Ga naar inhoud
  • 0

Airbagcomputer Passat B5


Passaatje

Vraag

Hallo allemaal,

 

Wij hebben een Passat uit juli 2000. Dat is volgens mij een B5.

Nu brandt sinds kort het airbaglampje op de meter.

Uitlezen in de garage leverde op dat er ergens iets is met de passagiers-crashsensor "kortsluiting naar plus" zei de uitleescomputer.

 

Thuis hebben we de crashsensor aan de passagierszijde opgezocht. Deze zag eruit alsof hij gisteren geplaatst is. Toch nog maar even extra schoongemaakt, contactspray erop en weer ingebouwd. De storing kwam weer terug nadat hij heel even uit het foutgeheugen gewist was. :(

 

Tsja en wat nu? Zoeken op internet. Er zit een airbagcomputer vooraan op de middenconsole. Precies onder de radio. Gevonden. Maar hoe krijg je deze er in hemelsnaam uit? Moet daarvoor ook het gedeelte waar de autoradio inzit weg? We hebben daar al een beetje aan zitten peuteren, maar we zijn bang dat we het kunststof voorfrontje kapot trekken. We hebben een aantal schroeven daar losgedraaid, bij de climatronic, maar toch lijkt het alsof hij nog ergens vastzit.

 

Hebben jullie nog tips hoe dit het beste aan te pakken? Ook misschien tips voor het vervangen van de airbagcomputer? :idea:

Alvast onze hartelijke dank.

 

Groet, Karen en Teun en ons trouwe beestje, de Passat ! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Welkom op het forum.

Voorstellen kan in het Ik ben ....... en ik rij.........topic.

 

Over je probleem

Als het lampje uit is geweest en weer aan kan het zijn dat je nu wel kan resetten.

Het is nl zo dat als je de airbag stekker losmaakt met de accu pool erop krijg je foutmelding van airbag

En die is te resetten.

Het front je zit vast met 4 torx climapaneel, 2 torx in onde vakje en 2 torx bovenin. Dus recht naar boven.

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Barry,

 

Dank voor je reactie. Wij hebben nog twee torx schroeven laten zitten lees ik. Die van de climatronic hebben we losgedraaid, die twee uit dat onderste vakje ook. De twee torx bovenin nog niet, dus die gaan we zeker opsnorren !

Volgens mij hebben we de accu pool er wel afgehaald, omdat we bang waren dat de airbags het dan ineens wel doen als je eraan zit te vogelen.

Wij gaan met je tips aan de slag. Nogmaals dank.

Groetjes Karen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kan de crash sensor niet vervangen worden ? Is niet omdat hij er nagelnieuw uit ziet dat hij daarom nog goed is.

Als die sensoren vergelijkbaar zijn zoals in de 3c gaan die dingen toch niet zo gigantisch veel kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Wulfke,

 

Dat is een waar woord ! Na enig beredeneren en zoeken op internet kregen wij ook het vage vermoeden dat de buitenkant alleen niets zegt. Hoe een en ander aan de binnenkant is, kunnen we dus ook niet zien. Kan best dat er vocht in zit of iets dergelijks. Vandaag hebben we even zitten speuren op tweedehandssites naar een nieuwe gebruikte. Daar zit hem het geld ook niet in. Wel bij de dealer trouwens, tsjonge 204 euro ! Het is nog wel even een studie naar alle cijfertjes die erop staan om die te vergelijken met de aangeboden sensoren.

Fijn dat je ons vage vermoeden hebt bevestigd, bedankt !

Onze missie is nu de crashsensor vervangen en dan hopen dat de storing na uitlezen en wissen verdwijnt !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

OW, maar bij de dealer betaal je natuurlijk steeds de hoofdprijs.

Geen sloopbedrijf in de buurt of ebay

Ik weet ook niet zo hoe te zoeken aangezien ik meer vertrouwd ben met de passat 3c maar ik heb bvb een sensor gevonden op ebay.

Ivm de code die je nodig hebt,

Code is opgebouwd uit 9 of 10/11 karakters met al eerste een cijfer dan een letter dan terug een cijfer, de volgende 6 karakters zijn ook cijfers. Karakter 10 en 11 staan er niet altijd en geven meestal verschillende versie aan van hetzelfde type onderdeel.

In mijn zoektocht kom ik uit bij crash sensor 1J0 909 606 x (x staat een letter en deze geeft de versie aan)

Zie hier in de link een voorbeeld van de zoekfunctie in ebay

http://www.benl.ebay.be/sch/i.html?_odkw=3c0907441&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313&_nkw=1j0909606&_sacat=0

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij ons staat er 1J0909606N op. Dat is dus het nummer dat overeen moet komen, aha ! Ik had al op alle nummers zitten zoeken waaronder ook deze, maar dacht dat het dan niet klopte omdat niet alle rijen met nummers overeen kwamen. Er staan 4 rijen met getallen op, waarvan de dealer er geen eentje herkende overigens. Het was geen Volkswagennummer zei hij. Raar toch, want hij heeft er altijd zo ingezeten. Maar op dit nummer 1J0909606N gaat het lukken, ik voel het !

Wederom superbedankt voor je hulp Wulfke, en natuurlijk dank voor je duidelijke uitleg.

 

En natuurlijk ook dank aan Dieseltje die mee heeft gedacht aan het torx mysterie:-))

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En het was inderdaad enkel maar de sensor vervangen, resetten en foutmelding weg !! Whoehoe, opgelost. Wat waren we blij toen het airbaglampje niet terug kwam. We hebben via onderdelenlijn een melding geplaatst en meteen ging de telefoon. Een sensor voor 35 euro thuis bezorgd. Vandaag kwam hij binnen, meteen geprobeerd en bingo !

Op internet hadden we ook een apparaatje gekocht waarmee je een storing zelf kunt uitlezen en verwijderen: de VAG305. Het werkte prima, echter de meegeleverde handleiding is werkelijk waardeloos. Ik heb eerst weer op internet moeten zoeken hoe het nu eigenlijk werkte.

Maar goed, eind goed al goed.

Iedereen hartelijk bedankt voor de geleverde tips en speciale dank aan Wulfke ! Dat was de gouden tip !! Dank dank dank !!!

 

Groetjes van Karen en Teun en natuurlijk onze blije Passat !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mooi dat het probleem opgelost is, daar dient het forum toch uiteindelijk voor, mensen die elkaar proberen te helpen. Blij dat we terug iemand uit de nood geholpen hebben en dat voor 35 eur ipv de hoofdprijs te betalen bij de dealer. Grtn

 

verstuurd met samsung galaxy S4mini

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden