Ga naar inhoud
  • 0

Vrijloopfunctie werkt niet na vervanging Mechatronic


Mivadi

Vraag

Een vreemd probleem waar ik graag jullie hulp bij in zou roepen...

 

Een goede anderhalve week geleden kwam ik na het werk bij de auto (2010 Passat DSG 1.4 TSI BMT 130.000km) en bij het starten kreeg ik een foutmelding dat de versnelling oververhit zou zijn. Erg vreemd aangezien hij ruim 9 uur had stilgestaan bij een buitentemperatuur van ca 5 graden...

 

De mobiliteitservice gebeld en zij hebben eerst geprobeerd de storing te resetten, maar dit was zonder resultaat helaas.

Auto afgesleept naar de garage en drie dagen later het oordeel dat de Mechatronic defect was  :sad:

 

Deze is inmiddels vervangen en nu rijdt de auto weer goed, met één uitzondering: de vrijloopfunctie werkt niet meer  :?

De auto remt nu constant af op de motor zodra je het gas loslaat hetgeen toch niet de bedoeling is.

 

De garage kan echter geen oorzaak vinden en houdt de boot nu een beetje af met de opmerking 'de versnellingbak doet het weer' en wil de nota betaald hebben. Ik stel me echter op het punt dat de auto nog niet hersteld is: de vrijloopfunctie lijkt me hier ook een (onder)deel van.

 

Op internet kom ik dit probleem echter nergens tegen en vroeg me af of hier wellicht iemand een suggestie had?

Is dit wellicht iets dat via VCDS VAG-COM aan respectievelijk uitgezet kan worden en men dus wellicht over het hoofd ziet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Welk menu bedoel je? Via het MFA? Hier is een dergelijke functie in ieder geval niet te vinden en ik beschik helaas niet zelf over VCDS. 

Dan vraag ik me af of je wel een vrijloop functie had? Volgens mij hebben alleen auto's vanaf modeljaar 2012 deze optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zodra je het gaspedaal losliet viel de toerenteller terug naar ca 900 toeren en zodra je kort gas gaf en weer losliet of remde, koppelde de bak weer en remde hij af o pde motor.

Ook in het instructieboekje staat dit als zodanig vermeldt. Op internet kom je het ook voldoende tegen en ook VW zelf vermeldt dit als een onderdeel van het BlueMotion.

 

Stukje van het web:

Wijzigingen nieuwe Passat modeljaar 2010, productieweek 45

11-10-2009 22:40:33

De volgende Passat-opties zijn gewijzigd en zijn beschikbaar vanaf productieweek 45 van 2009.

- Kleur: Cobald Blue Pareleffect
- kleur: Maritiemblau
+ Motor: 2.0 TDI BlueMotion Technology, 103kW
+ Motor: 2.0 TDI 4Motion met DSG, 125kW
- Motor: 2.0 TSI met Tiptronic, 147kW
+ Motor: 2.0 TSI met DSG, 147kW
+ Motor: 1.4 TSI 90kW nu EU5
+ Motor: 1.4 TSI 90kW BlueMotion Technology met DSG: vanaf nu met vrijloop
+ Nieuwe Climatronic bedieningseenheid uit de Passat CC
+ Optie: Media-In met iPod-Adapterkabel
+ Nieuwe functies voor de RNS510 (Spraakbesturing, Verkeersbordweergave, Foto's van speciale bestemmingen)
- Model vervalt: "R-Line Edition"
+ Model: "R-Line Edition" Plus" "

 

Wordt vreemder en vreemder zo...  :wacko:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dan vraag ik me af of je wel een vrijloop functie had? Volgens mij hebben alleen auto's vanaf modeljaar 2012 deze optie.

1.4 TSI BM met DSG7 heeft inderdaad de vrijloop in D stand bij gas loslaten. In de S stand is dit niet beschikbaar.

 

@TS je hebt gelijk om pas te betalen als het compleet werkt zoals het zou moeten werken. Waarom vol betalen voor half werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank voor de bevestiging Erwin! Ik begon toch echt al wel te twijfelen aan mezelf  :wink:

 

Ik vraag me dus inderdaad af of er een goed mechatronic inzit en het inleren gedaan is.

Op de vraag of dit zo was heeft men ja gezegd en ik kreeg ook de opmerking dat hij het anders niet zou doen.

Als leek zijnde is dit natuurlijk een beetje moeilijk te controleren en op het web kan ik dit niet vinden helaas.

 

Hebben jullie enig idee hoe dit te controleren is? Via VCDS?

Ik heb de oude mechatronic meegenomen ivm een onderbuikgevoel, maar volgens mij kun je hier niet meer mee toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb je de mogelijkheid om met VCDS uit te lezen en heb je een oude log? Volgens mij moet je dan wel een eventueel verschil moeten kunnen zien.

 

Dit is een stukje van een log van mijn Passat:

 

-------------------------------------------------------------------------------
Address 02: Auto Trans        Labels: 0AM-927-769.lbl
   Part No SW: 0AM 300 050 L    HW: 0AM 927 769 D
   Component: GSG DSG AG7     402 9046  
   Revision: 00040024    Serial number: TFK01001071143
   Coding: 0000020
   Shop #: WSC 43345 000 1048576
   VCID: 32444D4FAD0C62B1A9F-8067

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Sorry voor de late reactie, maar ik ben nog weer eens bezig geweest met de garage en dit verhaal wordt vreemder en vreemder...

 

De garage heeft de software nogmaals ingeladen en een adaptatierit gemaakt, maar de vrijloop/coasting functie blijft het niet doen.

Aangezien ik ook al contact had opgenomen met de DSG-dokter hebben zij dit ook gedaan en zij geven aan deze functie via de software weer aan te kunnen zetten, maar uiteraard kost dit weer het nodige.  -_-

 

De garage geeft aan gedaan te hebben wat zij kunnen en zijn van mening dat zij niet deze extra kosten hoeven te dragen aangezien het door de nieuwe software zou komen. De nieuwe Mechatronic zou overigens op chassisnummer besteld en correct ingeleerd zijn.

Ik ben uiteraard een andere menig toegedaan want het is toch vreemd dat ik en betaal voor een dure reparatie en dan de auto ook nog eens met minder functionaliteit terugkrijg...

Daarnaast was men niet bereid om mij een screenshot of elders te geven van de VCDS uitdraai want 'de laatste software staat erop'...  :censor:

 

De auto gaat nu morgen naar de officiële VW dealer om de software nog eens na te lopen en te bezien hoe dat nu zit met die functie. Zo direct hadden zij ook geen antwoordt op het opeens niet meer werkzaam zijn van deze functie, maar zij zouden eea proberen uit te zoeken  :book:

 

®win, aangezien je hetzelfde model(jaar) als ik heb, zou ik je om een kleine gunst mogen vragen? Zou je wellicht een korte video opname kunnen maken van de functie? Het blijft toch raar dat iedereen mij zo ongeveer voor gek verklaard en als ze een video zien zou het mijn argumenten zeker helpen! Big  :thanks:

aangepast door Mivadi
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zal even kijken wanneer ik dat kan doen; gezien het weer staat de Passie weer voor de deur en ben ik op de motor naar werk. motorcycle17.gif

 

Het enige wat je ziet als de versnelling in D staat en je het gas loslaat (ontkoppelen van de bak), dat de versnellingsaanduiding van bv. D5 verandert naar D (zonder cijfer). Zodra je de rem aantikt of weer gas geeft, dan verschijnt er weer een cijfer achter de D. De bak is dan weer gekoppeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wacht even... Passat forum en dan een andere passat.. ehm passie? In wat voor wereld ben ik terecht gekomen?   :blink:  :P doet me trouwens bedenken dat ik me ook nog eens even netjes moet gaan voorstellen!

 

Ik heb dit ook al zo uitgelegd maar ik zou je zeer erkentelijk zijn want men kijkt alsof ze water zien branden  :cool1:

aangepast door Mivadi
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens mij is de vrijloopfunctie eerst beschikbaar gekomen, en de functie om hem in een menu aan of uit te zetten is pas later beschikbaar gekomen.

Zo heb ik zelf een aantal jaren geleden een passat 1.4 DSG7 als vervangende auto gereden, en de vrijloopfunctie was niet uit te schakelen in het MFA menu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

OK dit verhaal wordt nog leuker...

 

De auto is gisteren bij de VW dealer geweest voor de uitdaging genaamd vrijloop/coasting, maar men heeft assistentie nodig van Pon, dus dit wordt nog vervolgd.

Op zich weinig spannends tot men belde dat de auto toch wel wat veel schokte bij het optrekken en het overschakelen in de eerste en tweede trap en ze dit niet vertrouwden.

 

Ik heb ze uitgelegd dat mij dit ook al opgevallen was en hij daarom afgelopen maandag bij de garage retour was geweest zodat zij de koppeling konden testen. Hier was geen storing uit voortgekomen en dit waarschijnlijk te maken had met het inleren van de nieuwe Mechatronic.

Ze bleven het toch erg vreemd vinden en het leek hen verstandig om toch nog een test te doen en alhoewel hier natuurlijk weer kosten aan vast zaten heb ik me laten overhalen.

 

Twee uur later belden ze dat het testen met hun VAS-ODIS apparaat inderdaad een 'onherstelbare storing in de 2-voudige koppeling' aangaf oftewel koppeling vervangen  :sad:

 

Ik heb nu twee testen 1x VW dealer en 1x VW specialist (oud dealer) met tegenstrijdige resultaten... ik snap het niet echt meer nu als leek zijnde   :wacko:

Wie moet ik nu geloven... van beide heb ik een uitdraai van de test gekregen.

Het lijkt me toch wel een weinig onwaarschijnlijk indien opeens tussen maandagmiddag en woensdagochtend opeens de koppeling het begeeft... wordt vervolgd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden