Ga naar inhoud
  • 0

GIGANTISCH PROBLEEM MET VAGCOM


ids30postma

Vraag

Wat is er aan de hand, vanmiddag ging ik een zwart wit tacho installeren bij Mario uit Hilversum, ik denk uurtje werk en klaar is kees, nou ik ben tot 18:00 uur bezig geweest en nog steeds problemen.

 

Watis er gebeurd... ik heb de pinnen omgeplugd volgens de ompin schema die ik heb...toen de tacho aangesloten en tot ons verbazing waren alle codes van de ABS en de handrem module gewist...balen maar goed moest weer opnieuw gecodeerd worden.

Nadat alle codes weer ingevoerd waren en de basis afstellingen waren gedaan waren bijna alle foutcodes weg...sleutel even uit het contact en weer erin...tot mijn verbazing waren weer alle codes eruit...dus de ingestelde codes warden niet onthouden...toen ik weer opnieuw trachtte de codes in te voeren accepteerde de ABS geen enkele code meer...tot mijn frustratie.

Met Mario besproken dat de gateway miscchien niet goed was en niet aan de tacho kon liggen hebben we een andere Gateway erin gestopt een E versie, de vorige was een L versie.... maar precies hetzelfde verhaal...opnieuw gecodeerd alles storing vrij...sleutel eruit en weer erin alle codes weg...daarna niet meer te coderen..

 

Weet iemand of heeft iemand hier raad, of het zelfde problem meegemaakt.... Bonny heft de tacho geupgrade naar J versie.

 

Kan eenpassat uit 2006 een tacho met versie J aan..... volgens mij wel , vele rijden met hetzelfde bouwjaar Passat met kleurentacho's ..... is de gateway hoog genoeg..??

 

Waarom verliest de ABS zijn instellingen en zijn code...

 

Graag jullie hulp..

 

Tnx Ids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Nog niet meegemaakt of van gehoord dat ineens de abs zijn code kwijt is. Wel dat de abs zijn code kwijt is wanneer je de handremmodule wisselt. Bij mijn tacho wissel was het wel zo dat de rns gereset was en dus ook de pin code vroeg. Dus de tacho wissel zorgt precies wel voor een reset ergens. Pinnen allemaal eens overlopen ? Die die je niet meer nodig hebt mooi afgeplakt zodat deze geen chassis raken ? Zover ik weet is een gateway E of hoger voldoende voor een teller upgrade maar het gaat hier natuurlijk om de wagen van Mario en dat is een speciaal geval (rns battery drain verhaal)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

haha thnx vriend, haal die drain ff naarboven ;)

 

bekabeling heeft ids zo'n 2x gechecked.. en afgetaped ook dacht ik. 

 

mijn RNS was ook indd vragen om de pincode,  wel had Ids eerste keer aansluiten de canbus hi-lo verkeerd om waarom het niet werkte. dit heeft hij hersteld daarna, en toen werkte de boel wel 

 

alles werkt ook, alleen houd hij z'n abs codering niet meer vast.   daardoor reageren de remmen als een spons, en geeft hij aan dat als je gaat rijden, dat de handrem uitgezet moet worden (waarschijnlijk door dat de codering niet werkt)

 

word er beetje moei van :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

probleem is dan ook dat je niet "even" de oude tacho terug kan inbouwen om te kijken of de abs en handremmodule dan wel de code opslaat.

Krijg je dan nu ook een fout in de gateway iets in de richting "control module not coded" ofzo ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

abs module not coded...

 

en wat je zegt indd,  je zet het niet zo maar even terug.  heb de nieuwste software erin staan van bonny,   en we komen daar uit in elk geval . hij wil me komen helpen.

Hulde! wat een top mensen hier op het forum!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het zit je weer even niet mee, maar komt vast wel goed.

Wat gebeurd er,

als je de batterij eens losmaakt, een tijdje wacht, batterij terug aankoppeld, contact aan, motor starten, ABS en handremmodule code ingeven en dan een stukje rijden ?

Bij het rijden gaan normaal lampje van de ESP dan terug uit.

Na het rijden terug contact eraf en kijken of de abs de code nog heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het zit je weer even niet mee, maar komt vast wel goed.

Wat gebeurd er,

als je de batterij eens losmaakt, een tijdje wacht, batterij terug aankoppeld, contact aan, motor starten, ABS en handremmodule code ingeven en dan een stukje rijden ?

Bij het rijden gaan normaal lampje van de ESP dan terug uit.

Na het rijden terug contact eraf en kijken of de abs de code nog heeft.

Heb ik ook geprobeerd Peter, accu los gemaakt de polen even tegen elkaar aan ,maar bracht weinig verandering..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast Fappie

Daarom heb ik er een verloop stekker tuusen zitten ipv de stekker ompolen, kan ik gewoon mijn oude teller weer terug plaatsen..

 

Maar ik had laatst ook problemen met een stuurhoeksensor, nu weet ik dat de Can Gateway soms 10 min tot rust moet komen.

Je zou dus even 10 min kunnen wachten en dan weer VCDS stekker aansluiten, opstarten en code ingeven,

aangepast door Fappie
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ok maar ik doelde eigenlijk op het feit dat wanneer je de sleutel eruit hebt dat de code weg is.

Als je de code kan ingeven bij een draaiende motor dat deze toch wel in de abs moet zitten, misschien dat een stukje rijden dan zorgt dat de code ook erin blijft ?

Ik denk maar wat mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ok maar ik doelde eigenlijk op het feit dat wanneer je de sleutel eruit hebt dat de code weg is.

Als je de code kan ingeven bij een draaiende motor dat deze toch wel in de abs moet zitten, misschien dat een stukje rijden dan zorgt dat de code ook erin blijft ?

Ik denk maar wat mee.

Toen ik alle codes had gewist , hebben we ook een stukje gereden om de stuurhoek sensor te kaibreren....  alleen toen we terug kwamen de motor uit zette daarna weer op contact zette begonnen alle lampjes weer te knipperen, alleen wat ik wel opmerkte was dat de foutcodes in de Gateway bleven hangen dus met andere woorden er kwam geen foutmelding bij maar er ging ook niks weg, bleef continue 5 meldingen in staan... vond ik wel verdacht... op een of het ander blokkeert de tacho het gebeuren in de gateway lijkt het...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast Fappie

Ik heb ook een teller ombouw gedaan, van rood naar zwart wit.... Gateway E erin en een AK module.

30 min werk maar geen problemen met ABS en Handrem.

 

Wel moest ik net als Peter mijn radiocode ingeven.

 

Alleen heb ik dus deze http://nl.aliexpress.com/item/VW-Passat-B6-SAGITAR-Scirocco-Octavia-36-to-32-Pins-Plug-Play-Instrument-Cluster-Adapter-wire/1885907916.html?recommendVersion=1&http_swift_null= gebuikt

 

Misschien heb je toch een klein foutje gemaakt met het om polen van de draden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

zelfde probleem heeft mijn vriend met zijn golf 5.. 

ik heb gister ook nog een beetje zitten coderen maar ik kwam maar niet tot een oplossing.

 

hij had een R32 klok geplaatst in een TDI en na een tijdje stil staan (wegens turbo vervangen) was de accu leeg gelopen.  (wat heb ik toch met die accu's om me heen allemaal!) 

na een leeg accu branden zijn ABS ESP en STUUR lampje, dacht eerst dat het door de klok kwam oude klok erin gezet. nog steeds alle 3 lampjes. uitlezen geeft een fout op het ABS ook.

geen oplossing kunnen vinden hiervoor.

 

dus als iemand al een stap verder is, wil ik het best weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik verwacht dat het in de teller zit. Ik zou de oude teller terugzetten en kijken of het over is.

wat is de relatie met de teller en ABS /handremmodule ?

Ik weet dat er een functie in de teller zit dat je bvb auto-hold kan aan of uitzetten maar hiervoor moet je al de juiste handremmodule hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

zelfde probleem heeft mijn vriend met zijn golf 5..

ik heb gister ook nog een beetje zitten coderen maar ik kwam maar niet tot een oplossing.

 

hij had een R32 klok geplaatst in een TDI en na een tijdje stil staan (wegens turbo vervangen) was de accu leeg gelopen. (wat heb ik toch met die accu's om me heen allemaal!)

na een leeg accu branden zijn ABS ESP en STUUR lampje, dacht eerst dat het door de klok kwam oude klok erin gezet. nog steeds alle 3 lampjes. uitlezen geeft een fout op het ABS ook.

geen oplossing kunnen vinden hiervoor.

 

dus als iemand al een stap verder is, wil ik het best weten.

Heb je wel een stukje gereden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Meer dan je denkt... ;)

was gewoon een vraag met een uitkomst naar info.  De kennis die ik heb over de passat heb is maar een peulenschil met wat jullie weten. Als elektricien en onderhoudstechnieker ben ik zelf leergierig over dit alles. Maar men moet ergens de info vandaag halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tellerunit bevat als het ware de identiteit van de auto, dus of het een Passat is of een Golf/Tiguan/Polo etc. BV: Sluit een Golf teller aan op je Passat en de ABS gaat ook in storing met als gevolg ABS codering op 0. ABS ziet iets wat niet klopt en vindt dat niet leuk.... ;)

 

 

Veel auto's (Golf6/7, Polo 6R/6C) hebben zelfs het chassisnummer versleuteld in de ABS codering, dus iedere auto heeft een unieke ABS codering. Raak je die kwijt dan heb je een echt probleem :). Waarom VW dit zo doet begrijp ik ook niet echt...

aangepast door Lucas
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast Fappie

Tellerunit bevat als het ware de identiteit van de auto, dus of het een Passat is of een Golf/Tiguan/Polo etc. BV: Sluit een Golf teller aan op je Passat en de ABS gaat ook in storing met als gevolg ABS codering op 0. ABS ziet iets wat niet klopt en vindt dat niet leuk.... ;)

 

 

Veel auto's (Golf6/7, Polo 6R/6C) hebben zelfs het chassisnummer versleuteld in de ABS codering, dus iedere auto heeft een unieke ABS codering. Raak je die kwijt dan heb je een echt probleem :). Waarom VW dit zo doet begrijp ik ook niet echt...

Kijk dat is kennis hebben van zaken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou heren :)

 

Bonny kwam vanmiddag op bezoek, en had mooi weer meegenomen ook :), man man man, wat een storm en regen ;)

 

maar hij had goed z'n huiswerk gedaan, aan de hand van de oude log uitdraai van de auto, de eprom software aanpassing al klaarstaan.

erin geblazen in de tacho, en jahoor, abs was te coderen, en ook de handrem module ging gelijk mee.

even alles gecallibreerd en ingeleerd... en alles blijft nu werken :)

 

Bonny dank voor de inspanning en moeite die je genomen hebt om bij me langs te komen..   respect voor je kunde!!..

 

helemaal TOP!!!..

 

gr

Mario

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden