Ga naar inhoud
  • 0

VW Passat 3C: tuning 2.0TDi (vervolg..) 3 feb: Jeroen Dik !!


ketelapper

Vraag

Het begin van dit verhaal zal bij velen al bekend zijn maar toch de 'flash back' even erbij.

 

Ketelapper haalde eind juni vol trots zijn nieuwe Passat op. Dezelfde dag nog begon de zoektocht naar een tuner. Helaas bleek er nog bijna niemand te zijn die de nieuwe 2.0TDi, 16-kleps, TDi zonder diesel-partikelfilter, met piëzo-verstuivers en "ausgleichswellen" en met Siemens EDC-16 computer kon chiptunen

 

Maar zie daar het licht in de tunnel: SKN Van der Velden in Zoetermeer zei het al wel te kunnen. Ketelapper dus blij naar Zoetermeer, maar moest helaas onverrichterzake retour... Misverstandje over motor want ook zij konden de Siemens-computer nog niet.

 

Een oplossing was echter nabij en Van der Velden was erg behulpzaam om mij terecht te laten kunnen bij hun Duitse broeders van SKN Recklinghausen (is voor mij net zo ver rijden als Zoetermeer).

 

In een wat sjabby werkplaatsje zou mijn computer daar worden voorzien van de zogenaamde Stufe 2, ergo 185pk en 425Nm. Op de terugweg merkte ik goed dat de motor meer power had. En de dagen erna kwam ook de andere hoop uit: minder brandstofverbruik bij gelijke rijstijl.

 

Maar toen... het rijden was prima, maar ik miste de 'bijterigheid' van mijn ex-A4 toch wel. In een directe vergelijking van die 1.9TDi (Jero chip 170pk, 370Nm) en mijn nieuwe Passat, was de A4 veel vlotter. Het was dus niet alleen een gevoel over mijn auto...

 

Harde cijfers moesten er komen! Hulde aan Bas van Rica die een rollenbankmeting heeft gedaan. Was schetst mijn verbazing en teleurstelling... de output van mijn auto kwam uit op ongeveer 165pk en 370Nm. Oftewel: het leek wel "Stufe 1".

 

Opnieuw lastig doen bij Van der Velden, maar gelukkig ook nu hebben ze meegedacht en meegeholpen. In Recklinghausen zou de programmering worden nagekeken en als het allemaal niet klopte, zou ik mijn geld terug krijgen. Prima afspraken dus vol vertrouwen (tsja, ondanks voorgeschiedenis) wederom op pad naar Duitsland.

 

De heer Laux daar wilde computer uitlezen, maar stuitte op een of andere blokkade. Dat kon aan zijn apparaat liggen, of aan mijn computer. Omdat hij de enige is die aan de computer heeft gezeten, is mijn conclusie erg duidelijk: het ligt in ieder geval aan HEM.

 

Voorlopig einde van dit verhaal:

- ik heb mijn geld terug, dus als oer-Hollander moet ik daar niet over klagen (en ach, 900 kilometers rijden is gratis ... NOT !!!)

- de auto rijdt met die "stufe 1" software prima

- de geleverde dienst is nog ongewijzigd, dus de afgegeven garantie staat nog overeind

- ik wil meer...

 

Hulde nog maar aan Van der Velden; ik ben erg lastig voor ze maar ze gaan er goed mee om. En ze hebben hun best gedaan, maar kunnen in NL nog altijd niets met de Siemens EDC-16 Afspraak is nu min of meer dat zij nog gaan kijken wat ze kunnen, zodra ze apparatuur hebben voor deze computer.

 

To be continued...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

net terug uit lochem :D JD Engineering

 

Jeroen Dik heeft het SKN-gepruts opgelost. bleek ook dat hij al veel meer passat's heeft moeten oplappen die door SKN (lees: Van der Velden VW-garage Zoetermeer) waren getuned :evil:

 

het programma bleek maar tot zo'n 2.300 tpm te werken, daarboven werd de inspuit-hoeveelheid meteen te laag. nu dus oude programma geheel eruit gegooid en overschreven met JD-programma.

 

heerlijk!!! tot hoge toeren blijven turbodruk en inspuit-hoeveelheid nu op niveau. dus (minstens 8) ) 180pk nu en uitgelezen koppel van bijna 430Nm.

 

Jeroen bedankt, hiep hiep hoera :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ketelapper

 

Ik denk dat idd door de forumverandering komt anders was ik er zeker geweest aangezien ik 's morgens toch in Lochem was bij een (andere) klant en 's middags thuiswerkte, was ik sowiezo langsgekomen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vanmorgen even in Ketels passat gereden....wow :shock: wat rijdt de rest op de weg toch langzaam. Heerlijk schakellui rijden. Je hebt alleen nog 1,3 en 6 nodig. Zal me niets verbasen als Ketellapper binnenkort 3 versnellingen te koop aanbiedt.... :wink: Binnenkort ook eens bij JD langs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Maar.... wees gewaarschuwd.

 

Het gedeelte Leuvenheim-Zutphen-Dieren en terug wordt regelmatig gecontroleerd!

 

Bovenop de bult bij Brummen (The Gallery) staat regelmatig een agent met lasergun (als je van Zutphen afkomt).

Ook rijdt er een camera auto rond....... ik heb het traject al een paar keer voorbij zien komen in Wegmisbruikers.

 

Leuvenheim-Dieren..... in het midden staat ergens een flink transformatorhuisje.... favoriet om hier een radarcontrole te plaatsen. :wink:

 

ViperArry schrok best wel van deze opstellingen..... nu reed hij er op rustige snelheid langs... tijdens ritjes met de vorige auto (S40) leenauto's (S60, V70) zijn er wel eens rijbewijs inleverende snelheden behaald. :oops:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ach viper, ik heb gisteren met die TFSI op de terugweg een heel stuk lang een marechaussee-busje zitten pesten...

 

bij iedere rotonde met gas erop rond en plankgas wegtrekken, en meteen cruisecontrol op 82 km/u (en na zutphen dat stukje op 102 km/u).

 

bij het begin van de A348 was het busje zover buiten beeld dat ik daar wel (veel) verder heb doorgetrokken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ach viper, ik heb gisteren met die TFSI op de terugweg een heel stuk lang een marechaussee-busje zitten pesten...

 

bij iedere rotonde met gas erop rond en plankgas wegtrekken, en meteen cruisecontrol op 82 km/u (en na zutphen dat stukje op 102 km/u).

 

bij het begin van de A348 was het busje zover buiten beeld dat ik daar wel (veel) verder heb doorgetrokken.

 

Ben jij zo Vincent ? Had ik niet achter je gezocht..

 

;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden