Ga naar inhoud
  • 0

ABS sensor vervangen


rvandenb

Vraag

Omdat het ABS storingslampje af en aan brandt (alweer een lampje grr.) de auto uitgelezen en die gaf een storing aan de ABS sensor linksvoor aan. Nadat ik een nieuwe sensor van het juiste type had besteld heb ik vol goed moed geprobeerd de sensor te vervangen. Nu is mijn Passat niet meer de jongste (2003) en dat was goed te merken toen ik de defecte ABS sensor wilde verwijderen. Die zat en bleef muurvast zitten ondank verwoede pogingen 'm los te krijgen. De kop van de sensor ik van kunststof. Ik heb geprobeerd daar houvast aan te hebben maar tevergeefs. De kop zit nog vast maar draait los van het metalen gedeelte (huls) dat maar vast blijft zitten in de behuizing. Er is mogelijk sprake van roestvorming. Herkent iemand dit probleem? Wat kan ik doen om de sensor toch te verwijderen zonder schade toe te brengen aan de behuizing. Er schijnt nog een soort van veer in te zitten die de sensor vasthoud. Wie weet raad?     

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Zelfde gehad, ook sensor linksvoor. Deze gaan niet heel eruit omdat ze erg vastgerot zitten, deze zit in een koperen bus geklemd . Kost veel moeite om hem eruit te krijgen , ik hoop voor jou dat het alleen de sensor is? Bij mij was het niet de sensor , maar bij uitlezen gaf ie wel storing linksvoor, nieuwe sensor gaf niet de oplossing helaas ????, uiteindelijk was de abspomp de boosdoener, na vervanging deed alles het weer.

Hoe is ie uitgelezen bij jou? Heb je de meetwaarden uit gelezen en kom je in het Abs systeem? Geeft ie alleen Abs aan of ook ESP ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

VCDS gaf dit als resultaat:

 

Address 03: ABS Brakes        Labels: 4B0-614-517.lbl
   Part No: 4B0 614 517 G
   Component: ABS/ESP front       1728  
   Coding: 04275
   Shop #: WSC 00028  
   VCID: 25463DDFBFE5E76AEF-5000

1 Fault Found:
00283 - ABS Wheel Speed Sensor; Front Left  (G47)
            30-10 - Open or Short to Plus - Intermittent
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat hcaluwe schrijft is ook gebeurd bij een vriend van mij. De storing was ABS sensor maar dat bleek toch de abs pomp te zijn. Gelukkig had hij een goedkope abs sensor gekocht om te proberen en niet de originele. Die zijn namelijk best prijzig.Uiteindelijk heeft hij de abs pomp laten repareren.

 

 
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De sensor is inmiddels definitief stuk (gemold door mij). Heeft iemand tips om 'm uit de behuizing te krijgen? Wat voor gereedschap te gebruiken? Met een griptang? Met een lange schroevendraaier 'm proberen er langzaam uit te tikken?

Eerst in spuiten met kruipolie, laten inwerken, het is een kloteklus , mijn monteur heeft op de brug zeker een uurtje werk gehad met slopen en tikken , de sensor zit namelijk in een koperen bus , maar door de tand des tijds zit deze gigavast, ik weet niet welke sensor jij besteld hebt ? Bij de nieuwe hoort ook een nieuwe klembus.

Ik was bijna €200,- euro kwijt voor eern orginele bosch sensor , en had achteraf niet nodig geweest ????

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat hcaluwe schrijft is ook gebeurd bij een vriend van mij. De storing was ABS sensor maar dat bleek toch de abs pomp te zijn. Gelukkig had hij een goedkope abs sensor gekocht om te proberen en niet de originele. Die zijn namelijk best prijzig.Uiteindelijk heeft hij de abs pomp laten repareren.

 

Klopt . Meestal is de computer op de pomp stuk ???? ik heb pomp incl computer op de sloop gehaald toen , en daarna was het opgelost.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor de reacties jongens. Aan de slag ermee dan.. Ben niet bang om m'n handen vies te maken. Ik zal toch als eerste de oude sensor eruit moeten zien te krijgen en een nieuwe plaatsen voordat ik weet of er meer aan de hand is. Of is er misschien toch nog een manier om na te gaan of de ABS pomp defect is? Is dat ook uit te lezen bijvoorbeeld?

aangepast door rvandenb
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor de reacties jongens. Aan de slag ermee dan.. Ben niet bang om m'n handen vies te maken. Ik zal toch als eerste de oude sensor eruit moeten zien te krijgen en een nieuwe plaatsen voordat ik weet of er meer aan de hand is. Of is er misschien toch nog een manier om na te gaan of de ABS pomp defect is? Is dat ook uit te lezen bijvoorbeeld?

Je kunt het abs systeem uitlezen .

Als ie geen waarden meet is de computer stuk van het abs. Im te testen zou je een abspomp inclusief computer moeten hebben van de sloop bv, je kunt dan de stekker erin doen en dan proberen om hem te benaderen? Zo is het bij mij ook opgelost .ik kreeg meteen een signaal op de abs sensor links.

Dus de computer van abs was stuk????

Nu zijn er bedrijfjes die die repareren zoals AC Tronics . Kosten zijn pl/min € 180,- vlgs mij?

Ik heb gewoon die sloop abs gekocht voor € 100,- werkt prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inmiddels de vastzittende sensor goed ingespoten met Griffen IMAL Kruipolie 300 ml (Gamma 5,99). Ik zal de kruipolie wat tijd geven om z'n werk te doen en daarna kijken of er beweging in te krijgen is. Ook heb ik maar meteen een klemhuls besteld..  

 

Ik ben niet zo ervaren met gebruik van VCDS. Het uitlezen van de waarden van de ABS sensoren is toch mogelijk via Control Module 3? ABS Brakes - 8 Meetwaarde blokken?. Alleen hoe weet je nou welke groepen je daar moet kiezen? Daar lees ik in de documentatie niets over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inmiddels de vastzittende sensor goed ingespoten met Griffen IMAL Kruipolie 300 ml (Gamma 5,99). Ik zal de kruipolie wat tijd geven om z'n werk te doen en daarna kijken of er beweging in te krijgen is. Ook heb ik maar meteen een klemhuls besteld..

 

Ik ben niet zo ervaren met gebruik van VCDS. Het uitlezen van de waarden van de ABS sensoren is toch mogelijk via Control Module 3? ABS Brakes - 8 Meetwaarde blokken?. Alleen hoe weet je nou welke groepen je daar moet kiezen? Daar lees ik in de documentatie niets over.

Weet niet precies hoe in Vcds? Geen ervaring mee, weet wel dat je een signaal krijgt wanneer je aan de wielen draait.

Wellicht krijg je spoedig antwoord op je vraag mbt vcds.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De ABS Brakes meetwaardeblokken bij Group 1 geven keurig aan dat op elk van de wielen de auto snelheid gemeten wordt behalve links-voor (G47). Dus dat klopt. Nu ben ik toch wel benieuwd of de ABS pomp of de Controle Unit die er aan vast zit waarden afgeeft die gemeten kunnen worden. Ik houd me aanbevolen voor enige aanwijzigen, Ik hoop uiteraard dat die niet stuk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oke mooi , zou ik eerst de nieuwe sensor plaatsen( oude is toch nu stuk) en nogmaals kijken of je nu wel een signaal krijgt op linksvoor???? , zo niet zit het in je computer van abs.

Ps : Nieuwe sensor plaatsen is best een klote werkje. Maar dat had je al gezien????

aangepast door hcaluwe
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tsja klote werkje inderdaad..

 

Iemand nog een tip qua gereedschap dat ik het beste kan gebruiken voor het verwijderen van de ABS sensor?

Schroevendraaier, punttang , zal erg vast zitten na al die jaren???? succes met slopen en je kunt beter de bedrading doorknippen deze loopt door de ophanging naar je motorruimte. ( uiteraard niet van de nieuwe) . Succes
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De bedrading had ik inmiddels al doorgeknipt. Ik heb het geheel vooraf een paar keer ingespoten met een antiroest spray en het tijd gegeven om in te werken. Voor zover dat kan dan want ik betwijfel of het in de behuizing van de sensor terechtkomt. Maar goed.. Daarna een flinke tijd geprobeerd door er tegen aan te tikken met een schroevendraaier, een hamer en een griptang maar al het werk heeft niet mogen baten. De sensor zit en blijft vast.. Het enige dat ik mij nog kan bedenken is de sensor op de een of andere manier uit te boren. Er zit een massieve kern in die sensor, Geen idee wat er gebeurt als ik er een boormachine tegen aan zet. Ik wil ook de behuizing niet beschadigen natuurlijk. Heeft iemand daar eerder mee te maken gehad? Heeft iemand tips? Zie onderstaande plaatjes.

 

DSC9339

DSC9342

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De bedrading had ik inmiddels al doorgeknipt. Ik heb het geheel vooraf een paar keer ingespoten met een antiroest spray en het tijd gegeven om in te werken. Voor zover dat kan dan want ik betwijfel of het in de behuizing van de sensor terechtkomt. Maar goed.. Daarna een flinke tijd geprobeerd door er tegen aan te tikken met een schroevendraaier, een hamer en een griptang maar al het werk heeft niet mogen baten. De sensor zit en blijft vast.. Het enige dat ik mij nog kan bedenken is de sensor op de een of andere manier uit te boren. Er zit een massieve kern in die sensor, Geen idee wat er gebeurt als ik er een boormachine tegen aan zet. Ik wil ook de behuizing niet beschadigen natuurlijk. Heeft iemand daar eerder mee te maken gehad? Heeft iemand tips? Zie onderstaande plaatjes.

 

Hij zit echt erg vast, dat heb ik ook gehad. Je moet hem er gewoon uit proberen te slopen , schroeven draaier ertussen zetten enz.... Stukje bij beetje moet het lukken???? , zie ook dat je ashoes stuk is???? wellicht is het beter om de as te verwijderen en de hoes ook te vervangen, zo kan je ook makkelijk die sensor eruit krijgen zonder dat je de abs ring beschadigd. Ring zit op de homokineet zelf.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoe kun jij zo vanaf de foto zien dat de ashoes stuk is? Ben je soms automonteur? Ik ben maar een amateur sleutelaar die wel wat tips kan gebruiken zoals je ziet. Ik wil er nog wel een poging aan wagen. Ik weet hoe de sensor eruit ziet. Zoveel materiaal moet ik er dus ook uithalen. Ik wil natuurlijk niets stukmaken zoals de ABS ring. Want dat is hetgeen door de sensor wordt afgelezen toch?

 

De as zelf verwijderen klinkt ingrijpend. Om zo meteen de ashoes te vervangen. Ik zou zoiets zonder begeleiding niet durven doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In de middag opnieuw aan de slag gegaan met de ABS sensor. Ik ben begonnen met het kunststof gedeelte uit te boren. Daarna kon de metalen kern (die magnetisch is) en de restjes kunststof verwijderd worden. Er kwam ook een soort van koperdraad mee naar buiten. Daarna de buitenhuls die muur en muurvast zat. Ben dus bezig geweest de sensor er stukje bij beetje uit te wurmen. Het lukt maar hij is er nog niet helemaal uit. Het laatste stukje moet wel met beleid gedaan worden wil ik de ABS ring niet beschadigen. Ik moest stoppen omdat het te laat werd om nog wat te kunnen zien. Zondag verder..

 

In de ashoes zit een klein scheurtje en zal dus inderdaad binnenkort vervangen moeten worden. Wel balen dat ik het zelf niet kan..   

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden