Ga naar inhoud
  • 0

Remmen werken niet met de vorst


Henk 22

Vraag

Ik heb problemen met de remmen als het vriest. Ik hb een Passat 1.9 TDI uit 2002

 

Telkens als het heeft gevroren en ik wil weg rijden dan werken de remmen geheel niet. Bij het intrappen van de rem gebeurt echt niets. Het enige waar ik mee kan remmen is de handrem. Nu heb ik al de vacuumpomp laten vervangen en de leidingen daarvan, maar het probleem is nog steeds het zelfde.

 

De garage geeft niet echt een idee wat het kan zijn.

Weet iemand wat het probleem is?

 

EDIT 3V: topic even gesplitst vanuit een ander topic...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik haak maar even aan op dit forum omdat ik ook een probleem met mijn remmen heb icm vorst !

 

Bij mij wordt echter het pedaal hard cq. zwaar en is het remvermogen naar mijn idee ook een stukje minder ondanks dat ik hard op het pedaal druk (wat ik gewend ben van mijn luchtgekoelde VW....). Ook hoor ik een licht schavend geluid alsof de schijven verroest zijn (wat NIET het geval is).

De auto is dealer onderhouden en de APK is 19-11-09 nog gebeurt dus de blokken/schuiven moeten ook in orde zijn.

ABS doet het overigens gewoon.

 

Dit lijkt het schoolvoorbeeld van een rembekrachtiger die stuk is. Maar als het niet vriest dan is dit probleem weer weg, al blijft het schavende geluid wel.

Is het niet zo, dat een rembekrachtiger het OF wel doet OF niet doet ???

 

Afijn, uiteraard de auto direct de volgende dag (dinsdag) bij de VW dealer gezet omdat we er de daaropvolgende (afgelopen) donderdag mee naar Duitsland moesten. uiteindelijk de rembekrachtiger vervangen a € 550,- Via de tips van het forum, nog even wijs gevraagd of de afvoerrubbertjes vd accubak niet verstopt zaten, maar die waren al verwijderd..

 

Rijden we vanochtend terug uit Duitsland na een lichte nacht vorst, is het euvel (@*#@$* weer terug !! Oftewel een zwaar en hard rempedaal en een wat minder remvermogen. Na een aantal kilometer rijden weer de normaal bekrachtigde rem en remweg...

 

Iemand dit euvel ook gehad en op kunnen lossen ???

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja, bedankt voor het meedenken.... hoofdremcilinder en/of ABS systeem kan het idd ook zijn.

Ondanks dat ABS het wel gewoon doet icm hard rempedaal. Dat was vorige week met de sneeuw makkelijk te testen. Vanochtend (niet gevroren !!) wederom even een 'hard' rempedaal en na 3 a 4 keer remmen weer alles normaal.

Lijkt er dus op dat het niet per definitie iets met vorst te maken heeft.. :roll:

Wat verder vreemd is, is dat ik nu de remmen ook licht hoor schaven als ik een bocht (rotonde) neem zonder te remmen. Zowel een linkse als rechtse bocht...

 

Om even een 2e opinie te hebben ga ik vanmiddag eerst bij de garage van mijn buurman langs voor controle van de remblokken en schijven. Ben bang, dat als ik hem gelijk bij de VW neerzet dat er weer van alles gediagnoseerd wordt (incl. de kosten ervan). Maar zal denk ik toch een beroep moeten doen op hun ervaring en daarnaast moeten ze morgen nog een vaccuumslang vd motor vervangen die ze bij uitbouwen vd rembekrachtiger beschadigd hadden.

Ohja... gaat nu ook opeens Oel knipperen als ik start en hij is nog niet aan zn volgende beurt toe.... zucht.

 

Rembekrachtiger ziet er overigens nieuw uit ja maar verwacht ook niet bij een VW dealer, dat ze met dat soort reparaties gaan lopen sjoemelen of alleen een rekening schrijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja, idd maar over het vervangen van de rembekrachtiger is ook het laatste woord nog niet gesproken.. heb de auto vanochtend bij de VW achtergelaten en wacht eerst even af waar ze nu mee op de proppen komen.

Gistermiddag nog even bij een algemene garage de schijven en blokken laten controleren maar dat was in orde, net als het remmen.

 

Bij VW is 2x diagnose gesteld. Na de 1e diagnose werd de rembekrachtiger besteld en kon ik de auto meenemen om hem de volgende ochtend weer neer te zetten. Toen heb ik nog eea nagevraagd en heb ik me laten vertellen, dat een rembekrachtiger of werkt of kapot is en het niet incidenteel het af laat weten. Dus aangegeven, dat het remprobleem incidenteel is.

 

Mijn ervaringen van de laatste dagen is, dat het rempedaal alleen bij de eerste remactie hard is en voor nog geen 50% remt en daarna gewoon functioneert. Gistermiddag (zonder vorst) moest ik zelfs mn handrem er even bij gebruiken :shock:

Het rempedaal voelt dan net alsof je vóór het starten 3 a 4 keer op je rem trapt, dan voelt het rempedaal ook (wel logischerwijze) hard aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

BESTE WENSEN ALLEMAAL !

 

Ik kan 2010 in ieder geval weer remmend in :P

Bij het uitbouwen vd rembekrachtiger voor de kerst, was een vaccuumslangetje beschadigd (gaan al snel kapot naar hun zeggen), die bestelt moest worden. Hierdoor zou de motor onregelmatig kunnen gaan lopen.

Maar omdat ze hem getaped hadden, is dat niet voorgekomen.

 

Na vervanging van dit rubbertje en een terugslagklep (weet niet welke of waar deze zit), zou het euvel weg moeten zijn volgens de dealer en blijkt na een paar dagen rijden (inclusief vorst) gelukkig ook geval. Verder ook geen kosten berekend gekregen.

 

Blijft bij mij alleen het :?: over of het remprobleem ook niet opgelost had kunnen worden door alleen deze 2 goedkope delen te laten vervangen... ipv de rembekrachtiger.

Twijfel nog om het onderdeel op te vragen maar aangezien, deze voor de kerst al vervangen is en ik er waarschijnlijk toch niks aan ziet zal ik het maar laten rusten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hi Gentlemen,

 

Als eerst een gezond en sportief 2010 gewenst.

 

Ik heb gelukkig dankzij dit forum, mijn zelfde klacht van vastzittende remmen kunnen oplossen.

 

Ik heb een 1.9TDI, jun2001.

 

In mijn geval was de rembekrachtiger volgelopen met water (aan de voorkant, waar je vaccuum aansluiting zit)

 

Nadat ik de kap open had en de beschermplaat boven de rembekrachtiger en accu had verwijderd zag ik vrijwel direct wat het euvel was.

Kijkende naar de onderkant van de rembekrachtiger zag ik dat ruim 2/5 aan de buitenkant beslagen was (condensatie vocht), wat mij dus de indicatie gaf dat er vocht aan de binnenkant van de rembekrachtigertrommel zit.

 

Heel voorzichtig heb ik toen de vaccuum slang verwijderd, en kon zodoende de binnenkant van de bekrachtiger zien, die stond dus vol met water, ik heb toen met een klein slangetje en zuigen/overhevelen het water eruit gekregen.

Helaas moest ik wel constateren dat er aan de binnenkant wat aanslag 'van het lange staan van water' zit.

 

Gelukkig heb ik alles zelf kunnen doen en bespaarde me dit 700+ euries aan verwisselen van bekrachtiger.

 

Één vraag blijft open:

 

Hoe kon dit water daar komen?

 

(ik vermoed dat dit in de loop der jaren ontstaan is, OF de bak onder de bekrachtiger en accu heeft volgestaan met water in het verleden, waardoor er water rond de bekrachtiger gestaan heeft, de buitenkant 'koelt' waardoor en condens aan de binnenkant kon ontstaan)

 

Ik heb dus nu de drainplug onderin de bak bij de accu en bekrachtiger weggehaald, volgens buitenlandse fora, deed zelfs de dealer dit ook om problemen te voorkomen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Guido

post-10195-1423824022,8013_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mij hetzelfde probleem (passat 2001): Vastzittende remmen bij vorst. Bij wegrijden merk je niets. Bij remmen merk je dat het pedaal wordt tegengehouden. Nadat je dit loslaat komt het pedaal niet meer terug en blijven de remmen hangen. Oorzaak: water in de accubak door twee verstopte afvoerrubbers. Dit water wordt door de onderdruk in je rembekrachtiger gezogen en bevriest aldaar.

Ik heb het volgende gedaan:

-afvoerrubber onder accu verwijderd (eerst de accu verwijderen anders kom je er niet bij), afvoerrubber schuin onder rembekrachtiger en de rest van de bak schoongemaakt.

-rembekrachtiger gedemonteerd:

-reservoir aftapen door koppelingsaansluiting en eraf met 1 torx onderop;

-remcilinder losmaken met 2*22mm moer over torx;

-rembekrachtiger losmaken met 2*torx, nu kun je de rempomp uit de bekrachtiger trekken zonder drukleidingen naar abs los te nemen;

-de rembekrachtiger staart je nu aan maar komt er nog niet uit;

-binnenzijde beschermplaat/schopplaat boven pedalen losnemen met 4*torx waarvan 2 achter zekeringdeksel (stekkers licht en ODB2 losnemen);

-rembekrachtiger van pedaal scheiden middels steeksleutel 16 en 19. Hiervoor op je rug onder de pedalen gaan liggen;

-nu je ruitenwissers in de bovenste stand zetten en de kunststof rand onderaan je voorruit loswippen om ruimte te maken.

(Als het buiten warm is hoeft dit misschien niet omdat het dan kan buigen, maar bij -5 breekt dit snel ;-));

-nu kun je de rembekrachtiger eindelijk uit de auto nemen.

 

Ik heb hier eerst zo'n halve liter (roest)water uit laten lopen en deze daarna gedemonteerd door de ingedrukte lipjes los te wippen. De binnenkant inclusief membramen zag er nog goed uit dus heb ik de moeite genomen om deze weer netjes te maken. Meet binnenin de afstand van de bovenkant van de twee moeren tot de bovenkant van het draadeind waar deze op zitten exact op! Deze maat is belangrijk voor later. Hierna verder demonteren en de exacte volgorde onthouden. Ik heb alle delen goed schoongemaakt, gedraagd, waar nodig ingevet en de twee schotels waar de membramen op rusten een laagje verf gegeven.

Nu in omgekeerde volgorde monteren. Belangrijk is de twee moeren in de rembekrachtiger op dezefde positie op het draadeind terug te zetten (te strak en je rempomp komt niet vrij waardoor je remmen blijven aanlopen en bij lomp doorrijden licht kunnen gaan geven, te los en je hebt een grote vrije slag of mogelijk rembekrachtiging zonder je pedaal aan te raken). Laat je hier echter niet door afschrikken.

 

Daarna de rembekrachtiger, rempomp, reservoir (en overige delen) in omgekeerde volgorde weer monteren. Als je de rempomp goed rechtop hebt gehouden hoef je de remmen niet te ontluchten (bij twijfel uiteraard wel doen).

 

Bij mij heeft dit geholpen. Alle problemen bij vorst zijn verholpen. Waarom al die moeite: via de ondelenlijn kon ik geen passende bekrachtiger bemachtigen en de dealer vraagt 330euro voor een bekrachtiger en 287 voor montage.....ex btw. Ik ben er een middag mee bezig geweest.

Doe er je voordeel mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Goed werk hoor !!

Bij mij waren de rubbers gelukkig al verwijderd en konden mijn eerdere problemen in principe niet meer door water veroorzaakt zijn zoals door jou omschreven ("Dit water wordt door de onderdruk in je rembekrachtiger gezogen en bevriest aldaar"). Daarnaast had ik het probleem ook bij temperaturen net boven nul graden.

Natuurlijk kan de rembekrachtiger een opdonder gekregen hebben uit de tijd dat de verstopte rubbers nog wel voor wateroverlast zorgden maar dan moet ie er toch op een gegeven moment ook helemaal mee kappen (net als een gloeilamp).

 

:arrow: Kan jij misschien een uitspraak doen of een rembekrachtiger het ook incidenteel af kan laten weten ??

 

 

Bij mij is op advies vd VW dealer dit onderdeel (alleen via VW te verkrijgen) door hun vervangen, waarna mijn probleem (incidenteel hard pedaal) bleef. Sowieso moest ik terugkomen omdat ze een vaccuumslang beschadigd hadden, welke helaas besteld moest worden. Die had te maken met de motor dus daar kon in het slechste geval alleen de motor onregelmatig door gaan lopen. Later vertelde zijn collega, dat het ook deel is van het vaccuum van het remcircuit (?)..

En dat deze slangetjes vaak al hard en/of poreus zijn waardoor ze al snel kapot gaan.

 

Na reclamatie hebben ze dus naast deze vaccuumslang, ook een terugslagklepje vervangen waarna het probleem wel opgelost is. Ik vraag me nog steeds af of het vervangen van dit (poreuze?) slangetje icm terugslagklepje het probleem had op kunnen lossen. Dat had een hoop geld gescheeld, zoals je zelf al omschrijft !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens mij laat de rembekrachtiger het alleen incidenteel afweten als er water in zit en het vriest. Ook al zijn jouw pluggen er uit, er kan al water in hebben gezeten. Is snel te zien als je de oude nog zou hebben. Zonder de ilusie te hebben een volledig overzicht te geven van mogelijke problemen, kan ik mij de volgende bedenken:

-rubbers oud en hard waardoor de werking vermindert: harder je pedaal intrappen;

-rubbers gescheurd en dus geen bekrachtiging meer: je moet nu nog harder je pedaal intrappen (gezien de kwaliteit van de rubbers zeer onwaarschijnlijk!);

-vacuumslangen gescheurd (deze scheuren volgens mij alleen door lompheid bij demontage of accu uitnemen) Een tdi motor gaat hierdoor niet onregelmatig gaat lopen;

-vacumuumpomp defect (bij een TDI haalt de bekrachtiger zijn vacuum van een los pompje, er is namelijk geen inlaat onderdruk. Ik weet niet of dit vaker voorkomt, wel kan ik me voorstellen dat deze het bij mij nog eens gaat begeven door al het water dat deze ongetwijfeld heeft moeten verwerken.).

 

Dus om een concreet antwoord op jouw vraag te geven: ik denk niet dat de bekrachtiger het (zonder vorst) incidenteel af laat weten. Maarrrr dat is natuurlijk maar een mening achteraf en zonder de de onderdelen te hebben gezien. Mijn advies: denk niet te veel na over wat je hebt uitgegeven en geniet van het feit dat hij weer fijn remt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey, bedankt voor je reactie.

 

Het feit, dat ik van mijn VW dealer geen duidelijke antwoorden krijg cq. dom wordt gehouden omtrent een uitgevoerde dure reparatie maakt mij nogal pissig.

 

Het onderdeel had ik telefonisch reeds opgevraagd maar was volgens zijn zeggen niet meer aanwezig..

Als de rembekrachtiger verroest zou zijn (kan je dat overigens eenvoudig zien ?), dan is het voor mij zo klaar als een klontje maar dat is geen 1 keer aangegeven. Dan had ie ook nog preventief vervangen mogen worden !

 

Het vaccuumslangetje wat beschadigd werd bij vervanging van de rembekrachtiger had in 1e instantie te maken met de motor, waardoor deze onregelmatig kon gaan lopen. Doordat de slang provisorisch was ingetapt heb ik daar geen last van gehad tijdens mijn vakantie in Duitsland.

MAAR 1 week later voor vervanging ervan zegt vervolgens zijn directe collega, dat dit slangetje OOK onderdeel is in het vaccuum met het remsysteem ! Klinkt voor mij heel vreemd natuurlijk en zou ook niet zo fijn zijn om mij dan richting Duitsland te laten vertrekken.

Verder gaf hij aan, dat dit slangetje al vaak poreus en hard is waardoor hij snel kapot kan gaan. Mijn vraag waarom ze dat onderdeel dan niet gelijk meebestellen met een rembekrachtiger bleef onbeantwoord en strookt ook niet met jou verhaal, dat zo'n slangetje alleen met gepaste lompheid kapot gaat...

Ook krijg ik in 1e instantie geen duidelijk antwoord van hem of het vervangen onderdeel (de rembekrachtiger) ook incidenteel zijn werk kan nalaten. Ja, want er zou ook een terugslagklepje zitten IN de rembekrachtiger.. dus dat zou kunnen.

 

Ik heb ook geen zin om weer te gaan zeuren en het makkelijkst is om geen actie te ondernemen maar vind simpelweg, dat ze hun werk niet goed gedaan hebben wat verdoezelt wordt maar waar ik wel een flink bedrag voor heb achtergelaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo allemaal,

 

 

dank voor jullie reacties maar het probleem zit dus niet in de tiptronic maar in het remsysteem. Op de site kom ik gelijksoortige problemen tegen n.l. dat de remmen het niet doen bij vorst, in mijn geval liepen de voorremmen aan tot roken aan toe. Auto na laten kijken en het bleek dat de rempomp vol water zat net als de afvoer bij de accu (passat 2002 probleem lees ik op deze site).

Welnu pomp schoongemaakt en afvoer schoongemaakt nacht binnen laten drogen en na één nacht vorst geen probleem en rijden en remmen.

Maar na twee dagen niet gereden te hebben weer geen remmen ja als een blok, pedaal zakt niet in zelfs de handrem deed niet wat deze normaal moet doen. De dag dat ik gereden heb was het droog dus van vocht kan geen sprake zijn. Wat bevriest er dan in hemelsnaam waardoor je geen remmen hebt, is er iemand die een echte oplossing heeft of is de 2002 alleen voor tropische landen ontwikkeld ?

 

Hoor graag groeten Deemike

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden