Worfje Geplaatst 16 december, 2015 Rapporteer Share Geplaatst 16 december, 2015 Binnenkort wil ik de veerpoten gaan vervangen van m'n voorwielaangedreven 3BG Variant. Wat rondgeneusd op het forum en vond de volgende informatie: http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/32344-probleem-met-vervangen-schroefset-spoed http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/24488-40mm-verlagings-veren-monteren/ http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/13014-draagarm-bout-verwijderen http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/9739-project-nieuwe-witte-reus-is-gearriveerd/page-12&do=findComment&comment=207850 Ik probeer een opsomming te maken van de mogelijkheden: 1. zoals VW het voorschrijft a. doorvoerrubbers verwijderen in waterkast (daaronder boutjes van bovenkant veerpoot) b. 2 boutjes veerpoot losdraaien c. geef je ABS-toerentalsensor wat meer speling door hem uit de steun van het remzadel te trekken d. de (beruchte) bout/moer losdraaien/verwijderen (die twee 'bovenste' draagarmen vasthoudt) e. moer aan onderkant veerpoot (is ook onderkant schokdemper) losschroeven/verwijderen f. veerpoot eruit nemen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Worfje Geplaatst 16 december, 2015 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 16 december, 2015 (aangepast) 2. alternatief 'met driehoekig deksel' a. draai 3 bouten los in het motor-compartiment (geel omcirkeld, wel wielophanging aan onderzijde ondersteunen met krik) (plaatje gejat van myturbodiesel.com) b. moer aan onderkant veerpoot (is ook onderkant schokdemper) losschroeven/verwijderen (schijnt nogal onhandig te zijn/net te kunnen, de bout heeft een volume conflict met een draagarm, maar met wat wrikken en zweten moet het kunnen) c. de veerpoot/fuse/wielophanging ietwat laten zakken, zodat je de 2 blauw omcirkelde boutjes kan loshalen (plaatje is van een Audi S4 overigens) Hiermee komt die 'driehoekige deksel' waarin de veerpoot met 2 andere draadeinden/moertjes vastzit vrij van de carrosserie en draagarmen. d. veerpoot met 'driehoekig deksel' eruit nemen 16 december, 2015 aangepast door Worfje 1 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Worfje Geplaatst 17 december, 2015 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 17 december, 2015 3. alternatief 'minimaal' a. draai 2 moertjes los in het motor-compartiment (geel omcirkeld, wel wielophanging aan onderzijde ondersteunen met krik) b. moer aan onderkant veerpoot (is ook onderkant schokdemper) losschroeven/verwijderen c. de fusee/wielophanging ietwat laten zakken (middels de krik), zodat je wat ruimte creëert om de veerpoot uit te nemen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Worfje Geplaatst 17 december, 2015 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 17 december, 2015 Nou mannen, schiet er maar op los! Heb ik het goed opgeschreven? Kan alternatief 'minimaal' wel echt? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vinniepilon Geplaatst 17 december, 2015 Rapporteer Share Geplaatst 17 december, 2015 Het ligt er ook nog aan of niet alles vast gerot zit? Waardoor je de "standaard" manier niet kan toepassen! Succes in ieder geval. 1 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Upseel Geplaatst 17 december, 2015 Rapporteer Share Geplaatst 17 december, 2015 Variant 2 doe ik meestal, vind ik persoonlijk het makkelijkste en snelste. Onderste bout van schokdemper heeft idd weinig ruimte, maar dat wil met wat gewrik net. Bij montage deze van de andere kant erin steken scheelt een hoop ellende, zowel bij plaatsen als een evt. volgende keer. 1 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 diesel986 Geplaatst 17 december, 2015 Rapporteer Share Geplaatst 17 december, 2015 Ik probeer het meestal op manier 3 Maar soms lukt het niet als veer de boel te ver omlaagdrukt. Als je dan stuur draait en het fuse met behulp van pijp/of iets anders omlaag drukt lukt het vaak wel. 1 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Flying Dutchman Geplaatst 17 december, 2015 Rapporteer Share Geplaatst 17 december, 2015 Ik hebt zoals bij 1 gedaan. Goed te doen. ABCtje Let wel die schaal is van aluminium en redelijk zacht. Met herplaatsen uitkijken dat je je schroefdraad niet sloopt. Had ik wel aan één zijde. Heb echter een tweede handsie voor een prikkie van ebay. Verstuurd vanaf mijn GT-I8260 met Tapatalk 1 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Worfje Geplaatst 23 december, 2015 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 23 december, 2015 @@Flying Dutchman: met aluminium schaal bedoel je de 'driehoekige deksel'/steunplaat? @@diesel986: fijn dat je kon bevestigen dat deze method 3 'minimaal' kan werken met de verschillende mitsen en maaren, want scheelt hoop extra gesleutel (en een motorcode AVB heeft de slapste veren voor, dus ik zou goede kans moeten maken ). Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Flying Dutchman Geplaatst 23 december, 2015 Rapporteer Share Geplaatst 23 december, 2015 @@Flying Dutchman: met aluminium schaal bedoel je de 'driehoekige deksel'/steunplaat? @@diesel986: fijn dat je kon bevestigen dat deze method 3 'minimaal' kan werken met de verschillende mitsen en maaren, want scheelt hoop extra gesleutel (en een motorcode AVB heeft de slapste veren voor, dus ik zou goede kans moeten maken ). Yep. Verstuurd vanaf mijn GT-I8260 met Tapatalk 1 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Worfje Geplaatst 23 december, 2015 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 23 december, 2015 (aangepast) Waarschijnlijk slijp ik van de oude schokdemper het onderste gedeelte af (ter hoogte van de onderste bout waarmee schokdemper aan ophanging vastzit). Uitbouwen zou daarmee een eitje moeten worden. Beetje koel houden met waterspuit... 23 december, 2015 aangepast door Worfje Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Flying Dutchman Geplaatst 23 december, 2015 Rapporteer Share Geplaatst 23 december, 2015 Kijk je uit met eventuele spanning daar op staat. Zodat je "slijp" gereedschap niet vast slaat. Verstuurd vanaf mijn GT-I8260 met Tapatalk Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Worfje Geplaatst 23 december, 2015 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 23 december, 2015 Zal ik doen! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vraag
Worfje
Binnenkort wil ik de veerpoten gaan vervangen van m'n voorwielaangedreven 3BG Variant.
Wat rondgeneusd op het forum en vond de volgende informatie:
http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/32344-probleem-met-vervangen-schroefset-spoed
http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/24488-40mm-verlagings-veren-monteren/
http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/13014-draagarm-bout-verwijderen
http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/9739-project-nieuwe-witte-reus-is-gearriveerd/page-12&do=findComment&comment=207850
Ik probeer een opsomming te maken van de mogelijkheden:
1. zoals VW het voorschrijft
a. doorvoerrubbers verwijderen in waterkast (daaronder boutjes van bovenkant veerpoot)
b. 2 boutjes veerpoot losdraaien
c. geef je ABS-toerentalsensor wat meer speling door hem uit de steun van het remzadel te trekken
d. de (beruchte) bout/moer losdraaien/verwijderen (die twee 'bovenste' draagarmen vasthoudt)
e. moer aan onderkant veerpoot (is ook onderkant schokdemper) losschroeven/verwijderen
f. veerpoot eruit nemen
Link naar reactie
Delen op andere sites
12 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten