en brandstoffilter vervangen. Uit internet speurwerk lees ik de voor mij aannemelijke reden dat inspuit timing niet goed meer staat maar dit moet dan toch ook zichtbaar zijn op vag com?

 

is er een meest waarschijnlijke reden aan te wijzen? Het staat een beetje voor l*l met zo'n fraaie auto die niet goed start ;-)

 

Groet, Tom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 52
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

Starttoerental kan ik niet zo veel over zeggen. Hij blijft goed rondgaan. Licht uit of licht aan maakt geen verschil (licht staat altijd aan maar als hij niet startte heb ik al een paar keer het licht uitgezet zonder resultaat).

 

Het probleem lijkt nu wat minder voor te komen maar is zeker nog niet weg. Vorige week is het 3x voorgevallen. Op 2 achtereenvolgende dagen, waarvan 1x warm en 2x koud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee, de startmotor is constant. Wel viel het me laatst op dat er direct na het starten een 'valse start' lijkt te zijn. Er is dan een ander geluid dan het constante rondgaan van de startmotor. Na max. 10 seconden slaat de auto vervolgens aan (tot op heden dan).

 

Vorige week is het overigens maar 1x voorgekomen bij een koude start. Het lijkt minder te worden maar toch is 1x al te veel. Zou er toch een verband zijn met het grote onderhoud wat 1,5 maand geleden bij aflevering is gedaan. De riemen zijn vervangen en het probleem kwam toch echt vaker voor in de eerste week. Ik start overigens elke week ongeveer even vaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Helaas begint de mijne weer vaker startkuren te vertonen... Na de nieuwe accu was het opgelost maar sinds een maand of twee heb ik 1 a 2 keer per week weer dat hij niet direct start. Dit zowel bij koude als warme motor. Weer een nieuwe accu lijkt me niet echt nodig... Toch iets met gloeibougies dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb je een variant?

Ja lees ik in je eerste post.

 

Even de achterbank omhoog klappen en daar zie je een grote kunststof dop.

Trek deze er ook nog even af dan kijk je boven op de dieseltank.

 

Dan nog effe proberen of je hem hoort, of misschien even iemand anders te vragen om het contact aan te doen dan kun je met je oor er bovenop liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bekleding kan ook aan de kant. Hij zit aan de bijrijderskant.

Maar als je niets hoort is je brandstofpomp kaduuk.

Is zelf te doen maar wel een gepiel om de rubberen pakking er goed tussen te krijgen.

Pomp kost 280 euro of zoiets.

Let ook op je tandempomp. Indien de brandstofpomp defect is voor langere tijd dan krijgt je tandempomp het voor de kiezen en wil deze ook nog wel eens lek raken.

Hij lekt dan diesel naar je olie. Dus je oliepeil goed in de gaten houden als ie stijgt is het foute boel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo martijn,

 

Ik heb de bekleding ook opzij gedaan en de kunststof afdekdop losgemaakt. Met mijn oor zowat op de pomp hoor ik absoluut niets daar. Betekent dit dan dat de pomp het sowieso niet doet? Vraag me wel af of dit niet altijd zo is geweest dan en waarom het met een nieuw accu erin weer een hele tijd goed gegaan is. Ik merk er overigens ook niets van. Hij rijdt super. Dient deze pomp dan alleen om het starten te verbeteren? De pomp op de motor kan het dan blijkbaar ook goed alleen aan (tot hij ook kapot gaat wat blijkbaar nogal eens gebeurd).

 

De auto moet een beurt hebben binnenkort. Zal dan ook maar naar die pomp laten kijken (zelf wil ik er nog niet aan beginnen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden