Ga naar inhoud

werkplaatsactiepunt waterkast passat


ronald1983

Aanbevolen berichten

  • 1 month later...

Deze terugroep actie lijkt niet zo onschuldig als hij is !

Ik heb het fenomeen van water in de accubak zelf gehad en wel zodanig veel dat door de beademing van de remkracht booster water naar binnen in de bekrachtiger gedrongen is met wel een bijzondere uitwerking.

 

Mijn allereerste waarschuwing kreeg ik doordat de remmen rondom vast geslagen waren na een noodstop.

Ik kreeg de auto (Passat TDI 11-2001) niet meer van zijn plek. Na ca 15 minuten loste de remmen zich en werkte alles weer normaal.

Doordat ik zelf in de automotive After Sales actief ben had dit incident natuurlijk mijn volle aandacht.

Gedurende een periode heb ik mijn diesel verbruik in de gaten gehouden en constateerde dat mijn normaal verbruik van 6Ltr./100Km op bekende trajecten niet meer haalbaar was. Het leek erop dat de remmen sleepte. Na diverse rem temperatuur metingen en andere simpele testen was het bewijs geleverd.

Vrijwel in de dezelfde periode weigerde mijn remmen nog een keer volledig dienst, tijd voor actie !

 

Navraag bij officiele VW dealers (waar de auto vandaan kwam) leverde niets op, nooit van gehoord volgens de dealer.

Ik had het kunnen weten, dit soort antwoorden zijn mij bekend.

Nieuwe rembooster €300.= excl. montage. ca. €500.= incl. montage met het risico dat de hoofremcilinder ook vervangen zou moeten worden. Al met al een schade van € 800.=

Heb uiteindelijk zelf de rembooster vervangen door een originele TRW booster, kosten €155.= en een zaterdagje werk. De booster die eraf kwam was totaal verrot van binnen. Aanvankelijk paste de nieuwe booster niet, na onderzoek bleek dat een flens die origineel tussen het schutbord en rembooster zat er niet meer terug geplaatst moest worden.

Reden ? De flens dikte, en daarme de beademing van de booster, is in het nieuwe ontwerp booster zodanig geintegreerd dat de binnenruimte van de auto de "droge" lucht levert. Intrede van water vanuit de accubak is hierdoor niet meer mogelijk !

Probleem opgelost ! En de 6 Ltr/100Km is ook weer haalbaar !

 

Toeval wil dat de vrouw van mijn collega (Passat TDI 05-2002) deze week excact hetzelfde heeft meegemaakt.

Geen remmen !! De auto staat bij de dealer (nooit van dit probleem gehoord) en kan niet aan een rembooster komen.

Deze zijn namelijk momenteel niet leverbaar. Waarom ? het vriest en het water in de boosters bevriest en dus kunnen de remmen dienst weigeren !

 

Volkswagen, dit noemen wij in de bedrijfswagen wereld - Veiligheids kritisch - en moet dan ook als zodanig behandeld worden. De noodrem functie (handrem) is geen optie in de huidige winterse omstandigheden.

Wat mij betreft mogen jullie de huidige actie opschakelen van een Service actie naar een werkelijke terugroep actie.

 

Doe er jullie voordeel mee.

 

Met vriendelijke groet

2001TDI

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Jos,

 

welkom op dit forum. Elders op dit forum is inderdaad de remproblematiek i.c.m. de waterbakproblematiek al aan de orde gekomen. Vandaar dat dit item toch regelmatig weer door ons onder de aandacht wordt gebracht. Ik ben het helemaal met je eens dat VW dit probleem uiterst serieus moet nemen. Waar de dealer een jaar geleden nog helemaal van niets wist, zijn ze nu inmiddels op de hoogte van het probleem en hebben ze er blijkbaar toch aandacht voor. Ik vind dat een vooruitgang. Een serieus probleem is het echter nog steeds. Vandaar dat in onze KB (viewtopic.php?f=138&t=24588) voor de 3B-modellen een oplossing voor dit probleem gegeven wordt, hoewel een regelmatige inspectie van de accubak natuurlijk altijd nodig zal blijven.

 

Overigens is het hier goed gebruik om je even voor te stellen in het topic Ik ben ... en ik rij .... :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Even over die terugroepactie van Volkswagen betreffende die slechte pluggen. Als je door deze pluggen echt mankementen hebt opgelopen is VW dan aansprakelijk voor de kosten die eruit voortvloeien? Mijn broer heeft door deze slechte pluggen veel schade opgelopen aan zijn auto.

 

Ikzelf ga de pluggen ook bekijken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou het kunnen proberen maar ik geef je broer weinig kans helaas. Is de auto altijd dealer onderhouden?

 

EDIT: ik heb toch even de topictitel aangepast. Het is namelijk geen officiële terugroepactie maar slechts een aandachtspunt voor de werkplaatsen. Dat maakt juridisch nogal een verschil...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

 

Nou, heb net die rubbers (het zijn er dus 2!!) bekeken. De bak zat vol met water en 1 rubber heb ik gekortwiekt maar de andere zit op een heel lastige plaats. Heb dit rubber (aan de bestuurderszijde) eruitgetrokken en in een hoek geduwd. Bij mij zat dus aan de bestuurderszijde het meeste water. Heb het maar z.s.m. (zonet in het donker) gedaan want het kan nogal wat consequenties hebben. Wel niet zo klantvriendelijk van VW om niet alle VW-Passat rijders met deze slechte rubbers te informeren.

 

Zij er nog meer van dit soort "modificaties"? Heb zelf een Passat van 2002.

 

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat doen ze dan? Alleen die rubbere tule verwijderen en opnieuw inlezen omdat de accu los is geweest?

 

Trouwens veel terugroepactie's worden gedaan tijdens regulier onderhoud. Vaak wet je als eigenaar er niet eens van.

Temiste volgens een maatje wat bij een Ford dealer heeft gewerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is exact het verschil tussen een actiepunt en een terugroepactie. Bij een terugroepactie krijgt iedere eigenaar een brief van de importeur met het verzoek zich te melden bij de dealer voor een modificatie. Daarvan is in dit geval dus geen sprake, dus is dit ook geen echte terugroepactie.

Inderdaad is de actie beperkt tot het verwijderen van die 2 rubbers. Ik neem aan dat de dealer wel even checkt of er geen schade is opgetreden, maar dat weet ik niet zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf de dealer gebeld of mijn 3BG ook daaronder valt. Volgens het kenteken (eerste toelating oktober 2003) en chassisnummer (modeljaar 2004, maar zonder de raw in de spiegels) is het niet nodig. Kennelijk heeft de fabriek al het e.e.a. aangepast. (bij de eerstvolgende beurt zal ik de accu er eens uithalen, controle kan geen kwaad)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden