Ga naar inhoud
  • 0

Praktische tips voor inbouw Navi en CD-Wisselaar


Jeroen D

Vraag

Hallo,

 

Ik ben nieuw hier 8) en heb meteen een aantal praktische vragen.

Ik ben bezig met de inbouw van een navigatiesysteem (Alpine INA-N333R) en bijpassende CD-wisselaar. Nu heeft de wisselaar een mooi plekje achterin de bak gekregen (achter één van de luikjes) en moet ik vervolgens de kabel naar voren doortrekken.

 

:?:

Hoe kan ik deze kabel het best naar voren doortrekken? Hoe en waar is de bekleding makkelijk te verwijderen? En waar ga ik naar binnen bij het dashboard?

 

:?:

Vervolgens moet ik ook een GPS antenne plaatsen. De beste plek lijkt midden op het dashboard achter de voorruit. Is er een mooie manier om de kabel daar naar toe te leiden?

 

Hopelijk hebben jullie een aantal bruikbare tips.

 

Groet,

Jeroen

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

gps antenne vanuit je DIN opening kan zó achterlangs naar boven. Daarvoor haal je het dashboard kastje weg (let op je lampje, die ploinkt zomaar uitelkaar) en dan zie je bovenin een stalen balk, hier kan een gps antenne perfect bovenop klem komen te zitten tussen balk en dash. doe er een touwtje aan, dan kan ie er ook zo weer af.

 

kabel van achter naar voor gaa het makkelijkst lans een zijkant want dan hoeft er niet zoveel verwijderd te worden. Ik zou zelf liefst de bijrijderskant nemen want dan kom je bij het dashboard kastje uit en daar heb je ruimte om te werken. De andere kant zit de hele zekeringkastbende, pedalen, stuurwiel etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor je snelle en gedetailleerde reactie. Het grootste gedeelte is helder (GPS antenne komt dan dus niet op het dashboard, nog veel beter, indien de ontvangst nog steeds goed is uiteraard!)

 

Je zegt: "haal het dashboardkastje weg". Is dat een relatief simpele en vanzelfsprekende handeling? (mijn eerste Passat)

En kan ik daarna ook relatief eenvoudig in de ruimte achter/onder/boven de radio/navi? Ik zit namelijk ook nog met de hele kluwe aan kabels (het valt eigenlijk wel mee, maar het is altijd teveel) waardoor de radio op dit moment nog niet helemaal naar achteren wil. Misschien kan ik de kabels vanuit die hoek een beetje ordenen.

 

Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

oja, wat voor passat, ik ga er maar van uit dat het niet de nieuwste en niet zo'n ouwe vierkante (sorry guys) is maar zo een als ik heb (3B).

 

dashkast eruit halen is makkelijk: schroeven bovenin los, onderzijde los en dan voorzichtig naar je toe trekken (let op het lampje links, daar zit een stekkertje aan en als je die niet losmaakt voordat je het kastje helemaal naar je toe haalt, dan is de kans erg groot dat het lampje uiteen valt.

 

deurtje hoeft niet los van het kastje.

 

eventueel het driehoekige kapje ook losmaken om beter te zien hoe je naar het DIN vak kan.

 

kijk even goed hoe de flap (waar de bijrijderstenen zitten zeg maar) vast zit aan de voorkant, dan weet je dat voor bij het terugplaatsen.

 

ruimte zat achter en onder (en zelfs naast) je DIN vak. Zelfs SONY's met hun dikke klonten aan ontstoormateriaal kunnen erin.

 

Als je er écht bij wil om het helemaal goed te doen dan kun je het middenvakframe losmaken (raampje rond airco/vent schakelaars los en daar 2 schroeven los, in het onderste vakje ook 2 schroeven los en dan voorzichtig naar je toe trekken) denk ook hier om de schakelaars in het frame die (korte) kabels hebben. Per stuk losklikken dus. Niet teveel aanklooien met een half los hangend front want een kras is zo gemaakt. Gewoon rustig en netjes demonteren, de boel netjes vastzetten/solderen/doorvoeren etc), testen en dan alles netjes terugplaatsen.

 

neem je tijd, dan is het sneller klaar dan je dacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

speedpulse kan al in je ISO blokje zitten, anders wordt het wat wroeten en zoeken.

 

achteruitrijlichtkabel kun je in de linkerstijl onderin vinden als je die nodig hebt. Je moet daar in die hoek toch wezen voor een schone voedingsaansluiting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja, inderdaad, ik heb niet echt duidelijk gemaakt om wat voor Passat het gaat: een Variant uit 2003 (TDI 74KW).

 

Met deze instructies moet ik verder aan de slag kunnen, als ik tenminste de tijd krijg...(wordt waarschijnlijk/hopelijk morgenavond)

 

Thanks guys!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gisterenavond de GPS antenne geplaatst op de aangegeven stalen balk: nou, dat ging maar net. De ruimte tussen balk en dash houdt niet over en is echt net genoeg voor het vierkante zwarte blokje.

 

Jammer genoeg kun je na verwijdering van het dashkastje nog nauwelijks bij de ruimte achter/boven/onder de radio. Er zit nog een zwart metalen frame voor. De radio wil daarom nog steeds niet lekker naar achteren vanwege de kabels en connectors.

 

Nu moet ik mijn kabel voor de wisselaar nog van achteren naar voren trekken.

:?: Hoe kan ik de bekleding aan de zijkant het makkelijkst verwijderen, zodat ik de kabel daaronder kan wegwerken?

:?: Zitten de kunststof delen over de randen geklemd of ook geschroefd of iets dergelijks? Voordat ik met teveel kracht begin te trekken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je kan gewoon de bekleding, voorzichtig los trekken (bij de deuren) verder naar achteren zou ik het niet weten, maar als ik me niet vergis zit er een holle ruimte naar achteren, wat je zou kunnen gebruiken (tenminste dat had ik vroeger met mijn golfje ook gedaan) is een trekveer voor pvcbuizen, om draden te trekken.

Suc6

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En anders gewoon een stugge stroomdraad die je ook gewoon thuis aan je stopcontacten hebt hangen... die draad is stug en daar kun je makkelijk mee "vissen" trekveer is vaak te dik en die kun je niet om een hoek vouwen :)

Als je naar achteren moet kun je idd gewoon de lijsten onderaan los trekken... (als het een beetje warm weer is helpt dit wel)

check anders de foto's van Impagnat (Antonio) maar eens :)

 

http://passatv5.mijnalbums.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo ReneR,

 

Misschien heb je niet echt een vision hoe een trekveer werkt en hoe dik die is, maar eerst een foto:

x60oj7.jpg

 

Deze is ongeveer 5mm dik en 10 meter lang, die is wel zekers buigzaam en om een hoekvouwen van een koperdraad dan makkelijker, maar dan blijft ie krom en een trekveer komt gelijk weer terug in de oorsprokelijke vorm.

Ik denk dat je je vergist met een buigveer,

x60r5g.jpg

ja die is ongeveer, ligt er ook aan welke buis je wilt buigen, 16 , 20, 25, en 32mm. Ja die zijn iets te dik. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

passatvw bedankt voor de uitleg maar ik werk al zo ongeveer 8 jaar in de elektro installatie wereld dus het verschil tussen een buig en een trekveer ken ik wel :)

En al heb je een nylon trekveer dan nog werkt een stuk 2,5mm2 VD draad makkelijker :)

Daarbij krast een stuk draad niet als je die terug trekt langs de lak af

En als ik achter een radio naar kabeltjes vis wil ik niet dat hij in de vorm blijft staan die ik eraan gegeven heb zodat ik met de VD draad naar de juiste plek kan manouvreren.

Dit kan met een trekveer niet.

Misschien dat een trekveer makkelijk is voor de lange rechte stukken...

Maar dit zijn ook meteen de stukken die het gevaarlijkst zijn als je de trekveer terug haalt (beschadigingen van lak of plastic kapjes enzo)

 

Maar iedereen moet werken op de manier die hij/zij het gemakkelijkste vindt :)

Jij vindt de trekveer makkelijker en ik de VD draad.... belangrijkste is dat het eindresultaat naar wens is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

:angry: Zoek je ruzie of zo? :angry:

Nee geintje!! :lol: ReneR niet boos zijn he? :oops::lol:

 

Ik dacht over het laatste stukje na, naar achteren van af de achterbank, dat had ik namelijk zo gedaan met de kabels van de wisselaar, ik kon niet zien waar die ruimte uiteindelijk uit zou komen en heb ik dus met die trekveer gedaan.

 

Dat geval van de radiokabels, dat snap ik niet helemaal, er is niet een zee van ruimte maar er kan echt wel een hoop draden daar gelegd worden, ik neem aan dat Antonio hier ook geen problemen mee had met al die audio in zijn wagen.

Het enigste wat ik kan bedenken is dat je het bakje dat te zien is op een 'explodedview' uit etka(zie onder), dat je die gewoon los moet maken om alles netjes weg kan werken.

x25slg.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ff gekeken hoe die draad bij mij loopt:

 

in de kofferbak aan de hoedenplank hangt de wisselaar,

draad daarvan loopt naar de zijkant, duikt dus van boven over het randje van de bekleding naar boven het wiel.

Vandaar volgt het de kabelboom (handig, die clips) over de wielkast onder het zijstuk naast je achterbank naar beneden, daar langs de dorpel naar voren.

onderaan de B-stijl gewoon achter de bekleding (hoeft niet helemaal los, pas op het breken van die lap plastic) onderaan.

Dan kom je onder de zekeringkast uit alwaar je omhoog gaat naar onder het stuur, daar kun je oversteken naar de middenconsole.

zijkant/achterkant van je DIN-sleuf of lager achter het 'bakje' onderop kom je dan op z'n plek.

wel handig om dan het frame waarin de DIN sleuf zit de demonteren, dan kun je er makkelijker bij.

Wellicht is dat ook een oplossing voor je kabelpropproblemen.

 

anders ff langskomen, lekker warm weer hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb alleen de radio eruit gewipt en dan dus met mijn inmiddels beroemde VD draad door gevoerd :)

Ik kom er net met mijn dikke hand in en dus was het makkelijk om met de VD-draad te kunnen manouvreren.

Ik heb dus alleen de dorpel kapjes los gehad en de kap onder het stuur.

Verder helemaal niks ;)

 

En uhm... passatvw... ik ben niet boos hoor... ik vond het zelfs wel grappig :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden