Ga naar inhoud

  • 0

Distributieriem vervangen cbab nu bijgeluid


Speedyace

Vraag

Zoals de titel al aan geeft is mijn distributieriem vervangen van mijn passat 2.0 tdi common-rail (cbab.)

Dit heb ik laten doen bij de dealer, gezien er nog garantie op de auto zat i.v.m een eerder reparatie aan de motor in de garantie periode.

 

Maar! nu heb ik de auto weer een paar dagen in het bezit en hij rijd goed, alleen is het net of er bij de 2000 rpm een zwaarder geluid (open luchtfilter idee) en daar boven is het weer weg.

Ik ben terug gegaan naar de dealer en die kon, zoals ik wel verwachte, niets vinden qua raar geluid en dit hoort zo was het antwoord..

Ik heb ze proberen uit te leggen, dat ik deze auto al een tijdje rij en dit nog nooit heb gehoord, alleen na het wisselen van de riem heb ik dit geluid erbij gekregen. (voor niets)

 

Voor zover ik weet, halen ze geen slangen los van het luchtfilter en of intercooler als de riem vervangen wordt.

 

De auto gaat volgende week weer retour op mijn aandringen en dan gaan ze de motorsteunen los halen.

Misschien dat hier het probleem in zit. Misschien dat het een soort resonantie is, dat door het loshalen van de motorsteun is gekomen.

Ik heb wel gelezen op het vw-forum, dat het ook kan zijn dat de riem te strak zit.

Maar dan moet je volgens mij constant dit geluid horen of een gierend geluid en dat is niet aan de orde. je hoort het rond de 2000 rpm.

 

Mocht iemand een idee hebben, dan hoor ik het graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 84
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

De foto komt van het duitse forum, maar het gaat even om de drie bouten die je ziet zitten in de gleuven.

Bij mij zitten deze nu in het midden en als ik het een beetje kon bekijken, zag ik afdrukken zitten meer naar links toe.

Kan het zijn! dat als dit anders zit gemonteerd dat je een ander geluid kan krijgen?.

 

03.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De foto komt van het duitse forum, maar het gaat even om de drie bouten die je ziet zitten in de gleuven.

Bij mij zitten deze nu in het midden en als ik het een beetje kon bekijken, zag ik afdrukken zitten meer naar links toe.

Kan het zijn! dat als dit anders zit gemonteerd dat je een ander geluid kan krijgen?.

 

03.jpg

 

Johan,

 

Bij het wisselen van de distributieriem wordt de nokkenas geblokkeerd ( dat is de zwarte bolkop pen) en de 3 bouten van het nokkenastandwiel worden losgedraaid en het tandwiel in de sleufgaten tegen de draairichting ingezet. Bij het monteren van de riem wordt eerst de spanrol gespannen en vastgezet, het tandwiel verdraaid dan mee in de sleufgaten met de riem die zich gaat zetten. Daarna worden de 3 bouten vastgezet terwijl met een tang het tandwiel geblokkeerd wordt. Daarom zal bij vervangen van de riem de bouten nooit excact op dezelfde plaats terugkomen anders hadden de sleufgaten er ook niet ingemaakt hoeven worden. Dit in tegenstelling tot een tandwieldistributie. Er zijn zat filmpjes op youtube die het duidelijker laten zien dan ik kan omschrijven, dacht ook in deze:

 

Een riem die te strak staat of van een verkeerd merk kan ook herrie maken maar daar is bij jou geen sprake van als ik alles zo lees.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
kan je nu het pen die in de motor steun zit heen en weer halen? nu

 

Die kan ik er gewoon uittrekken. . Fai, maar is dat niet een los deel?

 

Verstuurd van mijn GT-I9300

 

als je nieuwe koopt zit hij vast in èèn geheel.

 

en wat is je km stand nu?

 

Gr Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Willem, bedankt voor je antwoord. Ik heb een conti-tech riem er omheen en daarvoor zat de riem waarmee de auto is geleverd af fabriek.

Ik weet niet welk merk de fabriek er omheen gooit, maar als dit het geluid is van een conti-tech riem pffff.

 

@Fai, de auto heeft 179340km gereden en de riem moest vervangen worden bij 180000km en heb dit dus laten doen bij de dealer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb de dogbone ook al bekeken en de motor staat mooi rustig als hij stationair draait Erik. Wat ik gewoon zo vreemd vind. Is dat je na een riem wissel, dit geluid krijgt. Waar ik trouwens ook nog aan zat te denken, is de spanner van de multiriem. Deze is niet vervangen maar wel los geweest. Misschien staat deze nu onder een andere spanning en hoor ik deze.

 

Verstuurd van mijn GT-I9300

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb de riem er af! Maar kom toch echt niet bij de bout waar je de spanrol mee los kan draaien, zodat ik een nieuwe kan monteren. Er zit een luchtslang in de weg vanaf mijn egr(kunststof) en een koelwater slang. Grrrrrr bouw de boel weer dicht. Als ik de spanrol draai, hoor ik het lager.

 

Verstuurd van mijn GT-I9300

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb een common rail de CBAB je komt er gewoon niet bij Jaap. vandaar dat de dealer hem lekker heeft laten zitten.

De bout bij de linker pijl is wel los maar die in het midden kom ik gewoon niet bij. daar lopen allemaal koelvloeistof slangen :angry:

post-1965-1423829886,5416_thumb.png

 

Kan ik deze bout(zie foto) niet losdraaien en dan een nieuw lager in het loopwiel plaatsten van de spanner.

 

post-1965-1423829886,6822_thumb.png

 

Zoals je kunt zien zijn de koelslangen ook los gehaald op dit plaatje

 

post-1965-1423829886,7135_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden