Ga naar inhoud

  • 0

Ervaring met chip-tuning ABT van 1.8 TSi ?


Jos2010

Vraag

Ik overweeg ABT chip-tuning uit te laten voeren op mijn 3C 1.8 TSi.

 

Heeft iemand hier ervaring mee ? Voor- nadelen ? Als b.v. resultaat, mogelijk toename van storingen, motorkarakter etc ?

Zo heb ik b.v. ook ergens meegekregen dat er na tuning RON98 getankt moet worden(?). Is dit inderdaad zo ? Naast dat dit duurder is, is het ook niet bij iedere pomp in NL verkrijgbaar. Wat is het effect als er RON95 getankt blijft worden ?

Ik kijk uit naar de feedback.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 131
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

ABT kan waarschijnlijk vanaf volgende week de tuning leveren voor mijn auto volgens de dealer. Ik hoop dat JD het ook binnenkort kan anders moet ik alsnog voor ABT kiezen.

Even voor de liefhebbers van ABT onderons. Vanaf 9 april 2011 t/m 19 april 2011 zijn er weer de ABT Tuningdagen. Je kan dan tot 20% korting krijgen op de tuning.

 

Gr,

 

Leen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb net de prijs doorgekregen van de ABT-tuning voor de 1.8 TSI motor van na oktober 2010. Gelukkig zat ik goed voordat ik het mailtje las. De prijs is €2149. Tijdens de ABT Tuningdagen krijg je daar 10% korting op. Dan kost het € 1935. De tuning voor deze motor via ABT koste vroeger altijd €1490, een flink verschil dus. Ik ga nog maar even contact opnemen met JD voor ik een beslissing neem.

 

Gr,

 

Leen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kreeg net een belletje van de vw dealer, blijkt mijn auto hetzelfde te hebben. auto is van voor oktober 2010 (feb 2010 geleverd). :ban2: maar dacht dat het pas voor de nieuwe modellen gold? is er toevallig iemand met een 3C 1.8tsi met abt tuning van na jan 2010 en voor oktober 2010?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Kreeg net een belletje van de vw dealer, blijkt mijn auto hetzelfde te hebben. auto is van voor oktober 2010 (feb 2010 geleverd). :ban2: maar dacht dat het pas voor de nieuwe modellen gold? is er toevallig iemand met een 3C 1.8tsi met abt tuning van na jan 2010 en voor oktober 2010?

 

Je kan deze waarschijnlijk gewoon laten tunen via bijvoorbeeld JD of Target. Ze programmeren de ECU dan buiten de auto en zetten 'm weer terug. Als dat niet het geval is (het nieuwe model B7) dan moet ie getuned worden via ABT (dit is de enige die het tot nu toe kan) op de nieuwe wijze. Er wordt dan een extra regelunit geplaatst bovenop de afdekkap van de accu. Vanaf deze regelunit gaan er twee kabels naar de "oude" ECU.

Die van mij is vanochtend als 1 van de eerste in Nederland gedaan bij Kamsteeg in Voorschoten. Er zit meer pit in (310nm i.p.v. 250nm/210pk i.p.v. 160pk) al heeft de tuning via JD meer koppel maar helaas dat ging voorlopig nog niet.

 

Gr,

 

Leen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

als ik het goed begreep zit er in mijn auto dezelfde ecu als de B7 dus 2149,00 euries. alleen geloof ik daar zelf niet helemaal in.

toen ik de auto kocht werd er een bedrag genoemd van ongeveer 1200,00 voor tuning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je kan het beste even de softwareversie en het type ECU laten uitlezen en deze info dan even naar JD sturen. Zij kunnen je zeggen hoe die te tunen is.

Als zij 'm kunnen tunen dan kost dat € 890.

De kosten voor de standaard tuning was altijd € 1490 via ABT. Omdat deze week de ABT tuningdagen plaatsvinden krijg je 20% op tuning via de oude manier en 10% voor tuning op de nieuwe manier. Dus dat is voor de oude manier € 1192 en voor de nieuwe € 1934. Ik heb een beetje lopen zeuren waarna ik ook 20% kreeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Jos2010,

 

Ik heb gister mijn 1.8 TSI laten ABT-chippen door de VW-dealer. Het resultaat valt mij toch flink tegen (geen aanrader dus). In lage toerentallen is er weinig merkbaar en in de hogere toerentallen valt het mij, zeker in vergelijk met mijn oude JD-getunde 1.8 TSI zwaar tegen. Ik heb ook (vooral in de 2e en 3e versnelling) dat ik een hikje voel bij het optrekken rond de 2800 toeren. Heb jij dat ook?

 

Gr,

 

Leen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb geen ervaring met JD, maar ben zeer tevreden Leen. Ik heb 'm recent lekker aan de tand kunnen voelen in Duitsland op weg naar m'n wintersportbestemming en heb spijt dat ik H-type winterbandern (tot 210 km/h) heb laten monteren :-).

Ook bergopwaards op de autobahn in Duitsland, als de gevoeglijke 'brandweer' (2 personen + koffers etc, nix op 't dak overigens). BMW'tjes losrijden..

Jammer dat ik me meerendeels in NL moet bewegen.

Pakt goed op in de versnellingen, maar is ook zeker goed 'drivable' (niet nerveus) in langzaam-/stadsverkeer.

Nadeel blijft RON98... wat ABT voorschrijft (zeker met de huidige benzine prijzen) maar goed alle fun heeft z'n prijs. Brengt me op het volgende; hoe zit 't bij jou, rij je al volledig op RON98 ? Kan dat wellicht de wat 'terleurstellende' prestaties verklaren ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hebben jullie wel beide dezelfde ECU? want omdat er zoveel fratsen uitgehaald moeten worden bij Leen zn auto kan dat heel erg veel anders rijden dan een ECU die wel normaal chipbaar is..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik weet niet of er een zelfde ECU in zit (weet niet eens wat dat is...), maar ik heb wel vertrouwen in ABT gekregen en ben zeer tevreden met het resultaat. Ik heb ze vooraf direct via Email verschillende malen vragen gesteld omdat ik in het begin ook zo m'n twijfels had m.b.t. tuning, het resultaat en mogelijke schade aan m'n nieuwe auto. Deze vragen zijn keer op keer netjes beantwoord.

Ik kan me overigens niet voorstellen dat ABT een tuning levert die sub-optimaal is of niet geschikt voor een bepaalde motor/electronica.

Ter info, een van de antwoorden die ik van ABT teruggekregen heb is hieronder ingekopieerd, hierin wordt ook iets gemeld mbt de RON95 vs 98.

@ Leen; wellicht een optie om direct met ABT contact op te nemen en je probleem daar eens voor te leggen - http://www.abt-sportsline.de

 

-------------------

"As Mr. Metschke already mentioned you can also use 95 Octane gasoline with the ABT Power upgrade but the hp will be less than we have quoted with 98 Octane.

The point is that if you take lower quality of gasoline that the engine and ventiles have a higher tendency of knocking. Due to this knocking the serial as well as the ABT Power software is constantly adjusting to avoid this. The more the software has to adjust the lower the Power will be. Surly this behaviour can be ignored and the Power will be higher. But if you are looking for a Software that will not harm the engine and give you the same long lasting stability of all components as you do have with the serial software you need to make some compromises.

 

Surly more Power is possible to be reached with a different set up. But what side effects do you need to work with?

 

When we do start our development the fist thing what we do is to analyse all components that are important for the stability of the engine drive train and clutch and see to what maximum Power we can bring up our modification. The weakest part will set our limits to always stay under the limits. This ensures that we and for example Pon is able to take over the warranty.

 

If you are looking for a reliable modification with a good warranty you need o go with ABT. If you are looking for the highest Power without taking care of the lifetime of the engine and related components you can go with another supplier.

 

ABT does not offer the highest Power, and is very slow in new developments. The reason is, we take the time for development and testing. All modifications that we do offer have been tested and developed over a time frome of at least 2 weeks and be driven aprox 1000km. We did had every car, drive train, emission class at least once in our hands for a proper development. To be able to offer environmental good tuning with same CO² emission as the serial car, longlasting stability, perfect driveability in all different driving possibilities with feelable increase n Power."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Auto van ATS uitgelezen en is idd nog de "oude" ecu.. deze kan gewoon (buiten de auto) gechipt worden.

 

Ik ben blij voor hem. De tuning van JD is veeeeeeeeeeeeeeeel!!! beter dan die van ABT. Ik heb 'm vandaag wat meer kunnen testen. Volgens mij leverd ie nooit 210pk/310nm. Ook het hikken is zeer irritant. Binnenkort maar even contact opnemen met de dealer.

 

Gr,

 

Leen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hi!

 

Sorry for the O.T! :)

 

I contacted my local dealer yesterday about tuning my car now when ABT are doing the tuningdays actie. Didn't think it would be any problems getting it done. But there i was very wrong.

First thing, the place in leusden where they do the tuning does not answer phone or e-mail from my dealer.

They stop working at 4 , and according to my dealer they are so buzy they don't have time to answer the phone even. B*llshit is what i call it.

Second. I would be without car for 4 days, 2-3 days for sending my ecu there and back, one day to do the tuning :s .

Who the h*ll can be without a car for 4 days!!!???

And if there's a actie from the 9th of april to the 19th of april i should be able to go in on the 19th and say that i want to have the tuning done, and then for the actieprice. If they dont have time then they have to do it another day.

 

All the talk about crisis in the oconomy and so on!! And then they don't make any effort to make the customer pleased. I was prepaired to spend the E 1199,- that the tuning would cost me instead of E 1490,- which i thought was abit to much. But now i won't spend a single cent.

 

And on top of that i got a stupid useless answer from pon when i told them about this.

 

"Regarding your email, we can report the following

 

We recommend you for your specific question concerning the ABT-tuning of your Volkswagen Golf to contact the Service Manager of an (your) Volkswagen-dealer. He is the first person with whom you can review your complaint.

If he thinks it is necessary he can directly contact the relevant department for direct information.

 

We trust you enough to have informed.

 

Yours sincerely,

 

Volkswagen Klantenservice"

 

That's not what i call klantenservice! Telling me to do exactly what i have allready done :S

 

I give up! No ABT tuning for my part! Unless i get the offer to do it for the actieprice and then at the dealer, not being without the car for 4 days.

 

Phew, hope i can sleep now :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag maar weer eens een mailtje gestuurd naar de dealer. Ik ben de afgelopen week op vakantie geweest en heb dus wat meer kilometers gereden met de ABT tuning. De conclusie is dat er onderin toeren geen vermogen bij is gekomen (eerder afgenomen) en dat tussen de 2000rpm en 3000rpm vaak een hinderlijke schok te voelen is. De schok voelt aan als tijdelijk inhouden en is niet de turbo die je voelt inkomen. Volgens mij is de ABT tuning van 2011 modellen via de extra ECU geen aanrader. Ik heb de dealer gevraagd dit snel op te lossen of anders de tuning ongedaan te maken. Ben benieuwd of het opgelost wordt. Gelukkig heb ik nog niet betaald. Als het meezit wordt het dan toch nog een JD-tuning.

 

Gr,

 

Leen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat doet 't ook... tenminste t/m de 2010 versie als ik 't nu goed begrijp.

 

@ Leen, ik neem aan dat ook al RON98 hebt getankt ? Ik zou toch ook eens contact opnemen met de 'bron', t.w. ABT zelf, eens horen wat die te zeggen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dat doet 't ook... tenminste t/m de 2010 versie als ik 't nu goed begrijp.

 

@ Leen, ik neem aan dat ook al RON98 hebt getankt ? Ik zou toch ook eens contact opnemen met de 'bron', t.w. ABT zelf, eens horen wat die te zeggen hebben.

 

Ik heb idd al eens RON98 getankt maar dat is het niet helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

95 of 98 of 102 maakt voor dat soort problemen in de regel niet uit.. wel vermogensverlies/trager over de hele lijn.. zo hard regelt de ecu nl niet terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden