Ga naar inhoud
  • 0

DSG7 DQ200 2016 - 5e versnelling doet raar


HH Bos

Vraag

Beste allen,

De DSG7 DQ200 2016 met droge koppeling, vertoont naar mijns inziens raar gedrag in de 5e versnelling.

In de 5e versnelling merk ik dat de toeren "sputterend" opbouwen. Met een soort korte pauzes.

Dit is zeer licht waarneembaar, en kan me voorstellen dat een ander het niet eens op zou vallen. Ik ben echter wel erg nieuwsgierig hoe dit kan.

Weet iemand dit? Ik heb een filmpje geüpload in YouTube: 

 

 

 

aangepast door HH Bos
Link naar bericht
Delen op andere sites

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

ik denk dat dit uit de bak voortkomt, misschien kun je het in de 7 ook wel opwekken (zelfde koppelingsplaat)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
16 minutes ago, Vdub said:

ik denk dat dit uit de bak voortkomt, misschien kun je het in de 7 ook wel opwekken (zelfde koppelingsplaat)

Ok ga ik testen en kom er op terug. If so, koppelingsplaten versleten? 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
27 minutes ago, marijnensam said:

Zou eerst eens de motor nakijken, daar reageert de bak ook op namelijk

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk
 

Dat lijkt me niet aannemelijk gezien het enkel in de 5e versnelling merkbaar is? Hij heeft deze week nog OH gehad en is ook uitgelezen, geen foutcodes. Motor start en loop als een zonnetje.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
Dat lijkt me niet aannemelijk gezien het enkel in de 5e versnelling merkbaar is? Hij heeft deze week nog OH gehad en is ook uitgelezen, geen foutcodes. Motor start en loop als een zonnetje.
Geen fout codes zegt helemaal niks. Als je hoge versnelling en lage toeren zit met gas geven wordt er nogal wat van de motor gevraagd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
On 17-2-2021 at 18:41, marijnensam said:

Welke motor heb je?

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk
 

1.6TDI 

Heb te horen gekregen dat de koppelingsplaten vanaf een bepaalde generatie van harder composiet zijn gemaakt, om vervroegde slijtage tegen te gaan. Hierdoor hebben ze platen in koude toestand minder grip. (Beetje zelfde idee als met keramische remmen) ook kunnen de platen een beetje geglazuurd raken.
 

Dit lijkt aannemelijk want zodra de auto goed op temperatuur is, verdwijnt dit verschijnsel. Zeker nu het buiten ook weer warmer is, merk ik het zelfs bij koude al motor minder.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

dat gaat dan om de vervangingsplaten, overigens gaan ze bij een 1.6TDI meestal 2 ton mee ipv de 30-70dkm bij een benzine.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
3 hours ago, Vdub said:

dat gaat dan om de vervangingsplaten, overigens gaan ze bij een 1.6TDI meestal 2 ton mee ipv de 30-70dkm bij een benzine.

Dat klopt qua Km ook met de mijne. Althans ze gaven aan dat ze ca. 40/50% versleten waren, en heb er nu 115dkm op staan. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Een update en hopelijk herkent iemand dit probleem, of kan bevestigen dat dit zo hoort.

nav het springen van de RPM naald met name in 5e versnelling, laag in toeren, in vooral koude conditie, de auto laten tunen door JD-Engineering. Motor en bak.

Na aanpassingen rijd auto fijner, maar probleem werd langzaam erger. Echt grote sprongen en slip in RPM 3e, 5e en ook 7e.

Koppelings-set laten vervangen bij specialist, tezamen met de bak-olie. Helaas bleef probleem bijna onverminderd aanwezig zodra er vermogen gevraagd werd. Zonder vermogen te vragen schakelde de bak goed, op enkel een hupje in RPM tussen 3 & 4.

Op verzoek van mij garage terug naar JD-Engineering om de software van motor en bak weer naar origineel VW te zetten. JD gaf aan dat ze de bak/koppeling ook opnieuw hadden in-geleerd.

Na dit bezoek rijdt de auto weer als bij aanschaf: Schakelt goed in alle versnellingen, enkel kleine sprongetjes in RPM in 5e versnelling, vooral in koude toestand.

Nu is de vraag, is dit normaal? Of wellicht mechatronic?

12 April gaat de auto ook nog naar de dealer omdat er een terugroep actie schijnt te zijn voor dit voertuig waarbij deze nieuwe software krijgt. Weet iemand wat dit inhoudt? Dealer kon het niet exact uitleggen..

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

De basisafstelling van de DSG is extreem belangrijk bij het vervangen van een koppeling of mechatronic, doe je dat niet goed dan krijg je schakelproblemen

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Update, de auto bleef na de dealer-update goed functioneren.

Echter, origineel rijdt half niet zo fijn als met de software van JD-Engineering.

In goed overleg heeft JD de software er weer in geladen en perfect hoor! Wát een verschil weer.

Kan ook niet anders zeggen dat naast de software, de service welke JD levert uiterst goed is!

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
On 3-4-2021 at 09:36, HH Bos said:

dit filmpje op YouTube laat het springen van rpm in 5e zien bij een Skoda.
 

Dat is het filmpje van mijn Octavia 1.6TDI met DSG7 (DQ200). Daar begon het feest al rond de 9000km en is er uiteindelijk bij 30000km een nieuwe koppelingsset in gekomen. Bij zeg 37000km begon het slippen en brommen alweer. Ook na lange stukken snelweg op constante snelheid trad er erg veel slip op bij schakelen van even naar oneven versnellingen. Uiteindelijk is er aan het eind een adaptatierit geweest en ik geloof ook nieuwe software geïnstalleerd. Dat heeft het slippen en brommen wel aardig opgelost. 

Fijn om te lezen dat het bij jou ook geholpen heeft!

Link naar bericht
Delen op andere sites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden