Ga naar inhoud

  • 0

Ervaring met chip-tuning ABT van 1.8 TSi ?


Jos2010

Vraag

Ik overweeg ABT chip-tuning uit te laten voeren op mijn 3C 1.8 TSi.

 

Heeft iemand hier ervaring mee ? Voor- nadelen ? Als b.v. resultaat, mogelijk toename van storingen, motorkarakter etc ?

Zo heb ik b.v. ook ergens meegekregen dat er na tuning RON98 getankt moet worden(?). Is dit inderdaad zo ? Naast dat dit duurder is, is het ook niet bij iedere pomp in NL verkrijgbaar. Wat is het effect als er RON95 getankt blijft worden ?

Ik kijk uit naar de feedback.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 131
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0
Ik overweeg ABT chip-tuning uit te laten voeren op mijn 3C 1.8 TSi.

 

Heeft iemand hier ervaring mee ? Voor- nadelen ? Als b.v. resultaat, mogelijk toename van storingen, motorkarakter etc ?

Zo heb ik b.v. ook ergens meegekregen dat er na tuning RON98 getankt moet worden(?). Is dit inderdaad zo ? Naast dat dit duurder is, is het ook niet bij iedere pomp in NL verkrijgbaar. Wat is het effect als er RON95 getankt blijft worden ?

Ik kijk uit naar de feedback.

 

RON98 is niet per KM/L duurder, je rijdt per liter namelijk meer km. (Vdub heeft hier wel eens wat over geschreven en uit eigen ervaring kan ik zeggen dat zijn verhaal klopt)

 

waarschijnlijk heb je een nieuwe wagen (of vrij nieuw) ABT zet een standaard programma in je chip.

dus je print wordt op gestuurd en komt geprogrammerd terug. er zijn bedrijven die het goedkoper doen.

en voor dat bedrag kan je een opmaat chip laten maken voor specifiek jou wagen bij een aantal bekende tuners.

 

Ik heb dezelfde motor en na een zoek tocht, prijzen vergelijken etc, zijn er voor mij nog 2 bedrijven over waar ik hem laat chippen JD en Hartog (geen ABT, omdat daarvan wat slechte info bekent is bij de seat cupra limited ed.(en voor de prijs kan je een veel mooier programma krijgen bij JD))

 

Alleen zit de chip er nog niet in, mijn setje winterbanden waren een beetje te kostbaar :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor je reactie en info Toine.

 

Het is inderdaad een nieuwe auto (3000 km). Het voordeel (?) van ABT leek mij hun 'ervaring' en dat ze aan VW gelieerd zijn waardoor de garantie behouden blijft.

Daarnaast zegt ABT behoorlijke verbetering te kunnen leveren: 160 -> 210 pk en 250->310 Nm..

 

Heb je een idee wat de consequenties zijn indien RON95 getankt blijft worden ?

Is er ergens meer info over de seat cupra beschikbaar ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens mij maakt het niks zo lang het maar geen diesel is, ik heb nog nooit fehoord dat je dan 98 moet tanken.

JD is ook erg ervaren, ik denk dat 80% van de gechipte passat's op het forum het bij hun laat doen.

Ik hoor hier altijd JD verhalen :P.

Misschien heb je met chip op maat nog wel meer pk winst dan bij ABT zeker niet minder

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

waarom een hoger octaan gehalte nodig is weet ik niet, maar er zijn hier vast wel een aantal die dat wel weten. (Vpower is 97 en ultimate is 98)

 

wat betreft de seat, er is een limited ed. geweest van de cupra die dan 310pk zou hebben (normaal 240pk) dit was door abt getuned maar had minder dan vooraf bepaalt. meen begrepen te hebben dat het opgelost is.

 

de garantie verhaal was voor mij ook zeer interessant. wou hem meteen na levering laten chippen, zelf rechtstreeks contact gehad met ABT. want sommige vw dealers wilden de wagen niet chippen. ABT doet dit wel degelijk, ook in combi met dsg.

 

Na wat belletjes met JD en hartog en ervaringen van het forum doorgelezen te hebben komt mijn keus toch bij JD.

 

heb je al een aanbieding gehad van abt? iets van 1150,00 euro geloof ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wbt de RON 98 vs. 95 vraag, hier heb ik info over opgevraagd bij VW maar nog niets op teruggehad.

 

Via VW had ABT een aanbieding van rond de 1100-1200 eur of zo, normaal zijn de kosten hoger maar wellicht nog onderhandelbaar (?).

 

Zijn er wellicht nog negatieve ervaringen bekend met ABT, behalve de prijs dan :-) ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voor de minder ingewijden, zoals ikzelf b.v., heb je misschien een linkje van die 'JD' Leen ? Hoe zit 't daar met garanties ? Heb je ook wellicht wat data van jouw 1.8 TSi als Nm en zo ?

En ook belangrijk is, mij auto zit nog 2 jr in de fabrieksgarantie. Die gaat natuurlijk vervallen als er een andere tuner dan ABT aan gaat zitten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Voor de minder ingewijden, zoals ikzelf b.v., heb je misschien een linkje van die 'JD' Leen ? Hoe zit 't daar met garanties ? Heb je ook wellicht wat data van jouw 1.8 TSi als Nm en zo ?

En ook belangrijk is, mij auto zit nog 2 jr in de fabrieksgarantie. Die gaat natuurlijk vervallen als er een andere tuner dan ABT aan gaat zitten...

 

Het linkje is al geplaatst zag ik. De mijne ging van 160pk/250nm naar 210pk/340nm.

Je krijgt 1 jaar garantie op de aandrijflijn. Als er iets met je auto is dan laat je gewoon je oude data weer terugzetten, niemand die het merkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@jos2010

 

Heb je je 1.8 TSI al laten chippen?

Ik heb gister mijn nieuwe CC gehaald en heb vandaag gebelt met JD. Daar werd mij duidelijk dat alle 1.8 TSI motoren vanaf 2010 niet meer geflashed kunnen worden maar dat daadwerkelijk de chip eruit gesoldeerd wordt en er een andere geplaatst wordt. Dit omdat VW de nieuwe motorstuureenheden beter heeft beveiligd.

VW ziet dan dus bij een eventueele check dat er met de auto is "gerommeld" waarna ze auto kunnen blokkeren voor alle garantieclaims etc. Nu ik dit weet ga ik toch overwegen om de motor via ABT te laten tunen met behoud van garantie.

Voor bezitters van 1.8 TSI motoren van voor 2010 is het deze maand misschien interessant om 'm via JD (of bij van der Velden in Benthuizen) te laten tunen. Je krijgt namelijk de hele maand januari (2011) 15% korting! Hierdoor komt het tunen van een 1.8 TSI op € 671,50. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je dat zonder problemen kan doen.

 

Gr,

 

 

Leen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb inmiddels voor m'n 3C toch voor ABT tuning gekozen, niet in de laatste plaats vanwege de garantie. Ik heb dit bij de dealer uit laten voeren en was daarvoor de auto een dagje kwijt. De tuning wordt door VW en ABT geregistreerd en ook in het onderhoudsboekje d.m.v. stempels bijgeschreven. Overigens moet er om het volledige vermogen aan te kunnen spreken daarna wel RON98 getankt worden.

Er was op een bepaald moment een aktie van ABT met 20% korting, ik heb hier gebruik van kunnen maken (blijft overigens nog steeds prijzig).

Ik merk een substantieel verschil en de auto heeft een, hoe zeg je dat mooi, betere 'drivability' gekregen. Nu reageert de standaard 1.8 TSi al niet verkeerd maar de tuning is wel zeer merkbaar... Ik ben er overigens nog niet 'voluit' mee gegaan.

De auto is daarnaast ook zuiniger geworden (resultaat van meer vermogen & koppel bij lager toerental).

 

 

Hieronder een samenvatting van de verschillen (info ABT)

 

Power: 118/(160) kW/(PS) 154/(210) kW/(PS)

at: 5000 rpm 6200 rpm

 

Torque: 250 Nm 310 Nm

at: 1500-4200 rpm 2500 rpm

 

Top Speed: 222 km/h 243 km/h

 

0-100 km/h 8,6 s 8 s

 

CO2-emission: 180 g/km 180 g/km

 

CO2-emission

per bHP: 1,13 g/(km * bHP) 0,86 g/(km * bHP)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor je snelle reactie. Ik had ook gezien dat er regelmatig ABT chip dagen zijn met 20% korting. Ik ga morgen maar eens informeren naar de mogelijkheden voor mijn motor. De 1.8 TSI is in de Passat CC en Passat B7 vanaf bouwdatum week 45 2010 opnieuw aangepast. De uitstoot is nu voor de CC 165 gr/km en voor de B7 160 gr/km. Met DSG liggen die waardes 2 gr/km hoger. Ik hoop dat de tunning voor deze motoren bij ABT al te leveren zijn. Ik heb begrepen dat dit voor de 2.0 TSI nog niet het geval is.

Als je eenmaal een getunde 1.8 TSI hebt gereden dan valt zo'n standaard 1.8 TSI toch wel zwaar tegen kan ik je zeggen.

 

 

Gr,

 

 

Leen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
volgens mij zit hier de MED17 computer in en JD chip deze ook met behoud van garantie voor de seat exeo

 

lijkt me dat deze garantie (naar pon) dan ook geldt voor de passat

dan zou ik zeker het programma kiezen van JD en niet ABT

 

Volgens JD is dat bij die van mij niet het geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb inmiddels voor m'n 3C toch voor ABT tuning gekozen, niet in de laatste plaats vanwege de garantie. Ik heb dit bij de dealer uit laten voeren en was daarvoor de auto een dagje kwijt. De tuning wordt door VW en ABT geregistreerd en ook in het onderhoudsboekje d.m.v. stempels bijgeschreven. Overigens moet er om het volledige vermogen aan te kunnen spreken daarna wel RON98 getankt worden.

Er was op een bepaald moment een aktie van ABT met 20% korting, ik heb hier gebruik van kunnen maken (blijft overigens nog steeds prijzig).

Ik merk een substantieel verschil en de auto heeft een, hoe zeg je dat mooi, betere 'drivability' gekregen. Nu reageert de standaard 1.8 TSi al niet verkeerd maar de tuning is wel zeer merkbaar... Ik ben er overigens nog niet 'voluit' mee gegaan.

De auto is daarnaast ook zuiniger geworden (resultaat van meer vermogen & koppel bij lager toerental).

 

 

Hieronder een samenvatting van de verschillen (info ABT)

 

Power: 118/(160) kW/(PS) 154/(210) kW/(PS)

at: 5000 rpm 6200 rpm

 

Torque: 250 Nm 310 Nm

at: 1500-4200 rpm 2500 rpm

 

Top Speed: 222 km/h 243 km/h

 

0-100 km/h 8,6 s 8 s

 

CO2-emission: 180 g/km 180 g/km

 

CO2-emission

per bHP: 1,13 g/(km * bHP) 0,86 g/(km * bHP)

 

 

Hoe is na de tuning van ABT het koppel in lage toerentallen? Merk je dat je minder hoeft te schakelen?

Bij versie van de 1.8TSI die geleverd wordt vanaf week 45 van 2010 hebben ze duidelijk wat aan het motormanagement gesleuteld om de uitstoot naar 165gr/km te verlagen. Leuk voor de BPM maar slecht voor de trekkracht. Onderin toeren moet je nu flink geduld hebben om op snelheid te komen. Dit was bij de vorige versie veel minder het geval. Ik wil 'm vooral voor dit probleem laten tunen.

 

Gr,

 

Leen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tot zo'n 2000 rpm merkt je eigenlijk geen verschil, daarboven komt het vermogen en koppel er echt in. Het is overigens geen nerveuze auto is geworden, zo blijft 't karakter in b.v. stadsverkeer prima. Wbt koppel/schakelen, dat merk je echt. Ook op de snelweg in 6, gewoon gas erop en gaan.

 

Kijk even op www.abt-sportsline.de voor de juiste info en pk - koppel grafieken. Via de contact link van deze site kun je ook je vragen kwijt bij ABT.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Tot zo'n 2000 rpm merkt je eigenlijk geen verschil, daarboven komt het vermogen en koppel er echt in. Het is overigens geen nerveuze auto is geworden, zo blijft 't karakter in b.v. stadsverkeer prima. Wbt koppel/schakelen, dat merk je echt. Ook op de snelweg in 6, gewoon gas erop en gaan.

 

Kijk even op http://www.abt-sportsline.de voor de juiste info en pk - koppel grafieken. Via de contact link van deze site kun je ook je vragen kwijt bij ABT.

 

OK, dat wilde ik even weten. Ik ga donderdag even langs de dealer, die gaat kijken welke regelunit er bij mij in zit. Zodra dat duidelijk is bestel ik de tuning. Moest jij lang wachten na bestelling van de tuning?

 

Gr,

 

Leen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat ik me afvraag is of dat tunen niet ten koste gaat van de levensduur van het motorblok, het blok is er niet voor gebouwd om dat hogere motorvermogen te verwerken. Dit gaat een paar jaar goed maar na een jaar of 5 krijg je misschien toch vreemde slijtageproblemen en de standaard garantie van 2 jaar is dan al lang voorbij!? Volgens mij kan je hem beter standaard houden als je lang van je Passat wilt genieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wat ik me afvraag is of dat tunen niet ten koste gaat van de levensduur van het motorblok, het blok is er niet voor gebouwd om dat hogere motorvermogen te verwerken. Dit gaat een paar jaar goed maar na een jaar of 5 krijg je misschien toch vreemde slijtageproblemen en de standaard garantie van 2 jaar is dan al lang voorbij!? Volgens mij kan je hem beter standaard houden als je lang van je Passat wilt genieten.

 

Ik rij er maximaal 3 jaar mee dus dat probleem heb ik zelf niet. Bovendien blijft ABT zeker binnen de marges.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wat ik me afvraag is of dat tunen niet ten koste gaat van de levensduur van het motorblok, het blok is er niet voor gebouwd om dat hogere motorvermogen te verwerken. Dit gaat een paar jaar goed maar na een jaar of 5 krijg je misschien toch vreemde slijtageproblemen en de standaard garantie van 2 jaar is dan al lang voorbij!? Volgens mij kan je hem beter standaard houden als je lang van je Passat wilt genieten.

 

Al mijn turbo's zijn getuned, ALLE motoren hadden bij aanvang van de tuning 200dkm of meer gelopen, ALLE motoren hebben GEEN extra slijtage ondervonden door de tuning, de 110pk AFN heeft zelfs 425dkm gelopen zonder problemen aan de motor...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wat ik me afvraag is of dat tunen niet ten koste gaat van de levensduur van het motorblok, het blok is er niet voor gebouwd om dat hogere motorvermogen te verwerken. Dit gaat een paar jaar goed maar na een jaar of 5 krijg je misschien toch vreemde slijtageproblemen en de standaard garantie van 2 jaar is dan al lang voorbij!? Volgens mij kan je hem beter standaard houden als je lang van je Passat wilt genieten.

Ik heb ook ABT tuning, nu 5 jaar geleden gedaan bij aflevering van de auto. Motor loopt nog steeds als een zonnetje.

ABT blijft inderdaad binnen de grenzen die het blok aan kan. Daar hoef je dus niet bang voor te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
@jos2010

 

Heb je je 1.8 TSI al laten chippen?

Ik heb gister mijn nieuwe CC gehaald en heb vandaag gebelt met JD. Daar werd mij duidelijk dat alle 1.8 TSI motoren vanaf 2010 niet meer geflashed kunnen worden maar dat daadwerkelijk de chip eruit gesoldeerd wordt en er een andere geplaatst wordt. Dit omdat VW de nieuwe motorstuureenheden beter heeft beveiligd.

VW ziet dan dus bij een eventueele check dat er met de auto is "gerommeld" waarna ze auto kunnen blokkeren voor alle garantieclaims etc. Nu ik dit weet ga ik toch overwegen om de motor via ABT te laten tunen met behoud van garantie.

Voor bezitters van 1.8 TSI motoren van voor 2010 is het deze maand misschien interessant om 'm via JD (of bij van der Velden in Benthuizen) te laten tunen. Je krijgt namelijk de hele maand januari (2011) 15% korting! Hierdoor komt het tunen van een 1.8 TSI op € 671,50. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je dat zonder problemen kan doen.

 

Gr,

 

 

Leen

 

helaas leen, dat heb je niet helemaal goed begrepen zo te lezen, vandaar dat ik even aanvul:zou zonde zijn als er verkeerde info op het forum staat...

 

De ECU hoeft zeker niet!!!! van een nieuwe chip voorzien te worden. De moderne ecu moet wel uit de auto gehaald worden en wordt vervolgens buiten de auto om geflashed. Daarna kan de ecu gewoon weer in de auto terug geplaatst worden.

 

De dealer ziet hier net als bij obd tuning, verder niets van.

 

ABT tuning voor een 1.8 TFSI A4, op octaan 100 benzine uit duitsland:

 

2102abt.jpg

 

 

JD tuning 1.8 TSI A4, vpower 97 uit nederland:

a4120tfsijdc60gpd8r203.jpg

 

 

Kijk en vergelijk... en niet eens zozeer de getallen, maar vooral het koppelverloop. Gooi je nog een keer 95 in die abt auto, zal het er zeker niet netter op worden. Niet dat de ABT tuning slecht is, maar het kan zeker beter.

 

 

jdvsabt.jpg

 

Onder de 2000rpm is de JD auto ook veel sterker...

 

 

Overigens:

Wil je tuning met garantie en niet het rommelige ABT verloop:

PON dealer amersfoort

Seat van der velden

auto bourguignon leeuwarden

 

Allemaal dealers die JDEngineering software incl volledige garantie overname leveren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden