Ga naar inhoud
  • 0

Vraagje 1.8T


Silkwood71

Vraag

Zoals jullie wellicht weten, heb ik een 1.8T.

 

Ik heb vroeger eens gehoord dat je een turbo altijd moest laten "koelen" na het rijden. Dus als je ermee had gereden dat je hem dan nog een tijdje stationair moet laten lopen.

 

Dit doe ik ook, maar voor ongeveer een 30 seconden. ( is de tijd om gordel af te doen, autoradio eruit te halen op mijn gemak)

 

Mijn vraag is nu eigenlijk, is deze tijd lang genoeg, of is het misschien zelfs helemaal niet meer nodig???

 

Ook wilde ik graag weten, is de turbo altijd actief mee aan het draaien, of slaat hij pas vanaf een bepaald toerental in?? Als ik ermee rij, merk ik niets dat hij opeens aanslaat of iets dergelijks. Ik heb altijd trekkracht genoeg, dus daarom vermoed ik dat de turbe altijd actief is, maar wil toch nog ff graag bevestiging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Het nadraaien van de turbo is nog altijd aan de orde, en zeer belangrijk. Wij laten hem ook meestal zo'n 30 seconden nadraaien. Moet genoeg zijn, mits je niet de laatste kilometer(s) hebt liggen trappen met de wagen en (dus) hoge toerentallen hebt gezien.

 

Turbo is overigens altijd actief, maar gaan pas vanaf een bepaald toerental(afhankelijk van turbogrootte, schoepengeometrie, software en nog wat andere factoren) veel druk leveren. Zo rond de 2000rpm zal je waarschijnlijk voelen dat de trekkracht een stuk meer wordt. (Hoewel het bij een originele wat minder heftig zal zijn) Bij onze gechippete is het in ieder geval duidelijk te voelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat laten doorlopen va je motor is voor zoverre onzin dat het alleen nut heeft als je met hoge toeren ineens stopt en je motor uit zet.. het probleem is dan voornamelijk dat de olietoevoer stopt en de turbo dus niet meer gesmeerd word terwijl ie nog wel uitdraait...

 

Dus als je normaal door je woonplaats rijd naar je huis is dat echt niet nodig..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vdub, vergeet niet dat bij een benzine-turbo de zaak gigantisch heet wordt. (in tegenstelling tot een diesel)

 

Als de turbo nu heel warm is en wordt uitgezet, stopt de olietoevoer. De olie die in de turbo(lagers) zit kan dan gaan verbranden en dat geeft (zoals je zelf vast wel weet) koolaanslag in lagers en op de turbine-as.

 

Je begrijpt; niet echt bevorderlijk voor de levensduur van het een en ander.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Vdub, vergeet niet dat bij een benzine-turbo de zaak gigantisch heet wordt. (in tegenstelling tot een diesel)

 

Als de turbo nu heel warm is en wordt uitgezet, stopt de olietoevoer. De olie die in de turbo(lagers) zit kan dan gaan verbranden en dat geeft (zoals je zelf vast wel weet) koolaanslag in lagers en op de turbine-as.

 

Je begrijpt; niet echt bevorderlijk voor de levensduur van het een en ander.

Ja OK, dat begrijp ik ook, je moet dan ook in het algemeen meer rekening houden met de warmteafvoer van je gehele motor... anders blijft ie tikken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden