Ga naar inhoud
  • 0

Blow off ventiel turbo motor!


passat-turbo

Vraag

Hoi,

 

Heeft iemand hier ervaring met een blow off ventiel op een 1.8 T ?

 

Ik heb een reclame gezien vande blow off ventielen en daar stond dat het goed was voor de turbo, dat deze door dit blow off ventiel weiniger werd belast!

Weet iemand of dit klopt? En werkt zo'n ventiel ook met een automaat?

Omdat met een automaat (denk ik ) het toerental bij het schakelen

weiniger terugvalt als bij schakel. Of zit ik hier mis?

 

groeten Berry

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Is grote onzin dat'ie beter is, zelfs slechter maar heeft weer niks te maken met een automaat ihkv toerentallen.

 

De 1.8T heeft standaard een diverter valve (DV), dit is een gesloten afblaasklep dwz als je het gas lost laat (bij schakelen) ontstaat er vacuum achter het gasklephuis waardoor de DV open gaat en de opgebouwde druk wordt afgeblazen naar de inlaat van de turbo.

 

Dus bij een laag toerental/cruisen zit de turbo dus eigenlijk alleen maar druk rond te pompen via de DV (die open staat). De ECU verwacht die druk ook terug want de chip is er zo op geschreven.

 

Als je nu de DV vervangt door een Blow Off Valve (BOV) komt die lucht niet meer terug wat de ECU verwacht en gaat het systeem tijdelijk rijk rijden wat weer gecompenseerd wordt door de lambda op de CAT in de vorm van negatieve fuel trims. Dit is nog niet zo heel erg mits er genoeg gecompenseerd kan worden (-25% tot + 25%), daarna is het noodloop.

 

Stel je trim gaat van 0% (ideaal) naar -7% door toepassing van die BOV. Het is nu zo dat bij volgas de lambda niet meer meedoet (open loop) en de motor draait op een vaste fuel map (chip) MET aftrek van de negatieve fuel trim met het gevolg dat je volgas kans maakt om arm te gaat rijden en dat de ECU dit bijtrimt met meer retard timing (ontsteking) met als gevolg minder vermogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tis alleen maar theorie, in de praktijk verschilt het per motor, de 1 kan er beter tegen dan de ander, dus 50% kans dat het wel werkt. D'r zijn ook instelbare BOVs dus gedeeltelijk afblazen en terugleiden.

 

Als je perse dat afblaasgeluid wilt hebben zou ik zoiets kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee hoor, de DV doet normaal prima z'n werk, aangezien je gechipt bent kun je wel denken aan een betere, de standaard scheurt meestal na een chip.

 

Als het gasklephuis dicht gaat bij schakelen draait de turbo nog gewoon door. Als er geen afblaaspunt zit in het drukcircuit blijft de turbo druk opbouwen die gevangen zit tussen gasklep en compressor. Hierdoor slaat de druk terug op de compressor die dan ineens stil gaat staan waardoor de lagers er uiteindelijk aangaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zelf ben ik ook nog in het bezit van de standaard DV. En moet ook nog eens de standaard DV vervangen.

 

http://www.biesheuvel.nl/shop/detail/1694

 

Als je graag toch een geluidje wilt horen heeft Forge tegenwoordig een nieuwe BOV met terugloop. Deze schijnt goed te werken en kan eventueel als een volledige DV werken. Een goed(koop) alternatief is de montage van een Audi TT DV. De DV`s van Audi zijn sterker (betere kwaliteit) dan die van VW.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Zelf ben ik ook nog in het bezit van de standaard DV. En moet ook nog eens de standaard DV vervangen.

 

http://www.biesheuvel.nl/shop/detail/1694

 

Als je graag toch een geluidje wilt horen heeft Forge tegenwoordig een nieuwe BOV met terugloop. Deze schijnt goed te werken en kan eventueel als een volledige DV werken. Een goed(koop) alternatief is de montage van een Audi TT DV. De DV`s van Audi zijn sterker (betere kwaliteit) dan die van VW.

 

Dit is de DV die wij op de (handgeschakelde) GTI hebben zitten.

Het afblaas geluid welke deze produceerd is goed hoorbaar, doch beschaafd.

Niet van die "fast and furious" taferelen, maar een mooie, beschaafde "WHOOSSSSH" bij het schakelen.

Biesheuvel is wat "prijzig" ik heb hem via Xtreme voor Eu.182,= inclusief montage

Voor mij was de doorslag, dat hij verstelbaar en afsluitbaar is.

Schroef je hem dicht circuleerd de valve exact hetzelfde als een originele VAG DV en hoef je dus niet bang te zijn voor motor schade, zoals DM al aangaf.

En mocht je zo'n ding op je auto ambieëren, ga dan voor een Forge.

Als je het apparaat bekijkt ziet al dat het degelijk in elkaar gestoken is en dat er goede materialen voor gebruikt zijn.

Ik heb trouwens nog een volledig gesloten Forge te koop.

(Deze geeft dus geen afblaas geluid)

Zie ook :

Onderdelen aangeboden

Mag voor een tientje of acht weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Extreme is dat een zaak? Hebben zij een website?

gr, Berry

 

Xtreme Tuning, Poeldijk

Vragen naar Steef.

 

@DM: nee, bij de gesloten valve zitten geen verschillende kleuren veertjes bij.

Hebben er ook nooit bij gezeten.

Volgens mij is dat een andere variant van Forge waar nog kunstof onderdelen in zit, die werd mij afgeraden vanwege de levensverwachting van het onderdeel.

Deze is compleet van metalen gemaakt. (ook de veer)

In het "onderdelen aangeboden" topic staat een link naar de Forge site met een uitgebreide technische specificatie.

De DV heeft ongeveer een maand of 3-4 op de Golf gezeten, tot de open versie uitkwam, toen is'ie vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Extreme is dat een zaak? Hebben zij een website?

gr, Berry

 

Xtreme Tuning, Poeldijk

Vragen naar Steef.

 

@DM: nee, bij de gesloten valve zitten geen verschillende kleuren veertjes bij.

Hebben er ook nooit bij gezeten.

Volgens mij is dat een andere variant van Forge waar nog kunstof onderdelen in zit, die werd mij afgeraden vanwege de levensverwachting van het onderdeel.

Deze is compleet van metalen gemaakt. (ook de veer)

In het "onderdelen aangeboden" topic staat een link naar de Forge site met een uitgebreide technische specificatie.

De DV heeft ongeveer een maand of 3-4 op de Golf gezeten, tot de open versie uitkwam, toen is'ie vervangen.

 

 

Hoi Den,

 

Ik wist dat je deze Forge via Xtreme had aangeschaft. Waarom ben jij overgegaan op dit verstelbare type? Was dat alleen om het geluid of zijn er nog andere redenen.

 

D`enk dat ik ook maar eens langs Xtreme ga.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey Renco,

Dat was puur voor het afblaas geluid.

Maar ik wilde niet zo'n "autostyle" apparaat, vandaar heb ik gewacht op de open Forge.

Daarna de gesloten variant geruild voor de open variant die er nu op zit.

Ik vond het wel humor, mijn vrouw rijd het meeste met de GTI, en zij heeft mijn rijstijl er op na gehouden. :embarassed:

Moet je die koppen eens zien van die 18-jarige Civic piloten als ze door een vrouw in een golfje

(Compleet met stikkertjes tegen de achter zij-ruiten en kinderzitjes op de achterbank) zoekgereden worden.

De verbazing is nog groter als dat ding nog afblaast ook bij het schakkelen... :lol::lol:

Voor de rest is er niets mis met de DV, ik wilde dus de open variant puur voor het geluid.

 

Bij Xtreme langs gaan is altijd goed.

Steef is een gezellige gozer, en koffie kan er altijd vanaf.

Hij heeft echt veel ervaring met de VAG blokken, en electrische problemen met de VAG auto's

De "Wittebrug" brengt auto's met hele ingewikkelde problemen ook bij hem om op te lossen.

En, er staan meestal wel een paar leuke auto's bij zijn garage.

Groet, Den.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hebben we het hier over een dumpvalve??? zoja ik wel er eigen;ijk ook wel eentje op de mijne. Vindt dat geluid gewoon mooi. Meer zo'n subaru wrx geluid

 

Kijk maar bij de link van VW-18T (Renco)

Daar staat de link naar de open variant van Forge.

Het is geen Impreza geluid, maar een beschaafde "Woosh"

Dit is er wel één waar je geen storingen mee krijgt, kan ik uit eigen ervaring vertellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

blow off ( open dumpvalve) werkt niet op een 1.8T

 

ik heb het destijds uitgeprobeerd op mijn seat leon 20vt.

Je krijgt hoe dan ook na een tijdje problemen. fout in ecu,, Je auto gaat in noodloop en verliest zelfs vermogen.

 

voor 1.8 T moet je gewoon de Dumpvalve behouden.

 

Als je toch perse dat geluidje wil hebben raad ik je een SEMI-blow off aan. dat is de nieuwe van forge, de helft wordt weer systeem ingeblazen en de andere helft naar buiten voor het geluid. Dan heb je sowieso minder kans op storingen en toch het geluid.

 

maar zoals ik al zei,. een 1.8t draait het beste op een dumpvalve!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
^ klopt helemaal, het beste is een diverter valve. Ook met een semi BOV/DV, ook die nieuwe Forge, krijg je te maken met vermogensverlies.

 

Vermogensverlies :shock::shock: En dat voor een leuk geluidje :roll:

 

Is dat echt zo, want tijdens het druk opbouwen staat de valve toch dicht? En gaat alleen open bij het gas loslaten, of heb ik dat mis.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat klopt, het verlies is ook niet echt mechanisch, in de vorm van weglekkende turbodruk oid.

 

Het wordt veroorzaakt door de lucht die ontsnapt bij gas los. De ECU verwacht deze lucht eigenlijk retour, maar krijgt deze niet. Als gevolg hiervan gaat de motor heel eventjes te rijk lopen. Dit wordt weer gezien door de lambdasonde, die i.s.m. de ECU de motor iets armer afstelt. (fueltrims) Dit is nog niet zo'n probleem onder deellast, omdat de motor dan geregeld wordt o.b.v. de gegevens van luchtmassameter, druksensor en lambdasonde(s). Onder vollast (open-loop) worden minder van deze parameters gebruikt, en loopt de motor op eerder opgeslagen gegevens (fueltrims) waardoor deze te arm gaat lopen. (dit wordt niet gecorrigeerd door de lambdasonde, omdat deze bij vollast niet gebruikt wordt)

 

Gevolg is dat de motor dus uiteindelijk te arm loopt, en je zo dus een beetje vermogen misloopt. Daarnaast is de koeling minder, want hoe meer brandstof er wordt ingespoten, des te beter is de koeling voor zuigers, cilinderwanden en kleppen.

 

 

Overigens zie je wel vaker dat een leuk geluidje ten koste gaat van het vermogen of de "Laufkultur". Dit is ook het geval bij bijvoorbeeld een open luchtfilter op een 1.8T. Het klinkt leuk, maar je lmm slijt véél sneller, en de aangezogen lucht is gigantisch warm omdat de (gloeiende) turbo direct onder het filter zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Puur theoretisch zal ook deze het bovengenoemde effect hebben. Voordeel is wel dat deze maar een klein deel van de lucht wegblaast.

 

Ik weet helaas niet uit ervaring of de Forge een goed idee is. Dit zou je kunnen testen d.m.v. het uitlezen van de fueltrims na enkele dagen rijden met de Forge semi open dv, en dit te vergelijken met de waarden met gesloten dv erop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

als je echt wat geluid wilt,

 

neem dan een grotere inlaat,

maak bijv. een extra aaanzuigslang naar het filterhuis ofsow icm een inlegfilter.

 

dit zorgt ook voor een leuk geluidje met veel minder problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klopt helemaal wat TV schrijft, afblaasgeluid gaat ten koste van vermogen (theoretisch). Ook die 10-20% die wordt afgeblazen gaat werken op de trims en dus negatief voor vol vermogen waar je alleen op de chip rijd (geen lambda regeling).

 

Wat ik her en der gelezen heb is dat de Forge de minste ngeatieve effecten heeft.

 

Een open filter is geen optie, die zuigt te veel warme lucht aan, het luchtfilterhuis is gewoonweg het beste.

 

Wat sonbakis al zei, extra aanzuigslang met bv een K&N inlegfilter, hiermee krijg je volgens mij het beste reslutaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik raad je weinig olie aan :P merk zal niet veel uitmaken

 

bij het herolien kan je beter een spuitbusje gebruiken die heel fijn en netjes verdeeld. veel olie betekent de dood voor je lmm.

 

extra aanzuigbuis achter grill ofsow verwerken, dat hij niet alles naar binnen zuigt :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden