Ga naar inhoud
  • 0

EGR dicht gemaakt


Quincy

Vraag

Vanmorgen mijn EGR maar eens dichtgemaakt... :wink:

 

Hieronder de foto's

 

Het begin

egr0015yi.jpg

 

De viezigheid valt mij mee

egr0021en.jpg

 

Hij is weer schoon

egr0034qi.jpg

 

Het RVS plaatje en de nieuwe pakking

egr0046sd.jpg

 

En alles weer gemonteerd

egr0058ic.jpg

 

Qua tijdsbestek viel het reuze mee, binnen 10 minuten was ik klaar en ik ben A-technisch... :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi René...

 

Voor jouw wagen is zo'n modificatie niet zinvol / mogelijk...

 

Een EGR zit op TDI motoren en deze zorgt ervoor dat reeds verbrande uitlaatgassen nog een keer door de motor heen gaan. Alleen bij accelereren gaat de EGR klep dicht en pakt de motor verse lucht. De vieze gebruikte lucht is niet bevorderlijk voor het vermogen van de auto en daarbij kan de boel dichtslibben... Een plaatje zorgt ervoor dat alle lucht die ingenomen wordt schoon is!

 

Dit is een milieutechnische maatregel.. met de roettest is het geen probleem.. want de uitgestoten roet wordt minder. Enkel de NOX wordt meer, maar deze wordt niet gemeten bij de APK.

 

De nieuwere TDI motoren hebben in het regelapparaat een dergelijke nox meter zitten en bij deze motoren is het afsluiten van de EGR geen optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hieronder even een en ander ter verduidelijking... :wink:

 

Uitlaat gas her circulatie.

 

Als een diesel luchtmengsel ideaal (met een overschot zuurstof) verbrand komt daarbij NoX vrij Dit komt omdat de verbranding temperatuur te hoog oploopt.

 

EGR wordt toegepast in deellast (als jij bijv. 100 rijd op de cruisecontrol )

In vollast is de klep dus gewoon gesloten.

 

Lage inspuithoeveelheid met in verhouding toch nog een vrij hoog volume zuurstof heeft als gevolg dat de temperatuur van de verbranding zelf (dus de flits boven de zuiger)iets hoger wordt waardoor de NoX uitstoot toeneemt (de uitlaatgas temperatuur neemt in deellast nauwelijks toe na het afdoppen van de EGR klep).

 

Er wordt via de EGR klep zuurstof arm uitlaatgas aan de cilindervulling toegevoegd om het zuurstof volumegehalte iets te verlagen de turbodruk is in deellast ook laag. hooguit 0,1 tot 0,3 bar overdruk

 

Door de ingenomen lucht een lager volume percentage zuurstof te geven verbrand de diesel met een lagere temperatuur waardoor de uitstoot van NoX aanzienlijk word verlaagd.

 

De temperaturen in vollast zijn vele malen hoger dan in deellast.

Dit komt omdat de inspuithoeveelheden en drukken veel hoger zijn en de verbranding per arbeidsslag dus ook veel langer duurt.

De uitlaatgas temperatuur is bijv in deellast ongeveer 300 graden en in vollast tussen de 600 a 800 graden of bij sommige zelfs nog wel veel hoger.

 

Dat is op zich mooi bedacht alleen kleven er in de praktijk natuurlijk ook een aantal nadelen aan het EGR systeem.

 

De verbranding wordt door het toepassen van EGR minder volledig waardoor meer koolwaterstoffen en dus ook meer roet kan ontstaan. Vaak vormt zich in het inlaatspruitstuk erg veel aanslag soms zelfs zo erg dat er foutcodes in de ecu komen. De regelklep wil nogal eens blijven hangen en dan in de geopende stand waardoor ook tijdens vollast er veel uitlaatgassen de motor worden in gezogen. Je krijgt dan de bij vele bekende zwarte rookpluim tijdens het optrekken wat overigens de meeste TDI rijders zelf niet in de gaten hebben.

 

Verwacht van de ingreep geen sterke vermogenswinst maar pas het toe om in de toekomst problemen te voorkomen. Ook krijg je tijdens de roetmeting veel lagere waardes soms zelfs zo laag dat de keurmeester aan zijn meetapparatuur begint te twijfelen.

 

Let op! Bij moderne TDI´s modellen na 2002 kan er na het afdoppen een gloeispiraal of mileu lampje gaan knipperen.

 

Bron: TDItech.tk

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden