Ga naar inhoud
  • 0

tikkend geluid 115 pk TDI bwjr 2000


badi

Vraag

Ik ben in het bezit van een 115 pk TDI (motortype AJM) met 224000 km. Sinds enige tijd hoor ik een tikkend geluid dat uit de motor komt.

Ben naar de dealer geweest, zij denken dat het een kapotte komstoter is of een kapotte pompverstuiver. Allebei een dure grap.

Auto is van nieuw in mijn bezit, eerst als leaseauto, nu als privé auto. Heeft iemand van jullie dit soort problemen wel eens gehad, en/of weten jullie een goed(koop) adres in de buurt van Breda.

 

Groeten

 

Bart

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Zit er nog wel voldoende olie in?

 

Ja olieverbruik is altijd minimaal geweest, nooit problemen gehad met olieverbruik, hoefde nooit bij te vullen. Oliepeil staat nu (14000 km na laatste beurt) halverwege tussen max en min op de peilstok.

 

groet

 

Bart

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Bart,

 

Heel veel succes...Ik heb zelf ook een AJM uit 2000 en daarbij is bij de vorige eigenaar ook een tikkende motor een bron van irritatie geweest.

 

Helaas voor hem heeft zijn tikkende motor een dure oorzaak gehad.Vanaf de krukas via de drijfstangen kregen de zuigers net iets te veel speelruimte.Wat toen wel uiteindelijk bekend werd, is dat de AJM , niet alle, constructiefouten kende.

 

Uiteindelijk is het draaiende gedeelte vervangen door een nieuwe stripmotor uit Duitsland en de kosten via een coulance regeling voor meer dan de helft beperkt gebleven.

 

Ik zou een betere diagnose laten stellen en een "Autodoctor" laten luisteren of ie mischien de herkomst van het tikken nog iets preciezer kan localiseren.

 

Een leuk alternatief is natuurlijk een 130 pk PD laten inbouwen, maar nu ga ik denk ik meer mijn vermogensaanwinst gevoel laten spreken en je wil natuurlijk je AJM motor zo lang mogelijk zijn dienst laten doen.

 

GR Budi

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hij staat inmiddels bij Jos in Uffelte. Nadat in eerste instantie de hydraulische klepstoters zijn vervangen bleek het probleem niet opgelost. Ook het wisselen van de verstuivers bleek geen oplossing.

Er zit dus iets fout in het draaiende gedeelte, motor heeft 224.000 km gelopen, en de eerste AJM's schijnen dit soort problemen vaker te hebben. Na overleg met Jos komt er een andere motor in, een 100 pk PD die gechipt wordt. Ga ik er qua vermogen op vooruit, en kan ik er hopelijk weer even tegen.

 

Groet

 

Bart

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als we hier praten over een AFN-motor of een AJM of AHU (of een andere)motor dan bedoelen we een specifiek motorblok met de fabrieksmotorcode.

 

Dit is namelijk makkelijk om te weten o.a. ivm chiptuning en het verkrijgen van onderdelen(en het bijhouden van specifieke storingen ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Aanschaf blok incl. turbo (ca 100.000 km gelopen), inbouw, nieuwe distributieriem, nieuwe waterpomp, nieuwe multiriemen, 5L olie, oliefilter, luchtfilter en aanpassen ECU (ECU van AJM-115pk PD voor een 100 pk PD) EUR 2.950, maar dan heb ik ook ca 150 pk.

 

Bij mij ook nog nieuwe koppeling, maar jij hebt toch een automaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn blok is ook een AJM bj 2000 . Alleen ik hoor deze niet tikken.Gelukkig maar.

Maar Badi, nu kun je wel zeggen dat je weer een hele tijd vooruit kunt.

Als je de auto ingeruild had met kapotte motor krijg je er ook niets meer voor terug . Was je dat geld ook kwijt geweest. Mischien:idea: voor meer forumleden met een slechte motor

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden