Ga naar inhoud
  • 0

EGR KLEP FUNCTIE ?


E.E

Vraag

Hallo alle Passat rijders,

 

 

Ik wilde meer informatie over dat gedeelte met dat klep erin.

De garage zei namelijk door dat die klep niet beweeg trekme auto niet en spug daarom zwart rook en verminderd snelheid.

 

Mijn vraag is kan dit kloppen?

 

Alvast bedankt voor de tips

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Misschien is het handig eerst je eigen verhaal te lezen voordat je op verzenden drukt... kan er namelijk weinig uit opmaken.

 

Waarschijnlijk doel jij op een vervuilde EGR klep?

De EGR klep kan niet bewegen door een vervuilde EGR.

 

Verminderd vermogen door een vervuilde inlaat door teer/roetaanslag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou deze eerst en vooral softwarematig (of hardwarematig indien dit nog kan bij jouw motor) laten uitschakelen.

Die rommel moet enkel werken op een wagen met roetfilter. Op dat ogenblik moet hij nog open en dicht kunnen maar gezien jouw wagen van 2006 is vermoed ik dat jij geen roetfilter hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik zou deze eerst en vooral softwarematig (of hardwarematig indien dit nog kan bij jouw motor) laten uitschakelen.

Die rommel moet enkel werken op een wagen met roetfilter. Op dat ogenblik moet hij nog open en dicht kunnen maar gezien jouw wagen van 2006 is vermoed ik dat jij geen roetfilter hebt?

 

No offence, maar heel die post zit vol met veronderstellingen die helemaal nergens op slaan.

 

EGR-klep heeft met roetfilter hoegenaamd niks te maken

Er rijden best veel auto's rond zonder roetfilter en mét EGR, als dat alleen zinvol zou zijn icm een roetfilter zou geen enkele fabrikant zich ermee bezig houden om zo 'n ding te installeren op auto's zonder.

 

Verder heeft het imho totaal geen zin om hem softwarematig dicht te schrijven als het ding vol teer en dergelijke aanslag zit, want dan gaat die al te waarschijnlijk toch niet deftig sluiten. Eerst reinigen en/of hardwarematig afdoppen. softwarematig afdoppen zal sowieso wel moeten bij 'n 3C (want Bj: 2006)

 

Of de 1.9 Tdi ooit met roetfilter geleverd is, kan ik zo niet zeggen... geen idee. De 2.0 8-klepper had er wél één en de 16-klepper dus niet... wel hadden ze overigens allemaal standaard 'n EGR-klep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik zou deze eerst en vooral softwarematig (of hardwarematig indien dit nog kan bij jouw motor) laten uitschakelen.

Die rommel moet enkel werken op een wagen met roetfilter. Op dat ogenblik moet hij nog open en dicht kunnen maar gezien jouw wagen van 2006 is vermoed ik dat jij geen roetfilter hebt?

 

No offence, maar heel die post zit vol met veronderstellingen die helemaal nergens op slaan.

 

EGR-klep heeft met roetfilter hoegenaamd niks te maken

Er rijden best veel auto's rond zonder roetfilter en mét EGR, als dat alleen zinvol zou zijn icm een roetfilter zou geen enkele fabrikant zich ermee bezig houden om zo 'n ding te installeren op auto's zonder.

 

Verder heeft het imho totaal geen zin om hem softwarematig dicht te schrijven als het ding vol teer en dergelijke aanslag zit, want dan gaat die al te waarschijnlijk toch niet deftig sluiten. Eerst reinigen en/of hardwarematig afdoppen. softwarematig afdoppen zal sowieso wel moeten bij 'n 3C (want Bj: 2006)

 

Of de 1.9 Tdi ooit met roetfilter geleverd is, kan ik zo niet zeggen... geen idee. De 2.0 8-klepper had er wél één en de 16-klepper dus niet... wel hadden ze overigens allemaal standaard 'n EGR-klep.

 

Non taken...

de EGR-klep heeft met de roetfilter juist wel te maken als ik het goed voorheb. Bij de regeneratie (indien de roetfilter dus niet weggeschreven/leeggemaakt is) werkt die klep best WEL om de warmteafvoer te regelen nadat de regeneratie gedaan is. Indien het niet zo is hebben zowel de garagist als de tuner me blazen wijsgemaakt. Mijn klep is alvast dicht (van de auto welteverstaan) behalve op het ogenblik dat hij regenereert. Mijn tuner heeft hem alvast zo geprogrammeerd (heb nog de roetfilter onder de wagen hangen omdat ik schrik heb om binnenkort bij eventuele wijzigingen niet meer door de keuring te geraken).

Wat betreft je volgende opmerking heb je volkomen gelijk: indien hij enkel hardwarematig buitenspel gezet wordt is er geen probleem maar indien softwarematig afgedopt wordt dien je best veiligheidshalve het ding te reinigen vooraleer over te gaan tot de aanpassing. Zoals je zelf zegt is hij van 2006 dus software-aanpassingen zijn daadwerkelijk nodig dacht ik.

 

Bij mijn Golf IV was het gemakkelijk: een plaatje ertussen en de kous was af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

welja, ik denk dat ze je toch wel één en ander aan blaaskes wijs gemaakt hebben hoor ;)

 

BTW, roetfilter eruit halen is totaal geen probleem voor de keuring in .be... Sterker zelfs: sinds ik zonder roetfilter rondrij heb ik volgens de keuring nog steeds 'n roetuitstoot van... wait for it... NUL!

 

yup, zero emission diesel :lol: Voor de keuring dus zeker geen zorgen maken in belgië ;)

 

Tot u sprak de meest beruchte katalysator-en roetfiltermoordenaar van midden limburg :twisted:

 

roetfilter wel sowieso laten wegschrijven, want regeneratie doet ie nog steeds, ook al is die leeg :!: (en dat geeft zwaar de indruk dat de hele auto zowat in brand staat :shock::bash: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zoals ik zeg: op dit ogenblik. Van zodra ze gaan eerder op NOx gaan controleren wordt het een ander verhaal voor die mensen ;-)

Op dit ogenblik moeten we ons idd geen zorgen zorgen maken... van zodra de mijne te veel kuren krijgt vliegt hij ook onherroepelijk het containerpark op (de filter, niet de auto) ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ook niet. De EGR is voornamelijk bedoeld om het aandeel NOx terug te dringen bij koude motor. Dit doet hij door uitlaatgas terug te voeren naar de inlaat.

Heeft allemaal met emissie eisen te maken.

Als ze gaan controleren op NOx en ze doen dat met een warme motor is er niets aan de hand.

 

Anders zou het kunnen zijn als ze gaan controleren op typegoedkeuring en alles wat er origineel op de auto geleverd zou zijn, er op moet zitten en moet werken, maar dat is een ander verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er wordt idd altijd getest met warme motor. En roetfilter zit er nog in. De kant die open en terug dicht gemaakt is, zie je pas nadat je de halve motorblok losvijst... dat zie ik niet snel gebeuren lol

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Na het verlof even een afspraakje maken om hem ertussenuit te halen denk ik :-)

179.000 km's op 3 jaar (waarvan 165.000 km's tijdens de eerste 2 jaar) met een 1600-je... misschien ook eens laten nakijken ivm de injectoren of blijf ik daar beter vanaf zolang ik geen problemen heb? (Enkel tijdens het regenereren wordt de Passie nogal wild en bokt hij nogal).

 

Thx voor de bijkomende info ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden