Ga naar inhoud

  • 0

LED achterlichten voor 3BG


rrmvdweijer

Vraag

  • Antwoorden 75
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

In die filmpjes is inderdaad erg goed het verschil te zien! In mijn vorige auto heb ik geëxperimenteerd met die gloeilamp vervangers met leds, echter verscheen na het plaatsen een foutcode, waarschijnlijk door een veel lagere stroomafname van het ledlampje. Ik ben hier toen niet mee verder gegaan, maar ik denk dat een flinke weerstand dit probleem wel opgelost had.

 

Het ziet er inderdaad naar uit dat het veel prutswerk is, maar dan heb je ook wat ;) Ik ga toch eens proberen om op de een of andere manier wat meer informatie over deze mod te vergaren en te kijken of ik ergens een setje lampen kan uithalen. Denk je dat de leds op de houder (fitting) bevestigd worden of in de lampunit zelf?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Geweldig, ik was over een paar dagen ook deze filmpjes tegen gekomen en ik ga proberen van dit te realiseren!

Volgens de kerel die deze gemod heeft heb je een kleine 500 ledjes nodig...

Kzou eigenlijk voor te beginne al is graag een site vinden waar ik deze en printplaatjes kan bestellen dus als iemand iets weet...

(Als me dit degelijk lukt dan wil ik er desnoods wel een kleine serieproductie van maken ;))

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Kzou eigenlijk voor te beginne al is graag een site vinden waar ik deze en printplaatjes kan bestellen dus als iemand iets weet...

Volgens mij is het gewoon een standaard expirimenteer printplaatje wat je bij elke electronica zaak kan kopen (niet elektrozaak)

Het is meer de zaak om een aansluitschema te krijgen en uit te dokteren hoeveel LEDjes je nodig hebt en hoe je t verhogen van de lichtopbrengst krijgt bij remmen.

Dan is het een paar avondjes aan tafel gaan zitten met je soldeerbout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

wil wel even schema tekenen.

 

net al even gebrainstormd met 'n collega, heeft als hobby een ledwinkel :wink:

Wat vaak punt is dat de led's voor 's nachts te fel zijn, daarom was zijn idee gebruik te maken van een ldr (simpel: lichtsensor). Dan branden ze overdag fel, 's avonds minder fel.

 

Ook bijkomend idee was het zilver spuiten van de voorzijde van het printplaatmateriaal. Anders krijg je een beetje de kleur van het materiaal door je achterlichtglas heen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb een reactie ontvangen via e-mail.

 

Hij wees me op zijn topic op een ander forum, waar ik reeds de bovenstaande fotos vandaan heb geplukt.

Verder heeft hij me een schema gestuurd.

2004744261489281111_rs.jpg

 

Lijkt me opzich vrij duidelijk:

 

- posicion = stadslicht

- freno = remlicht

- antiniebla = mistlicht

- intermitente = knipperlicht

 

Een hele berg rode en oranje ledjes, een zootje weerstanden van 180 en 510 ohm, wat diodes (waarden nog niet bekend) en wat geperforeerde prints.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik weet niet of het iets is wat je in één dag kunt realiseren. Het soldeer werk kan natuurlijk serie matig. Maar ik denk toch dat ik wel eerst een reserve set achterlichten unit zou aanschaffen die ik ombouw. Mislukt t kun je altijd weer de originele terugplaatsen....

Als ik e.e.a. zo zie ben je met een setje minimaal wel een dag zoet.

Ook moet je met een dremel o.i.d. de unit open "zagen"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een reactie op aantal dingen:

 

Schema

de 7810 en 7812 zijn spanningsregelaars, 10 en 12V.

Afhankelijk van serie of parallel geschakelde led's gebruik maken van 180 of 510 ohm weerstanden.

De gebruikte diode moet minimaal 1.4A aankunnen, dus een simpele 1N5400 (merk maakt niet uit) kan dat aan. (Max 3A).

 

Achterlichtunits

Bij het plaatsen van LED's vraag ik me af of ze hier in NL niet gaan zeuren over de APK?

Idee van dieseltje had ik ook al aan zitten denken, gewoon 2e set achterlichten.

 

Layout achterlichtunits

De layout van het achterlicht, had al eerder geopperd om 'm met ringen te maken zoals de 3C.

Bedacht me dat er dan eventueel zelfs een ring knipperlicht gemaakt kan worden met oranje led's voor de richtingaangever.

Het originele oranje knipperlicht daarbij vervangen voor felle witte led's die als achteruitrijlampen erbij komen.

 

Groupbuy

Wil wel aan m'n collega vragen of hij een groupbuy kan regelen.

Wil dan ook wel de moeite nemen om de rest van de materialen te verzamelen en een goed NL schema te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Goed bezig Jasper ;) Ik ben in ieder geval erg geïnteresseerd!

 

Die goede man adviseerde mij om de printplaten van binnenuit te plaatsen, een vriend van hem had de buitenzijde van de units losgedremeld en daarna weer vastgelijmd maar heeft uiteindelijk toch vocht in de units gekregen. Dus inderdaad dremelen, maar dan van binnenuit.

 

Ik ben zelf inderdaad ook aan het denken om een setje W8 achterlicht units aan te schaffen om deze mod te realiseren. Mocht ik die verprutsen, heb ik nog altijd mijn originele. En inderdaad verlichting met ringen zoals de 3C met knipperlicht in het midden en de ruimte waar normaal gesproken het knipperlicht zit als extra achteruitrijd licht gebruiken lijkt me een hele leuke optie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoewel het een hele mooie mod is, kan dit een probleem geven voor APK;

Zowel de lamp-units (achterlichten, evt. zij-knipperlichten en koplampen) alsook de lampen zelf hebben een zogenoemde E-keur.

 

Navraag bij de apk-keurmeester geeft aan dat het niet aanwezig zijn van het E-keurmerk op lampen of lamp-units een reden van apk-afkeur kan zijn.

 

Wij gebruiken al geruime tijd led-lampen zoals te vinden op de navolgende link;

http://www.superbrightleds.com/specs/1156-xLX5.htm

en

http://www.leds-buy.nl/autolampen-ba15s-c-67_84.html

 

De enige fout-melding is dat de mist-lamp aan-indicatie enigzins op het dashboard te zien is, wat ook als aantekening op het apk-keuringsrapport staat.

Maar dat ansich is geen grondslag voor een apk-afkeur. (deels ook omdat de apk-keurmeester blijkbaar niet gezien heeft dat er geen "normale" gloeilampen in zitten, pffww)

Ook de meervoudige 3e remlicht indicatie staat op het keuringsrapport, wat wel een grondslag kan zijn voor een apk-afkeur, echter wij kunnen dit apart uitschakelen. Net als de rem-kracht indicatie (B480).

 

De hoeveelheid licht is erg groot met deze led's in mijn persoonlijke beoordeling, groter dan bij een normale gloeilamp.

(als ik de verkeerborden bezie in mijn achteruitkijkspiegel)

 

Voordeel is dat het geen permanente aanpassing is.

 

PS: We gebruiken wel 6 ohm belastingweerstanden om het knipperlicht op normale snelheid te laten knipperen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden