Ga naar inhoud
  • 0

Ratelend geluid in 2.3 V5 motor (video)


Passat-4Motion

Vraag

Heren,

 

Ik heb een 3BG 2.3 V5 uit 2001, het nieuwe type 5-cilinder dus (170pk versie). Sinds kort heb ik een ratelend geluid bij stationair draaien. Vooral merkbaar als je op een stoplicht afrijdt; als het toerental terug naar stationair niveau zakt begint het ratelende geluid. Zodra je ook maar iets gas geeft is het ratelende geluid weg. Het geluid komt van de voorzijde van het motorblok. Ik dacht eerst dat het de koelfanmotor was, maar het zou ook uit de voorzijde van het motorblok, tegenover de koelfan, kunnen komen. 

 

Filmpje met ratelende geluid:

https://youtu.be/3W5kAKiSdY8

 

Filmpje van daarna toen het ratelende geluid weg was (vanaf ongeveer 0:30 begint hij weer eventjes te ratelen):

https://youtu.be/HLFAeU50Idk

 

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

 

Gr.Paul

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Als het uit het blok zou komen zou je het misschien beter kunnen horen met de olie dop eraf? Even zeker weten of het uit het blok komt.

 

Hoop niet dat het de ketting is die slap hangt.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

aangepast door Snicky
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het komt echt uit de voorzijde van het blok. Heb de oliedop eraf gehad en daar komt het geluid niet vandaan.

 

Edit: 

vanavond met een vriend van me wat verder zitten pluizen. Het geratel komt niet uit de motor dus dat is goed nieuws. Het heeft mogelijk met de airco te maken; als we de airco uit zetten (economy stand) dan gaat de motor soepeler lopen en stopt het geratel. Airco aan is geratel (bij stationair toerental). Het geratel hoor je goed aan de voorzijde van de motor (tussen motorblok en radiateur) en aan de zijkant (tussen motorblok en veerpoot rechtsvoor). Ik denk nu zelf dat het of de aircopomp is, of de aandrijving van de pomp (multiriem/spanrollen)

aangepast door Passat-4Motion
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

wanneer is voor het laats je airco bij gevuld?? 

 

Vorige week! En ik weet het niet zeker maar ik denk ook sindsdien de ratel te hebben. Alleen is het denk ik te makkelijk om te denken dat het door de aircobeurt komt. Ik heb er zelf bijgestaan en het enige wat de garage gedaan heeft is de auto aan het aircoapparaat hangen en toen is het systeem leeggepompt en daarna weer gevuld. Ook heeft hij m'n auto uitgelezen (met volgens hem originele VAG apparatuur) voor wat betreft het aircosysteem; geen foutmeldingen.

 

Je airco fan kan ook lawaai maken, spreek uit ervaring. Speling op de lagers

 

welke van de 2 fans is de aircofan? Degene die door de multiriem aangedreven wordt of de elektrische fan?

 

Denk eerder je spanrol die niet meer goed is,geluid klinkt bekend bij mij.

 

Dacht ook aan de motor en een man ging luisteren en vertelde mij gelijk dat het de spangrol was,spangrol laten vervangen en weg was het geluid.

 

Bedoel je dan de spanrol waar de multiriem overheen loopt? Want ik hoor de ratel het hardst aan de voorzijde van het blok (dus boven de aircopomp en multiriem) en aan de zijkant van het motorblok (waar volgens mij geen spanrol zit..).

aangepast door Passat-4Motion
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

is bij aircoservice het smeermiddel wel aangevuld heb bij de dealer eens gestaan gaf het apperaat aan dat smeermiddel op was, dit hangt meestal in een busje naast aircoserviceapperaat.ik heb de geluidsfilmpjes ook herhaaldelijk beluisterd het klinkt inderdaad niet fris.ik zou ook aircopomp verdenken. :angel:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden