Ga naar inhoud

  • 0

3.2FSi V6 DSG tunen of toch maar niet?


Bootje_Ronald

Vraag

Beste Allemaal,

 

Wellicht kunnen de experts hun mening - liever ervaring - delen of het zinvol is om een dergelijke motor te chiptunen. Ik snap dat ik geen bizarre winsten zal boeken, maar ik zit meer in over de combi DSG en tunen. Er komen steevast een aantal partijen bovendrijven waar men hier goede ervaringen mee heeft.

 

Kortom: is het aan of af te raden op een dergelijke aandrijflijn?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 66
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat engelengezichtje (:angel:) onderaan mijn post met de uitslag had een reden...Ik heb gewoon gejokt en jullie allemaal bij de neus genomen...:wink: Voor mij stond er een gemodificeerde TT op de bank en het leek mij en Matthijs wel een leuke grap om die te posten...8-). Hoog tijd dus om de ballon door te prikken...

 

Zoals je kunt zien op de eerste foto, klopte er weinig van de curve van de TT. Kwam mede door wat minder goed 'hobby-werk' van de eigenaar...

post-12305-1423825141,1743_thumb.jpg

 

Hier dus het werkelijke resultaat:post-12305-1423825142,0024_thumb.jpg

Zoals je kunt zien, was ik al gezegend met wat hogere cijfers, waarbij het koppel ons een beetje (positief) verbaasde:

Opgaaf af-fabriek:

Motorvermogen: 250PK,

Koppel: 320Nm

 

1e run voorafgaand aan de chiptuning:

Motorvermogen: 256,6PK,

Koppel: 342,5Nm

 

Run na chiptuning:post-12305-1423825142,1274_thumb.jpg

Motorvermogen: 269,9PK

Koppel: 368,8Nm

 

Ik was dus al gezegend met een hoger motorvermogen en koppel en Jeroen heeft z'n uiterste best gedaan om de curves zo mooi mogelijk te laten verlopen. Op de foto's kun je ook zien dat deze nu wat soepeler verlopen. Merk ik concreet dat de auto is getuned qua vermogen? Nee, niet echt. Merk ik concreet dat de motor soepeler loopt en schakelt? Ja, dat wel!

 

Op de site van JD staat de volgende winst bij de 3.2FSi motor:

Van 250 naar 268PK en koppel van 320 naar 342NM. Omdat ik het koppel al standaard had voor de tuning, hebben de heren de software ter plekke geschreven (tijdrovend werkje!) om toch het maximale (lees: soeplesse motor & koppel) uit de atmosferische motor te halen.

 

Kortom: een 'flinke' investering die in mijn beleving z'n geld waard is. Hadden we de eerste run niet gedaan, dan hadden we de harde conclusie getrokken dat ik er bijna 20PK en bijna 50Nm op vooruit was gegaan. Maar omdat het team van JD, Matthijs en ik toch vooraf wilde weten of mijn blok misschien had ingeleverd, is de eerste run voor tuning kosteloos uitgevoerd! Dat vind ik getuigen van vakmanschap en daadwerkelijke 'wetenschap'. Volgens deze wetenschap ben ik er daadwerkelijk 13,3PK en 26,3NM op vooruit gegaan. Daarnaast is de snelheidsbegrenzing opgeheven ('V-max'). Geen idee wat de auto maximaal op de teller gaat doen...

 

Natuurlijk kan ik er nog een compressor in laten schroeven en de DSG aan laten passen, maar ik ben nu tevreden met wat ik heb!

 

Nogmaals wil ik Matthijs & het team van JD bedanken voor de welkome ontvangst, de koffie en het engelengeduld: ik ben ruim 4 uur onder de panne geweest! Dat moet ik een andere tuner nog maar 'ns zien doen!

 

Uiteraard ben ik reuzebenieuwd naar het resultaat van de 3.2FSi van Kees. Als laatste hoop ik dat julie de grap kunnen waarderen...8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Daar ben ik niet zo bang voor, Eric...:wink:

 

Ik denk dat we al met al iets van 5 runs hebben gedaan om maximale souplesse te behalen. De software is dus meerdere malen aangepast om tot het uiteindelijke resultaat te komen. De 'hick-ups' die de DSG in de eerste versnellingen had, zijn nu weg. Zeker omdat ik uit een Multitronic kwam, ervaarde ik dat toch als 'storend'. Voor mij is de doelstelling dus gehaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Flauw hoor :evil:

 

 

Nee, ik kan dit wel waarderen :P

Maar zoals je zelf ook al aangeeft: bij JD merk je dat ze echt met liefde voor het tuningsvak werken en alleen dat al is een feest om naar te kijken.

 

Het valt me inderdaad op dat er bij 5000 RPM een rare dip in de koppelkromme zit die je ongetwijfeld zult hebben gemerkt met accellereren. Het verschil in de grafiek is niet erg groot maar Jeroen heeft er toch een mooi horizontaal lijntje van weten te maken. Denk dat je dat zeker zult merken, al zul je niet vaak met 5000 RPM rijden. Maar eens in Duitsland uitproberen :wink:

Dat hogere koppel rond 2000 RPM zul je ook wel goed merken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zoals gemeld mocht de passat van mij afgelopen woensdag voor behandeling naar JD.

Afgesproken rond een uur of 8 en na een lekker bakje koffie eerst de Audi even op de rollers gezet. Na een hilarische (althans sommigen vonden het humor hebben) eerste en laatste run maar snel de Audi verwisseld voor de Passat.

De eerste runs vertoonden niet zo'n mooie kromme, maar na een aantal aanpassingen viel het resultaat zeker niet tegen:post-10947-1423825160,0326_thumb.jpg

Ik heb nog niet de tijd genomen om de Passat eens flink op de staart te trappen, maar het viel me wel op dat de motor een stuk "rustiger"/stiller/soepeler loopt. Eigenlijk wil ook eerst de tank leegrijden en 98 tanken, voordat ik mijn favoriete stukje ga rijden.

 

Je merkt al snel dat de mannen van JD het werk leuk vinden. Ze spreken er met veel passie over en dat heeft er ook voor gezorgd dat het voor mij een leuke (en leerzame!) avondbesteding was. Zelfs rond 23:00 uur hadden ze nog engelengeduld. chapeau!

 

Volledigheidshalve de run van de Audi:

post-10947-1423825160,6107_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden