Ga naar inhoud
  • 0

Caravan trekken met 3BG Variant 100 pk TDI?


PizzaPuntje

Vraag

Heren,

 

Wil me voorbereiden op een (zomer)vakantie naar Z-Frankrijk met de Passat, 5 personen en 1200 kg caravan.

 

Hebben jullie ervaring met de rij-eigenschappen en combinatie van deze 3 aspecten?

 

Zit te overwegen of ik met 252000 km de auto nog kan laten tunen naar 320NM of dat dat geen zin meer heeft of mss juist wel onverstandig is....?

 

Gr PP

aangepast door pietervandervelden
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Als de auto netjes is onderhouden, is tunen geen enkel probleem. Mits je wel een goede tuner neemt. Er zijn diversen mogelijk.

Mijn eerste 3BG met 100PK tdi was getuned bij ca 170.000 km en heb er mee gereden tot ca 600.000 km.

JB autoservice in Dieverbrug is een goede optie. Hij gebruikt software van JD enginering.

VAG techniek is ook een goede optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor je reactie. Auto is erg netjes onderhouden door een techniekfreak, maar hij reed er heel voorzichtig mee. Ding is dus geen zware voet gewend. Is dat nog iets om rekening mee te houden?

 

Verder ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft om, zonder tuning, te rijden met 100 pk in bergen met caravan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ Worfje: Hi...okee, ik snap hem. Maar mijn caravan weegt beladen 1200kilo (950 leeg) en heb een caravanweger. Bedankt desalniettemin voor je oplettendheid.

 

@ Worfje: Caravantrekker.nl ken ik. Lastige is alleen dat er niet bijstaat of er 2 senioren met een schoothonje in rijden met zn tweeën die in 5 dagen naar Noord Frankrijk rijden of een gezin met 3 kinderen, volle kofferbak die in liever in 1 dan 2 dagen in Zuid Frankrijk staat.....

 

Reviews omtrent de 100 pk TDi zijn niet slecht, maar houden ook niet echt over. Daarom zwaar te dubben om € 399 uit te geven voor tuning incl EGR afdoppen....

 

Wel geld voor een auto van € 2400

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben toen naar Tunex gegaan. Ik rij er al 6 maanden mee en nog geen 1 keer problemen gehad. Mijn broertje heeft zijn T5 ook daar laten doen en ook hij heeft geen problemen.

Als ik een andere turbo ga plaatsten dan zal de chip op maat wel bij JD gebeuren. Weer even iemand anders proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ook ik heb een ongechipte Arctic uit 2003 (maar dan groen :mrgreen: ), en heb er een oude Burstner caravan van ruim voor de eeuwwisseling achter. We zitten met 4 in de auto, maar wel een achterbak vol met troep en nog fietsen op het dak. Caravan heeft een opbouw van 4m20 en mag max. 1000kg wegen, de laatste keer dat ik 'm door de politie liet wegen was ie 1030 exclusief de kogeldruk :angel:

 

Ik ga al jaren met deze hele combinatie op vakantie, en eigenlijk vind ik 't prima gaan. Op de snelweg zit ik meest rond de 90 (echte) km/h, dat is goed te doen in 5. Als het wat steiler gaat worden moet je uiteraard wel een versnellinkje terug en dan is de 90 lang vast te houden. En heel soms moet ik terug naar 3 maar dat komt weinig voor en als het zo ver is is het zo steil dat de vrachtwagens naar boven kruipen. Op binnenwegen gaat het ook prima, maar ook hier zul je best wel eens een versnelling terug moeten. En je moet wel opletten niet tot stilstand te komen op een steile helling want dan ga je grip op de voorwielen tekort komen. Maar daar zul je met een gechipte ook wel last van hebben :wink:

 

Enige waar ik me wel eens aan stoor is dat als de airco aanstaat dat ie snel afslaat bij het wegrijden. Ik ben gewend weg te rijden door de koppeling op te laten komen tot ie gaat pakken en dan pas wat gas te geven. Met airco erbij redt ie dat regelmatig niet en slaat ie af. Je moet echt wat toeren gaan maken en dan pas de koppeling op laten komen.

 

Kortom, ik vind 't een prima auto voor met de caravan, ik voel me beslist geen rijdende wegafzetting, ik kom prima mee zonder onwijs te moeten planken. Jouw caravan is wel wat zwaarder... Is het geen optie eerst eens een korte vakantie te houden in de buurt (desnoods richting Limburg/Ardennen)? Dan kun je ook op bruggen en viaducten e.d. eens aanvoelen hoe het gaat en beslissen of je chippen nodig vindt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beste Ted, Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Het is natuurlijk n luxeprobleem....mijn broer vertelde me deze week nog dat we vroeger met een 75pk benzine Mazda 626, 3 kids, hond en Carevalair caravan naar Frankrijk reden....haha. Probleem is, ik kom van een oersterke 140 pk Ford motor, waarmee ik zonder problemen 130 kmu over alle bergen kon..... nu hoef ik dát niet persé terug, maar een beetje extra heb ik graag over. Eerst volgende keer dat de caravan de stalling uitkomt is in de zomervakantie...een kansje eerder zit er niet in, maar ik kan je gedachtegang wel waarderen. Bedankt! Ik vind je ervaring zeer duidelijk en legitiem. Gr PP

aangepast door pietervandervelden
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb mijn 90pk AHU laten chippen bij VAGTechniek, was heel wat minder kwijt dan 399 ;)

Elke dag weer merkbaar, rij genot is echt wel hoger.

Tijdje terug met een volle dubbel as aanhanger gereden zonder noemenswaardige problemen.

100pk tdi is na chip sowieso alweer een stapje sterker en sneller dan mijn oude 90pk,dus ik kan het je wel zeker aanraden om voor een chip te gaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hi, interessante overweging...heb in t verleden mn 307 voor €200 laten tunen in Apeldoorn, maar die gasten kan ik niet meer vinden. Waren met kwartier klaar, maar scheelde n boel!

 

Mss kan n expert me uitleggen wat het verschil tussen de ene en andere tuner is?

 

Ps: afdoppen EGR en software EGR zit er dan ook bij (dacht ik)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

in een kwartiertje klaar :blink2: ... dat is echt een copy paste tuner.... die kijkt niet of de auto in goede conditie is en of alles netjes loopt.

maakt geen proefrit etc.

Als je voor het complete pakket gaat (chip+kat leeg en EGR weg) ga dan naar JB autoservice.

aangepast door dieseltje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gasten hingen laptop aan wagen, kopieerden iets, ging 10 minuten tiktiktikken op laptop, plakten programma erin en dat was t.

 

Bedenk me nu dat vorige eigenaar me vertelde dat in 2007 een roetfilter gemonteerd is,was toen gratis ofzo, of actie. Heeft dat nog negatieve gevolgen? Pakketje van €1099 vind ik nl wel wat erg heel veel van het goeie voor een passat met wieldoppen :smile:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik rij nu al 3 jaar met een 100pk TDI met een caravan van beladen 1000kg en met 4 personen. Kilometerstand is nu 214.000 en ik heb deze ook gechipt bij 139.000. Dit verschil is enorm bij een 100pk, want het origineel vermogen is al niet erg hoog. Ik heb de Passat wel verlaagd met een Koni set en 17 inch gemonteerd, want ik vond em met de originele vering en 15 inch banden veel te zenuwachtig, met namen Dit is nu veel beter met de verlaging en de andere wielen. Kogeldruk rond de 65 a 70 kg. Kruissnelheid 100 a 105 km/h.

 

In de bergen niks geen problemen. Zelfs lange hellingen van 7% gaan met 80 a 85km/h naar boven bij 30 graden en airco aan. Het maximale koppel is al eerder beschikbaar en dit is met name met de caravan erg prettig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kijk, een echte gebruikerservaring :smile:. Mijn vrouw overtuigen is de laatste hobbel....

 

Reed dit weekend met 5 man naar Brabant en merkte wel dat hij ietwat 'deinde'. Auto verlagen etc is voor mij een stap te ver, maar de schokbrekers zijn mogelijk nog nooit vervangen. Dat zou ik eens moeten nakijken.

 

Gr PP

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden