Ga naar inhoud
  • 0

3C (variant) Trekhaak, TSA functie wiebelig in de kont


Gast Anonymous

Vraag

Gast Anonymous

Gents,

 

Ik heb de variant versie vd 3C. Inclusief vaste trekhaak, te zien elders op dit forum. http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?t=23874&highlight=

 

In dit topic wordt er over gesproken dat de 3C wat wiebelig in de kont is. Door de electronica corrigeerd de auto de combinatie continue. Volgens mij is dat nu net de oorzaak van het wiebelige gevoel. Nu ben ik een simpel boertje oet Twente en geen techneut, en met mijn boeren logica denk ik dan laat de TSA uitschakelen en je bent van de wiebelige kont af. Nu heb ik wat met caravans. Ik ga met een zekere regelmaat met de caravan op pad en heb daardoor een behoorlijke ervaring op het gebied van rijden met verschillende combinaties. DUs denk ik dan uit met die functie en je hebt weer een normale auto <> Caravan combinatie die je op gevoel moet besturen.

 

Is dit nu te plat door de bocht of zou er een kern van waarheid in zitten. Op het forum wordt de wiebeligheid herekent door deze en gene maar ook erkent. Dus denk ik dan dat er zit structureel iets niet oké in de Passat zit, en zou dmv het uitschakelen van de TSA zou dat een oplossing kunnen zijn toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Gast Anonymous

Volgende week dan staat de combinatie aan de andere kant van de Alpen. En over 3 weken weer hier.....

Update zal gaan volgen. Had zojuist een dealer gebeld. Wisten niet eens hou je hem uit moest schakelen. Wellicht dat Vdub er iets mee kan...

Ga vd week eens in Hengelo proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast Anonymous
Je kan toch je hele ESP uitschakelen naast je pook, TSA werk hier toch op?

Proberen waard.

 

He Oele,

Dat is een waardevolle tip. Maar is dat ook werkelijk zo? Wie kan ons dat vertellen??? Ik heb er geen verstand van maar het is wel een serieuze gedacht om ff bij stil te staan. Wie kan dat bevestigen??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hans,

 

Ik heb navraag gedaan en volgens mijn dealer zou het inderdaad zo moeten zijn dat indien je de esp zou uitschakelen dat de TSA verminderd werkt. Hij geeft namelijk wel signalen door alleen worden deze niet verwerkt dus er zou niet ingegrepen kunnen worden.

 

Afgezien van of de TSA wel of niet werkt. Ik merk ook met de caravan dat deze niet erg stabiel is. Ik merk wel dat als ik de auto achterin redelijk belast met lading en dat ik de koppeldruk op 65 kg hou dat het beter rijdt. Ik kan rustig 95 rijden zonder dat ik merk dat de caravan gaat spoorzoeken op de rechterbaan en dat daarmee ook het wiebelige effect..

 

Wellicht kan je dat proberen. Over 4 weken ga ik zelf weer op pad naar Frankrijk en probeer dit dan weer uit.

 

grt

 

Randy

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hans,

 

Ik kan me niet voorstellen dat het "wiebelige" gedrag door de TSA veroorzaakt wordt.

De TSA komt pas in actie bij de 3de (behoorlijke) slingerbeweging van de caravan/aanhanger. Tevens wordt dat dan kenbaar gemaakt met het ESP lampje op je dashboard (eigen ervaring.....)

TSA is inderdaad uit te schakelen gelijk met het ESP. Wil je het definitief uithebben, dan moet de dealer dat doen of iemand met Vagcom.

Merk zelf wel dat een hoge kogeldruk een (behoorlijke) verbetering geeft. Ik rij zelf met 75kg of nog wat hoger.

 

Eric.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast Anonymous
Hans,

 

Ik kan me niet voorstellen dat het "wiebelige" gedrag door de TSA veroorzaakt wordt.

De TSA komt pas in actie bij de 3de (behoorlijke) slingerbeweging van de caravan/aanhanger. Tevens wordt dat dan kenbaar gemaakt met het ESP lampje op je dashboard (eigen ervaring.....)

TSA is inderdaad uit te schakelen gelijk met het ESP. Wil je het definitief uithebben, dan moet de dealer dat doen of iemand met Vagcom.

Merk zelf wel dat een hoge kogeldruk een (behoorlijke) verbetering geeft. Ik rij zelf met 75kg of nog wat hoger.

 

Eric.

 

Eric, met ESP uit merk je dan verschil? (Ik heb een peebeetje gestuurd)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hans,

 

Ik kan me niet voorstellen dat het "wiebelige" gedrag door de TSA veroorzaakt wordt.

De TSA komt pas in actie bij de 3de (behoorlijke) slingerbeweging van de caravan/aanhanger. Tevens wordt dat dan kenbaar gemaakt met het ESP lampje op je dashboard (eigen ervaring.....)

TSA is inderdaad uit te schakelen gelijk met het ESP. Wil je het definitief uithebben, dan moet de dealer dat doen of iemand met Vagcom.

Merk zelf wel dat een hoge kogeldruk een (behoorlijke) verbetering geeft. Ik rij zelf met 75kg of nog wat hoger.

 

Eric.

Ik herken je opmerking wel dat een hoger kogeldruk verbetering geeft. Ik heb vorig jaar met 85 kg gereden op de kogel en was wel stabieler. Ik probeer nu de auto iets zwaarder te maken en de kogeldruk iets lichter. Tja het blijft wel zoeken met de 3c

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is misschien appels met peren vergelijken maar met mijn combinatie (3B 2.8 V6 variant + Hobby 540 UK van 1600 KG) moet ik echt op de maximale kogeldruk gaan zitten (in mijn geval dus 85 KG). Doe ik dat niet en ga ik met bijvoorbeeld 65 KG rijden, dan wordt de combinatie enorm snel instabiel. Misschien geldt dit ook voor de 3C, het blijft een Passat :-)

Ik heb zelf voor een paar Euro bij Pen Caravans (jou vast wel bekend) een disselweger gekocht die je tussen trekhaak en dissel plaatst. Werkt accuraat, vergeet 'm alleen niet weer te verwijderen voor je gaat rijden :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dag Hans,

 

Ik heb de 3C sedan, maar dezelfde als jij, dat de caravan veel meer slingert / zweeft. Ik had hier met mijn vorige auto een BMW 3 serie veel minder last van. De laatste keer dat ik de caravan erachter had, de kogeldruk op 80 kg. had er toen minder last van. Verder allerlei zaken al geprobeerd, onlangs nieuwe banden onder mijn hobby 460 en bandenspanning nog een keer extra laten controleren.

Ik ga volgende week met de caravan erachter naar Noord Italie, ik hoop dat de combinatie dan goed op de weg blijft liggen.

 

Groeten Hennie

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb trouwens om de kogeldruk goed te kunnen meten een nieuw neuswiel laten monteren met disselweger hierop. Zit onder de onderzijde net boven het wiel een schaalverdeler, deze werkt goed. Hoef je niet elke keer als je het gewicht wil weten, deze achter de auto te hangen.

 

Hennie

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast Anonymous
Dag Hans,

 

Ik heb de 3C sedan, maar dezelfde als jij, dat de caravan veel meer slingert / zweeft. Ik had hier met mijn vorige auto een BMW 3 serie veel minder last van. De laatste keer dat ik de caravan erachter had, de kogeldruk op 80 kg. had er toen minder last van. Verder allerlei zaken al geprobeerd, onlangs nieuwe banden onder mijn hobby 460 en bandenspanning nog een keer extra laten controleren.

Ik ga volgende week met de caravan erachter naar Noord Italie, ik hoop dat de combinatie dan goed op de weg blijft liggen.

 

Groeten Hennie

 

Thnx voor het meedenken. Ik zal morgen de huidige kogeldruk eens meten. Caravan mag 100kg kogeldruk hebben en de auto volgens het stickertje 85kg.

 

Waar ik alleen bang voor ben is het doorhangen van de auto. Ik heb het sportonderstel eronder en de auto ligt daardoor al 15mm lager dan de met het gewone onderstel. Uiteindelijk zouden de waarden gelijk moeten zijn. Immers stuggere vering minder doorzakken minder comfort. Normale vering meer comfort en in verhouding wat slappere vering dus per saldo dezelfde waarden. (Of is dit complete onzin...) De oversteek is enorm en ik had de indruk dat ie al aardig in z'n kont hing. Nou ja we wachten maar af hoe het gaat.

 

Als het niet naar m'n zin is dan wordt het een overpak vakantie totdat het me volledig naar de zin is..... Wat een zeikerd niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden