Ga naar inhoud
  • 0

Passat start niet meer


chrishgk

Vraag

Na een hele lange poos probleemloos te hebben rond gereden heb ik vandaag helaas een probleem met mijn Passat 3C 2.0TDI BKP uit 2005. Ik hoop hier wat informatie te kunnen inwinnen.

 

Vanmorgen wou de auto niet meer starten. Soms gaat hij heel even aan de loop, maar na 2 seconden valt hij toch weer uit. Ik krijg geen storing op mijn beeldscherm. 3 Maand geleden is er (preventief) een nieuwe accu in gekomen, maar toch ook even met startkabels geprobeerd. Zelfde resultaat.

 

Een goede vriend van mij werkt als automonteur en is (wegens weinig tijd) even snel langs de belangrijkste punten gelopen, maar kon zo snel niks zien. Ik heb wat gegoogled en kom meerdere posts tegen over een kapotte verstuiver. De monteur vind dat een aannemelijke oorzaak. Iets meer dan een jaar geleden heb ik alle verstuivers laten vervangen met de coulanceregeling, inmiddels is er al wel weer meer dan 60.000km mee gereden.

 

Vanavond komt hij langs met uitleesapparatuur om te kijken naar storingsmeldingen, hopen dat daar wat meer informatie uit voort komt.

 

Zijn er misschien nog forumleden die technische tips hebben wat ik nog kan controleren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Kijk ook even naar je brandstof, wel starten maar niet aanslaan is bij Diesel meestal geen brandstof, kan zijn:

 

- storing verstuiver, bij BKP stopt dan motormanagement en gaat enginefailure lampje op dashboard branden.

- defecte brandstof opvoerpomp in de tank, deze kan nog een tijdje door de tandempomp worden overgenomen maar bij een half of kwart lege tank stopt ermee.

 

Kijk even of je tank bijna leeg is.

De brandstof opvoerpomp kun je namelijk niet uitlezen wel controleren of ie zoemt rechts onder achterbank wanneer je de wagen op contact zet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inmiddels is de monteur weer langs geweest en heeft de auto uitgelezen. Er kwam een storing tevoorschijn over de sensor voor het toerental. Vervolgens heeft hij de auto weer proberen te starten met volgas, en na wat hikken en stoten kwam hij vrij snel op gang en bleef vanaf dat moment ook helemaal stabiel. We hebben er in gereden, meerdere malen opnieuw gestart, maar de auto rijd weer zoals voorheen. Ook zijn er nu geen storingen meer te vinden bij het uitlezen.

 

Hij vermoed dat er misschien wat vocht in de elektronica heeft gezeten, of condens in de brandstof of verstuiver. Er ligt hier behoorlijk veel sneeuw wat zich ook heeft opgehoopt in verschillende delen van de auto. Ik heb de auto komende week niet heel hard nodig dus ik durf het wel aan om hem de komende dagen gewoon te proberen. Hopelijk komt het probleem niet weer terug.

 

Willem, ik heb ook nog even de brandstof opvoerpomp gecontroleerd, en ik hoor hem zoemen als ik de passat op contact zet, dat lijkt mij verder dus in orde. Bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Zonder krukassensor loopt je motor niet, hoe weet de motorcomputer anders dat je motor draait? Ik zou m gewoon vervangen, nu kun je tenminste nog naar de garage rijden.

Ik zal even informeren naar de kosten, volgens de monteur was het goed mogelijk dat de storing er in is gekomen doordat ik de accu zo goed als leeg had gestart, er stonden meer 'nietszeggende' storingen in bij de eerste keer uitlezen, die er daarna allemaal uit waren. Het is natuurlijk onnodig zo'n sensor te laten vervangen als het niet nodig is.

 

Denk niet dat een beetje sneeuw een probleem kan geven...........dit heb ik de laatste weken bijna dagelijks 10-15cm op m'n Passat liggen, probleemloos starten. :mrgreen:

 

Heb je mischien een aftermarked alarm ofzo?

Nee geen alarm of andere achteraf ingebouwde zaken. Ik las op google meer passat verhalen over problemen met vocht bij de elektronica. Het is niet heel ondenkbaar aangezien hier echt een flink pak ligt, en het ook behoorlijk 'in' de auto zit opgehoopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Toch even de brandstofpomp meten.

Dat ie zoemt wil niets zeggen, mijn vrouw zoemt ook wel eens maar die werkt ook niet hoor! (Oei dat gaat pijn doen).

Als de diesel stopt of niet aan wil slaan zonder storingsmelding is het 11 van de 10 keer de brandstofpomp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

jaag deze beste man toch niet in de kosten , als de brandstof pomp het probleem is doet ie het of doet ie het niet , niet ergens er tussen in , mensen jullie zeveren er maar op los de laatse tijd

krukas sensor was toch de fout , wel zoek dan daar op verder en niet in het brandstof systeem

ik weet dat de passat een smerige kwaal heeft en dat is in de kabel boom , een stuk dat net voor de batterei zit , waar 2 delen kabel boom samen komen

door de koude en warmte durft op die plek de kabel van de krukas of de nokken as sensor wel eens scheuren , en geeft dan wel contact en dan niet contact ,

dat is het goedkoopste te checken , als daar het probleem niet zit dan is de sensor aan het overlijden of vuil

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden