Ga naar inhoud

3BG tacho in 3B passat


f-x

Aanbevolen berichten

Omdat m'n toerenteller niet meer goed functioneerde en daardoor mijn cruise control ook niet meer, wou ik graag een andere tacho.

Mooiste is natuurlijk een 3BG versie en omdat mijn passat uit 2000 komt heeft deze een Can tacho en kon ik die vervangen door een 3BG versie.

 

Zo gezegd, zo gedaan en het werkt ook nog! Inclusief de deur-open functie en de zoemer wanneer het licht nog aan is en de motor uit.

 

Zie de foto.

 

Dus als je een Can tacho hebt (3B0 920 8xx), dan kan het...

post-1949-1423822398,6761_thumb.jpg

post-1949-1423822399,7854_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

mooi gedaan maar moet je hem niet aanmelden of zo? vanwege canbus systeem dacht ik mischien dat ie een op zich staand apperaat is....

 

Nop, in dit geval betekend can dat een aantal functies via can lopen. Alleen ABS in dit geval (geloof ik). Daarvoor zit er een CAN-gateway in om die conversie te maken. De rest komt gewoon rechtstreeks op de tacho binnen via standaard signalen.

 

Voor de deur-open functie en de licht-aan bij de deur open heb ik wat componenten moeten solderen.

Voor de rest alleen nieuwe data in de eeprom programmeren. Maar inderdaad, het was wel ff een klusje.

 

Dus je kunt gerust een immo3 tacho op een immo2 auto monteren, mits de huidige tacho wel can ondersteund. Te herkennen aan het type nummer bv. 3B0920822.

 

Maar gelukkig heb ik weer een normale toerenteller en dus cruise control.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, je kunt gerust een immo3 tacho in een immo2 auto zetten. (mits can tacho, vanaf bj. 1999) Andersom niet. Maar ja, dat wil je ook niet. :)

 

Ik heb hiervoor wel hulp (uitleg) van een duits forumlid van het gti-tdi board gehad. Anders was het me niet gelukt. Want niet alle info stond al op dat forum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 months later...

Ik heb dit bij een Golf IV gedaan. Maar alleen mijn bestuurders deur geeft een signaaltje van deur open. De bij-rijders deur doet niets. Dat komt omdat ik geen comfort CAN heb. Weet jij wat ik moet doen om dat te activeren.

Of wat ik moet veranderen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bedoel je met signaaltje? de zoemer bij licht aan of het lampje met deur open indicatie?

Met het lampje is het me eigenlijk ook nog nooit opgevallen of die het ook doet wanneer de deur van de bijrijder open is.

De zoemer bij licht aan doet het dan sowieso niet.

 

Ik heb ook geen comfort-CAN.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat om het lampje van deur open indicatie.

Deze brand alleen als de bestuurders deur open is. Niet bij de bijrijders kant.

Dat schijnt te komen omdat er geen comfort CAN in zit?

Maar blijkbaar is dat niet zo?

Jij hebt geen comfort CAN en wel een lampje van deur open als de bijrijders deur open is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...
Dus als je een Can tacho hebt (3B0 920 8xx), dan kan het...

 

misschien een erg stomme vraag , maar hoe kan ik dit checken?

ik heb nog een oud dashboard en ik zou ook heel graag zo eentje met blauwe kleuren willen...

 

en als ik geen can tacho heb, dan zijn er geen opties meer voor mij of hoe zit dat? weet iemand dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een tacho hebt met groene verlichting, heb je sowieso geen can tacho.

Als je er een hebt met blauwe verlichting moet je kijken naar het type nummer. Dat is 3B0 920 8xx of 3B0 919 8xx. Die 920 geeft aan dat het een can versie is. Met 919 heb je die dus niet.

Dit type nr. staat achter op de tacho, maar handiger is om de auto ff uit te lezen met vagcom, dan zie je het ook.

 

Wanneer je een groene tacho hebt, kun je deze wel ombouwen naar een blauwe door de leds te vervangen. Weet zo de site niet, maar als je googled vind je wel wat van gasten die dat zelf hebben gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

btw, mijn soldeerkwaliteiten zijn blijkbaar ook niet je van het...

want de deur open lampje en de licht-aan zoemer werken niet meer...

grr, nu, moet ik de tacho er weer uithalen en openslopen etc....

 

voor dat ik daar de tijd voor heb; bummer....

 

(mijn probleem is meer mijn snelheid in dingen doen) :bash:

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, dat kan niet. je moet een 919 versie door een 919 vervangen en een 920 met een 920.

anders werkt het niet.

het voordeel van als je een 920 versie hebt in een 3B passat is, dat je deze kunt vervangen door een 920 versie uit een 3BG.

Link naar reactie
Delen op andere sites

moet dat uitlezen via de dealer, of is er ergens een VAGCOM tool op het internet die ik snel ff kan downloaden op mijn laptop en die dan vervolgens op mijn auto aan te sluiten?

 

ik wil écht blauwe lichtjes :-) desnoods moet de dealer ze maar inbouwen (er moet toch iets mogelijk zijn!) de mijne is van 97 dus ik vrees het ergste :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, dat kan niet. je moet een 919 versie door een 919 vervangen en een 920 met een 920.

anders werkt het niet.

het voordeel van als je een 920 versie hebt in een 3B passat is, dat je deze kunt vervangen door een 920 versie uit een 3BG.

 

Owh ok dank je wel voor je antwoord..Ik heb nu MFA onder de toerentalmeter zitten, dus waar het digitale klokje zit. Ik wil graag een tacho met de MFA in het midden. Betekent dat dus dat ik een tacho moet zoeken met mfa in het midden waarvan het nummer 919 is?

 

gr. Yas

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden