Het begin van dit verhaal zal bij velen al bekend zijn maar toch de 'flash back' even erbij.
Ketelapper haalde eind juni vol trots zijn nieuwe Passat op. Dezelfde dag nog begon de zoektocht naar een tuner. Helaas bleek er nog bijna niemand te zijn die de nieuwe 2.0TDi, 16-kleps, TDi zonder diesel-partikelfilter, met piëzo-verstuivers en "ausgleichswellen" en met Siemens EDC-16 computer kon chiptunen
Maar zie daar het licht in de tunnel: SKN Van der Velden in Zoetermeer zei het al wel te kunnen. Ketelapper dus blij naar Zoetermeer, maar moest helaas onverrichterzake retour... Misverstandje over motor want ook zij konden de Siemens-computer nog niet.
Een oplossing was echter nabij en Van der Velden was erg behulpzaam om mij terecht te laten kunnen bij hun Duitse broeders van SKN Recklinghausen (is voor mij net zo ver rijden als Zoetermeer).
In een wat sjabby werkplaatsje zou mijn computer daar worden voorzien van de zogenaamde Stufe 2, ergo 185pk en 425Nm. Op de terugweg merkte ik goed dat de motor meer power had. En de dagen erna kwam ook de andere hoop uit: minder brandstofverbruik bij gelijke rijstijl.
Maar toen... het rijden was prima, maar ik miste de 'bijterigheid' van mijn ex-A4 toch wel. In een directe vergelijking van die 1.9TDi (Jero chip 170pk, 370Nm) en mijn nieuwe Passat, was de A4 veel vlotter. Het was dus niet alleen een gevoel over mijn auto...
Harde cijfers moesten er komen! Hulde aan Bas van Rica die een rollenbankmeting heeft gedaan. Was schetst mijn verbazing en teleurstelling... de output van mijn auto kwam uit op ongeveer 165pk en 370Nm. Oftewel: het leek wel "Stufe 1".
Opnieuw lastig doen bij Van der Velden, maar gelukkig ook nu hebben ze meegedacht en meegeholpen. In Recklinghausen zou de programmering worden nagekeken en als het allemaal niet klopte, zou ik mijn geld terug krijgen. Prima afspraken dus vol vertrouwen (tsja, ondanks voorgeschiedenis) wederom op pad naar Duitsland.
De heer Laux daar wilde computer uitlezen, maar stuitte op een of andere blokkade. Dat kon aan zijn apparaat liggen, of aan mijn computer. Omdat hij de enige is die aan de computer heeft gezeten, is mijn conclusie erg duidelijk: het ligt in ieder geval aan HEM.
Voorlopig einde van dit verhaal:
- ik heb mijn geld terug, dus als oer-Hollander moet ik daar niet over klagen (en ach, 900 kilometers rijden is gratis ... NOT !!!)
- de auto rijdt met die "stufe 1" software prima
- de geleverde dienst is nog ongewijzigd, dus de afgegeven garantie staat nog overeind
- ik wil meer...
Hulde nog maar aan Van der Velden; ik ben erg lastig voor ze maar ze gaan er goed mee om. En ze hebben hun best gedaan, maar kunnen in NL nog altijd niets met de Siemens EDC-16 Afspraak is nu min of meer dat zij nog gaan kijken wat ze kunnen, zodra ze apparatuur hebben voor deze computer.
Vraag
ketelapper
Het begin van dit verhaal zal bij velen al bekend zijn maar toch de 'flash back' even erbij.
Ketelapper haalde eind juni vol trots zijn nieuwe Passat op. Dezelfde dag nog begon de zoektocht naar een tuner. Helaas bleek er nog bijna niemand te zijn die de nieuwe 2.0TDi, 16-kleps, TDi zonder diesel-partikelfilter, met piëzo-verstuivers en "ausgleichswellen" en met Siemens EDC-16 computer kon chiptunen
Maar zie daar het licht in de tunnel: SKN Van der Velden in Zoetermeer zei het al wel te kunnen. Ketelapper dus blij naar Zoetermeer, maar moest helaas onverrichterzake retour... Misverstandje over motor want ook zij konden de Siemens-computer nog niet.
Een oplossing was echter nabij en Van der Velden was erg behulpzaam om mij terecht te laten kunnen bij hun Duitse broeders van SKN Recklinghausen (is voor mij net zo ver rijden als Zoetermeer).
In een wat sjabby werkplaatsje zou mijn computer daar worden voorzien van de zogenaamde Stufe 2, ergo 185pk en 425Nm. Op de terugweg merkte ik goed dat de motor meer power had. En de dagen erna kwam ook de andere hoop uit: minder brandstofverbruik bij gelijke rijstijl.
Maar toen... het rijden was prima, maar ik miste de 'bijterigheid' van mijn ex-A4 toch wel. In een directe vergelijking van die 1.9TDi (Jero chip 170pk, 370Nm) en mijn nieuwe Passat, was de A4 veel vlotter. Het was dus niet alleen een gevoel over mijn auto...
Harde cijfers moesten er komen! Hulde aan Bas van Rica die een rollenbankmeting heeft gedaan. Was schetst mijn verbazing en teleurstelling... de output van mijn auto kwam uit op ongeveer 165pk en 370Nm. Oftewel: het leek wel "Stufe 1".
Opnieuw lastig doen bij Van der Velden, maar gelukkig ook nu hebben ze meegedacht en meegeholpen. In Recklinghausen zou de programmering worden nagekeken en als het allemaal niet klopte, zou ik mijn geld terug krijgen. Prima afspraken dus vol vertrouwen (tsja, ondanks voorgeschiedenis) wederom op pad naar Duitsland.
De heer Laux daar wilde computer uitlezen, maar stuitte op een of andere blokkade. Dat kon aan zijn apparaat liggen, of aan mijn computer. Omdat hij de enige is die aan de computer heeft gezeten, is mijn conclusie erg duidelijk: het ligt in ieder geval aan HEM.
Voorlopig einde van dit verhaal:
- ik heb mijn geld terug, dus als oer-Hollander moet ik daar niet over klagen (en ach, 900 kilometers rijden is gratis ... NOT !!!)
- de auto rijdt met die "stufe 1" software prima
- de geleverde dienst is nog ongewijzigd, dus de afgegeven garantie staat nog overeind
- ik wil meer...
Hulde nog maar aan Van der Velden; ik ben erg lastig voor ze maar ze gaan er goed mee om. En ze hebben hun best gedaan, maar kunnen in NL nog altijd niets met de Siemens EDC-16 Afspraak is nu min of meer dat zij nog gaan kijken wat ze kunnen, zodra ze apparatuur hebben voor deze computer.
To be continued...
Link naar reactie
Delen op andere sites
32 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten