Ga naar inhoud
  • 0

Geen warme lucht Climatecontrol


kilzone

Vraag

Hallo, ik ben in het bezit van een Volkswagen Passat station 1.9 TDI uit 2003.

Het is een prachtige auto, rijd heerlijk, maar zijn toch nog wat dingetjes wat mij niet zo zint.

 

Probleem is dat de ene keer als je de auto start de warme lucht van de climatecontrol het wel doet, maar net zo vaak krijg je na het starten alleen maar koude lucht. Het maakt niet uit of de auto nu warm of koud is dat de kachel het wel of niet doet.

 

Display knippert niet als je je contact omdraai (geen storing)

Sensors zijn uitgezogen (stofvrij)

Maakt niet uit op welke stand je de climatecontrol dan ook zet, de ene keer heb je warme lucht, andere keer niet.

 

Onder het rijden is het niet zo dat je dan wel warme lucht heb, en opeens weer niet.

 

Lecht dus echt alleen puur als je het contact omdraai, gaat rijden, en als je kachel het doet, doet hij het de hele rit.

Als je dan na 1,2,3 x starten weer je kachel aan wil doen doet i het niet.

 

Is ongeveer 50/50 dat de kachel het wel en of niet doet.

 

Komt dit probleem vaker voor bij dit type auto?

 

Alvast bedankt allemaal, en prettige kerstdagen nog.

 

 

MVG Bjorn Koster

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

nou ben ik niet helemaal zeker ervan maar ik vermoed dat de CC onder de 4 graden niet werkt, dus als je dan warme lucht wil hebben zal je die toch van de motor/koelwater zelf moeten krijgen... enige wat je dan nog kan doen is de warme lucht op HI zetten.

(weet eigenlijk niet zeker of dit type CC ook reverse werking heeft..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo, kan wel zeggen dat het gistermiddag/avond boven de 4 graden was en deed hij het wel.

Als er geen warme lucht uit komt als de motor op 90 graden staat, komt er nog geen zuchtje warme lucht uit. Als ik hem op hi zet of/ en op circulatie dan komt er nog geen zuchtje warmte uit.

Alleen gister morgen toen we de auto met koude motor starten was het toch wel 4 graden en deed de kachel weer niks.

 

Dus als het onder de 4 graden is werkt de kachel niet? :s

 

mvg bjorn koster

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Onder de 4 graden doet je airco (dus je koeling) het niet. Dat is volgens mij niet gerelateerd aan dit probleem.

 

Als je geen warme lucht krijgt, heb je dan al eens geprobeerd de temperatuur naar minder dan 18 te stellen? Dus dat ie LO aangeeft. En daarna weer omhoog? Doet ie 't dan wel?

 

Dat je display niet knippert wil volgens mij niet zeggen dat je ook geen storingen hebt. Ik beginnen met de zaak eens uit te lezen. Dat kan het handigste met vag-com, als je dat niet hebt kan het ook met de bedieningspaneeltje van de cc zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo, is de auto van me pa, maar die wil dus alles door de garage laten doen, maar vind het voordeliger om eerst zelf eens te kijken. Zal morgen eens proberen onder de 18 graden te zetten en dan weer naar de 21. Moet hij dan gewoon op auto staan?

 

Kan jij mij vertellen hoe je je storingen moet uitlezen op de cc zelf?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Haalt je tempmeter wel gewoon de 90 graden. Zo niet dan is waarschijnlijk je thermostaat stuk.

 

hallo, de temperatuurmeter haald wel gewoon de 90 graden. Dat is juist het rare.

De motor is dus gewoon 90 graden, maar de cc geeft gewoon geen warmte af. Alleen is dan weer het nog gekkere dat hij het de ene keer wel doet en de andere keer weer niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hallo, is de auto van me pa, maar die wil dus alles door de garage laten doen, maar vind het voordeliger om eerst zelf eens te kijken. Zal morgen eens proberen onder de 18 graden te zetten en dan weer naar de 21. Moet hij dan gewoon op auto staan?

Nee niet naar 18, maar dan nog kouder (LO staat er dan volgens mij). Daarmee stuur je volgens mij de warmtevoorziening helemaal dicht. En als je dan weer omhoog gaat doe je een nieuwe poging warmte eruit te krijgen. Ik heb wat jij beschrijft één keer gehad, en toen ik opnieuw van koud naar warm ging werkte het wel gewoon. Gelukkig nooit meer voorgekomen :)

Hij kan gewoon op auto staan.

 

Kan jij mij vertellen hoe je je storingen moet uitlezen op de cc zelf?

Google is m'n vriend ;)http://www.xius.be/index.php?option=com ... &Itemid=26

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb het vorige week ook even gehad, vervolgens op HI gezet en laten staan, auto even uit en aan gezet en probleem was opgelost, wel had ik toen bij instelling 21 graden toch nog koude lucht, dus toen maar weer op HI gezet, en paar dagen laten staan. Nu werkt ie weer goed, ik denk dus inderdaad dat er dan even een klep stroef loopt of iets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zat ook even te kijken maar de mijne doet exact ghet zelfde gisteravond en vanochtend. Steek koude lucht uitblazen terwijl de clima op 23graden staat. Motor temp op 90 gr en als je hem op hi zet komt er wel warme lucht maar had het idee dat dit nbiet constant was. Stond op voorraam gericht kon niet constant voelen maar weet bijjna zeker dat er geen constante temp uit de roosters kwam. Zal kijken of ik hem tussen middag even kan uitlezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben erg benieuwd wat de storing dan kan zijn. Bij ons komt er namelijk bij HI ook helemaal geen warme lucht uit.

 

Zat ook even te kijken maar de mijne doet exact ghet zelfde gisteravond en vanochtend. Steek koude lucht uitblazen terwijl de clima op 23graden staat. Motor temp op 90 gr en als je hem op hi zet komt er wel warme lucht maar had het idee dat dit nbiet constant was. Stond op voorraam gericht kon niet constant voelen maar weet bijjna zeker dat er geen constante temp uit de roosters kwam. Zal kijken of ik hem tussen middag even kan uitlezen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast Anonymous

Hallo heb ik ook al eens gehad met mijn passie al deze kenmerken ..

 

voel eens in je moterruimte of de slangen die naar binnen gaan wel warm zo goed als heet zijn,

kachel radiatuur niet verstopt is, te weinig koelvloeistof , of je beide kleppen werken net onder het middenconsole.

of even naar de vw dealer gaan en nieuwe software voor de cc laten instaleren dat was dus bij mij het probleem naar alles zelf vervangen te hebben..

 

Kosten software vervangen was bij mij €17,50 als je adres wil hebben van de garage waar ik heen ben gegaan doe maar pb tje..

 

 

Greetzzz Skippy79

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zit ook met een 'warmeluchtprobleem'. Begin vorig jaar een lek in de kachelradiateur. Mbv zo'n 'antilekspul' gedicht, maar zat er lucht in het systeem. Vervolgens een hele tijd mee gereden, moest na een snelle rit op en neer naar Berlijn afgelopen zomer, ruim 2 liter koelvloeistof bijvullen. Daarna niet meer. Lucht zat er nog steeds wel een beetje in. De auto is deze week naar de garage gegaan. Met man en macht hebben ze eraan gewerkt, onlucht, sensoren door gemeten, nieuwe termostaat (wat wel nodig was blijkbaar), maar....toch zit er weer lucht in het koelsysteem. En wat er gebeurt, is dat ik eerst warme lucht krijg, maar vervolgens gaat hij opeens zomaar koude lucht blazen, om dan weer even later warme lucht te blazen. Ik heb hem op Econ staan (airco werkt met deze kou toch niet) op 24 graden. Er zit dus een Climatronic in.

De garagist waar ik kom, die veel werkt met VW en Audi, vindt het een raadsel. Hij denkt nu dat de kachelradiateur verstopt zit en er zit nu reinigingsvloeistof in, waar ik enkele dagen mee moet rijden. En dan hopen dat ie open gaat...

Ben benieuwd. Heeft iemand anders nog ideeën? Software vervangen van Climatronic? Dat zou het dus ook kunnen zijn?

De airco werkt overigens prima.

Alvast bedankt voor reacties.

 

Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zijn er foutmeldingen in het clima systeem? Ga dat eerst even na.

 

Voor je de software van de climatronic vervangt zou ik eens proberen een tijdje die temperatuur klep (de V68) te loggen. Dan kun je volgens mij wel zien wat de klep doet. Ik bedoel, als je dan ziet dat de klep altijd vol open staat en er toch geen warmte komt heeft het weinig zin de software te vervangen. Als je de klep steeds ziet flipperen zit de oorzaak wellicht wel in de software. Ik heb de V68 zelf nog nooit gelogd maar op de site van Gerrit Speek staat wel hoe en wat.

 

Mocht blijken dat de klep wél vol open staat maar er toch geen warme lucht is zou ik deze pagina eens goed lezen: http://forums.vwvortex.com/zerothread?c ... id=4630951 Hij is in 't engels, ga 'm niet helemaal vertalen. Maar het komt neer op controleren of je slangen warm worden, ontluchten, kachel radiateur doorspoelen, nog veel meer ontluchten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor de info.

Ondertussen is de kachelradiateur met een e.o.a. goedje doorgespoeld, schoon gemaakt, etc. Het mag niet baten :( .

Zolang ik aan één stuk door rij is er niets aan de hand, maar als ik dan bijvoorbeeld afrem voor een afslag, rotonde, verkeerlicht, etc. dan voel ik opeens koude lucht uit de kachel komen, dat duurt even en dan wordt de lucht weer warm.

Het vermoeden is dat er telkens lucht in het systeem komt. Het is of de kachelradiateur of de kopppakking.....denkt men.

Hoe dan ook, beiden zijn niet eenvoudig (goedkoop) te vervangen... :angry: !

Ik moet nog even aankijken, of het koelvloeistofniveau zakt (voorheen wel, maar het is niet veel telkens).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben geen techneut (wel ooit motorvoertuigentechniek gedaan in een vorig leven, maar toen waren er nog bougies en contactpuntjes :D ).

Door de lekke koppakking kwam er blijkbaar lucht in het verwarmingsysteem, wat telkens voor een vlaag van koude lucht zorgde, als ik dan doorreed kreeg ik na enige tijd weer warme lucht. Tot ik weer moest afremmen voor een afrit, rotonde of i.d. en dan kwam er weer koude lucht. Ja, erg vreemd.....de garagist heeft er lang op moeten puzzelen en was niet zeker of dit de oorzaak was. Maar de koppakking bleek wel degelijk lek, ik verloor overigens maar heel weinig koelvloeistof, klein lek dus. Maar genoeg voor deze shit. Er was altijd een borrelend geluid te horen in de verwarming trouwens. Heel gedoe. Nieuwe koppakking erin en nu doet de verwarming het prima. Minder was dat vorige week de koppeling het begaf :angry: !! Weer een dure reparatie, al was er maar een klein onderdeel stuk gegaan (een metalen busje), maar ja, het zaakje lag open en verstandig was om de hele koppeling dan maar te vervangen! De Passat maakt mij niet vrolijk de laatste tijd :cry: ! Maar ja, als hij rijdt, rijdt hij wel heel lekker.....en wat moet je anders kopen?? (voorheen 2 Alfa's 156 gereden......waarvan 1 heel goede en 1 heel slechte.......)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden