Ga naar inhoud

  • 0

Meetwaardes 1.8 20v voor de LMM


rubenverhaaf

Vraag

Hallo medeforummers..

 

ik heb het idee dat mijn LMM is overleden, er zit nu een hitachi in.

 

ben eens wezen spelen met Vagcom en vond op de heer Speek zijn site enkele waardes

 

nou heb ik een logje gedraait van alleen de lmm en die staat in Exel

 

volgens de site van gerrit speek moet de 1.6 en de 1.8 liter een waarde hebben van

 

Motoren Luchtwaarden

1.4 lt ; 1.6 lt 60g/s - 70g/s

1.8 lt ; 2.0 lt 75g/s - 80g/s

Passat 1.8 t (150,180,225 pk) 90g/s - 95g/s

VR5 2,3 lt 85g/s - 100g/s

V6 Audi 2,4 lt ; 2,6 lt ; 2,8 lt ; 3,0 lt 85g/s - 100g/s

VR6 2,8 lt ; 2,9 lt ; 3,2 lt 90g/s -100g/s

 

nou draait die van mij bij de hoogst gemeten waarde 96 g/s

en de laagst gemeten waarde 9 g/s bij 4600 rpm

 

nou hoor ik hier op de site andere waardes als dat er op die site staan

dus hier graag wat info over

 

eventueel ook welke waardes ik nog meer kan meten voor uitsluitsel voor een defecte lmm

 

en hoe ik het in een mooi grafiekje krijg ipv exel kolommen

 

mvg, Ruben

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 57
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat jij nu beschrijft kan best pingelen van de motor zijn en heeft dan idd met de klopsensoren te maken, die klopsensoren zitten op het blok (tussen cylinder 1 en 2 en tussen 3 en 4). Deze sensoren geven een signaal naar de ECU obv trillingen (pingelen) van het blok waarna de ECU de zaak probeert bij te sturen.

 

De pest is dat de oorzaak moeilijk/lastig te vinden is maar is wel het gevolg van een te arm mengsel (pre-detonatie) en/of een slechte ontsteking.

 

Wanneer zijn de bougies bv de vervangen en zijn ze met het juiste moment aangedraaid? Ander oorzaken kunnen zijn:

 

-Misfires (boubine)

-Benzinefilter verstopt

-Injector(en) verstopt

-Klopsensoren niet goed vastgezet of los (dit komt best wel nauwkeurig)

 

Is het starten van de motor en een paar keer bokken en daarna OK reproduceerdbaar, dwz is dat elke keer het geval?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

het starten van de motor is nooit een probleem warm of koud

 

het bokken is me nu 3 keer gebeurd in 2 maand

bougies zijn een aantal weken geleden vervangen voor nieuwe

 

ik zal de bougies eens natrakken op 30 Nm.

zal eerdaags een benzinefiltertje halen ( waar zit deze gemonteerd onder de auto of onder de kap ..? )

bestel deze week forte fuel system cleaner

 

hoop dat het hierdoor over zal gaan

mits dat niet werkt zal ik de klopsensoren vervangen ( welke aan te raden of is er maar een bepaald merk/soort )

 

cilinder 3 en 4 heeft een apart soort bougiekabel 2 in 1 in de vorm van een blok moeten deze met een bepaald moment vast gezet worden

 

klopsensoren op de plaats die jij zegt zijn me niet opgevallen zal morgen eens kijken ze zijn in ieder geval niet losgeweest

 

onlangs is de luchtfilter bougies olie oliefilter distributie vervangen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zijn de problemen ontstaan na de distributie e.d.?

 

Aanhaalmoment voor bougies is 35 Nm en voor de klopsensoren 20Nm maar ik heb het gevoel dat het niet aan het laatste ligt.

 

Je vertelde eerst dat het toerental altijd schommelt (een keer of 6) en daarna niet meer bij starten.

 

Benzinefilter zit bij het rechterachterwiel onder de achterste plastic beschermplaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
als de motor gaat pingelen kan dat op een octaantekort wijzen.. vandaar mijn post..

 

Niet alleen, kan ook duiden op een te arm mengsel, ik heb er al de nodige ervaringen mee gehad. We hebben het hier wel over een ongeblazen 1.8 motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

problemen zijn niet ontstaan na de distributie wel iets verergert. dit kan misschien ook te maken hebben met dat op dat moment ook me gasklephuis is gereinigt

 

als hij koud is en stationair loopt schommeld hij niet ook niet wnnr de warmloop stopt maar zodra ik een keer gas geef en los laat dus met warme of koude motor schommeld hij bij stationair een keer of 6 tot hij de correcte rpm draait

 

echter valt het me wel op dat als de motor warm is het schommelen minder heftig is als wanneer de motor koud is

 

ik zal morgen even een benzine filter ophalen en heb dat forte goedje besteld.. monteer dit weekend of misschien eerder de filter en gooi dan pas Forte er doorheen

 

Hou kan een mengsel zomaar ineens te arm worden .. dan moet er toch ergens aan gedraait wezen en 8 november is die voor de keuring geweest daar gaven ze niks aan over een te hoog of te lage uitlaatgas waardes

 

dit moet hier toch in uit te lezen zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb het over het volgende, even als voorbeeld bedoeld. De LMM is gaande en geeft minder aan dan dat er daarwerkelijk aan luchtmassa doorheen gaat, de lambda ziet dit (arm mengsel) en geeft dit door aan de ECU die vervolgens met de fuel trims probeert te verhelpen (meer brandstof om de lambda weer op 1/ideaal te krijgen).

 

Nu heb je 2 modes waarin je rijd, closed loop, waarbij de lambda steeds bijregelt, en open loop/volgas waarbij er op een in de chip gezette fuel map wordt gereden, zonder lambda.

 

Dus closed loop (met gaande LMM) regelt de ECU bij. in open loop rijdt de motor dus zonder lambda regeling op map MET aftrek van de (in dit geval negatieve fuel trims). Ergo arm rijden in 3/4 - volgas.

 

Tis maar even een voorbeeldje maar geeft aan dat versleten sensoren de boel in het 100 kunnen laten lopen en dat het probleem oplossen lastig kan zijn aangezien er geen codes in de ECU zitten.

 

Dus aan de fuel trim kun je ook het eea aflezen, ik weet echter niet waar die zitten (vag-com) voor de 1.8.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ja een samenloop van omstandigheden zonder duidelijke oorzaak bedoel je

 

ik denk dat ik van het weekend ook eens de oude bougies er terug inzet eens kijken wat dit uithaalt

 

in een eerder gezegd onderwerp in dit topic zei je dat een lmm waarde voor benzine vermogen delen door 0.8 is dus dan haal ik de waardes wel

 

dan heb je trouwens ook kans dan me lamda aant eind van zijn latijn is .. aangezien die met heel klein beetje gas geven niet loopt te hikken en bij deel of vollast wel

 

waar die fuel trims staan weet ik ook zo niet weetje wel in welk blok ik moet zoeken ik neem aan in engine.. heb je daar toevallig ook waardes voor, wat die moet draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voor de 1.8T staan de trims in block 032 (engine uiteraard), de trim moet binnen +/- 5% staan, daarboven is er wat aan de hand. Als je ECU codes reset gaan de trims op 0% staan (reset) en worden daarna opnieuw afgemeten.

 

Ik denk ook niet dat de LMM het probleem is maar in een samenloop van omstandigheden kunnen er vreemde dingen ontstaan daarom is het ook van belang dat de "standaard" zaken als bougies e.d. voor elkaar is.

 

Heeft het schommelend toerental nog te maken met het koude weer van de laatste tijd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik zal morgen als ik tijd heb eens rondneuzen door vag-com

 

het schommelend toerental is met koude motor iets erger als met warme motor

ben nog niet zolang in het bezit van deze auto dus met warm weer nog geen ervaring ondergaan..

met erger bedoel ik trouwens de diepte waarmee het toerental zakt

als de motor koud is slaat hij nog net niet af

en met warme motor is het een schommeling van een 2 a 300 toeren beneden het stationair 850-900

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

vandaag even bezig geweest met de auto..

 

brandstoffilter vervangen

bougies nagelopen

winterbanden gemonteerd

wassen en meguiars al met al toch goed voor 5 uur werk..

 

maar even weer ontopic

 

nadat ik de brandstoffilter had gedemonteerd liep er benzine uit wat vrij logisch is

echter was het pik en pik zwart aan de kant voordat het de filter doorgaat

dus dat was wel hoog nodig..

heb het idee dat die nu een stuk beter loopt schommelen is stuk minder ( kan natuurlijk toeval wezen ) zal hem morgen eens een stuk uitproberen evt. met vagcom eraan

 

bougies waren en zien er goed uit dus die werken prima

 

heb ook onder de kap geluisterd naar eventueel gesis wat dus wil duiden op een vacuumlek maar dit kon in niet constateren

 

klopsensoren waren niet aanwezig op de plek die hier eerder voorbij kwam dus daar heb ik niet naar kunnen kijken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

g´mogge volk 8)

 

k heb met grote interesse de hele topic gelezen. Zeer herkenbaar allemaal. Ik heb precies dezelfde iri-puntjes die Ruben heeft. In mindere mate het "zagen" of schommelen van het stationair toerental, maar zeker wel het bokken tussen de 2600 en 2800 toeren bij stevig doortrekken, bijvoorbeeld bij het inhalen van zo'n "70-kilometer hufter" (excusez le mot) :blink: op een 80-kilometer weg. En van beide zijn er nogal wat!! :ban:;)

 

Bij mij is de lmm ook overleden en staat in bestelling. Benzinefilter ligt klaar om eronder geschroefd te worden. (is al 90.000km niet vervangen, dat word dus lachen :blink: )

Vorige week door vdub de boel laten uitlezen (waarvoor nogmaals mijn dank! :thx: ); bij mij gaf de eerste lambda een foutmelding en is gereset en zoals gezegd o.a. de lmm die moe was.

 

De andere genoemde zaken zal ik ook eens langslopen. :thx:

 

Mischien nog een puntje van aandacht: ik kwam er achter dat mijn variabele-luchtinlaat-niet-meer-variabel-de-lucht-in-laat. Dat hoort ie te doen als je een klap gas geeft, (vraag aan mede-lezers: om vervolgens weer terug te draaien in de uitganspositie? of heb ik ergens en lek in het vacuum en hoort ie verdraait te blijven zolang als je je gas ingetrapt houd?)

 

De as van het vacuumdingesje wat de drum ronddraait in de luchtinlaat, was stuk. Ik kwam er achter door het kapjes van het huis los te trekken.

Ik heb met wat kunscht ende vliegwerk de boel weer gepagereerd. :idea:

Ik heb echter nog geen overtuigend en eenduidig bewijs dat dit de crux is van het probleem, maar zoals eerder gezegd kan het een deeltje in het gehele probleem zijn.

 

Kijk maar de foto's dan zien hullie wat ik bedoel.

 

 

Geluck en wijschheidt!

 

laterrrrrrrr!

 

 

Paulus de Mcguiverkabouter @-)

 

post-4422-1423822485,5929_thumb.jpgpost-4422-1423822486,8116_thumb.jpgpost-4422-1423822486,9679_thumb.jpgpost-4422-1423822487,1397_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

klinkt zeer intresant..

ik ga dat ook maar eens bekijken

 

het schommelen van het motortoerental bij stationair is inmiddels weg..

echter heb ik nu dat die zo nu en dan op 3 poten loopt en dan een zwaar vermogensverlies vertoont

 

ik vermoed een van de bobine/bougie kabels..

iemand hier ervaring mee

 

ik ben helaas nog steeds niet tot de mogelijkheid gekomen om hem uit te lezen.. me laptop is overleden en daarnaast had ik alleen een share-ware versie

 

dus als iemand me daarmee uit de brand zou kunnen helpen graag

 

mvg, Ruben

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik ben helaas nog steeds niet tot de mogelijkheid gekomen om hem uit te lezen.. me laptop is overleden en daarnaast had ik alleen een share-ware versie

 

dus als iemand me daarmee uit de brand zou kunnen helpen graag

 

ik geloof dat ik me al eens eerder heb aangeboden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden