Ga naar inhoud
  • 0

rammelend geluid lage toeren


MarcelTDI170

Vraag

Ik heb sinds twee weken mijn Passat en direct een vraagje.

 

Ik hoor bij lage toeren (lijkt tussen 1000 en 1500 te zitten) en accelereren een soort rammelend/licht schurend geluid vanuit achter het dashboard komen. Vooral als ik in een bocht optrek of met constante snelheid op een rotonde rijdt is het erg aanwezig (vooral als de motor moet werken bij lage toeren dus). Als ik onder de motorkap luister, denk ik hetzelfde geluid ook te horen komende vanaf de distributiezijde van de motor.

 

Herkent een van jullie dit geluid, en zou het iets te maken kunnen hebben met spanrollen/waterpomp/riem of kunnen jullie nog iets anders bedenken (ps. bij de dealer waar ik m kocht dachten ze aan resonantie van kappen in de motorruimte, maar ik heb overal (waar ik bij kon) op gedrukt en aangezeten en het geluid blijft (met motorkap open iig) van distributiezijde komen?

aangepast door MarcelTDI170
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

zou kunnen, evt je dynamopoelie die vast zit? Je kan heel makkelijk even de multieriem losgooien, auto starten en kijken of het weg is

De dynamopoeli moet je rond kunnen draaien en dan vast kunnen houden en dan zou het binnenwerk van de dynamo voelbaar moeten doordraaien(vrijloopfunctie)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt Vdub. Auto is inmiddels naar VW dealer geweest voor welkomstcheck en heb ze ook gevraag om naar jouw suggestie te kijken.

 

Ze zeggen dat het een gewoon motorgeluid is en dat ik me er geen zorgen over hoef te maken. Ik rij er dus gewoon meer door en mocht het me echt gaan irriteren ga ik er mee terug om het verder uit te laten zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hoppa,typisch Garage blabla,negen op tien kom je er zelf achter zonder geleerd te hebben.

je wagen is als je eigen lijf zeg ik steeds,je vind de oorzaak wel,komt tijd komt.....

en alle Problemen zullen altijd op fora opgelost worden

 

als het enigszins kan dan is het een producteigenschap.. dan zijn ze er het snelst vanaf

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

steeksleutel 16 op de spanner zetten, naar de radiateur(met de klok mee van de zijkant af gezien) draaien(gaat zwaar, is dikke veer)

Goed vasthouden, riem van de poelie afhalen en voorzichtiger de sleutel terug laten veren.

 

Riem ertussen weghalen, evt de poelie een slinger geven en meteen vastpakken, draait de binnenkant van de dynamo door dan is het niet de poeli, stopt de dynamo meteen dan is je poeli stuk.

je zou ook de auto even kunnen starten en gas kunnen geven, er gaat dan wel een dynamolampje branden maar dat kun je negeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kunnen jullie deze koppeling leggen:

 

Ik had hiervoor een Laguna en de airco daarvan werd aan of uit geschakeld door climate control. Nu viel me laatst op dat dit bij de Passat niet zo was en dat hij aan heeft gestaan sinds ik deze heb gekocht (+/- 2mnd). Sindsdien heb ik hem uit gehad en binnen een dag of twee was de ratel vrijwel verdwenen en ook als ik de airco nu aan zet hoor ik m vrijwel niet meer en dan luister ik heel goed zonder muziek aan.

 

Ik ben er blij mee, maar heeft iemand enig idee waar dit door kan komen?

aangepast door MarcelTDI170
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Helaas is het geluid weer gewoon terug en het lijkt toch helemaal niets met de airco te maken hebben. De poelie is het niet, want die draait gewoon mooi vrij.

 

Ik heb inmiddels nog wel iets anders ondervonden: 

 

Het is wat moeilijk te omschrijving maar de rammel loopt standaard op in frequentie als de motor meer toeren draait en dus vooral in een bocht, maar ook hoor je hem heel lichtjes als de auto rechtuit rijd en optrekt tussen de 1000 en 2000 toeren. Dus standaard hoor je tussen 1000 en 2000 toeren continu een ratel toenemend in frequentie: 

 

' br     br   br    br   br  br  br  br  br br br brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr '. 

 

Maar wat ik laatst merkte: zit je nu in een bocht waar een drempel in zit en de auto schommelt in de vering dan hoor je (en terwijl je dit patroon leest ga een beetje schommelend in je stoel zitten ;)):

 

' br    br              br  br br br brrrrrrr                           rrrrrrrrrrrrrrrrrrrr                          rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr                  rrrrr '. 

 

Nu ben ik benieuwd of jullie hetzelfde denken als wat ik denk, namelijk dat er iets tegen elkaar aan aan het tikken is en dat bij het schommelen datgene zo beweegt dat het even niet tegen elkaar aan tikt. En zo ja, hebben jullie dan een idee wat hier tegen elkaar aan het tikken kan zijn.

aangepast door MarcelTDI170
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Thx Matthijs en Rob.

 

Ik heb de afdekkappen, die ik makkelijk los kon halen, al verwijdert, maar het rammelen bleef keurig aanwezig. Wellicht is het er één die ik nog niet gehad heb. Goed idee Rob om iemand mee te laten rijden, misschien is het geluid dan beter te lokaliseren.

 

Iemand die in de buurt van Almere woont en een keer met me mee kan/wil rijden?????

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

heb je al onder de Auto gekeken?

recente oliewissel gehad of andere zaken gedaan,missch spatscherm ergens,onderste afdekplaat.....

heb je trouwens garantie op de wagen,is hij bij een dealer gekocht?

als de Garage zegt typisch geluid en blabla kun je bv zeggen dat je met meerdere dezelfde wagens hebt meegereden inmiddels en nog nooit dit geluid gehoord hebt,

zet anders een Clip op YouTube van het geluid(Radio uit uiteraard)dan kunnen meteen een heleboel mensen meeluisteren en analyses maken.

moet je ff accountje aanmaken allemaal heel simpel via gmail heb ik da gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Thx Matthijs en Rob.

 

Ik heb de afdekkappen, die ik makkelijk los kon halen, al verwijdert, maar het rammelen bleef keurig aanwezig. Wellicht is het er één die ik nog niet gehad heb. Goed idee Rob om iemand mee te laten rijden, misschien is het geluid dan beter te lokaliseren.

 

Iemand die in de buurt van Almere woont en een keer met me mee kan/wil rijden?????

Je kan met dit mooie weer ook een stukje gaan rijden, kom je even een keer mijn kant op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@rob 44: heb de auto bij een bovag garage gekocht waar ik (naar het blijkt) niet te veel kan van verwachten ondanks de garantie. Heb ik al opgegeven bij eerder gedoe met hun. Ze hebben daar voor aflevering een oliewissel gedaan en ik heb zelf nog niet onder de auto gekeken, dus dat ga ik doen.
Ik ga ook even kijken of ik het geluid op de film hoorbaar krijg. Het is geen hard geluid, maar je hoort het wel telkens weer op de achtergrond. En het heeft precies zo een frequentie dat het ook door muziek hoorbaar is.

 

@@Vdub: thx voor het aanbod. Is wel een heel eindje rijden en ik moet al zo een beetje ieder weekend naar het Zuiden van Nederland afreizen, dus lastig te combineren. Maar mocht ik een keer tijd hebben maak ik graag gebruik van je aanbod!!

 

 

Ik DENK het geluid overigens mogelijk gevonden te hebben. Wanneer ik de motor schud van voor naar achter hoor ik iets wat los lijkt te zitten of tegen elkaar aan tikt. Ik kan me voorstellen dat de motor bij belasting ook wat schud en dat dit het geluid kan zijn wat ik door het schutbord heen hoor. Ik moet het geluid nog even lokaliseren, maar zou iemand van jullie misschien willen luisteren of jullie ook een tikje horen als je de motor van voor naar achter schud?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dan denk ik als eerste al meteen aan motorsteun want normaal schud je die niet ff met de hand,de mijne toch niet;

nu zal dit misschien niet het uiteindelijk geluid veroorzaken maar toch;

en bovag is bovag he,er bestaat zoiets als klachtencomissie tegen garages,bedenk dat je waarschijn 750 tot 1000 euri betaald hebt voor die naam,dus niks smoesjes,als ik het was,,,,,,,

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dan denk ik als eerste al meteen aan motorsteun want normaal schud je die niet ff met de hand,de mijne toch niet;

 

Serieus niet? Die van mij kan ik met twee vingers heen en weer schudden door een van de ronde bevestigingsknopjes van de motor afdekplaat vast te pakken. Moet wel wat kracht zetten, maar ik denk dat m'n zoontje van 1.5 het ook zou kunnen. Hier zou de VW dealer toch ook naar gekeken moeten hebben zou je zeggen? Daar is hij al een keer geweest voor het geluid.

 

en bovag is bovag he,er bestaat zoiets als klachtencomissie tegen garages,bedenk dat je waarschijn 750 tot 1000 euri betaald hebt voor die naam,dus niks smoesjes,als ik het was,,,,,,,

 

Ik weet het, maar ik baal gewoon van slechte service. Vind dat zo vervelend en onrechtvaardig (zeker voor zo een duur product) dat ik dan liever gewoon helemaal niets meer met ze doe... maar goed, daar heb ik uiteindelijk natuurlijk alleen mezelf mee. Maar ik weet vrij zeker dat wanneer ik hem nu naar die garage breng (is in Leeuwarden en ik woon in Almere) en ik leg dit probleem bij ze neer dat ze zeggen 'Is gewoon motorgeluid, niets aan te doen en voor een gluidje geldt geen bovag garantie'... of iets in die trend. Dan zal ik toch eerst een second opinion moeten vragen bij een garage. Mocht daaruit blijken dat het bv de motorsteun is heb ik iig een zaak voor de Bovag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

motorsteunen dat kan zeker wel, de linker, onder de accu is een slappe, je dogbone onder de bak-subframe wil ook wel eens stuk gaan en zelfs de rechter, die bij je distributie zit liggen soms los erin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Serieus niet? Die van mij kan ik met twee vingers heen en weer schudden door een van de ronde bevestigingsknopjes van de motor afdekplaat vast te pakken. Moet wel wat kracht zetten, maar ik denk dat m'n zoontje van 1.5 het ook zou kunnen. Hier zou de VW dealer toch ook naar gekeken moeten hebben zou je zeggen? Daar is hij al een keer geweest voor het geluid.

 

 

 

Ik weet het, maar ik baal gewoon van slechte service. Vind dat zo vervelend en onrechtvaardig (zeker voor zo een duur product) dat ik dan liever gewoon helemaal niets meer met ze doe... maar goed, daar heb ik uiteindelijk natuurlijk alleen mezelf mee. Maar ik weet vrij zeker dat wanneer ik hem nu naar die garage breng (is in Leeuwarden en ik woon in Almere) en ik leg dit probleem bij ze neer dat ze zeggen 'Is gewoon motorgeluid, niets aan te doen en voor een gluidje geldt geen bovag garantie'... of iets in die trend. Dan zal ik toch eerst een second opinion moeten vragen bij een garage. Mocht daaruit blijken dat het bv de motorsteun is heb ik iig een zaak voor de Bovag.

you v got to fight for your right man kom op nu he
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik weet het Rob en zal het ook wederom proberen bij de bovag garage, maar wil dan eerst een goed verhaal hebben waar ze niet omheen kunnen om er echt wat mee te doen.

 

Het geluid bij het schudden van de motor komt tussen de motor en de accu uit, dus die motorsteun onder de accu lijkt me vrij aannemelijk. Is deze te zien door de accu te verwijderen en kun je makkelijk zien of deze niet goed meer is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

zitten geen sensoren in, de 3BG V6 TDI had deze wel. 

 

Je kan de accu+accubak erafhalen, je moet alleen wel de motor/bak even met de krik(en een blokje hout) iets oprkikken/onder spanning zetten.

Je moet nl wel de steun even demonteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Helaas hebben ze bij de VW dealer niets kunnen vinden. Motorsteunen zagen er goed uit zeiden ze (ze zijn er niet uit geweest oid, gewoon van buitenaf gekeken) en ze hebben verder gekeken, maar ik weet niet precies waar naar. Ze gaven iig aan dat iedere auto wel eens een geluid maakt na wat kilometers en dat ze nog verder konden zoeken, maar dat het waarschijnlijk in de papieren zou gaan lopen.

 

Ik ben zelf nog steeds wel overtuigd van een motorsteun, zeker omdat ik nu ook het volgende symptoom heb:

 

Wanneer ik op de snelweg gas geef en ik rij op dat moment over een glooiing / bobbel in de weg zodat de auto door de vering zakt, hoog ik een zoemend geluid. Dit heb ik alleen bij optrekken (dus waarsch. bij het kantelen van de motor). Het lijkt er op dat de motor bij belasting echt wat te veel kantelt, zodat op de lage snelheid en op hoge snelheid iets aanloopt. Op lage snelheid hoor ik dan de ratel en op hoge snelheid het zoemende geluid.

 

Denken jullie ook nog aan de motorsteun, want dan ga ik eens een second opinion halen. Hebben jullie dan advies voor een goede garage in regio almere?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In je vorige post gaf je aan dat je de motor heen en weer kunt schudden met 2 vingers,heb je dat niet gezegd aan de dealer?

Want dat mag en kan je normaal niet doen.Volgens mij moet je dan toch zoeken bij de motorsteunen.Ik heb een 2.0 cr tdi en daar moet ik aan sleuren om iets beweging te krijgen van de motor,dus met 2 vingers?

Als je de motor niet kon bewegen dan zou ik eerder denken aan een aandrijfas.

Grt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klopt, heb ik aangegeven.

 

Ik: 'de motor is ook vrij makkelijk van achter naar voren te bewegen, in ieder geval makkelijker dan in een vergelijkbare auto dan van een collega'
Monteur: 'Oh, dat kan, maar dat is voor ons geen maat om te bepalen of de steunen stuk zijn. De ene auto heeft wat meer speling op de motor dan de ander'. 

Ik: 'Ok, maar mijn collega heeft dus dezelfde wagen maar dan met 140PK en die motor is praktisch niet te bewegen'. 

Monteur: 'Ja, dat kan, auto's met wat meer vermogen liggen vaak ook strakker in de steunen'. 

Ik: 'Maar ik heb 170PK'. 

Monteur: 'Ja, EUH maar het verschilt zelfs ook weer per auto met dezelfde dezelfde motor en vermogen. Of je de motor makkelijk kunt bewegen is voor ons in ieder geval geen maat die we gebruiken.'

 

Dus is aangegeven, maar het is voor hun geen maat om te bepalen of ze stuk zijn ;).

 

Dus daar schoot ik ook bar weinig mee op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden