Ga naar inhoud
  • 0

olielekkage bij oliepijlstok


esmamaju

Vraag

Hallo,

 

Ik zag bij het monteren van een nieuwe onderplaat dat er wat olie drupte bij het carter. De oude plaat was ook wat nattig

Na zoeken waar het vandaan komt bleek het van de olie pijlstok te komen en druppelde dus wat naar beneden.

Het huis waar de pijlstok in gaat is helemaal nat en vettig van de olie.

kan dit kwaad?

Ik ga vrijdag naar frankrijk toe.

 

ik heb de auto vorige week voor het eerst zelf een oliebeurt en filter gegeven, maar kan me niet indenken dat het daar van komt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Op de pijlstok onderaan zitten 2 knikjes,die geven niet min en max aan, het geribbelde gedeelte wat hier tussen in zit geeft min en max aan.Even voor de duidelijkheid,mischien wist u dat al maar er ontstaan vaak misverstanden over. er vanuitgaande dat er eenzelfde peilstok in zit als bij mij.(wat dus niet zo hoeft te zijn)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Op de pijlstok onderaan zitten 2 knikjes,die geven niet min en max aan, het geribbelde gedeelte wat hier tussen in zit geeft min en max aan.Even voor de duidelijkheid,mischien wist u dat al maar er ontstaan vaak misverstanden over. er vanuitgaande dat er eenzelfde peilstok in zit als bij mij.(wat dus niet zo hoeft te zijn)

 

De knikjes geven wel maximum en minimum aan en het gebied is ongeveer 1 liter olie. Als het oliepeil bij mijn auto aan onderzijde van het geribbelde gedeelte is, dan vul ik het bij met minder dan een halve liter en dan is het peil bovenaan het geribbelde. Het beste is dus om het peil in het geribbelde gedeelte te hebben.

 

Ik heb eens een melding gehad dat ik mijn oliepeil moest checken en meen dat het peil toen onderzijde geribbelde gedeelte was. De melding komt dan dus op tijd. Overigens kan ik wel horen aan de motor als het peil onderin het geribbelde zit of bovenin; als het peil bovenin zit loopt de motor minder rauw.

 

Zit er teveel in dan? eruit gaat alleen via de carterplug ben ik bang :(

 

Je kunt de olie er uitzuigen via de oliepijlstok opening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@marcel: een 3bg heeft een grotere pijlstokhouder/opening dan een 3b althans van de tdi weet ik dit zeker maar het gaat hier om een 1.8 turbo.Heb ooit eens bij een 3b tdi olie willen afzuigen en dit lukte niet,terwijl het bij mijn 3bg tdi wel gaat omdat dezepijlstokopening veel groter is.In mijn onderhoudsboekje staat dat bovenin het geribbelde gedeelte het best is maar dat het voor kan komen dat er olie staat tot de bovenste knik.en staat dat je NOOIT meer moet bijvullen dan de bovenste knik.daar moet ik je dus gelijk in geven :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
@marcel: een 3bg heeft een grotere pijlstokhouder/opening dan een 3b althans van de tdi weet ik dit zeker maar het gaat hier om een 1.8 turbo.Heb ooit eens bij een 3b tdi olie willen afzuigen en dit lukte niet,terwijl het bij mijn 3bg tdi wel gaat omdat dezepijlstokopening veel groter is.

 

Ok, dat wist ik niet. Maar het lijkt mij dan als nog dat een bedrijf het lukt om de olie via de peilstok af te zuigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

mischien dat ze er bij een bedrijf inderdaad het wel kunnen,of eventueelnog een andere manier hebben.Als je een brug/put tot beschikking hebt is het niet heel erg veel moeite om het via de carterplug een beetje olie eruit te laten.Esmamaju heeft pas een beurt gedaan en mischien wel beschikking over een brug/put? Maar er is nog geen antwoord gegeven op de vraag of er dan teveel olie in zat. :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De olie zit tot aan de knik dus is dan inderdaad iets te veel ingegaan.

Ik ga zo wel even het schoon spuiten en kijken of er dan weer begint te lekken en zal er wat uit laten lopen via de carterplug, helaas geen brug dus op de krik...

Kijk wel even of ik een foto kan maken ervan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

alsde olie tot aan de knik zit,dan lijkt het mij erg sterk dat hij daarom lekt.Zit je carterontluchting toevallig niet verstopt?

 

Volgens mij kan je dit testen door de motor enigsinds warm te rijden en dan de olievuldop losdraaien.Als deze sist zit je carterontluchting verstopt en wordt er zo druk opgebouwd die er blijkbaar bij je peilstok uitkomt.

 

Mischien kan iemand anders hier me aanvullen of corrigeren want ik weet niet voor 100% zeker of mn idee klopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

en nog even een toelichting op het verhaal over de carterontluchting:

als je carterontluchting verstopt zit,dan kan de druk die er in je oliecarter opgebouwd wordt niet meer weg door deze ontluchting en zal de druk een andere weg zoeken.in dit geval de peilstokopening.

Als je je motor eventjes warm rijdt om een beetje druk op te bouwen, dan de motor stil zet, en dan de olievuldop eraf draait en hij sist (van de overdruk)dan is dus je carterontluchting verstopt.als hij niet sist is er niks aan de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
waar zit die ontluchting dan en is daar zelf wat aan te doen?

Het is een slang/pijp die vanonderuit het carter komt en naar bovenop je kleppendeksel loopt omdat hij daar ook op aangesloten zit.tussen het carter en het kleppendeksel zit waarschijnlijk ook nog een soort filter.Mijn advies is haal iemand met verstand van auto's bij dit probleem en ga er niet aan de hand van een forum zelf aan prutsen (dit is absoluut niet lullig bedoeld,maar je bent geen monteur toch?) Ik zou er mee langs een garagebedrijf/dealer rijden,voor hen is het waarschijnlijk een koud kunstje en is het zo opgelost, verwacht ik :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden