Ga naar inhoud
  • 0

hoe veerpoot uitbouwen


Worfje

Vraag

Binnenkort wil ik de veerpoten gaan vervangen van m'n voorwielaangedreven 3BG Variant.

 

Wat rondgeneusd op het forum en vond de volgende informatie:

 

http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/32344-probleem-met-vervangen-schroefset-spoed

http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/24488-40mm-verlagings-veren-monteren/

http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/13014-draagarm-bout-verwijderen

http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/9739-project-nieuwe-witte-reus-is-gearriveerd/page-12&do=findComment&comment=207850

 

Ik probeer een opsomming te maken van de mogelijkheden:

 

1. zoals VW het voorschrijft

 

a. doorvoerrubbers verwijderen in waterkast (daaronder boutjes van bovenkant veerpoot)

post-14204-0-22750100-1450305740_thumb.png

 

b. 2 boutjes veerpoot losdraaien

post-14204-0-95885200-1450305818_thumb.png

 

c. geef je ABS-toerentalsensor wat meer speling door hem uit de steun van het remzadel te trekken

d. de (beruchte) bout/moer losdraaien/verwijderen (die twee 'bovenste' draagarmen vasthoudt)

post-14204-0-48689500-1450305902_thumb.png

 

post-14204-0-43898500-1450305929_thumb.png

 

e. moer aan onderkant veerpoot (is ook onderkant schokdemper) losschroeven/verwijderen

f. veerpoot eruit nemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

2. alternatief 'met driehoekig deksel'

 

a. draai 3 bouten los in het motor-compartiment (geel omcirkeld, wel wielophanging aan onderzijde ondersteunen met krik)

post-14204-0-80851200-1450307454_thumb.jpg

(plaatje gejat van myturbodiesel.com)

 

b. moer aan onderkant veerpoot (is ook onderkant schokdemper) losschroeven/verwijderen

(schijnt nogal onhandig te zijn/net te kunnen, de bout heeft een volume conflict met een draagarm, maar met wat wrikken en zweten moet het kunnen)

 

c. de veerpoot/fuse/wielophanging ietwat laten zakken, zodat je de 2 blauw omcirkelde boutjes kan loshalen

post-14204-0-38897500-1450308087_thumb.jpg

(plaatje is van een Audi S4 overigens)

 

Hiermee komt die 'driehoekige deksel' waarin de veerpoot met 2 andere draadeinden/moertjes vastzit vrij van de carrosserie en draagarmen.

 

d. veerpoot met 'driehoekig deksel' eruit nemen

aangepast door Worfje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

3. alternatief 'minimaal'

 

a. draai 2 moertjes los in het motor-compartiment (geel omcirkeld, wel wielophanging aan onderzijde ondersteunen met krik)

post-14204-0-64332500-1450310539_thumb.png

post-14204-0-84613200-1450310545_thumb.png

 

b. moer aan onderkant veerpoot (is ook onderkant schokdemper) losschroeven/verwijderen

 

c. de fusee/wielophanging ietwat laten zakken (middels de krik), zodat je wat ruimte creëert om de veerpoot uit te nemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Variant 2 doe ik meestal, vind ik persoonlijk het makkelijkste en snelste. Onderste bout van schokdemper heeft idd weinig ruimte, maar dat wil met wat gewrik net. Bij montage deze van de andere kant erin steken scheelt een hoop ellende, zowel bij plaatsen als een evt. volgende keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik hebt zoals bij 1 gedaan. Goed te doen. ABCtje

 

Let wel die schaal is van aluminium en redelijk zacht. Met herplaatsen uitkijken dat je je schroefdraad niet sloopt.

 

Had ik wel aan één zijde. Heb echter een tweede handsie voor een prikkie van ebay.

 

Verstuurd vanaf mijn GT-I8260 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Flying Dutchman: met aluminium schaal bedoel je de 'driehoekige deksel'/steunplaat?

 

@@diesel986: fijn dat je kon bevestigen dat deze method 3 'minimaal' kan werken met de verschillende mitsen en maaren, want scheelt hoop extra gesleutel (en een motorcode AVB heeft de slapste veren voor, dus ik zou goede kans moeten maken :angel: ).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Flying Dutchman: met aluminium schaal bedoel je de 'driehoekige deksel'/steunplaat?

 

@@diesel986: fijn dat je kon bevestigen dat deze method 3 'minimaal' kan werken met de verschillende mitsen en maaren, want scheelt hoop extra gesleutel (en een motorcode AVB heeft de slapste veren voor, dus ik zou goede kans moeten maken :angel: ).

Yep.

 

Verstuurd vanaf mijn GT-I8260 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Waarschijnlijk slijp ik van de oude schokdemper het onderste gedeelte af (ter hoogte van de onderste bout waarmee schokdemper aan ophanging vastzit).

Uitbouwen zou daarmee een eitje moeten worden.

 

Beetje koel houden met waterspuit...

aangepast door Worfje
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden