Ga naar inhoud
  • 0

Brandstofslang inkorten wegens lekkage?


Ramon_Passat_B7

Vraag

Mijn Passat heeft last van een lekkende (zwetende) brandstofslang. Dit is de slang van filter naar hogedrukpomp en deze zweet lichtjes aan de aansluitingen. Ik heb al de klemringen vervangen door normale slangklemmen, en dat helpt een beetje maar verder onvoldoende omdat ik nog steeds dieselgeur ruik bij warme motor (stop/go verkeer).

De originele slang is alleen bestelbaar als complete assembly en kost bijna €160,-. Liever zou ik eerst nog eens de aansluitingen afsnijden en opnieuw aansluiten, denk dat de aangrijppunten van de klemmen doorgesleten zijn.

 

Kan ik de slang straffeloos inkorten? Deze zal er ongeveer 5 cm korter van worden en dat lijkt geen probleem. Lastigste lijkt mij om te voorkomen dat er lucht in de aanvoer komt. Wat kan ik doen om lucht buiten te houden met het inkorten? Of is het geen probleem, gewoon doorstarten en klaar?

 

Het gaat om het slangetje tussen de rode cirkels:

 

 

9idy83.jpg

aangepast door Ramon_Passat_B7
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Vandaag naar VAGtechniek geweest en daar is de volledige slangenset vervangen met een nieuwe originele set. Niet héél goedkoop natuurlijk, maar goedkoper dan de ergernis van dieselgeur die binnen waait tijdens stadsverkeer/filerijden.

Door de langdurige lekkage is er wel wat diesel rond gespat in de motorruimte, er is zoveel mogelijk weg geveegd maar de geur hangt er nog wel eventjes. Geduld dus maar, de stank is al minder sterk dan voorheen.

 

Voor de vervanging is partnummer 3AA 130 295 L gebruikt, kost zo'n €160,- incl BTW.

post-26269-0-40927000-1497793073_thumb.png

aangepast door Ramon_Passat_B7
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Op het filter kan je wel de breedte van de klem eraf halen. Alleen wel weer een originele nieuwe veer klem gebruiken. Slangenklemmen laten los ivm de pulserende vloeistof. En ziet er amateuristisch uit. Die van de brandstof temperatuur sensor, kijken eerst eens of het plastic niet is gescheurd. En ook hier weer een originele klem gebruiken! Ze doen dat niet voor niks!

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die van de brandstof temperatuur sensor, kijken eerst eens of het plastic niet is gescheurd. En ook hier weer een originele klem gebruiken!

 

Daar dacht ik ook al aan.....nou heb ik dit niet zelf gedaan maar de handelaar waar de auto gekocht is. Dat soort originele klemmen is niet op elke straathoek te koop, dus ik laat het maar héél even zo. De kans op problemen lijkt me de eerste 1000km vrij klein. Namelijk heb ik a.s. zaterdag een afspraak bij VAGtechniek (controle kvs temperatuur/vervangen DSG thermostaat). Ik geef dit klusje erbij in opdracht, en dan ineens vervangen door de originele slangen. In de complete set van VW zit de kunststof T-aftakking erbij, inclusief temperatuursensor. Het is geen spotgoedkoop onderdeeltje, maar heb geen trek in ergernis aan dieselgeur tijdens vakantie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Let er op dat dit ook al een hogedrukslang is... een druk van ongeveer 4 bar dacht ik.

 

Ik heb zelf ooit met niet originele slangen en klemringen bezig geweest, en meermaals tijdens een rit van +/- 100 km echt grote lekken gehad... dus bezint eer je begint!

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Let er op dat dit ook al een hogedrukslang is... een druk van ongeveer 4 bar dacht ik.

 

Ik heb zelf ooit met niet originele slangen en klemringen bezig geweest, en meermaals tijdens een rit van +/- 100 km echt grote lekken gehad... dus bezint eer je begint!

 

grtz, dre

Ik heb er vandaag al 250km mee gereden. Vrijdag nog 60km, en zaterdag zo'n 100 naar Nuenen. Valt dus zat mee wat ik er nog mee moet rijden. Nieuwe slangassy is besteld en wordt gemonteerd, zal niet veel werk zijn hooguit ontluchten kan even wat werk zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dat van die slangenklemmen lijkt me onzin, gewoon die "universele" gebruiken. Je kan er gewoon aan beide kanten een 2.5cm afhalen.

Dit is zeker geen onzin. Slangen zetten pulserend uit en door de veerklemmen te gebruiken behouden deze altijd dezelfde klemkracht. Is over nagedacht, zit echt een theorie achter. Dus t is niet altijd gelijk maar onzin. Zo zitten vw's nou eenmaal in elkaar. Doordacht.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden