Ga naar inhoud
  • 0

Ratelend geluid bij lage snelheid


AlexanderPeters

Vraag

Sinds enige tijd heb ik last van een ratelend geluid bij het linkervoorwiel van mijn Passat 1.6 TDI DSG 2016

Ik heb dit al eerder gemeld bij de garage en die heeft het wiellager vervangen maar het geluid is niet weg. 

Het geluid is te horen als ik van een hogere snelheid terugga naar ongeveer 20-30 km/h en als ik dan in stuur voor een bocht (links of rechts maakt niet uit) waarbij ik geen gas geeft. Het geluid is beter te horen als de DSG in de S stand staat dan in de D stand.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
14 minutes ago, Vinniepilon said:

Is het bij aan remmen of bij afremmen op de motor? 
 

Misschien is het een homokineet. 

Het is bij afremmen op de motor. Is alleen in de S2 en in iets mindere mate in de D2. Als ik weer gas geef is het geluid er niet.

Homokineet lijkt het niet te zijn. Heb het getest met helemaal ingestuurd achteruit rijden en toen was er helemaal niets te horen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Weet je zeker dat het ook niet aanwezig is als je op de rotonde rijd of als je in een straat linksaf slaat? Probeer dat anders eerst maar eens met muziek uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
3 minutes ago, Ozzy said:

Weet je zeker dat het ook niet aanwezig is als je op de rotonde rijd of als je in een straat linksaf slaat? Probeer dat anders eerst maar eens met muziek uit.

Ik heb het uitgebreid getest onder verschillende omstandigheden. Zolang ik gas blijf geven of als de versnelling in een hogere versnelling staat dan D/S 2 dan hoor ik niet. Als ik op een rotonde rijdt en dan de auto laat uitvieren en de dsg schakelt terug naar D/S 2 en ik instuur dan hoor ik de ratel weer

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
2 minutes ago, Vinniepilon said:

Misschien is kijken naar de remmen of daar niet iets is wat geluid maakt. Hoor je het nog als je de rem zacht aanraakt

warm en koud hoorbaar 

 

hoeveel heeft de wagen gereden?

Remmen heb ik niet vaak geprobeerd omdat de snelheid al wel heel laag is. 

Pas geleden is het wiellager aan die kant vervangen en ik neem aan dat ze de remmen toen ook hebben bekeken. Het geluid was er daarvoor ook al.

Is zowel bij warm en koud.

De auto heeft ongeveer 125.000 gereden

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
57 minutes ago, AlexanderPeters said:

Ik heb het uitgebreid getest onder verschillende omstandigheden. Zolang ik gas blijf geven of als de versnelling in een hogere versnelling staat dan D/S 2 dan hoor ik niet. Als ik op een rotonde rijdt en dan de auto laat uitvieren en de dsg schakelt terug naar D/S 2 en ik instuur dan hoor ik de ratel weer

Nu weet ik niet of het bij jou hetzelfde probleem aanwezig is, maar als ik in een straat naar links stuur of op een rotonde rijd, dus zeg maar met max 20km/h naar links stuur, dan hoor ik ook zo'n licht ratelend geluid. 
Eerst zeiden ze dat dat geratel van een aanlopende stofhoes o.i.d. kwam, daarna dat het van het differentieel af komt, ondertussen 2 versnellingsbakken verder en het geluid is nog altijd aanwezig. Toen is mij uiteindelijk verteld dat het een producteigenschap betreft. ? Ik heb wel een 6 bak trouwens.
Mij is in ieder geval destijds verteld dat meerdere golfen/passats er last van hebben, de ene persoon hoort het direct (waaronder ik) en de andere hoort het niet.

Je kan anders even langs de dealer gaan en vragen of dat bekend (een TPI) is bij de Passat B8 met een 1.6tdi dsg7.
Ik hoop dat het uiteindelijk toch geen producteigenschap, ikzelf vind dit namelijk niet passen bij een caliber van dit type auto.

aangepast door Ozzy
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
11 minutes ago, Ozzy said:

Nu weet ik niet of het bij jou hetzelfde probleem aanwezig is, maar als ik in een straat naar links stuur of op een rotonde rijd, dus zeg maar met max 20km/h naar links stuur, dan hoor ik ook zo'n licht ratelend geluid. 
Eerst zeiden ze dat dat geratel van een aanlopende stofhoes o.i.d. kwam, daarna dat het van het differentieel af komt, ondertussen 2 versnellingsbakken verder en het geluid is nog altijd aanwezig. Toen is mij uiteindelijk verteld dat het een producteigenschap betreft. ? Ik heb wel een 6 bak trouwens.
Mij is in ieder geval destijds verteld dat meerdere golfen/passats er last van hebben, de ene persoon hoort het direct (waaronder ik) en de andere hoort het niet.

Je kan anders even langs de dealer gaan en vragen of dat bekend (een TPI) is bij de Passat B8 met een 1.6tdi dsg7.
Ik hoop dat het uiteindelijk toch geen producteigenschap, ikzelf vind dit namelijk niet passen bij een caliber van dit type auto.

Klinkt als hetzelfde probleem als bij mijn auto. Alleen is bij mij tussen 20-30 km/h.  Ik heb dit gemeld bij de dealer en die heeft toen geconstateerd dat het een kapot wiellager was. Maar dat was het dus niet. 

Ik hoor helaas ook alles. Onderstel kraakt ook van alle kanten. Ook dat hoort volgens de dealer bij de auto. Nederland heeft veel meer drempels dan andere landen was het argument. 

Als ze het niet weten wat is het komen ze altijd aan dat hoort bij de auto. Ben het helemaal met je  eens dat dit niet bij een auto als een Passat hoort.

Maar ik laat er maar snel naar kijken heb het idee dat het erger wordt en ik wil de boel niet in de soep draaien en binnenkort heb ik een flinke rit voor de boeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
2 minutes ago, AlexanderPeters said:

Klinkt als hetzelfde probleem als bij mijn auto. Alleen is bij mij tussen 20-30 km/h.  Ik heb dit gemeld bij de dealer en die heeft toen geconstateerd dat het een kapot wiellager was. Maar dat was het dus niet. 

Ik hoor helaas ook alles. Onderstel kraakt ook van alle kanten. Ook dat hoort volgens de dealer bij de auto. Nederland heeft veel meer drempels dan andere landen was het argument. 

Als ze het niet weten wat is het komen ze altijd aan dat hoort bij de auto. Ben het helemaal met je  eens dat dit niet bij een auto als een Passat hoort.

Maar ik laat er maar snel naar kijken heb het idee dat het erger wordt en ik wil de boel niet in de soep draaien en binnenkort heb ik een flinke rit voor de boeg.

Als ik harder dan 20 rijd, dan wordt het geluid weggefilterd door het motorgeluid. 

Onderstel is helaas wel een dingetje, met het vervangen van de draagarm rubbers e.d. schijnt het niet op te lossen te zijn. Maar er is waarschijnlijk wel een andere oplossing ervoor, we hebben het nog niet uitgeprobeerd. Voorlopig is het op te lossen door een ''speciaal'' vet te smeren op de rubbers, de dealer is hier bekend mee.

Ik heb ondertussen al zo'n 12.000km gereden met dat ratelend geluid, ik heb niet echt het idee dat het erger is geworden. Maar goed, het kan net maar zo zijn dat het bij jou ergens anders vandaan komt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
8 minutes ago, Ozzy said:

Als ik harder dan 20 rijd, dan wordt het geluid weggefilterd door het motorgeluid. 

Onderstel is helaas wel een dingetje, met het vervangen van de draagarm rubbers e.d. schijnt het niet op te lossen te zijn. Maar er is waarschijnlijk wel een andere oplossing ervoor, we hebben het nog niet uitgeprobeerd. Voorlopig is het op te lossen door een ''speciaal'' vet te smeren op de rubbers, de dealer is hier bekend mee.

Ik heb ondertussen al zo'n 12.000km gereden met dat ratelend geluid, ik heb niet echt het idee dat het erger is geworden. Maar goed, het kan net maar zo zijn dat het bij jou ergens anders vandaan komt. 

Ik heb niet dat het geluid weggefilterd wordt door het motorgeluid.

1 juli moet die voor de apk maar ik ga morgen wel even overleggen wat verstandig is om te doen.

Vind dat een auto zoals een Passat niet zoveel bijgeluiden moet hebben. Als ik start is het af en toe niet normaal hoeveel lawaai de motor maakt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
21 minutes ago, AlexanderPeters said:

Ik heb niet dat het geluid weggefilterd wordt door het motorgeluid.

1 juli moet die voor de apk maar ik ga morgen wel even overleggen wat verstandig is om te doen.

Vind dat een auto zoals een Passat niet zoveel bijgeluiden moet hebben. Als ik start is het af en toe niet normaal hoeveel lawaai de motor maakt

Zoiets? Dit zijn weliswaar filmpjes van een 2.0tdi, maar het gaat even om het idee.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het geluid van mijn auto is anders. Heb alleen nog geen goede opname kunnen maken.

Heb de afgelopen dagen veelvuldig gereden met de auto en het probleem lijkt zich alleen voor de doen in de 2de DSG versnelling.

Het hele onderstel is bij een garage nagekeken en die hebben niets kunnen vinden. Voor controle van de versnellingsbak bij ik doorverwezen naar de VW dealer, Daar heb ik volgende week een afspraak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Anders ik wel.

Probleem is toch meer aanwezig bij een warme motor.

Omdat er nu nog meer geluiden te horen zijn heb ik nog e.e.a. geprobeerd. Bij het horen van het geluid in een bocht (ongeveer 20 km/h) bij geen gas geven heb ik de versnelling van S2 in N gezet en het geluid was meteen weg. Mijn vermoeden dat het een bak probleem is wordt steeds groter. Aangezien ik binnenkort een flink stuk moet rijden met deze auto wil ik dit wel graag opgelost zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een tijdje terug zocht ik naar een oplossing, maar toen kwam ik erachter dat meerdere mensen er last van hebben. Zie link onderaan, het is wel in het Duits.
Welke motor of versnellingsbak je onder de kap hebt schijnt niet zoveel uit te maken, tenminste voor zover ik het heb begrepen.

https://www.motor-talk.de/forum/geraeusch-bei-linkskurven-bekanntes-problem-bei-vw-t5403976.html?page=3

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nu weet ik niet of het geratel bij jou hetzelfde oorzaak heeft als bij die van mij, maar e.d.d. komt er bij mij een andere motor/baksteun onder. Op Motortalk en een andere fora had ik gelezen dat het bij een aantal opgelost was nadat ze dat vervangen hadden.

Mijn B8 staat op net 115dkm, normaliter gaat zo'n motor/baksteun minimaal 2 ton mee (uit ervaring), maar we gaan het zien of het gaat helpen. Uiteindelijk kost het niet zo heel veel, dus we gaan het erop wagen en dan zien we wel of het daarmee opgelost is. Een zelfde soort geratel was bij ons oude Passat B6 ook voorgekomen en bij die auto was het opgelost nadat de motorsteun vervangen was.

Trouwens, bij mijn B8 is de boel zo'n 3 of 4x los/open geweest (incl bak), ook bij mij konden ze niks vinden en hielden ze het toen maar op producteigenschap.

aangepast door Ozzy
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik weet ook niet wat de oorzaak is maar het lijkt mij toch uit de versnellingsbak te komen. Waarom is het geluid anders weg als je de bak in N zet.

Ben eerlijk gezegd wel klaar met VW. Dit is niet de eerste keer dat ze iets niet kunnen vinden terwijl op dit forum de juiste conclusie werd getrokken obv een video.

Producteigenschap is wat mij betreft een teken van onkunde. Dat zeggen ze ook over het gekraak en gepiep uit het onderstel. Heb nu als leenauto een Skoda Scala en ik hoor geen kraak of piep

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mij is er nochtans 2 keer een andere versnellingsbak eronder gezet. Het geluid is helaas nog steeds aanwezig. Het vreemde is wel dat niemand anders met dezelfde auto/motor/versnellingsbak hier op het forum er last van heeft. Of je moet er echt een oor voor hebben om het te horen. ?

Het gekraak en gepiep aan het onderstel zijn de draagarm rubbers. Had de vorige Passat ook last van op een gegeven moment. Insmeren met (de zogenaamde speciale) vet (van de dealer) doet wonderen en dan ben je ook direct van het gekraak af of je laat ze vervangen.

Zo'n Scala is nieuw, dat is niet te vergelijken met een wat oudere Passat he... Over een paar jaar gaat daar de boel ook wel rustig beginnen met kraken en te piepen. Zo kreeg ik een haast nieuwe Seat Ibiza FR mee die naar mijn idee net zo stil of stiller was dan mijn Passat, dat terwijl de Passat 2 segmenten hoger zit. 

aangepast door Ozzy
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ondertussen is de motor/baksteun vervangen door @Vdub

Het is het waard geweest. Het geluid is namelijk aanzienlijk minder geworden. Op de rotondes hoor je haast niks meer, je hoort enkel de ashoes o.i.d. ergens tegen aan komen als je volledig instuurt en dat doe je haast nooit. Hiermee kan ik i.i.g. wel leven.

Op de oude baksteun zat wel wat speling, de nieuwe heeft geen last van speling.

aangepast door Ozzy
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mooi dat het is opgelost!

Als de oude steun in de bochten teveel meegeeft, komt de aandrijfas waarschijnlijk aan het einde van zijn slag in de splines. Dan hangt/klappert de versnellingbak koud tegen de wiellagering via de aandrijfas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
32 minutes ago, mipedsg said:

Mooi dat het is opgelost!

Als de oude steun in de bochten teveel meegeeft, komt de aandrijfas waarschijnlijk aan het einde van zijn slag in de splines. Dan hangt/klappert de versnellingbak koud tegen de wiellagering via de aandrijfas.

Ik hoefde maar ietsjes te sturen naar links en je hoorde al iets aanlopen en/of ratelen. Als dit nou bij 200.000 km of 250.000 km was voorgekomen, dan had ik het wel begrepen, maar dit deed ie al bij aankoop op 103.000km.
Volgens de Vw dealer is het een producteigenschap van deze versnellingsbakken, ammehoela... 
Wat ie nog wel doet en dat wil ik wel geloven, dat is ook bekend bij Vw. Als je een volledige stuurslag maakt, bijvoorbeeld als je een U-turn maakt, dan hoor je iets heel zachtjes aanlopen en dat is waarschijnlijk de ashoes. Hopelijk is er door die rotte baksteun niet iets anders naar de filistijnen geholpen... voorlopig ziet het er nog goed uit en klinkt er verder niks ongewoon.

aangepast door Ozzy
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben blij voor je dat het vervangen van de steunen grotendeels heeft geholpen. Maar eigenlijk zou je niet tevreden moeten zijn bij een auto van dit kaliber dat het geluid bijna weg is.

Bij mij zijn de rubbers onder de auto al een keer vervangen en meerdere malen ingespoten. Maar dat heeft niet geholpen. Volgens de VW dealer komt dat doordat er in Nederland veel meer verkeersdrempels zijn dan in andere landen.

Weet niet of onze problemen hetzelfde waren. Bij mij was het specifiek in de 2de versnelling en bij geen gas geven. Bij gas geven of in neutraal zetten is het geluid meteen weg.

Hoe kun je zien dat de motorsteunen versleten zijn? Ga er eigenlijk vanuit dat de monteur hier ook naar heeft gekeken. Ze zijn bijna 4 uur met de auto bezig geweest dan zou je toch verwachten dat ze verder komen dan we horen het maar we weten niet wat het is. Ze hadden wel gevonden dat een luchtslang los zat.

Wel zag ik dat er geen rubber(zei foto) om een schroef zit waar je die wel zou verwachten. Weten jullie of hier een rubber omheen moet?

Waar ik over blijf vallen is dat de auto volgens de techneuten veilig. Hoe kun je dat nu stellen als je de oorzaak niet kent.

 

rubber.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als ik eerlijk moet zijn, naar mate er meer mee gereden is sinds het vervangen van die motor/baksteun, lijkt het erop dat het geluid compleet verdwenen is. Tenminste ik hoor geen geratel ofzo meer. Het enige hele zachte soort van aanlopende geluid, dat je enkel hoort als je heeeeeeel goed gaat luisteren, is hetzelfde geluid als die je hoort wanneer je naar rechts stuurt, ik denk dat dat gewoon het geluid van het stuurhuis of iets dergelijks is.
Ik ben iemand die erg kritisch is bij zulke geluiden, als ik zoiets niet hoor, dan hoort serieus niemand het hoor. @Vdub kan het wel bevestigen hoe goed mijn gigantische oren zijn. Ik hoorde van alles wat hijzelf en menig volk niet kon horen.
Of te wel, ik ben nu tevreden, ik heb niks meer over te klagen, het klinkt verder allemaal normaal zoals het hoort.

Bij mij was het geratel ook specifiek in de 2, al hoewel in de 3 hoorde ik het ook wel, maar dat was echt een stuk zachtiger waardoor je het nauwelijks hoorde. Zodra ie in neutraal ging, was het geluid wel bijna weg.

Als je wil, dan kan ik er een filmpje van maken en dan kun je zien hoeveel speling er op die motorsteun zit. Ik heb 'm nog hier liggen. Vanaf de buitenkant zie je er niks aan, dan lijkt ie nog in orde, maar zodra je eraan gaat trekken en duwen, dan kun je duidelijk zien dat ie niet meer goed is en dat op circa 100dkm al...
Mijn Passat is destijds best vaak terug naar de Vw dealer geweest (vanwege garantiekwesties) waar ie vandaan kwam. Ik denk dat de bak en het spul erom heen zo'n 3 of 4 keer is los geweest, ze hebben naar alles gekeken en niks kunnen vinden, maar blijkbaar hebben ze niet goed genoeg gekeken... Dus ik betwijfel het of ze wel naar de motor/baksteun hebben gekeken. 

De motorsteun bevind zich onder het luchtfilterhuis, de accu en ecu ongeveer, tenminste als de accu in de motorruimte zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden