Ga naar inhoud
  • 0

Vervangen beide aandrijfassen


Arjanr

Vraag

Aangezien de auto aardig begint te schudden besloten om de beide aandrijfassen te vervangen, dacht doe even een prijsopgaaf bij de dealer... zie foto... Ik viel van mijn stoel!

 

Jullie goedkoper adres?

 

Liefst wil ik het zelf doen, maar ik kan hier op het forum nog niet vinden dat iemand het al gedaan heeft, ik wil even weten of de dsg bak ook ververst moet worden etc.

 

Ik hoor graag.

Offerte vervangen aandrijfassen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Neem even contact op met JB autoservice in Dieverbrug. Die heeft laatst bij mij ook beide assen vervangen omdat de binnenste homokineten stuk waren.

Ik was daar incl grote beurt en nog wat rubbertjes veel goedkoper uit dan jouw offerte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

http://r.ebay.com/RVtWci

 

Linker as heb ik een kwartiertje over gedaan om er onderweg te sleutelen, ook binnenste homokineet slecht. Gewoon op straat zonder brug. Helaas niet het gewenste resultaat dus dan maar 2 nieuwe.

 

Heb ze beiden van ebay.de liggen en zien er goed uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

http://r.ebay.com/RVtWci

 

Linker as heb ik een kwartiertje over gedaan om er onderweg te sleutelen, ook binnenste homokineet slecht. Gewoon op straat zonder brug. Helaas niet het gewenste resultaat dus dan maar 2 nieuwe.

 

Heb ze beiden van ebay.de liggen en zien er goed uit.

Ha Harold,

 

oke dat moet wel te doen zijn, jij ook bij een passat vervangen? olie van de bak afgetapt?  want zie dat de link niet uitkomt bij een nummer die match met mijn offerte:)

aangepast door Arjanr
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

bakolie loopt er niet uit bij het vervangen van assen/homokineten.

 

DSGolie vervangen is op straat een beetje lastig(en zonder vcds)

Oke top dus ik kan hem voor gewoon op 2 bokjes zetten en dan lekker sleutelen? Moet ik nog plaatwerk weghalen onder de motor? DSG olie is vervangen dus was ook niet echt blij omdat nog een keer te betalen:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

plaatwerk kun je laten zitten, je moet wel 3 verlengstukken voor je ratel hebben met een veeltand-torx 10 ofzo en afhankelijk van wat er nu voor asbout in zit een inbus 14 ofzo.

Het enige nadeel van het (bodem)plaatwerk is dat als er een boutje van de binnenkanthomokineet valt, dan ligt ie op de plaat ipv op de grond.

 

Een momentsleutel voor de asbout is ook aanbevolen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

plaatwerk kun je laten zitten, je moet wel 3 verlengstukken voor je ratel hebben met een veeltand-torx 10 ofzo en afhankelijk van wat er nu voor asbout in zit een inbus 14 ofzo.

Het enige nadeel van het (bodem)plaatwerk is dat als er een boutje van de binnenkanthomokineet valt, dan ligt ie op de plaat ipv op de grond.

 

Een momentsleutel voor de asbout is ook aanbevolen

Oke weet je ook welke het precies is? Waar zitten die boutjes in dan? heb 2 verlengstukken. een lange en een korte. Momentsleutel heb ik. weet je ook hoeveel nm?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou eerst eens kijken wat er onder je auto zit, dan heb je een idee waar je aan gaat sleutelen want volgens mij weet je alleen dat je een as wil gaan vervangen maar niet hoe zon ding eruit ziet en hoe het vast zit.

 

Hou er ook rekening mee dat er een kans is dat je evt draagarmen los moet maken om de as voldoende ruimte te geven om eruit te kunnen waarvoor je ook ander gereedschap nodig hebt zoals doppen 17, 18 en 19.

 

1 lang en 1 kort verlengstuk is denk ik te weinig, ik heb zelf meestal 2 of 3 lange op elkaar, of ik gebruik de hele lange met kantelkop.

 

Doe dit klusje overigens niet als je de auto een uur later weer nodig hebt, want als het tegen zit dan heb je de boel half los liggen tegen de tijd dat je evt weg moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beste vdub ik weet heel goed wat ik ga doen, heb meerdere assen vervangen, motoren en achterassen, maar ik ben graag goed voorbereid zodat ik weet waar ik tegen aan kan lopen en dat ik dat van te voren weet ipv dat ik al onder de auto lig en er dan achter kom! Vandaar dat ik het vraag! Doppenset heb ik alleen zo'n torx dop niet daarom vroeg ik de maat dan haal ik die.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inderdaad 2 lange verlengstukken een veeltandtorx een moment sleutel. Ik heb niets aan de draagarmen losgemaakt.

 

1) Hoofdbout los aan wielzijde als de wagen nog op de grond staat, en de wielbouten van moment af

2) wagen opkrikken en op bokjes zetten

3) velg eraf halen

4) asbout er volledig uitdraaien en de spline inspuiten met WD40

5) alle  veeltandboutjes op de binnenste homokineet losdraaien, daarna alle boutjes verwijderen (let op de halvemaan plaatjes)

6) de as naar wielzijde drukken, er zit ruimte in de steekassen, dan komt de binnenste homokineet los van de bakflens.

7) de homokineet aan de bakzijde kun je nu naar rechts bewegen en iets omhoog drukken in de vrije ruimte

8) met een dikke schroevendraaier de spline, waar de centrale bout in zat, naar binnen duwen.

9) as kun je nu er volledig uithalen tussen de draagarmen door

10) in omgekeerde volgorde terugplaatsen en NIEUWE binnenste homokineetbouten gebruiken! (veeltand 10.9 sterkte)

11) centrale bout erin schroeven

12) wiel monteren

13) auto van bokjes halen

14) centrale bout vastzetten op 170Nm en dan later nog even natrekken

15) genieten (als het goed is)

 

ps: als ik wat vergeten ben graag aanvullen  :mrgreen: bovenstaande geldt in ieder geval voor de bestuurderszijde

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo dealer maar even gebeld, centralebout wielzijde vast met 200nm + 180 graden en de homokineet zijde moeten vast met 40nm.

Vanuitgaande dat je nieuwe centrale bouten gaat gebruiken. Dit zijn nl rekbouten voor 1 malig gebruik.

Je kan ze natuurlijk wel hergebruiken maar dan zou de 200 Nm +180 graden wel eens niet op kunnen gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vanuitgaande dat je nieuwe centrale bouten gaat gebruiken. Dit zijn nl rekbouten voor 1 malig gebruik.

Je kan ze natuurlijk wel hergebruiken maar dan zou de 200 Nm +180 graden wel eens niet op kunnen gaan.

Ha Barry, klopt en daarom zit bij de aandrijfas op ebay al een nieuwe centrale bout erbij en heb net bij de dealer de 12 boutjes besteld. 5.04 ex btw per 6.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

als je een inbus centraalbout hebt is dat een rekbout, die moet idd iets van 180nm +180graden, bij een dop24 centraalbout niet, dat is nl geen rekbout.

 

Alle binnenste boutjes van de aandrijfassen vervangen is onzin. Als je dat doet moet je ook elke keer je wielbouten vervangen als je ze los hebt gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De eene bout is de andere niet. Als VW voorstelt ze te vervangen dan zit er vaak ook van dat groene locking spul op de boutjes.

Dat klopt, ik sleutel al een paar dagen en heb nog nooit een aandrijfas(bakkant)boutje vervangen door nieuwe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden