Ga naar inhoud
  • 0

Aanschaf 3BG 1.8T,2.0,2,3 V5, 2.8 V6?


Kingversace

Vraag

Hallo iedereen,

 

Ik ben hier een tijdje weggeweest nadat ik zo'n 2,5 jaar geleden mijn passat 3C verkocht heb. Nu wil ik toch weer een passat gaan rijden en dan wel een 3BG station benzine. 

 

Nu ben ik al enkele weken aan het zoeken op marktplaats naar een geschikte auto voor een redelijke prijs.

Mijn vraag is: Er zijn verschillende type's maar welke te kiezen?

 

En natuurlijk een handbak of automaat, en waarom? Hoe doen de automaatbakken het bij deze type's?

 

De 2,3 V5 had mijn voorkeur. Leuk vermogen, mooi geluid en meestal luxe uitvoering. Nu krijg ik alleen een beetje een naar gevoel bij het verhaal omtrent de distributieketting en dan vooral het werk en de kosten die het met zich meebrengt.

 

2.8 V6 is ook een goede optie maar daar rijden er dan weer weinig van en is het al snel de vraag wat je dan koopt.

 

1.8T is dan degene die mijn voorkeur heeft. Deze zijn ook goed te chippen en met een turbo rijden is toch wel erg lekker. Alleen hoor ik hier weer zaken over extreem olieverbruik. Al wel het 1 en ander gelezen over monteren van een groter filter en geen longlife interval. Nou ben ik toch al niet van het longlife gebeuren dus mijn intervallen met een benzine zullen sowieso 10.000km zijn.

 

Of natuurlijk een W8 station. Maja die zijn prijzig auto's en ik weet niet wat mij gaat overkomen qua onderhoud

 

Ik ben in bezit van VCDS 12.12 ik heb alleen net die oude laptop aan de lader gezet en hoor dat hij het nog enigzins gaat doen na 2,5 stilstand en hij was al niet al te best.

 

Wie kan mij adviseren of zijn ervaringen hiermee delen? 

aangepast door Kingversace
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

even een kleine correctie op het antwoord van Barry, de 1.8T heeft last van black-sludge, het geringe olievolume en de hitte van de olie(turbo en niet voldoende af laten koelen) zorgt ervoor dat de olie gaat verkolen, deze (harde) koolresten zetten zich af in o.a. het aanzuigzeefje van de oliepomp, deze gaat verstoppen en de oliedruk zakt/valt weg.

 

Geen oliedruk betekend geen smering en dus veelal een vastlopende cilinderkop en beschadigde turbo.

Ik wil niet bijdehand doen maar bij mij klinkt een vastgelopen turbo en beschadigde cilinderkop iets bekender :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:  :angel:  :angel:  :angel:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nu heb ik nog een optie voor morgen waar ik graag jullie mening over wil:

 

VW Passat 2.8 V6 4-motion http://link.marktplaats.nl/m1010497132

 

Onderhoudsboekjes zijn ingevuld tot 2015 en de riem is bij 172.000 vervangen zegt men.

 

 

Graag bij deze auto ook de punten waarop te letten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De km-stand is 180.000 en de distributie zou bij 90.000 vervangen zijn. Volgens NAP is dat dus in 2009 geweest.

Ik weet dat de diesels iedere 90 of 120 moeten maar deze man verteld mij dat het voor de benzine 180.000 is en dus volgens hem nog lang niet vervangen hoeft te worden. 

 

klopt 180000km voor de 18t riem vervangen eerder mag  :mrgreen:

Maareh 1-0 voor de V6 als ik zo de plaatjes zie

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat ben ik zeker met je eens Rohan. Er zijn twee dingen die mij een beetje tegenhouden bij de V6. Dat is het verbruik en het feit dat er niet heel veel van rondrijden en de techniek misschien allemaal net iets lastiger is of gevoeliger. Ik heb net mijn 3C meer dan genoeg gesleuteld en wil de 3BG en voor degelijkheid, Fun en mods.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat ben ik zeker met je eens Rohan. Er zijn twee dingen die mij een beetje tegenhouden bij de V6. Dat is het verbruik en het feit dat er niet heel veel van rondrijden en de techniek misschien allemaal net iets lastiger is of gevoeliger. Ik heb net mijn 3C meer dan genoeg gesleuteld en wil de 3BG en voor degelijkheid, Fun en mods.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

 

Het verbruik bij normaal rijgedrag is ongeveer 1 op 12 stadsverbruik en 1 op 13 ongeveer snelweg, maar dat was bij de mijne die kapot was.

Je weet het nooit zeker met een 2e hands auto, het is echt geluk hebben denk ik..

Mijn V6 is in onderhoud bij Twan @@bandenman, misschien kan je hem ff een PB sturen of hij je meer over de techniek etc. kan vertellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voor morgen wordt het eerst bij de 1.8T kijken. Wanneer dat niks is of ik twijfels heb laat ik hem direct staan. Dan gaan we kijken bij bovengenoemde V6 of degene die Fai aangaf.

Het is natuurlijk altijd een kwestie van geluk hebben. Zo'n V6 vind ik wel heel vet maar een turbo rijdt ook zeker lekker en met een chip zit je qua vermogen gelijk.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voor morgen wordt het eerst bij de 1.8T kijken. Wanneer dat niks is of ik twijfels heb laat ik hem direct staan. Dan gaan we kijken bij bovengenoemde V6 of degene die Fai aangaf.

Het is natuurlijk altijd een kwestie van geluk hebben. Zo'n V6 vind ik wel heel vet maar een turbo rijdt ook zeker lekker en met een chip zit je qua vermogen gelijk.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

 

Idd, is maar 13PK meer bij de V6 ten opzichte van de 1.8T met chip.

Veel succes morgen, lees het verslag morgen wel. :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou daar zijn we weer..... vandaag bij de zwarte Passat wezen kijk.

 

Toen ik aankwam de auto bekeken en deze zag er ondanks de regenbui aardig uit. Natuurlijk wel een paar puntjes maar het is ook geen nieuwe en er is zelf een hoop te maken. Qua interieur en exterieur:

 

  • Diepe kras rechter voorscherm
  • Deukje in de rechter deur
  • Putje in rechter achterscherm
  • Barstje in de grill en deuk in kentekenplaat
  • Onderkant had een drempel geraakt, beschadiging voorbumper, onderplaat kapot en flexibel uitlaatdeel beschadigd
  • Oliepeilstok was het handvat afgeknapt
  • VW logo op afdekplaat van motor ontbrak

 

  • Afdekrol kofferbak rolde niet terug
  • Lederen stuur was kaal
  • Bekleding A-stijl was vastgeschroefd

 

Oke we zijn met de auto gaan rijden. Zo'n 25 km gereden en hij reed zeker naar behoren. Geen vreemde geluiden, lekker stil al met al goed.

Wel viel mij op dat de temperatuurmeter tussen de 50 en 60 graden bleef schommelen. Hier dus ook een opmerking over gemaakt maar nadat de auto nog 10 min stationair draaide stond hij netjes op 90 graden. Ik dacht als dit het enige is dan doen we het. Dus de auto gekocht, betaald en op naam gezet.

 

Het autobedrijf deed ook APK-keuringen en gezien dat de keuring tot 03-2016 loopt heb ik hem direct laten keuren. De man keek de auto heel nauwkeurig na en had als enige adviespunt de remblokken aan de achterzijde. APK afgemeld en we waren klaar om te vertrekken. 

 

De keurmeester reed de auto naar buiten en zei toen: hey, er gaan lampjes branden. Hij maakte een proefritje en schakelde een aantal keren het contact aan en uit maar de storing bleef aanwezig. Hij vertelde dat hij hem toch even uit ging lezen. Zijn Bosch-systeem gaf aan druksensor ABS-pomp. Hij probeerde hem te wissen maar dat lukte niet en hij werd al zenuwachtig. Na een aantal malen proberen gaf hij het op. Ik bod hem aan om even met mijn eigen laptop te kijken die ik natuurlijk mee had genomen. Dat vond hij een goed idee maar keek toch wat vreemd toen hij op mijn bureaubladachtergrond vwpassat.nl in grote letters zag staan.

 

Ik heb de auto uitgelezen en hij gaf idd de fout op de druksensor van de ABS. Ook kreeg ik nog een aantal andere fouten waaronder de kleppen van de clima, de deursloten en 1 van de lamdasonde. Ik heb de fout opgeslagen en gewist en ben vervolgens gaan rijden. (In de tussentijd belde de keurmeester met de dealer en kreeg bedragen voor een druksensor en ABS-pomp waar hij wit van wegtrok) Aantal malen noodstop gemaakt en niks aan het handje. Teruggekomen gezegd: Oke, hij is weg laten we ervan uitgaan dat het zo blijft. Vervolgens stapte we in de auto om nu daadwerkelijk te vertrekken. Start de auto en ja hoor daar was de storing weer. Toen was ik er wel klaar mee. 

 

Het voorstel van de verkoper was om de auto te repareren maar dat ging vandaag niet meer lukken. Hij wilde niks van de prijs af doen die we eerder al overeen gekomen waren. Ik had weinig zin om de afstand nog een keer te rijden en eigenlijk begon de aankoop me al behoorlijk tegen te zitten. Ik heb hem voorgesteld de koop ongedaan te maken waar hij natuurlijk niet op zat te wachten. Hij gaf nogmaals aan de auto te willen maken maar mijn gevoel was hier niet meer goed bij. 

 

Al met al een dag kwijt en wanneer ik deze week het kenteken binnen heb kan ik nog een keer heen en weer rijden (280km) om mijn geld op te halen.

Erg jammer het was best een mooie auto met een aantal schoonheidspuntjes maar nu dus opnieuw opzoek naar een Passie :roll:  :angel:

aangepast door Kingversace
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ongeveer 1,5 maand geleden een 2.3 V5 gekocht. Heerlijke auto.

Ik had het geluk dat bij 180.000 door de DSG dokter een ketting revisie is uitgevoerd en de koppeling is aangepakt.

 

Wat vervelend van de zwarte 1.8T ziet er op de foto redelijk netjes uit! 

Succes met de zoektocht!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

N.a.v. het contact dat ik met Fai heb gehad ben ik vandaag in contact gekomen met Retort5 die zijn 2.8 V6 4-motion wil verkopen. 

Ik denk dat we vandaag zo'n half uur aan de telefoon hebben gezeten om te praten over auto's en we gaan voor volgende week een afspraak plannen om de auto te bekijken. 

 

Wordt vervolgd.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden