Ga naar inhoud
  • 0

benzine of diesel


mkprs

Vraag

Geacht forum,

 

na me gisteren te hebben aangemeld en voorgesteld ben ik eens gaan struinen door de berichten. In mijn zoektocht naar een nieuwere auto kom ik steeds weer (ook) bij een Passat terecht. Ik zou dan waarschijnlijk gaan voor de 3c variant van ongeveer 2009 en zoek met mijn criteria km-stand, prijs, uitrustingsniveau via gaspedaal. Ik kom dan enkele mogelijkheden tegen, maar de keuze blijft hangen op de motor.

 

Met deze auto wordt gecombineerd stad en snelweg gereden wat betreft het woon-werk verkeer, verder de gezinszaken (uitstapjes, vakanties). In totaal zal dat uitkomen tussen de 20000 en 25000 km per jaar.

 

Diesel wordt dan zeker interessant, maar met de krachtige en zuinige TSI motoren weet ik het niet meer... :?

 

Die TSI, zeker de 1.4 ligt gunstig in verbruik, maar ook in belasting. De diesels zijn ook zuinig, maar daar betaal je beduidend meer belasting voor. Aan de andere kant, ik krijg de indruk dat de 1.4 TSI niet helemaal vlekkeloos is en dat de diesels wat meer te vertrouwen zijn.

 

Kunnen jullie me iets verder helpen???

 

bij voorbaat dank voor jullie reacties,

 

Marnix

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik ben net terug van de wintersport met de passat een 1.4tsi uit 2009.

Het gemiddelt verbruik met dakkoffer is 1/13 berekend met de liters aan de pomp en de gereden kilometers.

Het normale verbruik schommolt tussen de 1/15 tot 1/16 maar dit alles is met een normaal tot vlotte rijstijl.

Gewoon lekker met het verkeer mee.

Dat varieerd natuurlijk perpesoon.

Ik heb nooit het idee dat ik vermogen te kort kom, uit een toch wel klein motortje.

Een 1.8 tsi of 2.0tfsi zal vast lekkerder zijn maar ja budget.

Mijn reden voor een 1.4tsi was ook het verbruik en de maandelijkse kosten.

Ik had ook last van het bekende ketting probleem maar deze is bij mij onder garantie vervangen.

Daarna is het voor mij tot nu toe een probleem loze auto. (50.000k verder)

Al moet je ook geluk hebben.

Ik zou even na vragen of de ketting al vervangen is.

Auto's die laat in 2009 zijn gebouwd hebben vaak al een gemodificeerde ketting.

Ook het olie verbruik vind ik gunstig ik zit ongeveer op een halve liter op de 10.000km.

Gewoon lekker een proefritten maken met de 2 motoren dan weet je wat je vergelijkt met elkaar.

Succes met je zoektocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik rij nu ruim 3 jaar met een 2.0 TDI, verbruik ligt rond de 1:18 over het algemeen, meestal rond de 1000 km op een tank. Voornamelijk snelweg en stukjes in de stad. Houderschapsbelasting is hier wel 133 eu/per maand. Hard rijden kan (bijna) nergens meer in Nederland, dus mijn inschatting is dat je met een 1.4 TSI prima mee komt ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank alvast voor de eerste reacties. Het gaat me niet om het meekomen, dat zal wel goed zitten bij beide motoren. Overigens spreekt Arie over een modificatie van laat 2009. Komt dat overeen met een update / facelift in het interieur? Ik zie een ander stuurwiel bij late 2009 modellen en jonger.

 

Ging me vooral ook om de duurzaamheid en de kwaliteit van de motor. Beiden zijn goed en komen goed uit meerdere testen, maar op een forum zoals dit, komen toch wat zaken aan het licht, zoals de 'kwetsbaarheid' van een machine. Daar scoort een diesel waarschijnlijk toch wel wat beter dan een (turbo) benzine.

 

Overigens ben ik me geheel bewust van het feit dat geluk een belangrijk aandeel heeft in de aanschaf van een auto en dat we veel lezen over relatief weinig problemen en we lezen weinig over veel goede dingen.

 

gr. Marnix

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er zijn wel programmatjes om het omslagpunt diesel/benzine uit te rekenen.

Ik doe dat regelmatig en kom toch iedere keer uit op zo'n 15000. Bij meer is diesel interessanter en minder benzine.

Dit is dan gewoon gerekend met de brandstof adviesprijzen. Woon je in de grensstreek zou het nog iets anders kunnen zijn.

 

Verzekering is meestal met een diesel iets duurder maar onderhoud is weer iets goedkoper.

Je moet ook kijken hoe lang je met de auto wil gaan rijden, hoe langer je rijdt hoe gunstiger het zou kunnen worden omdat de afschrijving veel minder wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De modificatie die ik bedoel is dat er al een nieuw type ketting en ketting spanner in zit.

En volgens mij is dat het wel. Kwa problemen.

Een turbo kan zowel bij diesel als benzine kapot gaan.

Ik dacht zelf dat de 2010 modellen er inderdaad een ander stuur en clima paneel in hebben. Zo als de passat cc en de eerste 3aa type.

Ik heb me laten vertellen bij de dealer dat auto's met het nieuwe stuur en clima paneel bij de 1.4tsi geen rare problemen meer zijn.

Ik betaal 67 eur/pm wegenbelasting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat je mischien ook kan meenemen in je overweging is dat een Diesel wellicht wat waarde vaster is met hoge km-stand. Bij evt verkoop over 4 jaar ofzo... Bij een benzine trekken de meeste de neus ervoor op bij 200.000

 

Tja en wat vind je fijner rijden. Als je een 2009 model neemt, heb je sowieso commenrail diesel. Dat rijdt wel heel soepel hoor. Probeer maar eens de 2.0 CR ;) oja en die zijn zuinig, haal je zonder veel moeite 1:20 mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

tsja, keuzes keuzes. Als die 2010 1.4 tsi probleemloos is, vind ik dat wel een hele mooie..... Maar inderdaad is de waardevastheid en de duurzaamheid van een diesel ook weer belangrijk.

 

Nog verschillen met betrekking tot handgeschakeld of DSG?

 

Hoor het weer graag, fijn zo'n reagerend forum!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zelf heb een H6 en heb daar bewust voor gekozen. In mijn omgeving zijn er een aantal die hoge kosten gehad hebben met een dsg bak, maar dat neemt niet weg dat een dsg bak fantastisch rijd.

Als je voor een tdi gaat zou ik wel de 2.0 nemen en niet de 1.6.

Ik persoonlijk vind de 1.6 tdi niet prettig rijden hoog in toeren en met inhalen is terug schakelen soms nodig. . Mijn 1.4tsi geeft meer een wauw factor en ervaar ik die dingen niet.

Gewoon rijden ermee geeft al andere inzichten.

Buiten de motor is een passat een heerlijke auto en een waardige pakezel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb een 2010 1.4 TSI i.c.m. de DSG7. Ideale combinatie en lekker zuinig. Laatst met rustig rijden dik 1040 km gereden op een tank en volgens de bc nog een resterende actieradius van 90 km. Gemiddeld verbruik gemeten over ruim 36d km is 1 op 13,7.

 

Wel recentelijk een probleempje met de turbo en de waterpomp gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden