Ga naar inhoud
  • 0

Remmen werken niet met de vorst


Henk 22

Vraag

Ik heb problemen met de remmen als het vriest. Ik hb een Passat 1.9 TDI uit 2002

 

Telkens als het heeft gevroren en ik wil weg rijden dan werken de remmen geheel niet. Bij het intrappen van de rem gebeurt echt niets. Het enige waar ik mee kan remmen is de handrem. Nu heb ik al de vacuumpomp laten vervangen en de leidingen daarvan, maar het probleem is nog steeds het zelfde.

 

De garage geeft niet echt een idee wat het kan zijn.

Weet iemand wat het probleem is?

 

EDIT 3V: topic even gesplitst vanuit een ander topic...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
Ik heb problemen met de remmen als het vriest. Ik hb een Passat 1.9 TDI uit 2002

 

Telkens als het heeft gevroren en ik wil weg rijden dan werken de remmen geheel niet. Bij het intrappen van de rem gebeurt echt niets. Het enige waar ik mee kan remmen is de handrem. Nu heb ik al de vacuumpomp laten vervangen en de leidingen daarvan, maar het probleem is nog steeds het zelfde.

 

De garage geeft niet echt een idee wat het kan zijn.

Weet iemand wat het probleem is?

 

@henk 22 Dit klinkt naar water in de remvloeistof (hygroscopische werking)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hygroscopie wil zeggen dat een stof water(damp) aantrekt. Je weet vast wel dat als je zout in een vochtige omgeving bewaart, dit zout gaat vastkoeken. Zout is zo'n hygroscopische stof. Remvloeistof ook. In de loop der tijd zal zich wat water (uit de lucht) hechten aan de remvloeistof. Het remvloeistofreservoir is immers niet luchtdicht. Bij vorst zal dit water bevriezen wat de remvloeistof stroperiger maakt. In de regel duurt het zeker drie tot vijf jaar voor er een te benoemen hoeveelheid water in de remvloeistof zit. Als de auto echter vaak in een vochtige omgeving gestald wordt, zou het wel eens sneller kunnen gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als er inderdaad water in de remvloeistof terecht is gekomen (wat niet zo vaak voorkomt) had je al eerder problemen gehad met je remmen. Je pedaal voelt dan sponzig aan, zeker na een wat snellere rit. En voordat je zoveel water in je remvloeistof hebt dat 'ie bevriest moet je het wel heel gek maken. Dus daar geloof ik niet zo in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Rembekrachtiger van een diesel werkt met vacuum. In principe merk je direct als deze vacuum lekt, want dan kan hij geen druk opbouwen. Dus, rembekrachtiger volgens mij uitgesloten. Wat Arjen zegt, als de remvloeistof echt helemaal bevriest moet je meer water dan olie in je reservoir hebben. Ook uitgesloten. Over de accubak, het remgedeelte zit aan de bestuurderskant, de accu aan de bijrijderskant, kan het water helemaal naar de andere kant lopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja, er zijn er al meer die dat hebben gehad. De onderkant van de remservo zit lager dan de naad van het interieurluchtfilter, dus de rembekrachtiger is de eerste die onder water komt te staan. (de accubak loopt inderdaad over de volle breedte van de auto door). Als je geluk heb is je rembekrachtiger redelijk waterdicht en loopt eerst je interieur onder water, maar uiteindelijk is de bekrachtiger daar niet op berekend dus bij sommige loopt er water naar binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Als je geluk heb is je rembekrachtiger redelijk waterdicht en loopt eerst je interieur onder water, maar uiteindelijk is de bekrachtiger daar niet op berekend dus bij sommige loopt er water naar binnen.

In het stukje in dat andere topic schrijft 2001TDI ook dat de nieuwe bekrachtiger die hij installeerde z'n atmosferische lucht uit de cabine haalt itt het oude model bekrachtiger. Een bekrachtiger heeft om te remmen buitenluchtdruk nodig dus als ie onder water staat en de aanzuigopening zit laag genoeg (weet niet precies waar ie zit bij de Passat) is het snel klaar met de mooie droge en schone binnenkant van je bekrachtiger :evil:

 

Edit: op Howstuffworks.com een mooie animatie hoe een bekrachtiger werkt, erg leuk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat googlen op "passat brake booster water" leverde deze link naar een "National Highway Trafic Safety Administration" rapport. Het artikel staat halverwege de pagina. Paar stukjes eruit gelicht:

If clogged drains allow approximately 3-4 gallons of water to accumulate in the plenum, the water may enter the booster through the air intake. VW stated that its testing showed that brake performance and actuating force (I.E., pedal effort) are not affected when the booster is filled with the maximum amount of water possible (up to the height of the booster engine vacuum connection, through which water drawn into the booster is evacuated).VW's testing showed that brake performance and actuating force could be affected by water freezing in the booster.However, when tested with relatively low volumes of frozen water in the booster, VW showed that the effects were significantly less severe than for conditions that result in a complete loss of vacuum assist.While VW indicated that the effects would be more severe with greater volumes of frozen water, it maintained that the chances of this occurring were remote and would be readily discernable to the driver upon the initial brake application after vehicle start-up.

 

Note: er wordt ook geschreven dat dit probleem alleen voorkomt bij bouwjaar 2002. 2001 en 2003 halen de lucht blijkbaar van binnen. Belangrijk om van een 2002 Passat die bak dus heel goed schoon te houden :shock:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tijdens de kerstdagen wilde bij mijn passat uit 2002 de eerste keer remmen nog wel eens een zwak pedaaldruk geven. Daarom heb ik als eerste de remvloeistof vervangen (volgens het onderhoudsboekje was dit bij de afleverbeurt uitgevoerd) en sindsdien is het probleem niet weer voorgekomen en remt de auto ook beter (harder pedaal en beter te doseren).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wat googlen op "passat brake booster water" leverde deze link naar een "National Highway Trafic Safety Administration" rapport. Het artikel staat halverwege de pagina. Paar stukjes eruit gelicht:
If clogged drains allow approximately 3-4 gallons of water to accumulate in the plenum, the water may enter the booster through the air intake. VW stated that its testing showed that brake performance and actuating force (I.E., pedal effort) are not affected when the booster is filled with the maximum amount of water possible (up to the height of the booster engine vacuum connection, through which water drawn into the booster is evacuated).VW's testing showed that brake performance and actuating force could be affected by water freezing in the booster.However, when tested with relatively low volumes of frozen water in the booster, VW showed that the effects were significantly less severe than for conditions that result in a complete loss of vacuum assist.While VW indicated that the effects would be more severe with greater volumes of frozen water, it maintained that the chances of this occurring were remote and would be readily discernable to the driver upon the initial brake application after vehicle start-up.

 

Note: er wordt ook geschreven dat dit probleem alleen voorkomt bij bouwjaar 2002. 2001 en 2003 halen de lucht blijkbaar van binnen. Belangrijk om van een 2002 Passat die bak dus heel goed schoon te houden :shock:

Heel verhelderen stukje. Wel een beetje shockerend dat dit probleem dus bekend is bij VW en ze het zo bagatelliseren :shock:

Natuurlijk hebben ze gelijk en merk je het direct als er wat mis is, maar toch...

Ik zou overigens dat bouwjaar niet al te strak hanteren, auto's die in 2003 in NL zijn toegelaten kunnen evengoed van bouwjaar 2002 zijn... Bovendien willen de modellen per land nog wel eens wat verschillen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dankzij het forum ben ik veel te weten gekomen over mijn Passat 1.9 TDI uit 2002. Ik ben blijkbaar niet de enige met deze problemen.

In oktober de auto door de wasstraat gehaald en daarna maakten de remmen een raar geluid. In november was opeens mijn desboardkastje drijfnat. De auto begon muf te ruiken. veel condens in de auto. Na een lange rit last van tranende ogen en niezen. En in januari wilde de Passat bij het wegrijden al gelijk niet meer remmen. De garage heeft de vacuümpomp en de leidingen vervangen, maar het probleem bleef steeds. De remservo bevriest telkens.

Gisteren in de garage geweest en daar vonden ze dat de rembekrachtiger geheel verrroest was. Nu wordt deze vervangen. Het blijkt dat dit even kan duren want er is een run op de rembekrachtiger van de Passat.

Ik heb ook gezegd tegen de garage dat ze beide pluggen moeten verwijderen. Want volgens mij is hier het probleem mee begonnen. Als het water in de paravan niet weg kan stromen omdat de pluggen verstopt zijn, zal het water in de bak stijgen. En dit water loopt dan onder andere je remservo in.

 

Ik heb de garage de opdracht gegeven om de pluggen te verwijderen.

- Heb ik hier goed aan gedaan?

- De pluggen zitten er toch niet voor niets?

- Kan er nu van onderen water in mijn auto komen?

- Zijn er misschien nog andere onderdelen beschadigd kunnen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Henk,

 

je hebt hier zeker goed aan gedaan. Als je zelf handig bent kun je die pluggen ook modificeren, dan hoef je ze niet helemaal weg te laten halen. Verwijderen is inderdaad ook wat de fabriek adviseert.

Er kan nu inderdaad sproeiwater van onder de auto is de accubak terechtkomen maar dat is niet zo'n probleem omdat het ook direct weer weg kan lopen. Alleen je interieurfilter zal wat sneller vervuilen, denk ik.

Wat ik wel zou doen in jouw geval is zo snel mogelijk de auto goed laten drogen. Onder de vloerbedekking voor de bestuurdersstoel zit de comfortmodule, een soort minicomputer die een hoop accessoires aanstuurt. Weliswaar zit die in een kunststof huis maar je zult niet de eerste zijn waar die (dure) module verzopen is. Daar kun je de meest vreemde storingen door krijgen.

Daarnaast zou ik zeker even het interieurluchtfilterelement 93x woordwaarde) laten vervangen.

 

Zie ook dit topic: viewtopic.php?f=138&t=24550

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb dit probleem ook. Gek genoeg staat er achter in de accubak wel water (tegen de cabine) maar vooraan niet. Kan iemand mij vertellen waar de afvoerrubbers exact zitten zodat ik ze kan verwijderen? Het betreft in mijn geval een 3B Variant TDI uit 1998. Ik heb de volgende rare problemen:

 

- Niet remmen na het wegrijden met vorst

- Ruitenwissers gaan soms niet meer uit (dan hoor je iedere keer als hij bij de beginstand is een relais klikken en dan maakt ie weer een slag)

 

Nu ben ik bezig om voor de zekerheid een goede rembekrachtiger te kopen op Ebay omdat voor een nieuwe achterlijk veel gevraagd word bij de dealer terwijl dit volgens mij een constructiefoutje is... Het valt mij op dat er op Ebay 2 verschillende types staan. Een enkele trommel (heb ik volgens mij) en een dubbele. Kan iemand mij het verschil/voordeel tussen deze 2 types uitleggen?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden