Ga naar inhoud
  • 0

Verminder vermogen (motor lijkt op minder cilinders te lopen)


lonnebol

Vraag

Beste leden,

 

Onlangs rapporteerde ik hier op het forum over gepiep bij de motor. Ik dacht, samen met de garage, dat het een van de onderdelen is die door de multiriem wordt aangedreven. Dit gepiep is onlangs gestopt, terwijl ik een vrijlooppoelie voor de dynamo, nieuwe spanrol en riem had besteld. Zodra ook het stuk gereedschap voor de vrijlooppoelie was gearriveerd, zou ik die klus aanpakken. Sinds een kleine week begon de motor ook hevig te trillen en een zware brom bij het optrekken. Tot zojuist. Ik reed zojuist weg en er was een beduidend mindere hoeveelheid aan vermogen. De motor klinkt daarbij als hij op minder cilinders loopt. Hij rijdt, maar met moeite. Rustig naar huis gereden en meteen thuis vagcom eraan. Deze gaf de melding:

00515 - Camshaft Position (Hall) Sensor (G40)
        29-00 - Short to Ground

Via Google kwam ik dit stukje bij Gerritspeek.nl tegen.

 

Ik begin nu te denken dat het aan de (in mijn geval met de AGZ) distributieketting ligt en dat gepiep van een week terug ook hierop terug te voeren is.

 

Ik heb de volgende filmpjes gemaakt, misschien hoort iemand iets waar dit euvel op terug te voeren is:

https://youtu.be/jBgxPRw7uqQ

https://youtu.be/Q4JOw99va7w

 

Ik begin eind mei met mijn eerste baan en heb een auto hard nodig. Als ik deze nog een half jaartje of zo kan rijden, kan ik dan een andere kopen. :neutral:

Als iemand mij kan helpen, tips of wat dan ook, zeer graag. Meer info nodig? Ik zal aanleveren/ vertellen wat ik kan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik ken hem wel iets onhoogtillen, maar dat is minimaal. 1mm of zo schat ik nu zo.

 

Vijf tanden? Waar zie je dat aan?

Op jouw foto zie je links voor je tandwiel een pijl en rechts bij je andere tandwiel ook. Van pijl tot pijl moet je 16 kettingpinnen tellen.

 

Bij jou tel ik er 11

 

 

96bc01c7b867143f6d69c186b4f32864.jpg

aangepast door Snicky
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Op jouw foto zie je links voor je tandwiel een pijl en rechts bij je andere tandwiel ook. Van pijl tot pijl moet je 16 kettingpinnen tellen.

 

Bij jou tel ik er 11

 

 

Ik begreep dat de ketting gewoon strak tussen de twee tandwielen gemonteerd moet worden. Een dergelijke geleider, of spanner lijkt het, zoals op jouw foto is er niet (kom ik ook nergens tegen). Van welke motor is die foto?

 

Zal morgen bij daglicht kijken of ik die pijltjes zie.

 

In onderstaande PDF (van VW meen ik, enkel tweede pagina), tel ik 5,5 schakels, dus 11 pinnen. Dan zou het bij mij moeten kloppen. Wil er bij mij ook 15 pinnen tussen de tandwielen zijn, zou de ketting tussen de tandwielen loshangen.

 

Ketting_V5.pdf

aangepast door lonnebol
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En ik denk dat je dopsleutel te dik is. De binnenmaat is goed.

 

Hij is inderdaad te dik. Maar wat moet ik dan hebben? Wat ik zo tegenkom online lijkt precies hetzelfde te zijn als wat ik heb. Kan natuurlijk deze rondom afslijpen, maar dat is ook weer zoiets.

 

Nog een tip voor het loshalen van de bougiekabel? Ik zie in uitgebreide bougiesleutelsets ook van die tangen die je daar omheen kunt klemmen, maar die zie ik nergens los.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Timing is versprongen. Kijk eens naar de uitsparingen voor de fixeerplaat van de nokkenassen. Bij de korte as sraat de uitsparing loodrecht naar beneden dan zou de gleuf van de lange as ook loodrecht moeten staan. Deze staat ca. 30gr. Uit positie

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Timing is versprongen. Kijk eens naar de uitsparingen voor de fixeerplaat van de nokkenassen. Bij de korte as sraat de uitsparing loodrecht naar beneden dan zou de gleuf van de lange as ook loodrecht moeten staan. Deze staat ca. 30gr. Uit positie

 

Ja, nu je het zegt, was mij ook opgevallen. Vermoeden was er, nu bevestigd: de timing is verkeerd.

 

Ik ben dus op de goede weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hij is inderdaad te dik. Maar wat moet ik dan hebben? Wat ik zo tegenkom online lijkt precies hetzelfde te zijn als wat ik heb. Kan natuurlijk deze rondom afslijpen, maar dat is ook weer zoiets.

 

Nog een tip voor het loshalen van de bougiekabel? Ik zie in uitgebreide bougiesleutelsets ook van die tangen die je daar omheen kunt klemmen, maar die zie ik nergens los.

Zoiets, recht toe recht aan.

 

18e05d0a64da8379d53e5fbbc4fc537c.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

compressietest doen dan weet je genoeg

 

Hoe is dat dan nu te doen? Ik kan de motor nu zeker niet meer laten draaien, dan wordt de kans dat iets kapot gaat alleen maar groter. Moet dan eerst de ketting vervangen worden en dan pas testen van de kleppen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je kunt ook met een scoop in de cilinders kijken. kijk of een klep de zuigers heeft geraakt. Nieuwe ketting is zonde van tijd en geld als de kop eraf moet.

 

Als je de nokkenassen en ketting uitbouwt, kun je de motor vrij ronddraaien voor een compressietest.

aangepast door TimV^6
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je kunt ook met een scoop in de cilinders kijken. kijk of een klep de zuigers heeft geraakt. Nieuwe ketting is zonde van tijd en geld als de kop eraf moet.

 

Als je de nokkenassen uitbouwt, kun je de motor vrij ronddraaien voor een compressietest.

 

Dan is een compressietest dus nog het makkelijkste om te doen? Hoe werkt dat dan, aangezien de kleppen dan niet geopend en gesloten worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dan is een compressietest dus nog het makkelijkste om te doen? Hoe werkt dat dan, aangezien de kleppen dan niet geopend en gesloten worden?

Juist. Dat is ook de bedoeling.

 

Je draait een manometer in het bougiegat. Haalt de Zekering voor de brandstofpomp en de injectoren eruit en starten maar.

 

Kijk of de betreffende cilinder druk opbouwt. Hoeveel druk is nu niet van toepassing. Als een klep krom is krijg je gewoon géén druk.

 

Werk zo alle cilinders stuk voor stuk af.

 

Een minder betrouwbare methode is de motor d.m.v een sleutel bij de krukaspoulie rond te draaien. Je voelt dan of de compressie met ronddraaien. Wel de bougies erin laten dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vraagje:

 

Ik had de garage eens gevraagd naar het uitbouwen van de transmissie. Zij vertelden mij dat daarvoor de motor met een takel (of iets dergelijks) vastgezet moet worden, omdat deze anders naar beneden klapt. Is dat zo? Ik heb nergens ook maar iets kunnen vinden dat de motor opgehangen moet worden wanneer de transmissie verwijderd wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden