Ga naar inhoud
  • 0

Hoe pennetjes uit de iso-steker????


rauzer

Vraag

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Gaat de iso stekker rechtstreeks de radio in of zit er een verloop kabeltje bij. Bij het laatste is het vaak al mogelijk om de + en const. + te wisselen dmv stekkers.

 

De pennen uit de stekker halen zou ik zelf niet doen, laat dat een car audio speciaal zaak doen. Die hebben vast wel een stukje gereedschap.

 

Je kan ook de twee draden doorknippen en dan een stekker met doorzichtige bescherm mantel erop knijpen. Maar of dat de meest ideale methode is....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die pennetjes hebben aan twee zijden een weerhaakje welke je plat moet duwen terwijl je de stekker eruit duwt. Dat kan met twee dunne pennetjes (bijv. de kleinste schroevendraaiertjes in je setje) maar pas op dat je niet te grote neemt of ze draait want dan is het weerhaakje plat en werkt het niet meer (soms kun je deze nog terugbuigen maar meestal slechts 1 x)

De truc is het gelijktijdig beide zijden buigen plus stekkertje er uitduwen/trekken.

Die pennetjes kun je ook los kopen trouwens, gewoon even vragen bij een audio inbouw tent.

 

Stekkertjes die je met zo'n klemtang vastzet zijn op zich niet verkeerd maar vergen wel wat zorg. Meestal pakt men maar wat voorhanden is (en dat is altijd net niet de goede) en dan wordt het een zootje. Beter om te solderen en krimpkous te gebruiken (kost geen moer en is veel beter dan tape).

 

Kroonsteentjes horen in huis, niet in de auto.

 

En van die klemdingen die over de ene draad gaan én over de nieuwe draad (japanse radios leveren dat er meestal bij) zijn ook niet goed. Geven vaak storingen die je slecht kunt opsporen. Je verzwakt de originele draad en maakt net zo'n verbinding met de nieuwe draad. Ook hier geldt: solderen is de beste manier. LIefst met krimpkous afwerken, dat is goed tegen vocht en isoleert goed.

 

Tape is irritant werken in kleine ruimte (denk aan het trekken aan andere kabels tijdens het wikkelen) en sluit niet goed genoeg af tegen vocht.

 

ISO blokken zijn wel leuk qua idee maar in de praktijk zijn ze vaak nogal groot, en zeker als je er ook een Sony radio aanhangt met nog zoveel aan ontstoorblokken ben je ver van huis als je het hele zootje achter het DIN vak kwijt moet zien te raken. Spanning en massa kun je trouwens zowiezo vaak beter even zelf bijleggen naar de zekeringkast, dan weet je zeker dat dat goed is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor je uitleg. Ik had het met de weerhaakjes ook geprobeerd en een soort vergrendelingspalletje aan de zijkant eruit getrokken. Wat ik ook probeerde, het lukte niet. En da's jammer want vervolgens heb ik de draden doorgeknipt en met AMP busjes de draadjes omgezet en aanelkaar gezet. Gepiel op de vierkante centimeter maar uiteindelijk is het gelukt. De radio gaat met het contact uit maar de zenders blijven opgeslagen. Vervelend dat de iso dus niet zo'n standaard is dan dat de naam doet vermoeden. De radio kwam uit een bora en werkte daar prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@18T

Sony radio's bennen meestal een eigen adapter die uitloopt naar 2 iso stekkers.

Bij de stekker van de voeding kun je de geschakelde en de continu + omwisselen d.m.v. een stekker verbinding.

(je kunt hier zelfs zonder problemen de antenne versterker bij prikken als het moet)

 

@Iedereen :)

Als mensen in een auto gaan solderen met een elektrische soldeerbout... doe me een lol en haal de accu klemmen eerst ff los.

En bij het loshalen van de klemmen ff je verlichting aanzetten om piekstromen en spanningen weg te laten vloeien.

Met een gas bout maakt dit niet zoveel uit. (maar voor de zekerheid kan het geen kwaad)

 

Verder zijn er per auto en per radio adapters te koop voor als ze niet bij je radio of in je auto zitten.

Er zijn zelfs iso adapters te koop waar de draden los van zijn zodat je ze zelf kunt aansluiten.

Bijv. :

http://www.caliber.nl/index.php?cPath=3 ... =2a&page=1

Zelfs voor de speakers zijn losse adaptertjes te krijgen :

http://www.caliber.nl/index.php?cPath=36_199

(voor VW : RSC 5010 / RSC 5060 / RSC 5080)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik doelde op de klonten ontstoringsfilters die Sony heeft (of had, het is alweer ff geleden) waarvoor nogal wat gefrommel nodig is.

 

gelukkig heeft de passat aardig wat bergruimte achter de DIN gaten, kun je een boel kabels kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden