Ga naar inhoud
  • 0

Tdi zonder T / Turbo's voor 90pk TDI


Roy van Dongen

Vraag

Gister middag, helaas op weg naar het werk.

Nog even langs langs de benzinepomp voor wat sigaretten, no problem.

Gewoon de motor stationair laten lopen (woon immers niet in amsterdam oid) en terug de auto in en rijden.

Alsof er iemand even stiekem een toerenbegrenzer er tussen heeft gezet die afgesteld staat op 2000rpm. Totaal geen vermogen meer, gewoon opeens uit het niets geen rare geluiden of meterslange rookpluimen.

 

Nou ja, dat de Turbo weinig meer deed was snel duidelijk. Mag maar van geluk spreken dat het meer oorzaken kunnen zijn als alleen de turbo zelf. Maar dat gaan we morgen bij de VW dealer horen, waar ik een afspraak heb om 8uur.

 

Nu hoop ik natuurlijk dat het niet zo`n storm loopt en dat het bij een luchtmassameter of vacuum slang blijft steken, maar heb er natuurlijk ook alvast een beetje rekening mee gehouden dat het ook wel eens serieus geld zou gaan kosten en dat de turbo op de slob moet. Nu ben ik dan ook zeer benieuwd of er grotere turbo`s van bijvoorbeeld de 130pk versie passen op mijn 90pk blok, zonder kilometers aan verloopjes dan zeg maar. Of dat er wellicht van de t4 of t5 modellen turbo`s passen, of misschien van de Golf familie.

 

Vandaag een vrije dag gehad vanwege maximaal reisuren (vrachtwagen chauffeur) dus een beetje van allerlei webshops en marktplaats afgestruimd naar gangbare prijzen. Nu heb ik ze al gevonden van af 125 euro 2ehands tot 450 nieuw, maar ben dus ook zeer benieuwd welke grotere turbo`s zullen passen.

 

mvg,

Roy

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Turbo? lijkt me beetje vreemd, of kwam je met plankgas van de snelweg en heb je hem direct uit gezet?

 

Aangezien je hem had laten lopen, lijkt me dat erg vaag. Hopelijk blijft het bij iets simpels zoals bv LMM die geeft wel de eigenschap dat het boven 2000 helemaal op is, zelf ook eens gehad. Auto reed niet meer harder dan 100/120.

 

succes in iedergeval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee, kwam niet van de snelweg en idd, de motor is ook niet uit geweest.

Dus niet alleen het probleem is een raadsel (tot nu toe), maar ook de manier waar op.

 

Nou jongens, in ieder geval bedankt, ben al een stukje positiever. :D

Is dat een prijzig artikel, zo`n luchtmassameter, of komt dat niet in het honderd?

 

mvg,

Roy

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zoals je het uitlegt lijkt het alsof de motor in een noodloop is gesprongen. als je hem even opnieuw had gestart en het was dan verholpen (ook al is het maar heel even) dan is dat een noodloop. Kan van alles zijn, als de computer een bepaalde afwijking constateerd in een gemeten waarde t.o.v. een verwachte waarde schiet hij in noodloop. Even de computer laten uit lezen om te kijken of er iets in staat, daarna pas actie ondernemen met vervangen als dat nodig mocht zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Zoals je het uitlegt lijkt het alsof de motor in een noodloop is gesprongen. als je hem even opnieuw had gestart en het was dan verholpen (ook al is het maar heel even) dan is dat een noodloop. Kan van alles zijn, als de computer een bepaalde afwijking constateerd in een gemeten waarde t.o.v. een verwachte waarde schiet hij in noodloop. Even de computer laten uit lezen om te kijken of er iets in staat, daarna pas actie ondernemen met vervangen als dat nodig mocht zijn.

 

 

Ja, lijkt me veruit het beste, daarin kun je vaak al snel zien wat de storing veroorzaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Nou jongens, in ieder geval bedankt, ben al een stukje positiever. :D

Is dat een prijzig artikel, zo`n luchtmassameter, of komt dat niet in het honderd?

 

Hangt ervan af hoe je het doet..

 

Bij de dealer ga je over de honderd, via Internet (ebay,de) ben je voor EUR 58,85 klaar.

Zie mijn topic hierover van een aantal dagen geleden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou jongens, het is opgelost.. :D

Bij de Volkswagen dealer de wagen laten uitlezen en het schijnt een of andere kabel van de turdo-regelklep geweest te zijn. (huh?) Maar affin, het euvel is verholpen en de kosten zijn 6,86 geweest voor materiaal en nog eens 109 euro aan garage-, uitlees- en vervangingskosten.

Bij elkaar een mooie 115 euro dus, maar dat boeit me niet zo heel veel, ben blij dat hij gemaakt is..

 

Zag trouwens op Marktplaats een kerel uit Bilthoven die nieuwe laptops met VAG-com en kabel verkoopt voor 250 per stuk, lijkt me een kleine investering om meer van zulke kosten te besparen, wat jullie?

 

mvg,

Roy

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mooi dat het is opgelost, en een stuk goedkoper dan een nieuwe turbo :wink:

 

Van VAG-COM heb ik niet veel verstand. Zelf gebruik ik het te weinig om me er echt in te verdiepen en ook om het aan te schaffen. Dus dat is even een afweging die je moet maken. Je kunt ook een medeforummer in geval eens vragen om je auto uit te lezen, maar zelf in huis hebben is natuurlijk wel een stuk makkelijker :mrgreen:

 

Overigens, als je meer specifieke vragen hebt over VAG-COM, kun je die beter in het daarvoor bedoelde subforum plaatsen, daar zitten de experts :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden