Ga naar inhoud
  • 0

Koude start onregelmatige loop 1.8 20vt '02


bbart

Vraag

Sinds een hele tijd heeft de passat een beetje moeite met de koude start (bij koude buitentemperaturen), het lijkt dan wel of hij op 3 cilinders loopt. stationair wel een mooi regelmatig toerental maar een beetje onrustige loop. Ook wegrijden ratelt beetje alsof er een bobine stuk is.

 

Na 1 a 2 km, is alles een beetje op temperatuur denk ik, en dan loopt de motor weer heerlijk.

 

Afgelopen zomer toevalig nog 4 stuks rode 2.0 tfsi penbobine's geplaatst, en onlangs ook alvast de bougies vernieuwd.

 

Ik verdenk de temperatuursensor, met name omdat het lijkt of het temperatuur afhankelijk is?

Als ik de meetwaardeblokken bekijk geeft de koelvloeistof temperatuur echter een mooie realistische waarde af bij een volledig koude motor. En na starten loopt de temperatuur ook netjes gelijkmatig op.

Of is de waarde die VCDS laat zien de andere helft van de sensor?

 

5 jaar geleden heb ik de dubbele temperatuursensor ook al eens vernieuwd, en toen heb ik ook de LMM direct vervangen voor een nieuwe. Lambdasensor is ook vernieuwd 1,5 jaar terug dus die zal ook nog niet versleten zijn.

 

Wie heeft er nog tips wat ik kan uitmeten/controleren? Voordat ik weer enthousiast aan het vervangen ga zonder resultaat.

Ik sta op het punt om de auto te gaan verkopen / inruilen, maar ik wil wel gewoon een goed lopende auto afleveren.

 

Auto loopt op LPG en Benzine, het onregelmatige blijft echter doorgaan ook nadat de auto is overgeschakelt van benzine naar lpg dus daarmee kan ik (grotendeels) het brandstofgedeelt wel uitlsuiten toch?

 

Ik zal het weekend eens proberen de LMM te loggen, die zit er tenslotte ook weer bijna 100.000km in en kan best natuurlijk al weer 'versleten' zijn aangezien er een K&N paneelfilter in de auto zit gemonteerd wat ze niet zo leuk vinden. 

 

Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Afgelopen weekend de temp.sensor er eens uitgetrokken en de waarden vergeleken met een nieuwe.

Een zijde gaf exact dezelfde waarde en het andere paar gaf twee verfschillende getallen.

Voor mij genoeg reden om de nieuwe sensor te monteren, en de koudstart is weer helemaal op orde.

 

Nu kunnen we voorlopig dus weer toeren met de 3BG, binnenkort maar eens even binnen en buiten eens goed cleanen en op marktplaats zetten.

De nieuwe 3C is al aangeschaft inmiddels, daar zit ook nog wat werk aan dus verkoop heeft nu nog niet de hoogste prioriteit. (fietsen is koud nu)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja zie dat je uit limburg komt, persoonlijk zou ik hem naar van frankfoort brengen in hoensbroek. Die lost dat gegarendeerd voor je op.

Is een expert op vag seat en skoda.

En extreem duur is ie niet.

Zelfs de vw dealer uit heerlen gaat erheen als ze er niet uit komen.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

aangepast door Naudje32
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi, buiten dat hoensbroek hier niet echt om de hoek is zie ik wegbrengen niet zo zitten. Zelf repareren is toch veel leuker en ook leerzaam.  Soms gaat er iets mis en moet je het 2x doen, maar daar leer je dan van.  :angel:

 

Is er iemand die me kan zeggen of de uitlezing van de temperatuursensor de waarde is die de ecu ziet, of de waarde is die naar her dashboard gaat? Anders ga ik die vanavond eens wisselen om te kijken of het verbetering brengt, kost toch maar een paar euro en een kwartiertje werk.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

de tempsensor heeft 2 functies, 1 voor je dashboard en 1 voor je motor/ecu, de waarde die je uitleest moet bij ongeveer gelijk zijn aan het dashboard +/-15gr, 90gr op je dash kan dus 80-105gr zijn ongeveer.

 

Kijk eens  naar meetwaardenblok 32 ZONDER eerst de foutcodes te hebben gewist, anders staan de trims weer op 0 en moet je weer een tijdje rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden