Ga naar inhoud

  • 0

Passat 3C 1.9Tdi "slipt" door


ahp78

Vraag

Ik heb gisteren mijn auto laten chippen en alles werkte ook prima naar behoren. Nu ben ik vandaag naar Duitsland gereden en kom ik er achter dat mijn auto na een lange tijd op de snelweg rijden slipt. Als ik dan binnen bebouwde kom een stoot gas geef lopen de toeren door en komt de auto niet naar behoren vooruit. Het lijkt net of de riem slipt. Nu ken ik dit een beetje van vroeger met het bromertje maar ik vroeg me af of dit wel kon.

Ik heb net even gekeken onder de kap en ik ben dan ook geen auto monteur maar de riem met spanrolhoud zit daar ook de dynamo tussen ? of heeft die een andere riem ?

Dit vraag ik omdat die riem juist flink onder spanning lijkt te staan dus die zou niet mogen kunnen slippen ? Als ik met koude motor rijd dus nog geen uur op de snelweg, dan slipt er niets en rijd de bak naar behoren.

Iemand een ideetje ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 113
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik denk dat het toeval is dat het samenvalt met het chiptunen.

 

De garage van ahp78 heet gelijk dat die koppelingen van de 3C passat niet al te best zijn. Mijn pa heeft een '06 1.9tdi Passat 3c die je ook niet met goed fatsoen van z'n plek krijgt vanuit stilstand, zonder getril en gestamp. Met en zonder chip, maakt niets uit. Moet ook een nieuwe koppeling binnenkort. Die heeft 170dkm overigens maar probleem was er al toen hij hem kocht met 160dkm.

Mijn buurman heeft een 3C 2.0 140 CR, en die hoort een vreemd geratel bij bak/koppeling vandaan komen bij accelereren op vol vermogen (tijdens aangrijpen van koppeling). Volgens dealer normaal voor dat type auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is blijkbaar gewoon een kwaal bij de 3C waar ik me steeds meer van bewust begin te worden. Ik heb gisterenavond nog een mailtje gehad van Vagtechniek welke me een aanbod heeft gedaan voor een standaard sachs set met vast vliegwiel. Kosten inclusief montage 650 Euro. Een versterkte set kost me daar incl montage 850 euro (ook van Sachs). Nu beweert de beste man dat de standaard set mijn koppel prima aan moet kunnen zo ook zoals hij nu gechipt is. Nu twijfel ik een beetje wat te doen. Als hij garantie geeft dat die koppeling het aankan dan moet dat geen probleem vormen wel ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

No offence maar de beste man zal een prima monteur zijn maar hij word hier nogal de hemel ingeprezen. En dat terwijl ik zijn prijzen nu niet echt "schappelijk" kan noemen. Ik wil graag input over wat nu wijsheid is maar ik vraag me af wat nu ook daadwerkelijk waar is. Ik heb nu 3 garage bedrijven die vermelden dat mijn huidige koppeling het aan moet kunnen. Echter zijn er hier op het forum die nu komen met de versterkte groep. Nu wil ik gewoon dat het goed gebeurt maar ik ga geen 4 tanken diesel weg gooien als het niet hoeft ;)

Graag dus een onderbouwd antwoord en niet: Omdat ie sterker is...... als het even kan wat specificaties of iets dergelijks. Immers ik kan een wiel ook met 16 bouten vast zetten want dat is degelijker maar die 5 die er nu in zitten voldoen prima ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ga altijd voor het beste is mijn motto. Dan liever een cent meer betalen. Maar ik ben ook benieuwd wat de uitkomst zal zijn van dit verhaal.

 

Waarom post je dit niet ff op het tdiclub forum? Daar chippen ze allemaal en komen deze problemen veelvoudig voor. Zag ook dat er voor een octavia met een 105 pk motor van 2005 ook een vast vliegwiel was geplaatst met een kleine aanpassing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
No offence maar de beste man zal een prima monteur zijn maar hij word hier nogal de hemel ingeprezen. En dat terwijl ik zijn prijzen nu niet echt "schappelijk" kan noemen. Ik wil graag input over wat nu wijsheid is maar ik vraag me af wat nu ook daadwerkelijk waar is. Ik heb nu 3 garage bedrijven die vermelden dat mijn huidige koppeling het aan moet kunnen. Echter zijn er hier op het forum die nu komen met de versterkte groep. Nu wil ik gewoon dat het goed gebeurt maar ik ga geen 4 tanken diesel weg gooien als het niet hoeft ;)

Graag dus een onderbouwd antwoord en niet: Omdat ie sterker is...... als het even kan wat specificaties of iets dergelijks. Immers ik kan een wiel ook met 16 bouten vast zetten want dat is degelijker maar die 5 die er nu in zitten voldoen prima ;)

 

Je vraagt erg veel waar de meeste van ons toch geen concreet antwoord op kunnen geven daar ze het niet weten, zo ook ik in jou geval van een 3C. Wat ik wel weet,er is wel degelijk verschil tussen de koppeling van een 1.9 en een 2.0 tdi 228mm tegen 240mm.

De prijzen van Jos zijn vergeleken bij de Vw garage zeker minder. Het grote voordeel bij Jos is dat hij je gewoon verteld waar het op staat en je ook niet de weg op stuurt met iets wat niet goed is.

Succes,

Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik reed vanuit Maastricht naar hem

 

En je mopperde ook over de prijzen.... zullen we het maar gewoon ontopic houden en niet over JD hebben ? Ik ga zowiezo echt niet die kanten in rijden voor wat aan mijn auto te laten doen.

Wel fijn om te weten dat er toch een verschil is tussen de koppeling van een 2.0 en een 1.9Tdi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik reed vanuit Maastricht naar hem

 

En je mopperde ook over de prijzen.... zullen we het maar gewoon ontopic houden en niet over JD hebben ? Ik ga zowiezo echt niet die kanten in rijden voor wat aan mijn auto te laten doen.

Wel fijn om te weten dat er toch een verschil is tussen de koppeling van een 2.0 en een 1.9Tdi.

Huh?

 

JD en JB is verschillend hoor :-)

Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar :mrgreen:

JD is (vooral) een chipper

Jos (JB) is een techneut en weet alles van vooral TDI motoren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Het is blijkbaar gewoon een kwaal bij de 3C waar ik me steeds meer van bewust begin te worden. Ik heb gisterenavond nog een mailtje gehad van Vagtechniek welke me een aanbod heeft gedaan voor een standaard sachs set met vast vliegwiel. Kosten inclusief montage 650 Euro. Een versterkte set kost me daar incl montage 850 euro (ook van Sachs). Nu beweert de beste man dat de standaard set mijn koppel prima aan moet kunnen zo ook zoals hij nu gechipt is. Nu twijfel ik een beetje wat te doen. Als hij garantie geeft dat die koppeling het aankan dan moet dat geen probleem vormen wel ?

 

Ik denk dat je dat bes kunt afspreken met de jongens van vagtechniek.

Bij mijn oude auto Passat 3b maar dan wel een 1.8T die ook gechipt was ging ook slippen na het chippen en heb daar toen gewoon een sachs koppeling ingezet. Want ik weet niet wat orgineel vw voor een koppeling heeft, maar geen sachs in iedergeval. En sachs is toch een top merk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou persoonlijk toch gaan voor een versterkte.. zeker gezien het relatief kleine prijsverschil..

Het voordeel is dat de versterkte, de naam zegt het al, sterker is dan een standaard koppeling, de perfomance clutches kunnen nl. >400Nm hebben.. de plaat heeft dus minder te lijden dan nu.. die misschien maar 350 aan zou kunnen.

 

Hoe het precieze uitbouwen gaat dat weet ik (helaas) bij een 3C niet.. zie hier de pdf-handleiding:

3C_105pk_vbak.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo das nog eens een nette handleiding Matthijs. Ik denk ook wel dat we er een versterkte in laten zetten. Voor 175 euro ga ik woziezo niet zelf staan te tobben aangezien het me ook nog een vrije dag kost alsmede een dag werkbank en brug huur.

Houd je op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ervaringen met vaste vliegwielen verschillen.

De meesten vinden het prettiger en ervaren geen nadelen.

Toen Jos er 1 in mijn 110pk Passat ('97) had gezet, hoorde ik behoorlijk wat bakgeruis. Ook kreeg ik de auto na ca 2 jr niet meer fatsoenlijk vanuit stilstand van z'n plek als de motor koud was, dat was één of andere slijtage ergens denk ik.

Sindsdien voor mij iig geen vast vliegwiel meer als er af-fabriek een 2-massa op hoort te zitten!

 

Als je niet verder wil tunen, zou ik er gewoon een standaard sachs op laten zetten (laat je leverancier wel van te voren garanderen dat dit prima moet functioneren) en die extra centen uitgeven aan leukere zaken.

 

Succes met je keuze!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden