Ga naar inhoud
  • 0

Moeilijk schakelen


stolkie

Vraag

Passat vrienden,

 

ik heb een maandje geleden een mooie Passat 3BG uit 2001 gekocht, hij rijdt er erg goed. Alleen 's ochtends als het koud is dan schakelt hij moeillijk. Vooral zijn 1ste versnelling en achteruit zijn soms niet te gebruiken. Na een kwartiertje rijden gaat het allemaal weer goed en soepel.

 

Wat kan dit zijn ? De hele bak ?

 

Thanx ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Die heeft iedereen.

 

die bak of die problemen? :-)

 

 

Wat is de km-stand? En is het een diesel of een benzine?

Misschien bakolie wisselen?

andere mogelijkheden:

- koppeling komt niet goed vrij

- synchromeshringen versleten

 

Oftewel, zo niet veel van te zeggen, met koude bak schakelt hij altijd wel iets lastiger, maar is verder wel goed te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Lastig is een, maar niet meer in de een of achteruit willen is toch wel een probleem mijnsinziens...

 

Zeker weten...

Hopen dat er iemand een lampje gaat branden over wat dit kan zijn, ik kom zelf met mijn technische knobbel (not) ook niet veel verder. Ik zou beginnen met die bakolie, 180000 is een mooie stand om dat eens te vervangen en het is veruit de simpelste oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is volgens mij ook een bekend probleem bij de Passat. Ik heb er ook last van, maar alleen als de motor nog koud is. Van de 1 naar de 2 gaat een tikkie stroef, terug naar de 1 ook. Verversen (dus niet alleen bijvullen, maar volledig verversen) gaf bij mij een beetje verbetering, maar stroef is het nog steeds.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kan wezen dat je alles even moet schakelen maar ik denk het zelfde als Hoebaah en DM. Je versnellingsbak olie verversen. Als motor koud is de olie te dik en en als de motor warm word word de olie ook warm en dus wat dunner. En dunne olie gaat makkelijker tussen bewegende delen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik had met mijn vorige passat precies hetzelfde. Meestal was het 'probleem' na 1 km verholpen. Kennelijk is de passat hier gevoelig voor. Of het met mijn huidige passat ook zo is weet ik (nog) niet. Heb hem nog maar een paar maanden dus afwachten tot de strenge winter begint.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb het zelf gedaan, je hebt iig dit nodig:

 

metalnerd.jpg

 

Het beste is om de auto geheel verticaal te liften, ik heb destijds alleen de voorkant gelift. Dit ivm het vullen van de transmissie.

 

Met de 17mm inbus draai je eerst de vulopening los, deze zit thv de linker aandrijfas. Dit eerst doen, stel je voor dat je de olie er al uit hebt laten lopen en er dan achter komt dat die 17mm niet los wil.

 

Vervolgens met de 12-point laat je de olie eruitlopen. de 12-point zit onderop de transmissie. Als de zaak is uitgelekt de 12-point weer terugplaatsen.

 

Daarna een vulslang (1 meter) + trechter via het motorcompartiment in de vulopening zetten en olie toevoegen totdat de zaak overstroomt, rustig aan vullen dus als je niet te veel wilt knoeien. Daarna de vulopening afdichten en klaar.

 

Je MOET de VW/VAG olie gebruiken of Castrol TAF-X

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb het zelf gedaan, je hebt iig dit nodig:

 

Het beste is om de auto geheel verticaal te liften, ik heb destijds alleen de voorkant gelift. Dit ivm het vullen van de transmissie.

 

ik zou de auto horizontaal liften, verticaal wordt een beetje moeilijk aangezien de auto dan of op zijn neus of op zijn kont komt te staan 8) 8) :idea:

post-2354-1423822316,6652_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Transmissieolie G 052 911 A1 (0.5L) en/of G 052 911 A2 (1.0L). Je zou het met 2 liter kunnen redden dus 2 keer G 052 911 A2. Ik heb destijds nog een halve liter extra gekocht voor de zekerheid maar niet nodig gehad.

 

Het aanhaalmoment voor de pluggen is 25 Nm voor de vulplug en 35 Nm voor de drain.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik graaf dit topic even weer wat op.

 

Ik had eerst wat moeite met schakelen. Hij ontkoppeld nogal grof als je snel wild schakelen.. Ik heb geleerd dat ik niet meteen na het loslaten van m'n gaspedaal de koppeling moet intrappen. Ik ben er dus bijna aan gewend. Het is toch nog steeds lastig om snel van de 1 naar de 2 op te schakelen als het even moet (op de rotonde en zo).

 

Maar toch knaagt het bij me. Is dit normaal bij een Passat 3B met een 1.8 20V uit '99?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden