Ga naar inhoud

4 spaaks stuur verwijderen.


Nard

Aanbevolen berichten

Weet iemand wellicht wat ik allemaal moet losmaken om het 4 spaaksstuur met airbag eraf te halen? Hoe krijg ik de middenafdekplaat / de afdekking eraf?

 

Het stuur staat niet helemaal recht en ik wil het even van de naaf halen om het dan weer recht te zetten.

 

Foto's zouden meer dan welkom zijn!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om airbag te verwijderen kan je t beste even - pool van accu losmaken

 

Dan stuur in 90 graden zetten, stuur in hoogste stand en schroevedraaier in gaatje aan achterzijde stuur stoppen, dan kan je 1 kant van airbag losklikken

 

daarna stuur 90 graden andere kant op, zelfde verhaal

 

dan heb je 12 kantige dopsleutel nodig om moer los te krijgen en kan je stuur eraf halen, wel opletten dat je sleepring niet te veel verplaatst.

 

tip: markeer de huidige stand van stuur met viltstift op as en evt stuur inden daar geen markering staat.

 

gr Jee

Link naar reactie
Delen op andere sites

521go02.jpg

 

Stuurverstelling ontgrendelen.

‒ Stuurwiel -1- verdraaien, totdat de spaken van het stuurwiel verticaal staan. Stuur helemaal uittrekken en in de onderste stand drukken.

‒ Stuurverstelling vastzetten.

‒ Een ca. 175 mm lange schroevendraaier vanaf de achterzijde in de opening in het stuurwiel steken (schroevendraaier ca. 45 mm naar binnen steken).

 

 

Schroevendraaier in pijlrichting drukken. Hierbij wordt klem -10- teruggedrukt en dus grendelhaakje -3- van de airbageenheid ontgrendeld.

‒ Stuurwiel 180° terugdraaien en de tweede blokkeerhaak aan de tegenoverliggende zijde ontgrendelen.

‒ Stuurwiel -1- in rechtuitstand van de voorwielen zetten.

‒ Stekerverbinding van de airbageenheid losmaken.

 

De sleutel die je nodig hebt is een torx van 55..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Jee en Antonio, ik ga het binnenkort proberen. Mijn stuur staat bij rechtuitrijden niet helemaal recht maar een beetje naar links. Wellicht gebeurt met uitlijnen bij de vorige eigenaar. Weten jullie of de vertanding van de stuuraskrans een fijne vertanding heeft?

 

Als de vertanding te grof is, dan kan ik wel mijn stuur wel één tandje naar rechts verplaatsen, maar dan staat het dan wellicht teveel naar rechts.

 

Hoor het graag!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, ik zal wel even kijken wat ik ga doen. Het is geen probleem, het irriteert gewoon lichtelijk dat het stuur bij rechtuitrijden niet helemaal rechtstaat. Ik kan het door de dealer wel laten fixen. Ik heb toch nog 5 maanden garantie. Dan ga ik zelf maar niet schroeven, en ik heb ook geen torx 55.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, bedankt. Ik denk dat ik toch de dealer er even naar laat kijken. Als er mis gaat met de airbag, dan is het tenminsten zijn probleem en onder garantie. Niet dat ik daar bang voor ben, maar je weet maar nooit, toch?

 

Weet ik in ieder geval nu wel hoe het moet. Mocht ik na mijn garantietermijn weer problemen krijgen, dan kan ik er zelf mee aan de slag.

 

Dank voor de fijne ondersteuning en zeer duidelijke foto's. Nu dat hinderlijke getok er nog uitkrijgen. Morgen maar eens met wigjes ertussen of zo flink gaan sturen!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jee, ik ga morgen eens proberen met iets tussen de ruit en het dashboard ingeklemd. Kijken of dan dat tokken geluid weg is. De deur kan ik inderdaad nieuws laten afstellen.

 

Is eigenlijk onbegrijpelijk dat een auto in deze prijsklasse van dit soort geluiden met zich draagt. Mag toch eigenlijk niet.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nard.

 

Het is echt een werkje van niets. Ik heb laatst mijn stuur compleet vervangen.

is in 10 - 15 min gepiept. De accupool loshalen kost het meeste tijd denk ik ;-)

Zolang je geen contact aan hebt staan is er nix aan de hand en hoef je niet bang te zijn voor de plofzak. Scheelt toch een flinke kostenpost als je zo je stuur recht zet ipv bij de dealer. Succes !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Het stuur staat niet helemaal recht en ik wil het even van de naaf halen om het dan weer recht te zetten.

 

Je moet het stuur er helemaal niet afhalen.

Je moet je auto alleen maar laten uitlijnen.

Het stuur wordt eerst in het midden gezet en daarna wordt hij precies gespoord. Kost +/- € 45,-

 

Het feit dat je stuur scheef staat, betekent dat hij niet goed gelijnd meer is want zo wordt hij af fabriek niet geleverd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden