Ga naar inhoud
  • 0

Adviezen preventief vervangen tijdens distributieriem-vervanging

Vraag

Geplaatst (aangepast)

Beste Leden,

Mijn 1.6TDI B8 uit 2016 nadert de 210dkm.

Binnen een afzienbare tijd wil ik de distributieriem met alle aanverwante zaken laten vervangen (distributie set, waterpomp, multiriem, spannerset) icm een grote onderhoudsbeurt.

Zijn er nog andere zaken die geadviseerd worden op jullie ervaringen om meteen preventief mee te vervangen?

Voorbeeld: Ooit een Golf 6 diesel gehad waarbij een kunststof onderdeel van koelvloeistof rond de 250dkm afbrak (meen het thermostaathuis) Dat kwam vaker voor werd mij verteld. Dit soort zaken vervang ik dan liever meteen.

Of sensoren die er om bekend staan rond de 250dkm de geest te geven, etc.

Ambitie is om over de 300dkm te rijden voordat ik denk aan afscheid nemen.

Hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Groet Hendrik.

aangepast door HH Bos
Aanvulling

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

is het roetfilter nog wel goed? die zijn bij een 1.6tdi nog wel eens defect.

• 0
Geplaatst (aangepast)
30 minutes ago, Vdub said:

is het roetfilter nog wel goed? die zijn bij een 1.6tdi nog wel eens defect.

Dank voor je reactie.

De auto rijdt en presteert goed.
Ik heb de afgelopen 100dkm enkel V-Power gereden en 2x per jaar Forté toevoeging. misschien dat dat de levensduur verlengd?

is er een manier waarop de actuele staat van de roetfilter kan beoordelen?

aangepast door HH Bos
Taalfout
  • 0
Geplaatst
42 minutes ago, martijn v o said:

welke koelvloeistof zit erin G13?

Ik weet niet welke type er in zit. De kleur ziet er wel wat paarsig uit dus ik neem aan G13.

Is het beter een ander middel terug te plaatsen gezien de koelvloeistof er toch af moet?

• 0
Geplaatst

Dat moet je natuurlijk zelf weten, maar ik wil het niet meer in mijn auto hebben.

Zoek maar op G13 en clogging of verstopping. Als je kachel het nog goed doet (links en rechts gelijkwaardige temperaturen) dan zou ik aftappen en G12 EVO erin doen.

• 0
Geplaatst
12 hours ago, martijn v o said:

Dat moet je natuurlijk zelf weten, maar ik wil het niet meer in mijn auto hebben.

Zoek maar op G13 en clogging of verstopping. Als je kachel het nog goed doet (links en rechts gelijkwaardige temperaturen) dan zou ik aftappen en G12 EVO erin doen.

Dank! Ik heb het opgezocht en lijkt me inderdaad een betere keuze, G12 Evo.

Deze staat op het lijstje 👍🏼 

• 0
Geplaatst

Zijn er verder nog zaken die ik direct mee kan laten vervangen? Of zijn deze motoren tussen de 200dkm en 300dkm als betrouwbaar gebleken?

Wellicht kunstof delen van het koelsysteem welke net als bij de golf er om bekend staan te barsten/breken rond de 250dkm?

• 0
Geplaatst
Op 8-1-2025 om 10:35, HH Bos zei:

Dank voor je reactie.

De auto rijdt en presteert goed.
Ik heb de afgelopen 100dkm enkel V-Power gereden en 2x per jaar Forté toevoeging. misschien dat dat de levensduur verlengd?

is er een manier waarop de actuele staat van de roetfilter kan beoordelen?

deeltjesmeting doen bij de garage

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden