Ga naar inhoud

  • 0

Waar op letten bij imitatievelgen / TAM Keurmerk ?!?


peedeepee

Vraag

Ik lees zoveel mogelijk over velgen en heb hier op het forum ook de zoekfunctie gebruikt aangezien ik me nog aan het orienteren ben voor een set imitatie VW/Audi velgen....

 

1) Hoe is het verschil te zien tussen chinese of europese RS4-en / RS6-en / S8-en etc, etc ?

 

Mijn velgenboer op de hoek rekent bijvoorbeeld veel meer dan de handelaren op marktplaats. Op zich niet raar, maar zit er verschil in de velgen? Kan namelijk echt oplopen tot 300 euro met dezelfde band eromheen.

Ik zie Bart vd Boogaard als handelaar staan op marktplaats en die heeft het over het TAM europese keurmerk... zou garant staan voor uitstekende kwaliteit velgen. Heeft iemand daar meer info over? Kan iemand mij vertellen wat dit keurmerk inhoudt? Google levert weinig op namelijk...

 

TAM Keurmerk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 60
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0
Ik weet het niet meer hoor!

 

Ik koop maar wat en we zien wel!

 

Met deze gedachte heb ik ook de velgen (18inch NEW RS4) 25000km geleden gekocht. Ik heb er net geen 1000 euro voor betaald met dunlop sportmax- banden en merk absoluut geen rare dingen.

Trouwens: Ook een orginele velg kan niet tegen een stoeprand.

 

Waar heb je ze gekocht?

 

Bij Reedijk banden, ergens net onder Rotterdam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Denk dat ik ook overweeg om zo'n goedkope set te kopen.

Dit gewoon omdat de prijs me wel aanspreekt en ik toch weing Km rij.

 

Nu kun je op marktplaats uit twee bedrijven kiezen.

eentje uit "Best" en eentje uit "Uden".

 

Welke banden maat en et waarde in 18 inch is het beste voor de 3b???

Denk wel dat ik voor Dunlop sp 9000 banden ga.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

3b moet je geen 45 doen maar 35 is veel mooier ik heb ook et 45 en ga morgen om een cm verbredeing.35 staat veel strakker en rechter bij de lijn.Deze foto is een setje porsche turbo heb ik er vorig jaar onder gehad en dat was ook et 35 staat heel erg dik en geen probleem met je randen.

post-4060-1423822617,601_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb bij Paul ooit eens een offerte opgevraagd voor velgen met merkbanden - hij reageerde overig wel netjes en snel - en daar was hij nou niet de goedkoopste mee.

 

En ik heb ook wel een gegoogled op dat TAM keurmerk, maar heb er nooit iets over terug kunnen vinden. Ik persoonlijk vind het raar dat je daar dan als bedrijf mee adverteert. Maar wie ben ik? Als je er een goed gevoel bij hebt....

 

dat heb ik bij Hoogendoorn en wie weet heeft iemand anders daar weer zijn vraagtekens bij...

 

Ik heb hem al 2 keer gesproken en ik vond zijn verhaal wel plausibel. Ik vraag me inderdaad ook af of dat TAM keurmerk wat zegt, volgens hem staat het ook in de velg maar goed. Als het niet bestaat wat heb je er dan aan?

Toen ik hem vroeg of de velgen in China gemaakt werden zei hij nee, deze komen uit Italie, schijnt betere kwaliteit te zijn. Wat ik daarvan moet geloven, ik weet het niet.

Hij geeft wel 1 jaar garantie op de velg en dat vind ik dan wel weer netjes. Het is alleen ff een kwestie van de juiste band kiezen, die Nexen's lijken me niet echt wat. Hij had het over EP's van continental en dan kwam het setje op 775 euro.

 

..............

 

Ik reageer even namens WheelPoint.nl uit Uden. Bijna alle velgen die wij verkopen zijn inderdaad van het merk TAM. Niet alleen voor VW/Audi, maar ook voor Mercedes, BMW, Volvo etc. TAM is een Duitse velgenproducent met productielocaties in geheel Europa. Die velgen hebben achterin een TAM Germany logo met een typenummer wat staat voor een bepaald model velg (New RS4 bijv. TAM-3112). Hierbij moet ik wel opmerken dat dit pas het geval is bij de meest recente velg modellen. Vandaar dat sommige forum-leden die in Uden zijn geweest dat bij de velg waarvoor ze kwamen niet gezien hebben. Het gaat dan voornamelijk om de oudere modellen zoals RS6, RS4 type1, A8 etc.

 

Het is niet mijn bedoeling om andere velgen, mensen, of bedrijven af te kraken. Ik probeer alleen maar uit te leggen wat "TAM" nou betekent en waar het voor staat en de rest is voor de consument om zelf uit te zoeken waar hij of zij zijn velgen graag koopt. Het is inderdaad ook een kwestie van gevoel en vertrouwen. Ik probeer alleen maar zo juist en eerlijk mogelijk te adviseren, waarbij "keurmerk" misschien een wat verkeerde woordspeling was (gezien het gegoogle en de discussie hier). Het is meer een merk van de velg.

 

Misschien dat er andere aanbieders zijn die nog betere kwaliteit replica velgen aanbieden, het zou zomaar kunnen. Ik weet ook niet wie wat allemaal aan velgen en banden aanbiedt, ik vertrouw mijn eigen producten en kan dit met een gerust hart aanbieden. Meer kan ik niet doen en de rest laat ik aan de klant/consument zelf over, die moet immers zelf de keuze maken en met een velgenset nog jaren rijden.

 

Wat betreft de banden, ook hier moet men een bepaald gevoel bij hebben. Er zijn heel veel verschillende banden voor de meest uiteenlopende prijzen. Het ligt er ook aan wat men wil uitgeven en wat men met de auto doet (sportief, rustig, kilometrage etc.). Sommige mensen hebben goede ervaringen met de ene band, andere juist weer niet. De eerder genoemde Spector, Ling Long, en Wanli banden zijn dan ook banden die ik absoluut niet verkoop. Leuk voor de korte termijn, maar dat is niet mijn manier.

 

De verhalen dat er nep Dunlops in de omloop zijn is naar mijns inziens een broodje-aap verhaal. No-way dat er ergens in China een fabriekje zit die Dunlop of andere merkbanden namaakt. In het verleden waren er wel veel Dunlop banden (type FM901 o.a.) die oorspronkelijk niet voor de Europese markt ontworpen waren, maar bijvoorbeeld alleen voor de Aziatische of Amerikaanse markt. Die werden via grijze importkanalen dan toch hier geleverd (prijstechnisch interessant). Daar kun je iets van zeggen (het is niet voor niks ontworpen voor een bepaalde markt bijv.), maar van de andere kant blijft het wel een A-merk product wat onder alle omstandigheden goed moet zijn.

 

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is geworden voor sommige forum-leden hier. Sommige zullen mijn verhaal misschien een "preek voor eigen parochie" vinden, maar dat is zeker niet mijn insteek. Ik kan hier ook allerlei accounts aanmaken en de tevreden klant spelen die alle ins & outs weet, maar dan reageer ik liever even op persoonlijke titel. Wel zo netjes en eerlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo Paul,

 

mooi dat je even persoonlijk reageert, ben je hier via een klant terecht gekomen of heb je ook gegoogled op "TAM" :wink: ?

 

Je probeert uit te leggen wat TAM nou inhoudt en ik denk dat dat alleen maar goed is, maar er wordt in je advertenties gesproken over een TAM keurmerk, waarbij ik er bij een keurmerk vanuit ga dat er een onafhankelijke instantie een aantal testen heeft uitgevoerd om vervolgens een keurmerk toe te kennen. Net zoiets als de TÜV bijvoorbeeld.

 

De velgen zijn van de beste Duitse kwaliteit (met TAM Keurmerk)

 

Maar kennelijk is TAM dus producent van velgen. En wat mij betreft zit er een wezenlijk verschil tussen een onafhankelijke instantie die een keurmerk toekent en een producent.

 

Natuurlijk zal een producent een keurmerk aan zijn eigen product toekennen, maar dat zegt dan m.i. alleen helemaal niets over de kwaliteit van dat product. Het zou een stuk duidelijker (en wat mij betreft ook eerlijker) zijn als je de twee termen niet door elkaar zou gebruiken.

 

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat je producten niet goed zouden zijn, daar vel ik absoluut geen oordeel over, ik denk echter wel dat je woordkeuze in je advertenties bij een leek wel eens een vertroebeld beeld zou kunnen scheppen. Voor mij was het in ieder geval een onduidelijk verhaal, waardoor ik mede heb besloten om mijn velgen ergens anders te halen.

 

Hopelijk zie je mijn antwoord in juiste context, ik leg je alleen even uit hoe het verhaal op mij overkomt. Veel succes met je onderneming!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hallo Paul,

 

mooi dat je even persoonlijk reageert, ben je hier via een klant terecht gekomen of heb je ook gegoogled op "TAM" :wink: ?

 

Je probeert uit te leggen wat TAM nou inhoudt en ik denk dat dat alleen maar goed is, maar er wordt in je advertenties gesproken over een TAM keurmerk, waarbij ik er bij een keurmerk vanuit ga dat er een onafhankelijke instantie een aantal testen heeft uitgevoerd om vervolgens een keurmerk toe te kennen. Net zoiets als de TÜV bijvoorbeeld.

 

De velgen zijn van de beste Duitse kwaliteit (met TAM Keurmerk)

 

Maar kennelijk is TAM dus producent van velgen. En wat mij betreft zit er een wezenlijk verschil tussen een onafhankelijke instantie die een keurmerk toekent en een producent.

 

Natuurlijk zal een producent een keurmerk aan zijn eigen product toekennen, maar dat zegt dan m.i. alleen helemaal niets over de kwaliteit van dat product. Het zou een stuk duidelijker (en wat mij betreft ook eerlijker) zijn als je de twee termen niet door elkaar zou gebruiken.

 

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat je producten niet goed zouden zijn, daar vel ik absoluut geen oordeel over, ik denk echter wel dat je woordkeuze in je advertenties bij een leek wel eens een vertroebeld beeld zou kunnen scheppen. Voor mij was het in ieder geval een onduidelijk verhaal, waardoor ik mede heb besloten om mijn velgen ergens anders te halen.

 

Hopelijk zie je mijn antwoord in juiste context, ik leg je alleen even uit hoe het verhaal op mij overkomt. Veel succes met je onderneming!

 

Goed verhaal en ook goed onder woorden gebracht. In mijn eerste post gaf ik ook al aan dat "keurmerk" achteraf gezien niet helemaal de juiste term is, puur om de reden die jij hierboven beschrijft. Ik kwam op dit topic omdat ik zelf ook eens ging zoeken op die termen, zodoende las ik hier de twijfels die erover bestaan en besloot ik zelf even te reageren om het e.e.a. recht te zetten. Ik ben nog bezig om de advertenties aan te passen zodat hier geen twijfels/misverstanden over kunnen ontstaan. Bedankt in ieder geval voor een positieve opvatting van mijn verhaal, met deze discussie worden we allemaal geholpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo, allemaal,

 

Wie heeft er ervaring met wheelpoint uit uden en daar velgen gekocht ?

ben daar vanmiddag geweest en heb wel mooie op het oog,

19 inch S5.....met vredestein Ultrac Sessenta 225-35-19.

Maar deze hebben een ET waarde van 30 of 45.

en hoe zit het met de kwaliteit.

 

Grt, Jack.

post-5313-1423822713,5954_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Toch nog even dit.

 

TAM staat voor Thai Alloy Manufacturing in Bangkok. Dus helemaal geen duitse fabriek... wel iso en tuv keuring. Maar dat heeft raceland ook...

 

http://www.thaialloywheel.com/product.htm

 

Ze Hebben mij via mail bevestigd dat ze in europa geen productie hebben.

 

Ik veroordeel niemand. Na bovenstaand leuk verhaal is bij mij persoonlijk de geloofwaardigheid van wheelpoint onderuit gegaan. En wil alleen mensen behoeden voor vage verhalen...

 

Het verhaal van de nep dunlops is jammer genoeg wel waar. ik werk voor de wereld doune raad (www.wcoomd.org) En je zou niet willen weten wat er allemaal voor troep (met merknaam) uit spleetogen land komt.

 

Frapant voorbeeldje? Porsche cayenne in Uk onderschept. Geen enkel component van carrosserie, motor, interieur of wat dan ook was van porsche of porsche toeleverancier... Zou er dan echt zo een fabriekje bestaan? Het antwoord is neen, waarschijnlijk honderden...

 

Groeten,

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast Anonymous

slechte imitatie velgen wijken enorm af in de balans. zet zo'n set velgen 1 voor 1 op de balanceermachine!

 

voor de rest is het de kwaliteit van de verf op de velgen. hoeveel gram verf erop is gespoten etc,

 

imitatie of niet, een goede balans is het belangrijkste!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Toch nog even dit.

 

TAM staat voor Thai Alloy Manufacturing in Bangkok. Dus helemaal geen duitse fabriek... wel iso en tuv keuring. Maar dat heeft raceland ook...

 

http://www.thaialloywheel.com/product.htm

 

Ze Hebben mij via mail bevestigd dat ze in europa geen productie hebben.

 

Ik veroordeel niemand. Na bovenstaand leuk verhaal is bij mij persoonlijk de geloofwaardigheid van wheelpoint onderuit gegaan. En wil alleen mensen behoeden voor vage verhalen...

 

Het verhaal van de nep dunlops is jammer genoeg wel waar. ik werk

voor de wereld doune raad (www.wcoomd.org) En je zou niet willen weten wat er allemaal voor troep (met merknaam) uit spleetogen land komt.

Frapant voorbeeldje? Porsche cayenne in Uk onderschept. Geen enkel component van carrosserie, motor, interieur of wat dan ook was van porsche of porsche toeleverancier... Zou er dan echt zo een fabriekje bestaan? Het antwoord is neen, waarschijnlijk honderden...

 

Groeten,

 

 

 

Ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen,

en het produkt wat wheelpoint verkoopt

Nog niet zo slecht zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat er niet echt slechte velgen zijn... volgens mij rijdt bijna iedereen hier op imitatie velgen.

 

Voor banden is er wel degelijk verschil (zie ook de autoweek) neem nooit chineese banden!! Succes er mee, ik heb ook imitatie geen idee waar ze vandaan komen maar denk wel uit uden :)

 

Bij Wheelpoint hebben ze ook orginele 2de handse velgen liggen.

 

ook een optie voor een kleine band: http://www.winterbandenland.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Toch nog even dit.

 

TAM staat voor Thai Alloy Manufacturing in Bangkok. Dus helemaal geen duitse fabriek... wel iso en tuv keuring. Maar dat heeft raceland ook...

 

http://www.thaialloywheel.com/product.htm

 

Ze Hebben mij via mail bevestigd dat ze in europa geen productie hebben.

 

Ik veroordeel niemand. Na bovenstaand leuk verhaal is bij mij persoonlijk de geloofwaardigheid van wheelpoint onderuit gegaan. En wil alleen mensen behoeden voor vage verhalen...

 

Het verhaal van de nep dunlops is jammer genoeg wel waar. ik werk voor de wereld doune raad (www.wcoomd.org) En je zou niet willen weten wat er allemaal voor troep (met merknaam) uit spleetogen land komt.

 

Frapant voorbeeldje? Porsche cayenne in Uk onderschept. Geen enkel component van carrosserie, motor, interieur of wat dan ook was van porsche of porsche toeleverancier... Zou er dan echt zo een fabriekje bestaan? Het antwoord is neen, waarschijnlijk honderden...

 

Groeten,

 

N.a.v. je prive bericht reageer ik ook hier weer even. Ik heb even op die site gekeken en net even wat telefoontjes gepleegd, en je verhaal over de afkomst van de velgen klopt denk ik wel. Jammer dat jij er zo eerder achterkomt en via een forum dan ikzelf terwijl ik het spul verkoop. Mijn eerdere reply was in ieder geval geen verkooppraat en ik probeer echt niet de boel te flessen, dat mogen anderen voor mij doen. Los van het feit dat we er nu achter zijn gekomen waar dat spul nu gemaakt wordt is het wel zo dat het gewoon echt goede replica. Er zijn hier ook aardig wat tevreden forummers zo lees ik her en der met een set wielen van mij. Kritiek en wantrouwen t.o.v. replica zal er altijd wel zijn, ik probeer gewoon mijn best te doen en niet iemand te naaien met rommel. Jammer dat bij jou persoonlijk mijn geloofwaardigheid weg is, kan ik ook best begrijpen nadat je zelf wat speurwerk hebt verricht en tot andere conclusies komt dan wat ik eerst (uit onwetenheid) hier heb gepost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Paul.

 

Dit vind ik best moedig van je. En hier heb ik wel respect voor... :thumb:

 

Echter Ben ik beroeps halve vaker in aanraking met 'replica' dan jij. En je mag gerust stellen dat er goede replica is en dat er slechte replica is...

 

Alleen vind ik zelf als je mensen gaat informeren, en zeker in een beperkt aanbod bij detail handel. (Mensen bij Brezan en auto 5 weten al helemaal niet waar hun spullen vandaan komen, en lullen maar raak met verkoop praatjes.) Jij richt je duidelijk specifiek op het aanbieden van replica wielen. Dan vind ik het wel zo professioneel dat je van de aangeboden merken ook enkele details weet... Op zijn minst de origine.

 

Nogmaals, het is niet omdat het uit thailand of hongkong komt dat het slecht is. 60% van de 'af fabriek' alu velgen komen momenteel uit die richting...

 

Uiteraard wil jij je goederen verdedigen. En goed aan de man brengen...

 

Ik heb tijdens mijn middag pauzes nog even wat uitgezocht en nagevraagd. En nog leuke weetjes achterhaald.

 

En zal ik je even wat zeggen. Als er morgen iermand mijn mening vraagt, over welke replica te kiezen. Dan raad ik TAM aan. omdat hun tuv en iso label wel herkend is... en dat kan je van Hijoin en enkele anderen niet zeggen...

 

Zelf ben ik er achter gekomen dat ze voor enkele grote namen velgen produceren. En dat hun zelf geen onderscheid maken tussen eigen label. hun legering en afwerkingsgraad zijn gelijk op elke velg die buiten gaat. of het nu met tam logo of ander (lees borbet, toora, alessio, enz..) is.

 

vandaar ook hun iso en tuv labels veronderstel ik.

 

Dus bij deze is de oorsprong achterhaald, de labels zijn gekend en er is een klein beetje achtergrond bekend....

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden