Quincy Geplaatst 18 januari, 2006 Rapporteer Share Geplaatst 18 januari, 2006 Vanmorgen mijn EGR maar eens dichtgemaakt... Hieronder de foto's Het begin De viezigheid valt mij mee Hij is weer schoon Het RVS plaatje en de nieuwe pakking En alles weer gemonteerd Qua tijdsbestek viel het reuze mee, binnen 10 minuten was ik klaar en ik ben A-technisch... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Gast Rene Geplaatst 18 januari, 2006 Rapporteer Share Geplaatst 18 januari, 2006 Ik ben nog a-technischer, wat is het doel? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 michelm1978 Geplaatst 18 januari, 2006 Rapporteer Share Geplaatst 18 januari, 2006 Hoi René... Voor jouw wagen is zo'n modificatie niet zinvol / mogelijk... Een EGR zit op TDI motoren en deze zorgt ervoor dat reeds verbrande uitlaatgassen nog een keer door de motor heen gaan. Alleen bij accelereren gaat de EGR klep dicht en pakt de motor verse lucht. De vieze gebruikte lucht is niet bevorderlijk voor het vermogen van de auto en daarbij kan de boel dichtslibben... Een plaatje zorgt ervoor dat alle lucht die ingenomen wordt schoon is! Dit is een milieutechnische maatregel.. met de roettest is het geen probleem.. want de uitgestoten roet wordt minder. Enkel de NOX wordt meer, maar deze wordt niet gemeten bij de APK. De nieuwere TDI motoren hebben in het regelapparaat een dergelijke nox meter zitten en bij deze motoren is het afsluiten van de EGR geen optie. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Quincy Geplaatst 18 januari, 2006 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 18 januari, 2006 Een heel duidelijke uitleg dacht ik zo... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 ChromPassat Geplaatst 18 januari, 2006 Rapporteer Share Geplaatst 18 januari, 2006 Netjes geeft het meer power zo of pakt de motor eerder Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 silvergreylowe Geplaatst 18 januari, 2006 Rapporteer Share Geplaatst 18 januari, 2006 ben ik ook benieuwd naar idd...meer power? en vroeger beginnen met trekken? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Quincy Geplaatst 18 januari, 2006 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 18 januari, 2006 Hieronder even een en ander ter verduidelijking... Uitlaat gas her circulatie. Als een diesel luchtmengsel ideaal (met een overschot zuurstof) verbrand komt daarbij NoX vrij Dit komt omdat de verbranding temperatuur te hoog oploopt. EGR wordt toegepast in deellast (als jij bijv. 100 rijd op de cruisecontrol ) In vollast is de klep dus gewoon gesloten. Lage inspuithoeveelheid met in verhouding toch nog een vrij hoog volume zuurstof heeft als gevolg dat de temperatuur van de verbranding zelf (dus de flits boven de zuiger)iets hoger wordt waardoor de NoX uitstoot toeneemt (de uitlaatgas temperatuur neemt in deellast nauwelijks toe na het afdoppen van de EGR klep). Er wordt via de EGR klep zuurstof arm uitlaatgas aan de cilindervulling toegevoegd om het zuurstof volumegehalte iets te verlagen de turbodruk is in deellast ook laag. hooguit 0,1 tot 0,3 bar overdruk Door de ingenomen lucht een lager volume percentage zuurstof te geven verbrand de diesel met een lagere temperatuur waardoor de uitstoot van NoX aanzienlijk word verlaagd. De temperaturen in vollast zijn vele malen hoger dan in deellast. Dit komt omdat de inspuithoeveelheden en drukken veel hoger zijn en de verbranding per arbeidsslag dus ook veel langer duurt. De uitlaatgas temperatuur is bijv in deellast ongeveer 300 graden en in vollast tussen de 600 a 800 graden of bij sommige zelfs nog wel veel hoger. Dat is op zich mooi bedacht alleen kleven er in de praktijk natuurlijk ook een aantal nadelen aan het EGR systeem. De verbranding wordt door het toepassen van EGR minder volledig waardoor meer koolwaterstoffen en dus ook meer roet kan ontstaan. Vaak vormt zich in het inlaatspruitstuk erg veel aanslag soms zelfs zo erg dat er foutcodes in de ecu komen. De regelklep wil nogal eens blijven hangen en dan in de geopende stand waardoor ook tijdens vollast er veel uitlaatgassen de motor worden in gezogen. Je krijgt dan de bij vele bekende zwarte rookpluim tijdens het optrekken wat overigens de meeste TDI rijders zelf niet in de gaten hebben. Verwacht van de ingreep geen sterke vermogenswinst maar pas het toe om in de toekomst problemen te voorkomen. Ook krijg je tijdens de roetmeting veel lagere waardes soms zelfs zo laag dat de keurmeester aan zijn meetapparatuur begint te twijfelen. Let op! Bij moderne TDI´s modellen na 2002 kan er na het afdoppen een gloeispiraal of mileu lampje gaan knipperen. Bron: TDItech.tk Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Gast Rene Geplaatst 18 januari, 2006 Rapporteer Share Geplaatst 18 januari, 2006 Bedankt voor de uitleg mensen, top. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Silkwood71 Geplaatst 18 januari, 2006 Rapporteer Share Geplaatst 18 januari, 2006 Ook bedankt voor de uitleg, weer wat geleerd. Zit zo'n EGR bij elke TDI motor, of alleen bij VW? ( dan kan ik meteen ook ff heeeel interessant gaan doen bij kennissen lol ) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Quincy Geplaatst 18 januari, 2006 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 18 januari, 2006 @Silkwood71 Voor zover ik weet in ieder geval bij de VAG TDI motoren... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Silkwood71 Geplaatst 18 januari, 2006 Rapporteer Share Geplaatst 18 januari, 2006 ok thnx Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 mboomsma Geplaatst 18 januari, 2006 Rapporteer Share Geplaatst 18 januari, 2006 Top goeie uitleg. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 drieb85 Geplaatst 18 januari, 2006 Rapporteer Share Geplaatst 18 januari, 2006 Hoi Quincy, Goed bezig zo te zien met stap 1 (van de 3). en dan stap 2:de kat. leeg en tot slot stap 3: het vermogen aanpassen aan je 18 inch banden Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Meneer_Eric Geplaatst 18 januari, 2006 Rapporteer Share Geplaatst 18 januari, 2006 Eitje he, op een Passat? Bij een dwarsgeplaatste (alle kleinere TDI's) is het lekker klungelen want dan zit je turbo onder de ruitenwissers. Good job Quincy! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Meneer_Eric Geplaatst 18 januari, 2006 Rapporteer Share Geplaatst 18 januari, 2006 Idd nog een boxje, turbodrukdiode en een lege kat Die verhoogde turbodruk verricht wonderen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vraag
Quincy
Vanmorgen mijn EGR maar eens dichtgemaakt...
Hieronder de foto's
Het begin
De viezigheid valt mij mee
Hij is weer schoon
Het RVS plaatje en de nieuwe pakking
En alles weer gemonteerd
Qua tijdsbestek viel het reuze mee, binnen 10 minuten was ik klaar en ik ben A-technisch...
Link naar reactie
Delen op andere sites
14 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten