Ga naar inhoud
  • 0

B6 2.0 Fsi hoge Co2/HC waarde


Rampie95
 Share

Vraag

Goedenavond beste leden,

Ik zit met een volgende probleem, waarbij ik nu dus eigenlijk niet meer weet wat de juiste wijzen van afhandelen is.
Misschien dat jullie er eens over kunnen mee denken?

Het probleem is dat de Passat word afgekeurd op een te hoge Co2 en HC waarde zowel stationair als rond de 2500rpm
Co2 waarde moet ik even op vragen maar de HC waarde zit rond de 455.... dat is niet de bedoeling, om het een en ander uit te sluiten is het volgende gedaan:

- Bougies vervangen
- Bobines vervangen
- Lambda sensor bovenaan vervangen
- Olie + Filter vervangen

de auto rookte hierna al wat minder erg, echter begon vervolgens de EGR te zeuren, deze is gister op 4-1-22 uitgeschreven samen met de Nox sensor(opnieuw)
de Nox sensor was al eerder weg geschreven vermoedelijk omdat de middemdemper weg is gehaald. Echter weet ik nu dus niet wat ik verver nog kan doen, overigens middels VCDS een Readniss check gedaan en de waardes daarvan staan in de foto hieronder.

 

Ik hoop dat er mensen zijn die hier al eens mee te maken hebben gehad en ons verder kunnen helpen in de goede richting :) :)

 

P.s. tevens post ik meteen een autoscan mee mochten mensen daar baat aan hebben.

IMG_20220105_211256 (1).jpg

Log-80STJF-WVWZZZ3CZ6E206717-301570km-187386mi.txt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
1 hour ago, dieseltje said:

heeft de auto nog wel een katalysator of is die ook met de middendemper mee weggehaald?

Zover ik laatst op de brug heb kunnen zien, zitten die eerste 3 Cats (als ik het goed zeg) er nog onder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 minute ago, Diver said:

En daar zit ook nog wat in

via tapatalk
 

Het klonk niet hol toen we er tegen aansloegen nee als je dat bedoelt haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Just now, dieseltje said:

Wat is de reden dat je de EGR en Nox hebt laten uitgeprogrammeren? Lijkt mij dat je eerste de problemen moet oplossen en dan pas zaken gaat uitprogrammeren. 
 

Egr heb ik laten uitschrijven omdat de ANWB laatst aangaf dat deze vol fouten zat, ook sloeg de auto spontaan uit en daar heb ik nu geen last van.

De nox sensor was al uitgeschreven gezien er dus geen sensor meer zit en ik anders een foutmelding had, echter werd me verteld dat hij niet goed was uitgeschreven dus hebben ze dat opnieuw gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Daar mee geef je aan dat deze vanwege fouten zijn uitgeschreven. Dus heb je de oorzaak van die fouten niet onderhanden genomen. 
De EGR en Nox zijn allebeide emmissie gerelateerd. 

De EGR zat vol fouten. De boel is dus uitgeschreven, maar is de EGR wel schoongemaakt en hoe staat t met je inlaat traject, is die wel schoon?
Je hebt de gevolgend afgedekt, maar oorzaak niet weggehaald.

Zou dit soort zaken eerste met een goede garagist bespreken, eentje die deze motoren door en door kent. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
6 minutes ago, dieseltje said:

Daar mee geef je aan dat deze vanwege fouten zijn uitgeschreven. Dus heb je de oorzaak van die fouten niet onderhanden genomen. 
De EGR en Nox zijn allebeide emmissie gerelateerd. 

De EGR zat vol fouten. De boel is dus uitgeschreven, maar is de EGR wel schoongemaakt en hoe staat t met je inlaat traject, is die wel schoon?
Je hebt de gevolgend afgedekt, maar oorzaak niet weggehaald.

Zou dit soort zaken eerste met een goede garagist bespreken, eentje die deze motoren door en door kent. 

Nox was al uitgeschreven bij aanschaf ;)

De egr gaf sporadische fouten, echter waren de tandwielen bij inspectie nog wel goed. Overigens door omstandigheden heb ik ook de financiële capaciteit niet om de egr eventueel te laten vervangen mocht dit noodzakelijk blijken.

Zal overigens de foto van de egr meldingen bij voegen ter inzage.

IMG_20211220_164357.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dan denk ik dat je voorlopig moet accepteren dat de wagen te hoge Co2/HC waardes heeft en waarschijnlijk bij APK een afkeur heeft.
Je kunt een fout niet zomaar wegmoffelen zonder de oorzaak weg te nemen of te onderzoeken wat de oorzaak is.
ik zeg niet dat je de EGR direct moet vervangen, dan lees je mijn reply verkeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
7 minutes ago, dieseltje said:

dan denk ik dat je voorlopig moet accepteren dat de wagen te hoge Co2/HC waardes heeft en waarschijnlijk bij APK een afkeur heeft.
Je kunt een fout niet zomaar wegmoffelen zonder de oorzaak weg te nemen of te onderzoeken wat de oorzaak is.
ik zeg niet dat je de EGR direct moet vervangen, dan lees je mijn reply verkeerd.

Las het ook niet als een soort aanvallend bericht hoor begrijp me daar ook niet in verkeerd, echter gezien ik de auto in deze staat kocht ga ik liever eerst voor de simpelere aanpak en zodra het weer wat beter word ga ik meer sleutelen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik sluit me bij Alle aan. Originele software terug erin (laten) schieten en de problemen eerst oplossen. Problemen opgelost? Dan kun je eventueel nog de EGR e.d. eruit (laten) schrijven mocht dat wenselijk zijn.

Zoek ook eens met een zoekmachine op FSI egr gear . Het is goed mogelijk dat het tandwiel van de EGR is beschadigd met alle gevolgen van dien. Dit is met wat handigheid zelf op te lossen en kost het je enkel wat tijd en geen geld.

Succes!

p.s. eenmaal de EGR in je handen zou ik deze, en de buis vanuit het luchthuis naar de EGR toe, gelijk schoonmaken. 

aangepast door Heatsink
Toevoeging
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
22 minutes ago, Heatsink said:

Ik sluit me bij Alle aan. Originele software terug erin (laten) schieten en de problemen eerst oplossen. Problemen opgelost? Dan kun je eventueel nog de EGR e.d. eruit (laten) schrijven mocht dat wenselijk zijn.

Zoek ook eens met een zoekmachine op FSI egr gear . Het is goed mogelijk dat het tandwiel van de EGR is beschadigd met alle gevolgen van dien. Dit is met wat handigheid zelf op te lossen en kost het je enkel wat tijd en geen geld.

Succes!

p.s. eenmaal de EGR in je handen zou ik deze, en de buis vanuit het luchthuis naar de EGR toe, gelijk schoonmaken. 

De tandwielen had ik al bekeken en deze waren in goede conditie en ik kon het zaakje ook soepel rond draaien zonder het idee te hebben dat de boel afbrak.

 

IMG_20211231_142835.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
3 uren geleden, Rampie95 zei:

De egr gaf sporadische fouten, echter waren de tandwielen bij inspectie nog wel goed. Overigens door omstandigheden heb ik ook de financiële capaciteit niet om de egr eventueel te laten vervangen mocht dit noodzakelijk blijken.

 

Ah, daar heb ik stomweg overheen gelezen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Algemeen probleem bij fsi en tfsi motoren is vervuiling van het inlaat traject. Is een specifiek probleem voor direct ingespoten motoren.
ff googelen en er gaat een wereld voor je open ;-) 

niet alleen egr vervuilt maar ook de inlaat. Daar zou ik sowieso eens kijken. 
Je geeft al aan dat bougies en bobines al vervangen zijn. Daar begint zo'n zoektocht. Als dat goed blijkt werk je stap voor stap het verbrandingscircuit af en daar hoort inlaat ook bij.
 

aangepast door dieseltje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
7 uren geleden, dieseltje zei:

heeft de auto nog wel een katalysator of is die ook met de middendemper mee weggehaald?

Die was er wel, kijk maar terug in de post, had al gevraagd of er nog wat in zat, die worden namelijk ook nog wel eens leeg gehaald, zeker om dat de midden damper er ook niet meer was. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 hour ago, dieseltje said:

Algemeen probleem bij fsi en tfsi motoren is vervuiling van het inlaat traject. Is een specifiek probleem voor direct ingespoten motoren.
ff googelen en er gaat een wereld voor je open ;-) 

niet alleen egr vervuilt maar ook de inlaat. Daar zou ik sowieso eens kijken. 
Je geeft al aan dat bougies en bobines al vervangen zijn. Daar begint zo'n zoektocht. Als dat goed blijkt werk je stap voor stap het verbrandingscircuit af en daar hoort inlaat ook bij.
 

Ik ga er vanuit dat nieuwe bougies en bobines hun werk goed doen, krijg namelijk geen missfires in vcds te zien.

Voor dat stukje over de inlaat, moet daarvoor de gehele inlaat er af? Of zijn daar nog handigheidjes voor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
49 minuten geleden, Rampie95 zei:

Ik ga er vanuit dat nieuwe bougies en bobines hun werk goed doen, krijg namelijk geen missfires in vcds te zien.

Voor dat stukje over de inlaat, moet daarvoor de gehele inlaat er af? Of zijn daar nog handigheidjes voor?

Dat zou ik zo niet weten. Daar kunnen vast anderen zeggen hoe dat wetkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zojuist de auto nog eens uitgelezen omdat deze nogal een ploffende indruk maakte, en jawel hoor weer extra ellende er bij.... Heb zo'n ellendig vermoede dat dit de zoveelste miskoop is op rij :(

IMG_20220106_185744.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 minute ago, Diver said:

Ellende, zoals.

Ellende in de zin dat vrijwel elke wagen die ik gekocht heb een hoop problemen met zich mee brengen, en deze wagen moest er bij komen als vervangend auto voor mijn vriendin gezien die haar Opel kapot had gereden bij een ongeluk, maar op deze manier zakt de moed toch een beetje in de schoenen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je zult denk ik toch door een vag garage een goede diagnose moeten laten maken, zodat je weet waar je aan toe bent. T blijft nu gissen, zeker omdat jij niet de volledige historie van je auto kent.

Als je weet wat er mankeert kun je makkelijker schakelen en plan trekken. Ga eens je licht op doen bij vag techniek in Nuenen.

Is wel iets verder weg maar zeker de moeite waard.

Misschien dat er meer gelijkwaardige bedrijven dichter bij jou in de buurt zijn, ik ken ze niet.

 

aangepast door dieseltje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
17 minutes ago, dieseltje said:

Je zult denk ik toch door een vag garage een goede diagnose moeten laten maken, zodat je weet waar je aan toe bent. T blijft nu gissen, zeker omdat jij niet de volledige historie van je auto kent.

Als je weet wat er mankeert kun je makkelijker schakelen en plan trekken. Ga eens je licht op doen bij vag techniek in Nuenen.

Is wel iets verder weg maar zeker de moeite waard.

Misschien dat er meer gelijkwaardige bedrijven dichter bij jou in de buurt zijn, ik ken ze niet.

 

Ik zal morgen eens contact met hun opnemen, kijken wat er te regelen valt.

Ik hou jullie zoiezo even op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
16 uren geleden, Rampie95 zei:

Ellende in de zin dat vrijwel elke wagen die ik gekocht heb een hoop problemen met zich mee brengen, en deze wagen moest er bij komen als vervangend auto voor mijn vriendin gezien die haar Opel kapot had gereden bij een ongeluk, maar op deze manier zakt de moed toch een beetje in de schoenen...

Ik heb een tijdje terug een andere (budget)auto gekocht als 2e auto. 1 maand oude apk erop. Airbag storing en aandrijfas had ik zelf gespot - hadden al pointers mogen zijn natuurlijk. Toch meegenomen vanwege de uitvoering met name, want met 1 maand oude APK kan er weinig mis zijn, toch (ja, dat was een aanname inderdaad)? Naar de dorpsgarage gebracht en na laten kijken (kost je een uurtje arbeidsloon), kwam een achterlijk lange lijst uit. Ding had nooit goedgekeurd mogen worden. Ik was er even flauw van en heb de auto maar een tijdje op de oprit laten staan. Uiteindelijk een plan gemaakt en 1 voor 1 alle punten aangepakt, waarbij sommige achteraf wel heel simpel waren op te lossen (uitlaat lekte, bleek 1 steun te missen en de achterste was versleten waardoor de uitlaat doorhing en niet gasdicht was).

Mijn punt: door de auto na te laten kijken door een vertrouwde garage krijg je duidelijk boven water wat er mis is. Die lijst kun je dan gericht aanpakken. Ik ben het dan ook met de anderen eens dat dit een handige stap is. Ook zou ik vanuit de basis (dus de originele setting van de auto) gaan zoeken en niet met uitgeprogrammeerde delen.

Dan een ander punt waar je misschien wat aan zou kunnen hebben; we hanteren hier nu een onderhoudsbudget voor de auto's. Voor elke auto hebben we een budget en het geld staat daarvoor ook apart. Voor de Passat ga ik daar flink wat in stoppen, zodat ik snel kan schakelen als er wat aan mankeert. Gaat er wat stuk, dan pak ik het geld dat apart staat voor reparaties. Dat is toch anders dan dat je aan je spaargeld moet zitten, want dat voelt altijd kl*te 🙂

Succes met het vervolg in elk geval. Als de laatste 5 auto's me iets geleerd hebben is dat een andere auto kopen niet per se het goedkoopste is.

aangepast door 7700
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden