Ga naar inhoud
  • 0

Aanschaf 3BG 1.8T,2.0,2,3 V5, 2.8 V6?


Kingversace

Vraag

Hallo iedereen,

 

Ik ben hier een tijdje weggeweest nadat ik zo'n 2,5 jaar geleden mijn passat 3C verkocht heb. Nu wil ik toch weer een passat gaan rijden en dan wel een 3BG station benzine. 

 

Nu ben ik al enkele weken aan het zoeken op marktplaats naar een geschikte auto voor een redelijke prijs.

Mijn vraag is: Er zijn verschillende type's maar welke te kiezen?

 

En natuurlijk een handbak of automaat, en waarom? Hoe doen de automaatbakken het bij deze type's?

 

De 2,3 V5 had mijn voorkeur. Leuk vermogen, mooi geluid en meestal luxe uitvoering. Nu krijg ik alleen een beetje een naar gevoel bij het verhaal omtrent de distributieketting en dan vooral het werk en de kosten die het met zich meebrengt.

 

2.8 V6 is ook een goede optie maar daar rijden er dan weer weinig van en is het al snel de vraag wat je dan koopt.

 

1.8T is dan degene die mijn voorkeur heeft. Deze zijn ook goed te chippen en met een turbo rijden is toch wel erg lekker. Alleen hoor ik hier weer zaken over extreem olieverbruik. Al wel het 1 en ander gelezen over monteren van een groter filter en geen longlife interval. Nou ben ik toch al niet van het longlife gebeuren dus mijn intervallen met een benzine zullen sowieso 10.000km zijn.

 

Of natuurlijk een W8 station. Maja die zijn prijzig auto's en ik weet niet wat mij gaat overkomen qua onderhoud

 

Ik ben in bezit van VCDS 12.12 ik heb alleen net die oude laptop aan de lader gezet en hoor dat hij het nog enigzins gaat doen na 2,5 stilstand en hij was al niet al te best.

 

Wie kan mij adviseren of zijn ervaringen hiermee delen? 

aangepast door Kingversace
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik rij al vanaf 2003 met een 18t en heb in al die jaren geen problemen gehad met de motor.

Echter is onderhoud wel belangrijk,en heb m'n laatste 18t wel even laten controleren op sludge en dat was wel nodig,maar nog niet zorgwekkend.

Tevens gelijk het grote filter geplaatst en nu 1x per jaar verversen gem 11000km

Tussen de intervallen door doe ik hem 1 keer bijvullen met 0,3 liter

 

 

 

Verder moet je er ook geluk mee hebben het zijn inmiddels oude dametjes geworden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De 2.8 V6 heb ik zelf en ik kan je vertellen dat je er veel plezier van gaat hebben. Echter zou je wel het onderhoudshistorie erbij moeten hebben en weten waar je aan toe bent. Ik heb mijn lesje al geleerd door de mijne te kopen zonder onderhoudshistorie. Verder wel opletten voor de mankementen van het model zelf. ( denk aan roest onder je dakrails bij variant of lekkage door accu plug)

Voor de rest een heerlijke wagen waar je jaren van kan genieten als alles goed is en als je 'm zelf goed onderhoud.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

aangepast door RohanV6
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb zelf een 1.8t in combinatie met de tiptronic automaat. De motor had toen ik hem kocht beginnende sludge problemen.

Er zit nu 'normale' olie in. qua olieverbruik heb ik niks te klagen, het oliepeil wordt goed in de gaten gehouden maar hij gebruikt nagenoeg geen druppel.

 

de automaat heb ik afgelopen zomer laten spoelen en nu schakelt hij weer heerlijk soepel. 

 

al met al alleen maar lof over deze motor in combinatie met de automaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb zelf een 1.8t in combinatie met de tiptronic automaat. De motor had toen ik hem kocht beginnende sludge problemen.

Er zit nu 'normale' olie in. qua olieverbruik heb ik niks te klagen, het oliepeil wordt goed in de gaten gehouden maar hij gebruikt nagenoeg geen druppel.

 

de automaat heb ik afgelopen zomer laten spoelen en nu schakelt hij weer heerlijk soepel.

 

al met al alleen maar lof over deze motor in combinatie met de automaat.

Hoe merk je dat een tiptronic niet meer lekker schakelt? Even benieuwd aangezien ik er ook in rij.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoe merk je dat een tiptronic niet meer lekker schakelt? Even benieuwd aangezien ik er ook in rij.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dat merk je eigenlijk het beste als je hem ververst hebt,kijk de kwaliteit van de olie word langzaam minder en dan met nieuwe olie merk je gewoon verschil heb ik ook laten doen deze winter (en nog niet eens gespoeld)

MAW kan het niet uitleggen maar kan het wel voelen.... Van soepel naar fluweelzacht  :sleep:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een maat van me (Frans)

Zijn passat 3BG uit 2003 V6 2.8 30v 4motion automaat km stand nu 198.000 tekoop

En bijna alles aan de motor is vervangen enz enz.

Nieuwe rondom schroefset onderstel van ap

Rondom remmen en bloken vernieuwde.

Nieuwe 18 inch velgen en ook met nieuwe banden en veeeeeel meer

En is door mijn onderhouden.

 

Gr fai

aangepast door Fai
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een update:

 

Vandaag wezen kijken bij een 1.8T sportline uit 2001 met 212000 op de teller.

Blok is bij 150.000 in de soep gelopen en toen gerepareerd door de buurman zo'n 5 jaar geleden. Eigenaar heeft hem 6 jaar in bezit.

 

Als eerste even VCDS erover laten lopen. Hieruit kwam alleen naar voren dat 1 portierslot af en toe niet werkte en dat gaf de verkoper ook toe. Maar er waren wat meer zaken waar ik achter kwam.

 

Koppeling: deze zat erg hoog maar slipte niet bij 50km/u in de 4e versnelling.

 

Olie: even de oliedop losgedraaid en zag meteen witte smurrie aan de dop zitten. Hier werd ik niet echt blij van.

 

Koelvloeistof: hier hoort natuurlijk G12 in te zitten en de beste man zei direct: ja die roze. Oke, maar de kleur was meer bruin dus ook ff een puntje.

 

Stoelverwarming: de stoelverwarming van de bestuurdersstoel bleek niet te werken. Ook jammer.

 

Turbo: de motor liep erg mooi en rustig. Helaas tijdens optrekken was er iedere keer rond de 3000 toeren een toch wel behoorlijke dip.

 

Temperatuur: ik ben van VW gewend dat de meter op de mm nauwkeurig op 90 graden staat. Deze kwam bij een buitentemperatuur van 10 graden helaas niet verder dan de 70 á 75 graden. Kan eenvoudig een thermostaat zijn maar toch ook weer beetje jammer.

 

Al met al ga ik deze denk ik toch maar overslaan. Ik hou best van een beetje hobby maar ben nog aan het nagenieten van de zwakke punten van mijn 3C dus doe liever alleen de Mods.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Koppeling hoog is normaal

Kvs bruin kan of hele oude kvs en aan vervanging toe maar wat ik eerder denk olie door de kvs

Deurslot is niet erg schokkend

Temp meter is wss temp sensor defect

Sludge op oliedop is wss oliezeef verstopt, bekende sludge probleem

 

Sludge probleem en bruine kvs  is voor mij reden om hem te laten staan. De rest is peanuts

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oke maar koppeling hoog bedoel ik dat er de eerste 98% van de slag niks gebeurd en in de laatste 2% alles. Voelde onnatuurlijk voor mij.

 

Koelvloeistof was naar mijn mening olie wat erin zat. Iedere 2000km ging er een halve liter olie in 5W30. Niet angstaanjagend maar icm de kleur koelvloeistof vergrootte het mijn vertrouwen niet.

 

De dip tijdens optrekken gaf mij ook niet echt een lekker gevoel. Echt een halve seconde dat het vermogen een soort van wegviel.

 

Wat houdt het sludge probleem exact in en wat is hier de oorzaak van? Ik ben het bij andere auto's nog niet tegen gekomen en nu dat ik me in deze auto's verdiep kom ik het steeds tegen. Kan iemand dit nader verklaren?

 

Natuurlijk is e.e.a. aan info over de andere motoren ook van harte welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Sludge probleem is eigenlijk dat er longlife olie is gebruikt voor een langer interval. Deze olie wordt een soort van mayonaise en verstopt je olie zeef in je carter.

Je kan een blok flushen en nieuwe zeef plaatsen en een ander, groter olie filter van een Transporter T4 en natuurlijk nooit meer longlife olie erin.

Als je de zoekfunctie gebruikt zul je meerdere topics hierover vinden.

 

Ik weet wel waar de olie blijft :mrgreen:

Laten staan deze, mijn advies

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik wil morgenochtend voor de volgende auto gaan kijken: http://link.marktplaats.nl/m1013260005

Het is een stukje rijden van Oldenzaal naar Delft en ben momenteel afhankelijk van vervoer en heb morgenochtend als enige mogelijkheid maar rij liever niet voor niks.

 

Nu moet er voor de apk (die verlopen is) een fusekogel vervangen worden en de uitlaat gelast. (niks bijzonders)

Hij zou dealeronderhouden zijn maar beurtje doe ik toch het liefst zelf dus ook geen probleem.

 

Nu het volgende:

 

De km-stand is 180.000 en de distributie zou bij 90.000 vervangen zijn. Volgens NAP is dat dus in 2009 geweest.

Ik weet dat de diesels iedere 90 of 120 moeten maar deze man verteld mij dat het voor de benzine 180.000 is en dus volgens hem nog lang niet vervangen hoeft te worden. 

 

Ik kan niet exact vinden wat de regel is voor een 1.8T maar we zijn sowieso 90.000 verder en ook zo'n 7 jaar dus naar mijn mening is deze als nog aan vervanging toe.

 

Graag advies van de experts hier

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

even een kleine correctie op het antwoord van Barry, de 1.8T heeft last van black-sludge, het geringe olievolume en de hitte van de olie(turbo en niet voldoende af laten koelen) zorgt ervoor dat de olie gaat verkolen, deze (harde) koolresten zetten zich af in o.a. het aanzuigzeefje van de oliepomp, deze gaat verstoppen en de oliedruk zakt/valt weg.

 

Geen oliedruk betekend geen smering en dus veelal een vastlopende cilinderkop en beschadigde turbo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden